Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av 2 mannstelt- anbefaling


Per-Even

Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å anskaffe meg et lett telt som skal mest brukes til soloturer alene, men sammen med min hund, en Breton. Det skal primært benyttes på tur i Østfold traktene, og da også vintersesong. Det er vell ikke ofte vi har mer enn – 15 kalde her tror jeg 

Med de milde vintrene vi normalt pleier å ha er det ikke krav til en helproft 4 sesongs-telt vil jeg tro. Jeg har ikke stort ønske om å sprenge alle budsjetter med f.eks Hilleberg eller Helsport telt. for eks.

Ønsker et 2 mans telt pga litt bedre plass en singel telt, samtidig som jeg skal ha med meg hunden, og pjokken min etter hvert som nå er kun 1.5 år gml.

Har sett meg ut 2-3 stk telt som jeg ønsker om noen kan jeg meg en tilbakemelding på hvis dere har noen erfaringer der.

1: Ferrino Lightent II. til kr: 1599 hos http://www.sportogfiske.no Testet hos www.friluftsliv.no/pdf/000019.pdf, så det vet jeg jo noe om.. Det negative her er som jeg ser at det er et lite fortelt, men stort pluss for vekten på 1,9 kg

2: Bergans 6002 til kr. 1799 hos http://amfibi.no/Detail.aspx?ID=6142. Kanskje lavt med 0,9m høyde i innertelt? Vekt ca 2,7 tar jeg ikke feil

3. Et pent brukt Fjellreven Akka 2 r/s light til ca kr 2300. 3 kg er kanskje litt over i vekt det jeg hadde tenkt, men selges som 4 sesongs telt.

Eller om noen har et Helsport fjellheimen 2 telt de skal selge brukt.

Er også åpne for andre forslag/tips. Kanskje det er noen bra tilbud i Januar i noen butikker noen kan tipse meg om.

Veldig glad for svar og tips…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal også kjøpe meg telt, nå i aller nærmeste fremtid, så om noen har noen anbefalinger her tas de veldig gjerne i mot.

I motsetning til trådstarter vurderer jeg å ta meg råd til å kjøpe Hilleberg eller Helsport. Har også sett på Fjellräven. Det er viktig for meg at vekten er lav da jeg skal bære med meg dette teltet alene.

Har vurdert å kjøpe enmannstelt, men tror at nytten ved å kjøpe et tomannstelt er litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er mest ut vår, sommer og høst - og ønsker et godt telt til dette formålet, ville jeg vurdert Helsports "Pasvik 2 Camp". Riktignok veier den 3,5 kg, men kvaliteten er mer enn god nok til å tåle ruskevær. Har selv dette teltet, og har benyttet det i skogen såvel som på høyfjellet. Denne kan du få til rundt 3.000 kroner. Sjekk ut xxl - de selger ofte Helsporttelt til rabatterte priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da kjøpt meg et telt. Endte opp med Helsport Børgefjell light til 2000 kr hos XXL. Det er en utg. modell, og arvtageren heter Helsport fjellheiem.

Da sparer vi heller noen kroner nå. Selger teltet brukt neste år, og kjøperenten et Hilleberg telt, eller Helsport Fjellheiemen camp2./Per-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg, Camomilla, ut i fra de forutsetningene du skisserer: Maks to kilos telt med hensyn til rundt tre ukers fjellvandring alene.

Men Per-Even skal ha med pjokken, hund og oppakning, og da er det ikke mange telt som er romslige nok - og som att på til skal veie under 2,5 kilo. I alle fall ikke med forlenget fortelt. Helsport og Hilleberg har henholdsvis "Fjellheimen 2 Camp" og "Nallo 2 GT" til rundt den vekta. Men skal man lenger ned kilomessig, så blir det uten forlenget fortelt.

Tror ikke at eksempelvis "Fjellheimen 2" eller "Nallo 2" (de to variantene uten forlenget fortelt) egner seg til å romme far, unge, bikkje og oppakning.

