Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur alene


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle stille noe spørsmål angående planlegging av en vintertur alene/solo.

PS:
Før noen nevner angående det å bruke søkefunksjonen så har jeg prøvd å søke på: vintertur alene, vintertur solo, solotur vinter, alenetur vinter, tur alene på vinter osv osv.
Har også brukt google, men det får meg kun til hytte-til-hytte turer (noe jeg for øyeblikket ikke er interresert i). 





Mine turønsker:
- Jeg har lyst til å dra på tur der det er godt med snø (mer den 10-15cm) da jeg har tenkt til å bruke ski som framkomstmiddel.
- Jeg har mest lyst til å dra på fjelltur, men kan godta å dra på tur under tregrensa.
- Turen skal kun vare i 2-3 dager.
- Reisevei må ikke være altfor lang, maks 4-5 timer med bil (jeg bor i nærheten av lillestrøm).
- Vanskelighetsgrad kan være enkel eller mindre utfordrende.
- Fin natur er selvfølgelig et stort pluss.



Mine forutsetninger, ferdigheter & erfaringer:
- Jeg er relativt ny innenfor villmarksliv, har vel vært på kun 10 turer iløpet av de siste 2 årene.
- Alle mine turer har KUN foregått på vår og sommerstid, så er derfor helt ny på vinterturer.
- Er vel ikke i verdens beste form, men klarer fint å komme meg fram i terrenget.
- Utenom en dårlig rygg (noe mesteparten av befolkningen nå egentlig har, takket være PC'en) så har jeg ingen helseproblemer.


Mitt turutstyr:

- Telt: Hilleberg Jannu
- Liggeunderlag: Exped Downmat 9LW
- Sovepose: Helsport Austfjorden (TComf. -13/ Tlim. 21)
- Tursekk: Bergans Alpinist 110L
- Stormkjøkken: Triangia 27-UL
- Snøbriller: Spy Platoon
- Nødpeilesender: Spot Gen3
- Skallbukse: Bergans Stranda
- Skalljakke: Bergans Pasvik (?) 
- Ullundertøy: Aclima (over & under)
- Ullsokker: Chevalier 
- Dunjakke: Swix Polar Plus Down
- Skiutstyr: Vanlig langrennspakke (Husker ikke merke), kan legge til hvis nødvendig.
- Førstehjelpsutstyr: Egenmodifisert
- Hodelykt: Led Lenser H6 


Div utstyr:
Mobil, Lommebok, mat, lue, liten teleskopspade, lommekniv og turkniv, vinterhansker (billige vinterhansker), termos, vannflaske, 8stk. snøplugger fra helsport.



Tilleggsinformasjon:
Er mulig det blir brukt pulk. men ettersom alt av drag, sele og pulken er på forskjellige (uviste) steder, så går jeg utifra å bruke sekk.
Ettersom dette er min første vintertur (og alene), så forstår jeg godt hvis folk mener at jeg burde holde meg i lavlandet. problemet jeg møter på da tror jeg er snømengden.
Jeg vet også at man kan møte på problemer ved bruk av stormkjøkken i lavere temperaturer, i værste fall så må jeg gå til innkjøp av primus.



Takker så mye for svar :)





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du sier at du ikke har noe turerfaring vinterstid, ville jeg rett og slett funnet en plass i nærheten av der du bor, om så i hagen, og ligget ute ei kaldværsnatt for å teste om sovesystemet ditt fungerer greit. Litt lettere å foreta en taktisk tilbaktrekning og utstyrsjustering fra hagen, enn fra midt på Finnskogen et sted....

 

Grier du å holde rødspriten varm er det stort sett ikke noe problem i kulda. Problemet er å få fyr på den. Og da finnes det jo noen triks :-)

Igjen, feiling i hagen er altid best når man prøver :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Humle men snøforholdene her i Lillestrøm er dårlige nå :D .

 

Uansett er det nødvendig å ta noen prøveovernattinger før man drar langt fra folk.

Dette både for å lære seg effektive rutiner og finpusse pakkelista.

 

Noe av det viktigste er å holde seg tørr og varm.

 

Noen spørsmål:

Kan du sette opp teltet under ugunstige forhold og er det pakket slik at et forankringspunkt med karabinkrok  til feks sekken er lett tilgjengelig?

