Gå til innhold
  • Bli medlem

skifeller


jarle

Anbefalte innlegg

Annonse

Jarle skreiv:

bør eg satse på feller som dekker hele skia i hele lengden, eller klarer eg meg med noen som tilsvarer bredden på midten...

Har ikke selv noen erfaring med kortfeller, men viss du ser på https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4189&highlight= ser du at jeg kommenterer at i alle fall på turen i går var det en fordel med langfeller.

Jeg har langfeller som er smalere enn skiene (30 mm mot skienes 55 mm) og kan dermed også bruke fellene nedover viss det er bratt/vanskelig og allikevel ha stålkantene tilgjengelig viss jeg passrer et hadt område.

På den andre siden er selvfølgelig kortfellene enklere å håndtere og å ta på og av. Kanskje kan andre som har erfaringer med kortfeller komme med sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du skal gå toppturer i bratt terreng, anbefaler jeg at du kjøper feller som dekker hele bredden på skiene. Det var vel det du spurte om? Kortfell under deler av skia var vel ikke noe alternativ??

Selv har jeg gått på for smale feller noen turer, 50 mm feller mot ski på 89 mm på midten. Det er fryktelig slitsomt i bratt terreng, pga mye glepptak.

Har selv kjøpt nye G3 feller, som jeg har tilpasset skia, slik at de dekker hele sålen, men at stålkantene er fri. Ikke prøvd de enda, men regner med det blir bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kortfeller er no-go ja,,, skal være lange feller,,, men alternativet sånn rent prismessig ser ut itl å være å enten kjøpe breie feller til 1500, som eg tilpasser, eller å kjøpe 70mm feller i "løsvekt" og dermed stå igjen med endel glatte områder foran og bak til 900,,, skia mine er 75mm på midten... spørsmålet midt er vel egentlig om det er verd de ekstra 600kr det koster en "fattig" student å fleske til med bombastiske feller...

det er sånne investeringer som frister en til å satse på kompendier fremfor lærebøker,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler brede feller som dekker hele skien. Pass på at de ikke går over stålkantene. De kan komme godt med.

Jeg anbefaler også å impregnere fellene så de suger opp sin egen vekt med vann. De mister grepet når de "klabber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50mm fellene tar du med og bruker i slakere terreng, eller som reservefeller når det er plussgrader i snøen i nedre deler og minusgrader i snøen i øvre.

Når jeg kjøpte mine 67mm feller tror jeg de kostet 699, kunne kjøpt 100mm til 499 og skjært de etter skiene. Dessuten lager enkelte sportsbutikker feller etter mål, dette trenger ikke å være dyrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.