Men skal jeg gå alene i fjellheimen (uten pjokk og hund), så ville jeg valgt Hillebergs "Unna" (2 kg) eller Helsports "Ringstind 1" (1,7 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. denne linken http://www.bratt.no/index.jsp?isid=produkt&katid=32&ukatid=100&pid=219 skulle teltet jeg kjøpte veie ca 2750kg brutto, så det så jeg som i grenseland som akseptabelt for hva jeg

har satt som øvre grense på vekt på telt som skal bæres alene. Men på kjøkkenvekta veide det nøyaktig 3kg for hele pakka. Litt i overkant, men det får så være. Jeg vet at jeg har fått meg et skikkelig telt som tåler en støyt, så får vi heller spare inn de 400-500 gramma

et annet sted. Som sagt koster jo årets modell Fjellheimen 2 ca 2200 kr mer enn det jeg ga for mitt så det får vi evt. kjøpe en gang senere. Har investert endel i ny sovepose/ryggsekk og telt i desember så alle budsjetter er sprekt nå. Hadde egentlig ikke råd til telt :)

Men deilig å vite at jeg nå kan pensjonere mitt kupetelt kjøpt for 6 års siden til kr 300 hos sengetøylageret som har egentlig holdt veldig bra til den teltbruken den er blitt brukt på.

Evt. så vurderte jeg å kjøpe et Hilleberg telt fra deres demovarer Nallo 2 GT röd. Med rabatt som man får fra de og kursen så hadde egentlig ikke det blitt så veldig dyrt heller.http://www.hilleberg.se/outlet.HTM.

Men det kommer flere tog senere, og sikkert enda bedre telt, og da har jeg sikkert en fetere lommebok også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camomilla: Tja, vel... Tror jeg ville valgt Unna fordi det er selvbærende (to kryssende stenger). Ser for meg at det er mer vindstabilt (uten at jeg vet det med sikkerhet), og at det har et litt større bruksområde. Jeg bor ved kysten (Fredrikstad) og går en del turer langs skjærgården. Unna er sånn sett bedre til å settes opp på berggrunn. Kan ved vindstille settes opp uten bruk av plugger/barduner. I tillegg er Unna relativt romslig med sine 115 cm bredde og 230 cm lengde - høyden er 100 cm.

Akto eller Ringstind er helt sikkert utmerkede telt, men jeg synes at Unna virker mer anvendelig - som beskrevet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akto er et helt greit 3-sesongs telt for én person. Den er faktisk ganske romslig og enkel å sette opp. Den er imidlertid ikke frittstående. Jeg har brukt den til såkalt 4-sesongsbruk og vil absolutt anbefale folk å unngå dette. Den tåler nemlig ikke sterk vind. Den er imidlertid førstevalget mitt til såkalt 3-sesongsbruk.

Trenger man et telt som fungerer også i den såkalte fjerde sesongen, har plass til 2 personer og veier 2-2,5 kilo må man velge en éndukstelt. Jeg tror utvalget begrenser seg til:

1) Mountain Hardware EV 2 – 2,2 kg - med såkalt innebygd "fortelt"

2) Bibler Eldorado – 2,3 kg + clip-on fortelt på 565 gr. (Alternativt: den lettere Bibler I-tent som blir for kort for de fleste)

3) Integral Designs – MK1 XL - 2,140 kg + clip-on fortelt på 565 gr. (Alternativt MK1 Lite på 1,7 kg men denne blir for kort for de fleste - eller MK3 på 2,4 kg + fortelt på 565 gr. som er en mer romslig utgave).

Disse er riktignok fullblods ekspedisjonstelt som tåler det meste, kan settes opp nesten hvor som helst men har begrenset med plass. Vil man ned i vekt men fortsatt ha et telt som tåler en trøkk må man naturligvis inngå kompromisser, noe som i praksis dreier seg om plass og penger.