Hva gjør du om det opplåsbare underlaget punkterer(skumunderlag  i reserve er lurt både sommer og vinter)?

Eget sett med ullundertøy, sokker og lue når du sover?

Du bør ha fotposer når du tar av deg skiene og skal ordne camp.

Jeg liker å ha et par pakkposer for å oppbevare og holde orden, disse kan gjerne være av netting for ikke å blåse bort.

Tisseflaska?

Dopapir er det også noe dritt å glemme.....

 

Vdr føtter og hender. Det er lett å få gnagsår med sko du ikke bruker ofte så bruk flere lag med sokker. Det samme på hender der jeg alltid bruker tynne ullvanter med strikkavotter og vindvott utenpå.

 

 

Rutiner:

Senke tempoet før camp slik at man er tørr og varm.

Ta på fotposer, dunjakke, evnt overtrekksbukse(MH Flashpant/Anna) utenpå bekledningen med en gang man stopper.

Få opp og sikre telt.

Luft i liggeunderlaget og  ta posen ut av trekket da den  trenge litt tid for å få fullt volum.

Sikre ski, staver og pulk slik at du finner det igjen selv om det er snøføyke om natta.

Tøm blære og rygg om mulig.

Tenn primussen i ytterteltets døråpning.

Ta bare ut av sekken det du trenger under overnattingen(organisert i et fåtall pakkposer).

Av med yttertøy og krabb inn i soveposen,legg sko og yttertøy i sekken slik at du kan evakuere raskt ved brann.

Plasser sekk og kniv slik at du raskt kan skære hull i teltet

Primusen brenner nå rent og du kan fikse mat i yttertelt/døråpning mens du ligger i posen.

Når du har spist er det tid for å ta primusen inn i teltet for oppvarming, sørg for tilstrekkelig ventilasjon.

Ta av mellombekledning og bytt til nattundertøy.

Slokk primus!!!!!!!

ZZZZZZZZZZZZZZZZ

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var i din situasjon ifjor og gjorde følgende:

Dra på tur der du vil få de opplevelsene du ønsker og det er best mulig forhold nå. Værmelding. Se på ut.no og finn flere alternative teltplasser iforhold til vindretninger, så har du fått noen alternativer samtidig som du setter deg inn i terrenget du ferdes i.

Dra gjerne på tur i høyfjellet, men du trenger ikke sette camp mer enn noen hundre meter fra bilen. Da får du retrettmuligheter dersom det bllir nødvendig.

Det er selvfølgelig deilig med varme i teltet, men om vinteren har jeg opplevd mer glede ved å lage et fint uteområde hvor jeg har oppholdt meg Og laget mat etc. De få gangene jeg har varmet i teltet har jeg fått kaldere natt i posen pga temperaturforskjellene dette har gitt og råheten man får ved å ha høy varme inne når det er kaldt ute. Mulig jeg ikke lufter nok.

Uansett, min erfaring er at jeg fungerer best med jevn temperatur selvom det er kaldt. Første natten er ofte litt kjølig siden kroppen ikke er så aklimatisert etter varm bil osv. Men påfølgende netter sover jeg som et barn (kaldeste tur = -24 inne i teltet.) forutsatt at man spiser nok og ofte.

Alle tips ovenfor er gode, og det jeg beskriver er bare smak og behag.

Husk å grav kuldegrop dersom mulig og ikke plasser teltplassen i dalsøkk der det blir kaldest;)

For kommende helg vurderer jeg selv områder rundt ringkollen for tur. Kansje et tips for deg også? Skal være noen minus og mye fine steder uten for lange avstander til parkeringsplass.

Til sist, god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, om du kompletterer utstyrslisten din med noe fra tipsene ovenfor har du det utstyret du trenger. Om du velger sekk eller pulk er smak og behag. Selv foretrekker jeg pulk siden balansen på ski med tung sekk ikke er optimal for meg.

