Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkesystem og vannrensing


ahakstun

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal gå Everest Base Camp i april og trenger tips til hva jeg bør ha med meg slik at jeg er hydrert hele veien.

 

Har et Camelbak 3L drikkesystem som jeg putter i sekken. Denne kommer jeg naturlig nok til å benytte meg av mest, men jeg tenker på vannrensing. Det finnes jo forskjellige måter å rense vann på - hva er den enkleste når man skal ha vannet over i en sånn "blære"? Jeg er usikker på kildene oppover i Himalaya, men har lest at det ikke er bare bare å kjøpe vann på flaske der oppe, så jeg må regne med å rense vann fra andre kilder. Er det greit å bruke tabletter til en 3 liters blære? 

 

Altså helle på vann, tre tabletter (én per liter) og la det virke en halvtimes tid, så er man good to go?

 

Eller bør jeg kjøpe UV-filter til flaske, rense vannet der og så helle over (høres jo fryktelig tungvint ut).

 

Jeg tenker også å ha med en eller to ekstra flasker som er isolerte for å unngå at vannet fryser. I mitt hode høres dette lurt ut.

 

Alt av tips mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med Himalaya, ei heller masse med vannrensing, men jeg har erfart flere ganger at vannet har frosset i slangen til blære og den er da ganske verdiløs inntill man får tinet opp slangen igjen. Spesiellt inni kunnstykket fryser det veldig fort. Derfor ville jeg vurdert alternativer til slange, men jeg vil tro at pakklister for ekstremturen er lett å finne på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også tabletter i min drikkepose. Husk å skaff isolert slange til Camelbaken din om du ikke allerede har, da fryser den ikke så lett.

 

Jeg kjøpte 100 tabletter (1 liter per tablett) på januartilbud for 59,-. Samme som NATO og hjelpeorganisasjoner bruker: http://www.allrando.no/shop/product/oasis-vannrense-tabletter-100-stk?tm=&sm=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Himalaya, ei heller masse med vannrensing, men jeg har erfart flere ganger at vannet har frosset i slangen til blære og den er da ganske verdiløs inntill man får tinet opp slangen igjen. Spesiellt inni kunnstykket fryser det veldig fort. Derfor ville jeg vurdert alternativer til slange, men jeg vil tro at pakklister for ekstremturen er lett å finne på nettet ?

 

Kommer til å bruke en isolert slange, så får vi se hvordan det utarter seg. Jeg kommer sannsynligvis til å ha med meg to stk 1 L flasker som "backup", bare i tilfelle. Livredd for å gå tom for vann der oppe og dermed øke risikoen for høydesyke.

 

Ser at Camelbak har en løsning der vannet renses direkte i flasken: http://www.camelbak.com/allclear

Ellers vet jeg også at det finnes UV-"staver" som kan bare dytter oppi. En jeg reiste sammen med i Afrika brukte det med hell. Det er dog litt mer kinkig i en 3 L blære når man likevel har med seg tabletter.

 

Men ja, smaker vannet noe spesielt etter rensing med tabletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har gått den aktuelle ruten.

Det er ikke noe problem å få tak i vann (plastflaske) helt opp. Dette er en av de største inntektskildene de har. Blir bare dyrere og dyrere, men det har du råd til. Det er få eller ingen som kjøper kokt vann lenger, og når du ser hygiene standarden, dropper du den tanken! Fjellvann eller bekkefar er nesten ikke mulig, fordi dette er risikabelt, urent og stress å få tak i.

Jeg var der for 2 år siden og så kun to som bruke Steri pen. De fleste drakk vannet uten ekstra rensing. Jeg hadde med tabletter i tilfellet. Anbefaler det.

Ps. Den største risikoen din er mat forgiftning, og vi hadde to som måtte på sykehus. Kjør safe med hva du spiser og ta med masse "barer" protein, snacks eller likn.

