Gå til innhold
  • Bli medlem

packrafting Säveån


Anbefalte innlegg

Video om packrafting på Säveån og svampeplukning i Västra Götaland, Sverige.
 

 

Säveån i Sverige er let tilgængeligt på 30 minutter med tog fra Göteborg. Vi padlede mellem togstationerne Floda og Stenkullen med to store forser Kusaforsen (klasse 3 til 4) og S-kurvan (klasse 2 til 3). En forsguide findes på svensk her:

 

Læs mere på:

http://urbanpackrafter.com/Mushroom-Rapids-on-Savean

 

 

@@urbanpackrafter

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin film Jacob!

Jeg vil anbefale deg å ta et eller annen form for sikkerhetskurs eller grunnkurs elvekajak for å lære deg litt mer om padling og sikkerhet på elva.

Ut fra videoen ser det ut som det kan gi deg verdifull og livsviktig kunnskap du trenger på turene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for rådet Barskekarsten!

jeg har også selv tænkt på, at jeg skal have taget et forskursus med særligt fokus på sikkerhedsdelen. Især hvis jeg skal paddle på større og farligere elve fremover. Jeg savner dog lidt, at der er nogle packraftingspecifikke forskurser, men jeg må vel slå mig sammen med kajakkerne. Jeg har allerede et længere havkajakkursus bag mig og jeg har godt styr på grundlæggende padleteknik, men lige præcis på whitewaterdelen har jeg kun den erfaring, jeg selv har kunne stykke sammen og ellers har set eller læst mig til.

 

Er der nogle specifikke ting fra filmen du tænker på? Noget jeg gør som ser farligt ud? Alt feedback er jo godt og kan give mig indsigt og læring, så kom endelig med det :-)

 

Det skal dog lige tilføjes, at packraften er en helt anden slags båd end kajak og kano. Den opfører sig anderledes og er betydeligt mere sikker at padle på elve med whitewater i. Jeg har ikke på noget tidspunkt været tæt på at kæntre, følt mig i fare eller følt at jeg ikke have kontrol over situationen. Min kæreste som var med ude have reb og throw bag og kunne hjælpe mig i fald noget skulle gå galt. Så vidt jeg kunne læse af floden var der ikke nogle farlige huller jeg kunne blive fanget i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi ikke spesifikke sikkerhetskurs for Packraft dessverre. Jeg tok sikkerhetskurs elvekajakk med min kano så jeg ser ikke ikke noe problem med at du skal delta på et grunnkurs elv eller sikkerhetskurs elv med en packraft. Bare snakk med instruktøren først. Du finner en del kurs på padling.no og noe ligger ute på klubbene sine sider. I tilegg har du Rescue 3 og noen andre elvesikkerhetskurs/redning mange anbefaler, men de har jeg ikke erfaring med selv. Alpene er jo et alternativ for deg som er litt lengre sør også, da finnes det et mye større utvalg.

 

Det er mer en generell iaktakelse av utsyr, påkledning, mangel på gruppe, tau og utstyr som slenger rundt fra packraften ol. Jeg padler aldri barbeint i elv, har alltid flere kanoer/kajakker med i følget, pinkit, en kasteline per båt, vest som tåler belastninger i skulderstroppene, aldri noe løst tau hengende på kanoen, osv.

 

Jeg tror denne voldsomme stabiliteten til packraften er noe av det som kommer til å gi de første dødsfallene med packraft her i Norge. Stabiliteten fører til at en ikke får den nødvendige erfaringen med svømming, egenredning, berging osv. på en enkel elv først. Når du først velter i packraft skjer det på elver der du ikke har erfaring og kunnskap nok til å håndtere en velt på når du ikke har gjort det nok på enklere elver før. Følelsen til padleren I en packraft er nettopp sånn du beskriver, at en ikke føler seg i fare og har full kontroll, helt til det plutselig går veldig galt på et sted en ikke burde være.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for at give dig tid til at svare. Det er enormt dejligt, at få kritisk feedback på mine egne risikovurderinger. 
 
Jeg tror, at du har meget ret i, at der er en del falsk tryghed i en packraft på grund af stabiliteten. Og at man derfor springer nogle trin over og tager for kraftige elve, inden man er klar til det. Der har dog heldigvis ikke været mange dødsulykker som har involveret packrafts. Jeg har kun hørt om en dødsulykke i strømmende elv som fandt sted i alaska sidste sommer, men det kan jo selvfølgelig skyldes held.
 
For en god ordens skyld skal jeg dog lige påpege, at jeg ikke var barfodet (man ser bare ikke på videoen, at jeg tager neoprene strømper på) og at jeg (bortset fra den første run gemmen kusaforsen med taske) kun havde en en stram rækning og hale på på bagsiden. Säveån valgte jeg også fordi at beskrivelserne af den beskrev at konsekvenserne ikke var så farlige, hvis man skulle vælte. Trods dette har du helt ret i, at jeg naturligvis bør tænke mere på sikkerheden fremover.
 
Det et med at være flere sammen har jeg tænkt over mange gange og har på min seneste tur til Kråkån i Halland, Sverige, transporteret forbi et stort whitewater parti netop fordi jeg ikke turde prøve alene uden backup. Jeg skulle rigtigt gerne have mere praktisk erfaring (lige nu er den mest teoretisk) med svømmeteknik i strøm. Og et kursus i redning står også højt på prioriteringslisten. Jeg tror dog jeg finder noget lidt tættere på København, hvor jeg bor :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.