 

Du ønsker fortrinnsvis fjellet ser jeg, men samtidig kan det by på utfordringer om manglende turerfaring skulle skape uheldige situasjoner. For så å dempe risiko ved manglende erfaring,  men samtidig få litt fjellfølelse vil jeg foreslå Sjusjøen. Lett å parkere bilen, godt løypenett og mye folk i disse. Her ligger store flate myrer omkranset av små koller og treklynger. Ideelt for vinterturer enten en skal på sin første overnattingstur eller har passert denne. Skulle du trenge hjelp er det ikke langt til folk, de er det nok av i løypene.  10 meter utenfor løypene så er du alene og kan finne deg en fin treklynge å sette camp helt uforstyrret. De åpne områdene gir fjellfølelse, treklyngene ly for været og folk den lille ekstra sikkerheten. Her kan du lage deg en fin rundtur på 2-3 dager, kortere eller lengre.

Legger ved filmen min som bortsett fra første del viser noe av det terrenget som du har på Hedemarksvidda. 

 

 

Fra Spidsbergseter til Sjusjøen Påsken 2014
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville som enkelte andre her skriver dratt på tur lengre enn hagen, helst under tregrensen og ikke milevis fra bil, hytte eller andre "sikre steder". Om du skulle fryse litt eller møte på andre små praktiske problemer gir det verdifulle erfaringer du vil dra nytte av senere. Du trenger jo ikke akkurat dra ut om det er meldt ekstremvarsel. Uten at det er noe mål i seg selv er ikke litt ubehag hverken farlig eller nødvendigvis helt unyttig, mulig det går litt på tvers av endel meninger, men det er nå min mening.

 

Sjusjøen og hedemarksvidda er et godt forslag synes jeg eller så har du nok flere områder også i indre Buskerud uten at jeg er veldig kjent der. 

 

Jo og nevnte jeg det ikke? Det er lite som slår et tyribål under en stjerneklar himmel en frisk vinterkveld!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 De få gangene jeg har varmet i teltet har jeg fått kaldere natt i posen pga temperaturforskjellene dette har gitt og råheten man får ved å ha høy varme inne når det er kaldt ute. Mulig jeg ikke lufter nok.

Uansett, min erfaring er at jeg fungerer best med jevn temperatur selvom det er kaldt. Første natten er ofte litt kjølig siden kroppen ikke er så aklimatisert etter varm bil osv. 

 

 

Som du selv sier så er stikkordet jevn temperatur. Det oppnår man med påkledning eller oppvarming. 

 

Når du kjører bil om vinteren må du som regel ha mer en 20 varmegrader for å holde rutene fri for is og dugg.

Derfor skal du ikke ha på deg mer enn undertøyet mens du kjører. Ingen grunn til å være sjenert, jeg sitter på toget til både Finse og Hjerkinn i makko'n. Når du kommer frem tar du på mellomlag og yttertøy, men ikke mer enn at det føles kjølig når du begynner å gå. Da får turen en bedre start. 

 

Fyr i teltet  bare under omkledning og når du har gjøremål utenfor soveposen. Ikke fyr når du ligger i posen på grunn av faren for å sovne!

Det blir ikke fuktigere under fyring med tilstrekkelige lufteåpninger i teltet da varmen bidrar til at luften sirkulerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tor Einar:)

Starter alltid turen frysen ja, men er vel litt for påkledd under selve bilturen. Lite ønskelig å se ut som en sørstats-yankee i tilfelle fotoboksen blinker... Spøk til side, jeg har nok en del å forbedre på bekledning. Det er vanskelig når msn bare skal... Først:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet også at man kan møte på problemer ved bruk av stormkjøkken i lavere temperaturer, i værste fall så må jeg gå til innkjøp av primus.

 

Stormkjøkkenet funger utmerka i kulde. Men det har liten effekt og veldig begrensa brenntid, så snøsmelting tar lang tid og treng gjerne påfylling av sprit undervegs. Men du må aldri fylle sprit på ein varm brennar. Trikset for å halde stormkjøkkenet i gang over lengre tid, er derfor å ha to brennarar, då har du ein full brennar å setje i gang når den andre er tom.

Dersom du skumpar borti stormkjøkkenet, er det stor fare for at det vert raudspritsøl som kan brenne med usynleg flamme. Derfor må du aldri bruke stormkjøkkenet inne i teltet. I fortelt med snø på bakken er det ingen fare med søl, men pass på å ha god nok klaring til telttaket. Dersom du tenker å fyre i teltet, bør du derfor velge noko anna enn stormkjøkken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at du ikke har noe turerfaring vinterstid, ville jeg rett og slett funnet en plass i nærheten av der du bor, om så i hagen, og ligget ute ei kaldværsnatt for å teste om sovesystemet ditt fungerer greit. Litt lettere å foreta en taktisk tilbaktrekning og utstyrsjustering fra hagen, enn fra midt på Finnskogen et sted....