Dersom du bare skal til base camp og kala pattar, kan du gå opp på gode lave goretex sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har brukt pose før, så prøve deg frem hjemme først. Noen trives med det, andre ikke. I en situasjon hvor du egentlig bør drikke mer enn du har lyst til, så mister du fort oversikten med pose. Jeg brukte pose mye av tiden da jeg gikk Kilimanjaro, men trivdes best med flasker. Bare det å suge føltes tungt i høyden, spesielt når jeg måtte blåse slangen tom etter hver gang for at den ikke skulle fryse. Dermed måtte jeg suge alt gjennom hele slagen igjen hver gang jeg skulle drikke.

Før toppnatten var jeg i tillegg så uforsiktig at jeg lot posen ligge i sekken i ytterteltet et par timer før vi skulle begynne å gå. Resultat? En 3-liter stor isbit. My fault! Et par håndvarmere i lommen til posen i sekken ville løst problemet.

Prøv deg frem, og velg det du trives med. God tur!

PS. Gikk ruten i 1984, men vi hadde bærere med vann, og slapp å tenke på rensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har gått den aktuelle ruten.

Det er ikke noe problem å få tak i vann (plastflaske) helt opp. Dette er en av de største inntektskildene de har. Blir bare dyrere og dyrere, men det har du råd til. Det er få eller ingen som kjøper kokt vann lenger, og når du ser hygiene standarden, dropper du den tanken! 

 

Jeg mener å ha lest at man bør unngå å kjøpe flasker grunnet miljøhensyn, all den tid det ikke er fullt med søppelbøtter og lignende oppover i fjellheimen der. Jeg sliter dog med å lese meg opp på hva som egentlig er det beste alternativet. Tar med meg Camelbaken og vannrensetabletter og finner det beste alternativet i Katmandu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det produseres egne "vann" oppover i dalen, dvs. at flere av landsbyene har sine egne vannrense anlegg. Alle er flinke til å samle flasker å legge disse i en landsby eller lignende. Alle kaféene tar imot søppel.

 

Vi hadde flere som gikk med camelback, og traff mange med dette. Ulempen er at du ikke alltid er like bevisst på hvor mye du drikker. Det anbefales min 3-4 liter pr. dag for å sikre god gjennomstrømning og unngå høydesyke. Jeg bruker bare 1 liters nalgrene med stor tut, men det er mer en vanesak.

 

Det er en grei tur med overnatting på rom hele veien. Det du vil glede deg over er et isolerende liggeunderlag (SyntMat LW9) og en VARM sovepose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at man bør unngå å kjøpe flasker grunnet miljøhensyn, all den tid det ikke er fullt med søppelbøtter og lignende oppover i fjellheimen der. Jeg sliter dog med å lese meg opp på hva som egentlig er det beste alternativet. Tar med meg Camelbaken og vannrensetabletter og finner det beste alternativet i Katmandu.

Jeg har ikke noe imot – eller med – hva andre bruker penger og tid på, men….

Det er litt underlig at du er usikker på om noen tomme plastflasker utgjør et miljøproblem når du først kjøper inn en masse utstyr, og så reiser halve jorden rundt.

 

Jeg antar at ditt personlige avfall, utgjør et adskillig større miljøproblem enn noen flasker.

 

Igjen ingen kritikk, hva og hvordan du innretter deg, er helt din egen sak.

Men jeg synes din vektlegging når det gjelder miljø var noe sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot – eller med – hva andre bruker penger og tid på, men….

Det er litt underlig at du er usikker på om noen tomme plastflasker utgjør et miljøproblem når du først kjøper inn en masse utstyr, og så reiser halve jorden rundt.

 

Jeg antar at ditt personlige avfall, utgjør et adskillig større miljøproblem enn noen flasker.

 

Igjen ingen kritikk, hva og hvordan du innretter deg, er helt din egen sak.

Men jeg synes din vektlegging når det gjelder miljø var noe sær.