Jeg har tenkt å kjøpe Integral Designs MK1 XL. Etter å ha lest en hel haug med brukeranbefalinger synes denne å ha noe bedre lufting enn Bibler-teltene, dvs at luftekanalene ikke tetter seg så fort når snøen fyker rundt. Mountain Hardware-teltet har en forteltløsning som er verken det ene eller det andre. Jeg vil heller ha et noenlunde brukbart fortelt til bruk her hjemme vinterstid, men som kan tas av når jeg skal til utenlandske fjell der det er lite nedbør men man likevel må ha et solid telt i tilfelle storm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig trenger ikke jeg noe 4 sesongers telt, og jeg må ha et telt som er lettest mulig, samtidig enkelt og greit å sette opp.

Så valget står nok mellom Akto eller Nallo. Akto er vel det desidert letteste, og litt billigere enn Nallo. Samtidig tror jeg altså at jeg har litt større glede av Nallo i fremtiden. Unna er litt for tungt til å bare være enmannstelt.

Åh, valgets kvaler altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camomilla: Et annet alternativ, er MSRs "MicroZoid", som har en totalvekt på 1,3 kg. Har sett den på www.sportsnett.no til 2.295 kr. Et utrolig lite telt (kanskje for lite?), som likefullt er verdt å vurdere når vekt er viktig. Aner ikke noe om kvaliteten når det gjelder teltduk og regn- og vindbestandighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der var den ja. Klarte ikke å finne den selv jeg.

Så det blir ikke noe MSR telt på meg hvertfall. Kommer til å gå for et Hilleberg, selv om de er dyre. Men får kjøpt det i USA av en som skal reise over der snart, så da er prisen betraktelig lavere. Så da må jeg bare bestemme meg for om det blir Akto eller Nallo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Fjell og Vidde-linken nevnt over:

"Alle teltene tåler mye vind fordi de er små og har gode bardunfester, men de er uegnet i vinterfjellet."

Jeg tviler på at de har prøvd teltene i mye vind. Antageligvis er dette tatt på "øyemål". Dette er uansett ikke riktig for Akto. Riktignok blåser den ikke bort, men jeg vil ikke si at den tåler mye vind. Den har kun en teltstang og teltet legger seg nærmest flat i mye vind. Teltstangen blir rimelig bra bøyd og jeg tviler på at den overlever dette over tid. I mye vind ville jeg ha fjernet teltstangen og brukt teltet som bivuakkpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle teltene tåler mye vind fordi de er små og har gode bardunfester, men de er uegnet i vinterfjellet."

Jeg tviler på at de har prøvd teltene i mye vind.

Enig med Erik der. Har selv et Ringstind 2 telt jeg har brukt en sommer/høst sesong på fjellet. Godt fornøyd med det, bra telt, men det tåler ikke mye vind. Man kan stramme bardunene så mye man vil, men det hjelper ikke når det bare er en teltstangbue. Denne er jo ganske fleksibel for å kunne bøye den i bue når man setter opp teltet, men det betyr at den bøyer seg ganske bra i vinden også, med påfølgende slakk i teltduken.

En natt i sommer da jeg lå i teltet i Jotunheimen blåste det ordentlig opp utover natten. I de verste kastene bøyde teltet seg ned i minst halv høyde, med tilhørende blafring og teltduken i fjeset der jeg lå. Var ikke mye sjangs til å få sove når du ligger og venter på at teltet skal ta av, så i fem tiden sto jeg heller opp og gikk videre. Da jeg tok ned teltet viste det seg at barduner, pluggfester og teltduk var helt i orden og ville sikkert tålt mye mer, men et av leddene i teltstangen hadde bøyd seg. Noen timer til så hadde det kanskje brukket også.

Riktignok fikk jeg et nytt stangledd uten spørsmål i butikken da jeg gikk dit med det bøyde leddet, men fra nå av kommer jeg til å være mer forsiktig med teltet i vind. Jeg har ikke tenkt å bruke det i fjellet vinterstid, og pleier å lete litt etter en leirplass i le av vinden ellers.

Dette problemet dukker nok opp på alle teltmodeller som baserer seg på kun en teltstangbue, så hvis man vil ha et firesesongers telt bør man nok unngå slike.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.