 

Grier du å holde rødspriten varm er det stort sett ikke noe problem i kulda. Problemet er å få fyr på den. Og da finnes det jo noen triks :-)

Igjen, feiling i hagen er altid best når man prøver :-)

Kommer nok neppe til å ta en tur i hagen, men jeg forstår veldig godt poenget ditt.

Jeg har langt ifra den erfaringen som skal til for å dra på langtur på hardangervidda. :P

 

 

Enig med Humle men snøforholdene her i Lillestrøm er dårlige nå :D .

 

Uansett er det nødvendig å ta noen prøveovernattinger før man drar langt fra folk.

Dette både for å lære seg effektive rutiner og finpusse pakkelista.

 

Noe av det viktigste er å holde seg tørr og varm.

 

Noen spørsmål:

Kan du sette opp teltet under ugunstige forhold og er det pakket slik at et forankringspunkt med karabinkrok  til feks sekken er lett tilgjengelig?

Hva gjør du om det opplåsbare underlaget punkterer(skumunderlag  i reserve er lurt både sommer og vinter)?

Eget sett med ullundertøy, sokker og lue når du sover?

Du bør ha fotposer når du tar av deg skiene og skal ordne camp.

Jeg liker å ha et par pakkposer for å oppbevare og holde orden, disse kan gjerne være av netting for ikke å blåse bort.

Tisseflaska?

Dopapir er det også noe dritt å glemme.....

 

Vdr føtter og hender. Det er lett å få gnagsår med sko du ikke bruker ofte så bruk flere lag med sokker. Det samme på hender der jeg alltid bruker tynne ullvanter med strikkavotter og vindvott utenpå.

 

 

Rutiner:

Senke tempoet før camp slik at man er tørr og varm.

Ta på fotposer, dunjakke, evnt overtrekksbukse(MH Flashpant/Anna) utenpå bekledningen med en gang man stopper.

Få opp og sikre telt.

Luft i liggeunderlaget og  ta posen ut av trekket da den  trenge litt tid for å få fullt volum.

Sikre ski, staver og pulk slik at du finner det igjen selv om det er snøføyke om natta.

Tøm blære og rygg om mulig.

Tenn primussen i ytterteltets døråpning.

Ta bare ut av sekken det du trenger under overnattingen(organisert i et fåtall pakkposer).

Av med yttertøy og krabb inn i soveposen,legg sko og yttertøy i sekken slik at du kan evakuere raskt ved brann.

Plasser sekk og kniv slik at du raskt kan skære hull i teltet

Primusen brenner nå rent og du kan fikse mat i yttertelt/døråpning mens du ligger i posen.

Når du har spist er det tid for å ta primusen inn i teltet for oppvarming, sørg for tilstrekkelig ventilasjon.

Ta av mellombekledning og bytt til nattundertøy.

Slokk primus!!!!!!!

ZZZZZZZZZZZZZZZZ

Har satt opp telt i vind og regn før, MEN ikke dette teltet (da det er ganske nytt), og har heller ikke noe karabinkrok for forankring i sekk.

Jeg har med et ordinært liggeunderlag av skum hvis liggeunderlaget blir punktert (ligger også lappesakker i pakksekken til liggeunderlager).

Jeg har ikke et eget sett med ullundertøy til å sove i, har ekstra sett med sokker, men ikke ekstra lue.

Har ikke noe fotposer, det er en av de tingene jeg har vurdert å kjøpe, da jeg må ha et annet sett med fottøy for bruk i camp.

Vanntette pakkposer har jeg, og pakker alt jeg har med nede i dette (sett bortifra telt og sovepose, da disse er i egen vanntette poser)

Tisseflaska hadde jeg helt glemt, da holder vel en helt normal plastflaske (med litt større åpning).

Dopapir har jeg heldigvis aldri glemt, men glemte å skrive det opp :P

Jeg har alltid to sett med sokker, en linersokk og en i ull. (2 i ull blir for stort), samtidig legger jeg sportteip rett på foten før jeg går ut på tur.