 

Da misforsto du. Jeg var mer skeptisk til mangel på søplebøtter, altså at man i såfall må drasse med seg alle tomflaskene opp og ned i ryggsekken. Det gidder jeg ikke. Jeg ønsker heller ikke å kaste tomme plastflasker i naturen, som du helt sikkert forstår.

 

Å være miljøbevisst er jo ikke enten eller. Det er jo ikke sånn at selv om jeg flyr halve jorda rundt for å gå opp på et fjell så kan jeg like gjerne gi beng i å tenke på miljø, for da har jeg allerede sluppet ut masse CO2.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det produseres egne "vann" oppover i dalen, dvs. at flere av landsbyene har sine egne vannrense anlegg. Alle er flinke til å samle flasker å legge disse i en landsby eller lignende. Alle kaféene tar imot søppel.

 

 

Vi hadde flere som gikk med camelback, og traff mange med dette. Ulempen er at du ikke alltid er like bevisst på hvor mye du drikker. Det anbefales min 3-4 liter pr. dag for å sikre god gjennomstrømning og unngå høydesyke. Jeg bruker bare 1 liters nalgrene med stor tut, men det er mer en vanesak.

 

 

Det er en grei tur med overnatting på rom hele veien. Det du vil glede deg over er et isolerende liggeunderlag (SyntMat LW9) og en VARM sovepose. 

 

 

Aha. Jeg får høre litt med guiden og sånn hva som er mest hensiktsmessig å gjøre. Jeg er vant til å drikke mye væske (sykler mye), så det skal ikke være noe problem. 

 

Når det gjelder liggeunderlag og sovepose btw; er det mulig å få leid dette i Katmandu? Hvis ja, er det rent og ok? Jeg skal 14 dager til India først og vil nødig ha med meg mer bagasje enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også tabletter i min drikkepose. Husk å skaff isolert slange til Camelbaken din om du ikke allerede har, da fryser den ikke så lett.

 

Jeg kjøpte 100 tabletter (1 liter per tablett) på januartilbud for 59,-. Samme som NATO og hjelpeorganisasjoner bruker: http://www.allrando.no/shop/product/oasis-vannrense-tabletter-100-stk?tm=&sm=

 

Trikset er å blåse vannet tilbake i posen slik at det kun er luft i slangen. Og helst ha pose og slange på innsiden av jakken. Da holder en slangen fri for is. Jeg klarer det på tur i 35minus i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Jeg får høre litt med guiden og sånn hva som er mest hensiktsmessig å gjøre. Jeg er vant til å drikke mye væske (sykler mye), så det skal ikke være noe problem. 

 

Når det gjelder liggeunderlag og sovepose btw; er det mulig å få leid dette i Katmandu? Hvis ja, er det rent og ok? Jeg skal 14 dager til India først og vil nødig ha med meg mer bagasje enn nødvendig.

Du får tak i "alt" i Katmandu, både nepal-made og ekte vare. Skal du ha ekte vare er det nesten norske priser, med dagens valuta. Må du velge, prioriterer du en ny sovepose og et billig bamse underlag. Jeg frøys som pokker og liggeundrelaget var gull verd, da du er høyt oppe, sliten og tåler du mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også tabletter i min drikkepose. Husk å skaff isolert slange til Camelbaken din om du ikke allerede har, da fryser den ikke så lett.

 

Jeg kjøpte 100 tabletter (1 liter per tablett) på januartilbud for 59,-. Samme som NATO og hjelpeorganisasjoner bruker: http://www.allrando.no/shop/product/oasis-vannrense-tabletter-100-stk?tm=&sm=

 

Trikset er å blåse vannet tilbake i posen slik at det kun er luft i slangen. Og helst ha pose og slange på innsiden av jakken. Da holder en slangen fri for is. Jeg klarer det på tur i 35minus i alle fall.

 

Tusen takk for tipset, Lira! Da skal jeg prøve det på vidda neste helg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.