Ellers takker jeg meget for en god "rutine"-opplæring og generelt bra svar! :)

 

 

Hei, jeg var i din situasjon ifjor og gjorde følgende:

Dra på tur der du vil få de opplevelsene du ønsker og det er best mulig forhold nå. Værmelding. Se på ut.no og finn flere alternative teltplasser iforhold til vindretninger, så har du fått noen alternativer samtidig som du setter deg inn i terrenget du ferdes i.

Dra gjerne på tur i høyfjellet, men du trenger ikke sette camp mer enn noen hundre meter fra bilen. Da får du retrettmuligheter dersom det bllir nødvendig.

Det er selvfølgelig deilig med varme i teltet, men om vinteren har jeg opplevd mer glede ved å lage et fint uteområde hvor jeg har oppholdt meg Og laget mat etc. De få gangene jeg har varmet i teltet har jeg fått kaldere natt i posen pga temperaturforskjellene dette har gitt og råheten man får ved å ha høy varme inne når det er kaldt ute. Mulig jeg ikke lufter nok.

Uansett, min erfaring er at jeg fungerer best med jevn temperatur selvom det er kaldt. Første natten er ofte litt kjølig siden kroppen ikke er så aklimatisert etter varm bil osv. Men påfølgende netter sover jeg som et barn (kaldeste tur = -24 inne i teltet.) forutsatt at man spiser nok og ofte.

Alle tips ovenfor er gode, og det jeg beskriver er bare smak og behag.

Husk å grav kuldegrop dersom mulig og ikke plasser teltplassen i dalsøkk der det blir kaldest;)

For kommende helg vurderer jeg selv områder rundt ringkollen for tur. Kansje et tips for deg også? Skal være noen minus og mye fine steder uten for lange avstander til parkeringsplass.

Til sist, god tur!

Du har helt rett angående det med campplassering, jeg har lyst til å dra til høyfjellet men trenger nødvendigvis ikke å sove mer den en kilometer unna eller lignende:)

 

 

Jeg ville som enkelte andre her skriver dratt på tur lengre enn hagen, helst under tregrensen og ikke milevis fra bil, hytte eller andre "sikre steder". Om du skulle fryse litt eller møte på andre små praktiske problemer gir det verdifulle erfaringer du vil dra nytte av senere. Du trenger jo ikke akkurat dra ut om det er meldt ekstremvarsel. Uten at det er noe mål i seg selv er ikke litt ubehag hverken farlig eller nødvendigvis helt unyttig, mulig det går litt på tvers av endel meninger, men det er nå min mening.

 

Sjusjøen og hedemarksvidda er et godt forslag synes jeg eller så har du nok flere områder også i indre Buskerud uten at jeg er veldig kjent der. 

 

Jo og nevnte jeg det ikke? Det er lite som slår et tyribål under en stjerneklar himmel en frisk vinterkveld!

Er helt enig med deg. blir ikke i hagen, men jeg kommer ikke til å gå langt uten å ha en "retrett" mulighet, alt annet vil være idioti.

Da jeg ikke har erfaring nok, og mine villmarksreflekser ikke er tilstedeværende så må jeg ha muligheten til å trekke meg tilbake med tanke på sikkerhet.

Det som er fint med å telte innenfor tregrensa er akkurat det å fyre bål :)

 

 

 

Hei, om du kompletterer utstyrslisten din med noe fra tipsene ovenfor har du det utstyret du trenger. Om du velger sekk eller pulk er smak og behag. Selv foretrekker jeg pulk siden balansen på ski med tung sekk ikke er optimal for meg.

 

Du ønsker fortrinnsvis fjellet ser jeg, men samtidig kan det by på utfordringer om manglende turerfaring skulle skape uheldige situasjoner. For så å dempe risiko ved manglende erfaring,  men samtidig få litt fjellfølelse vil jeg foreslå Sjusjøen. Lett å parkere bilen, godt løypenett og mye folk i disse. Her ligger store flate myrer omkranset av små koller og treklynger. Ideelt for vinterturer enten en skal på sin første overnattingstur eller har passert denne. Skulle du trenge hjelp er det ikke langt til folk, de er det nok av i løypene.  10 meter utenfor løypene så er du alene og kan finne deg en fin treklynge å sette camp helt uforstyrret. De åpne områdene gir fjellfølelse, treklyngene ly for været og folk den lille ekstra sikkerheten. Her kan du lage deg en fin rundtur på 2-3 dager, kortere eller lengre.

Legger ved filmen min som bortsett fra første del viser noe av det terrenget som du har på Hedemarksvidda. 

 

 

Fra Spidsbergseter til Sjusjøen Påsken 2014

 

Takk for tipset angående tur! Skal ikke se bortifra at jeg havnet på Sjusjøen!

Setter veldig stor pris på alle tips og triks dere kommer med.

Setter opp en mer komplett utstyrliste senere idag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på noen vinterturer alene og støtter mye av det som er sagt ovenfor. Spesielt det med å forankre teltet under oppsett.

 

Jeg var i fjor på en tur hvor det blåste kraftig opp når jeg skulle til å slå leir. Da var jeg glad jeg hadde noen meter paracord med karabinkrok i enden, festet i teltet. Karabinkroken festet jeg i pulkselen. Jeg hadde aldri greid å sette opp teltet uten denne løsningen! To ganger blåste teltet av festene og ble stoppet av "livlinen" mellom meg og teltet.

 

Jeg ville droppet rødspritbrenner og lånt/kjøpt en bensinprimus. På vintertur må du smelte snø til mat og drikke og det krever stor effekt, noe en rødspritbrenner ikke har. 

 

Ta med et underlag av skumplast som du har under det oppblåsbare.

 

Jeg har også alltid med meg en vindsekk som er god å ha når en tar pauser. Bruker jeg pulk har jeg med fjellduk i tillegg.

 

Jeg vil også sterkt anbefale deg å dra på en tur i nærområdet for å få erfaring. Det trenger ikke være i hagen. Kjør til nærmeste utfartssted en ettermiddag midt i uka og gå en halvtime fra bilen. Midt i uka møter du få andre og du kan stå opp tidlig og dra rett på jobb dagen etter. Når du kommer hjem noterer du hva som fungerte og ikke fungerte. Hvor mye drivstoff du brukte (vei på brevvekt før og etter). Om det var varmt eller kaldt. Om du lå godt eller ikke. osv. Dette har jeg selv gjort flere titalls ganger og har lært utrolig mye av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, du trenger ikke ligge i hagen. På min første vintertur sidenm jeg var i forsvaret, la jeg meg i skogen, 300 mter fra huset. Det var mye nytt. Første overnattingstur om vinteren alene, og alt utstyret var nytt og uprøvd. Lærte mye på den tyuren og det var bra, for på neste tur blåste det opp til full storm om natta, men det gikk bra pga av godt utstyr og litt flaks (akkurat der jeg lå var jeg i le).

 

En ting du kommer til å merke er at absolutt alt blir mye tyngre og koster mer energi om vinteren når det er kaldt. Så ikke glem å spise og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, om du kompletterer utstyrslisten din med noe fra tipsene ovenfor har du det utstyret du trenger. Om du velger sekk eller pulk er smak og behag. Selv foretrekker jeg pulk siden balansen på ski med tung sekk ikke er optimal for meg.

 

Du ønsker fortrinnsvis fjellet ser jeg, men samtidig kan det by på utfordringer om manglende turerfaring skulle skape uheldige situasjoner. For så å dempe risiko ved manglende erfaring,  men samtidig få litt fjellfølelse vil jeg foreslå Sjusjøen. Lett å parkere bilen, godt løypenett og mye folk i disse. Her ligger store flate myrer omkranset av små koller og treklynger. Ideelt for vinterturer enten en skal på sin første overnattingstur eller har passert denne. Skulle du trenge hjelp er det ikke langt til folk, de er det nok av i løypene.  10 meter utenfor løypene så er du alene og kan finne deg en fin treklynge å sette camp helt uforstyrret. De åpne områdene gir fjellfølelse, treklyngene ly for været og folk den lille ekstra sikkerheten. Her kan du lage deg en fin rundtur på 2-3 dager, kortere eller lengre.

Legger ved filmen min som bortsett fra første del viser noe av det terrenget som du har på Hedemarksvidda. 

 

 

Fra Spidsbergseter til Sjusjøen Påsken 2014

 

Da går turen til Sjusjøen på Tirsdag.

Har planer om å kun gå en 3,5km fra stadium og sette opp camp ved foten til "Snørvillen".

Sånn sett har jeg enkel retrettmulighet hvis det skulle være nødvendig.

Det blir ikke pulk, men kun sekk (men 3,5km skal jeg fint klare uten pulk:P).

Så får vi se hvordan det går. :)

Gleder meg som et barn!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene. "Legg deg i hagen". Det får være måte på hvor forsiktig man skal være. Utstyret du har er bra. 

 

Nå får du jo en prøvetur på Sjusjøen. Ellers synes jeg Finse er ett greit utgangspunkt for en første fjelltur vinterstid. Det kan være værhardt og forblåst, men mulighetene til å søke ly er gode, enten på hotellet eller i venterommet på togstasjonen. Langt mer virkelighetsnært enn en tur i hagen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si God Tur og håper du får en knall opplevelse. Om det frister til mer snille fjell men mindre folk er Hedmarksvidda å anbefale. Muligheter for trær og myrterreng men også dnt-hytter og snaufjell. Sjekk ut Skvaldra som startsted, og gå nordover om du søker snaufjell men kort vei ned i beskyttet terreng, eller områdene sør for Åsta om det er furuskog og bålknitring som frister. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For andre som måtte vurdere det samme, så er det en fin sikkerhet i å sette opp teltet i nærheten av sikringshytter, renvokterstuer, rastestuer eller andre typer ly som man kan ty til skulle nøden bli stor, det er stor trygghet i å ha en slik sikring tilgjengelig. Ellers er tipset mitt som over å holde seg i umiddelbar nærhet av ruter som blir trafikkert når man legger ut alene før man ha helt roen på det.

 

Lykke til med turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du får en kjempetur. Og stedet du har valgt til camp er bra. Siden du ikke nevner noe mer ang primus regner jeg med at du satser på Stromkjøkkenet ditt. Om du setter camp langs foten av Snørvillen blir det vel å satse på snøsmelting til drikke etc.

Snøsmelting er veldig energikrevende og du må beregne godt med rødsprit slik at du ikke blir stående der tom. Med nok rødsprit og 2 brennere kan du holde kjøkkenet gående uten den irriterende ventetiden for avkjøling av brenner før ny tanking. Har brukt denne løsningen selv i mange år uten problemer, men vær obs på en tilnærmet usynlig flamme som faktisk kan nå ganske høyt. I ditt nye Jannu er det nok ikke tilrådelig å bruke stormkjøkkenet i forteltet pga den lave høyden.

Med mindre du har mye snø å skuffe vekk slik at du får en dyp grop i forteltet. 

 

Nå er det en stund siden jeg var i området, men hørte at det i Romjulen var bra med snø der, men at den da var ganske "fluffy" 

For å få en god såle til innerteltet må du jo tråkke til liggeflaten og da er det kanskje ikke nok snø igjen til dyp nok grop i forteltet. Et annet poeng er at det skal store mengder porøs snø til 1 liter vann.

 

Altså, på vei fra arenaen mot Snørvillen følger du skiløypa mot Midtfjell (det er den breieste som går rett østover ut fra arenaen) og når du kommer til Fjellelva går løypa over elva på en trebro. Denne elva pleier stedvis å være åpen. En mulighet kan være å følge denne oppover eller nedover og sette camp på noen trebevokste høyder som finnes langs elva. Det kan være noe råere i lufta langs elva, men du har kort vei til rennende vann og slipper laaaang snøsmelting.

 

Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å ta skiene fatt å stikke bort til elva og hente vann når camp er satt. Vist dette ikke er for langt unna ville jeg valgt det istedet for snøsmelting.

 

Ønsker deg god tur !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du får en kjempetur. Og stedet du har valgt til camp er bra. Siden du ikke nevner noe mer ang primus regner jeg med at du satser på Stromkjøkkenet ditt. Om du setter camp langs foten av Snørvillen blir det vel å satse på snøsmelting til drikke etc.

Snøsmelting er veldig energikrevende og du må beregne godt med rødsprit slik at du ikke blir stående der tom. Med nok rødsprit og 2 brennere kan du holde kjøkkenet gående uten den irriterende ventetiden for avkjøling av brenner før ny tanking. Har brukt denne løsningen selv i mange år uten problemer, men vær obs på en tilnærmet usynlig flamme som faktisk kan nå ganske høyt. I ditt nye Jannu er det nok ikke tilrådelig å bruke stormkjøkkenet i forteltet pga den lave høyden.

Med mindre du har mye snø å skuffe vekk slik at du får en dyp grop i forteltet. 

 

Nå er det en stund siden jeg var i området, men hørte at det i Romjulen var bra med snø der, men at den da var ganske "fluffy" 

For å få en god såle til innerteltet må du jo tråkke til liggeflaten og da er det kanskje ikke nok snø igjen til dyp nok grop i forteltet. Et annet poeng er at det skal store mengder porøs snø til 1 liter vann.

 

Altså, på vei fra arenaen mot Snørvillen følger du skiløypa mot Midtfjell (det er den breieste som går rett østover ut fra arenaen) og når du kommer til Fjellelva går løypa over elva på en trebro. Denne elva pleier stedvis å være åpen. En mulighet kan være å følge denne oppover eller nedover og sette camp på noen trebevokste høyder som finnes langs elva. Det kan være noe råere i lufta langs elva, men du har kort vei til rennende vann og slipper laaaang snøsmelting.

 

Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å ta skiene fatt å stikke bort til elva og hente vann når camp er satt. Vist dette ikke er for langt unna ville jeg valgt det istedet for snøsmelting.

 

Ønsker deg god tur !

Takker for tips, Rayun!

Har fartet rundt i hele dag, for å gå til innkjøp av diverse ting til pulk (og andre småting).

Dette gjorde jeg av det grunnlaget at jeg husker når jeg var liten så tok min far med meg og broren min opp på beitostølen og dro oss langt innover vidda i en (noe som da virket som et stort romskip) pulk og teltet.

Han har også fortalt flere historier om oss "møkka unga" som han måtte dra med seg i pulk over alt. 

Ettersom denne pulken (en gammel lapland pulk) er av glassfiber og er i god stand, samt har vært en såpass stor del av livet til familien (type affeksjonsverdi), så ville det vært for ille å gå inn på XXL og kjøpe en ny "fjellpulken".

Jeg valgte derfor å kjøpe inn et nytt drag og sele (ettersom det gamle var rett og slett rustet ihjel), samt noen lærstropper og festeanordninger.

Resultatet blir da at jeg nå kan begynne å gå på tur, med den samme pulken som jeg en gang satt i, men som nå er lasset fult med utstyr.

Vet ikke hvem som var mest i ekstase, jeg eller gamlefar :P

Vi får nå se hvordan turen går, men alt i alt så tror jeg at utgangspunktet er eksemplarisk! :)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med tradisjon i pulken må det bli bra. Om du så videoen min så ser du at jeg også bruker en gammel pukk. Min er i tre og var ny i 1978 -79. Det må ikke være nytt for å få en fin tur. Håper på en liten rapport når du er tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

saknar nokre ting på lista di for overnatting i januar. No vert det mørkt tidleg, i alle fall så lenge det ikkje er måne og klårt. Det er mange timar å ligge i teltet frå 5 til du sovner. Eg har alltid med meg ein liten radio og avogtil med meg ei bok. Sleng på litt snop eller chips og noko whisky eller liknande så er det ein fin kveld.

Det beste er om du kan fyre opp eit stort bål kvar kveld og kan sitje ut, då er vinterovernatting ute 5stjerners opplegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal slettes ikke se på det der som mislykket, du lærte jo masse. 

 

1. Du kan planlegge så mye du vil, men kunsten er å kunne improvisere når alle planer går til h..... 

 

2. Du lærte at man glemmer ting, pakklister er viktig :)

 

3. Du tok en vurdering på egen kompetanse og utstyr opp i mot værforhold, noe som er et sunnhetstegn :)

 

Spør du meg så høres det ut som om du gjorde det beste ut av forholdene og hadde en så fin tur som de tillot. 

Ikke gi opp, ikke surmul, slik er livet, de gode opplevelsene ute kommer, også i møkkaværet når du lærer å mestre det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.