Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips hjelp førstereisgutt Hardangervidda på langs


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har lyst til å gå hardangervidda på langs i vinter. Enten om en uke eller om 5 uker. Har planer om en liten tesstur på ett par dager først med pulk hvis tid og vær strekker til. Jeg har litt lyst til å gå alene, og siden ingen venner er interressert i den slags blir det nok solotur uansett :) Planen er å bruke telt, men kanskje innom ei hytte hvis jeg får lyst.

 

Jeg har ikke gått allverdens på ski. Men kom meg gjennom vasaloppet for 3 år siden. Ellers har jeg vært på Songa i ungdommen 3x1 uke vinterstid. Er relativt vant til teltlivet vinterstid, men ikke på fjellet. Kan bruke kart og kompass, men har ikke navigert på snaufjellet vinterstid før. Da har dere litt av kunnskapsnivået mitt før dere svarer :)

 

Er det å være litt for tøff i trynet å hive seg på en slik tur alene uten alt for mye erfaring fra høyfjellet? Er Finse-Haukeli ruta å gå, eller ville dere heller annbefale andre kryssningspunkt?

 

Er all is sikker på fjellet på denne tiden? 

 

Hvordan er mobildekningen? Er den sporadisk nok til at man kan plukke opp en og annen SMS med værvarsling f.eks?

 

Hvordan er skredfaren der oppe? Er det enkelte plasser på ruta som man bør være ekstra oppmerksom på?

 

Hva er kan man regne i gjennomsnittsfart med ski og pulk? Er som sagt ikke noen reser på ski.

 

Er det vanlig å møte andre på denne tida av året?

 

Er DNT hyttene åpne/ bemannet?

 

Hva slags føre kan man forvente nå? Er underlaget relativt fast nå?

 

Er det noen vits å satse på å fiske underveis?

 

 

Utstyret som jeg har tenkt å ta med er:

 

Telt: Helsport Patagonia

Pulk: Fjellpulken 144

Pose: Tyen, med en xero 250 inni.

Brennere: OmniliteTi og Svea 123R (greit med en reseve og svea´n svikter aldri)

Ski: Åsnes Nansen med kortfell

Underlag: exped dowmat 7

4L bensin

Fotposer: Nye forsvaret sine

Kart, kompass og gps

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det du nevner av utstyr virker som fornuftige valg, men er selvsagt ikke noen komplett liste. Burde ikke være noen problemer med is nå. Distanse er hva du "gidder". Et "budsjett" på 20 km/dag burde gå greit. Ikke regn med mobildekning, den er elendig. Noe info, se på denne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har krysset Vidda 2 ganger. 1 på vinter/1 på sommer.

Det er igrunn en forholdsvis enkel tur så lenge en er fjellvant. Du trenger ett telt som kan stå i vinterstorm. Er overhodet ikke umulig at du får det. Jeg fikk dette da jeg krysset vinterstid. Så lenge du har vett til å ligge i ro på slike dager så går det jo greit.

Det er liten rasfare på store deler av vidda. Mer eller mindre hele østvidda f.eks. Øst og sør er mer risky og noen få områder i nord også.
Mobildekning vet jeg ikke. Sjekket aldri.
Jeg syntes ikke fiske er verdt det på vinteren på den type tur. Men du får vurdere det selv. Er endel vekt å dra på isbor og som oftest blir det lite isfisking er min erfaring. Vann som ikke er regulerte er safe. Regulerte vann skal du ALLTID være forsiktig med.
Underlaget kan være alt fra helt løst til stein hardt. Du vil sikkert oppleve litt av hvert men det burde ikke være noe stort problem. Særlig østsida vil alltid blåses hard ganske fort.
DNT sine betjentehytter på hardanger er stengt i denne perioden. Endel av de(kanskje alle?) har sikringsbuer en kan ta seg inn i. Jeg brukte ikke hytter så er ikke sikker. Ta en tlf til dnt og sjekk ;)
Utstyret ditt er godt nok, så lenge du har fornuften på plass. Husk at det finnes folk som har dødd på vidda. I ille forhold er det ingen lek. Ikke ta sjangser og LIGG I RO i dårlig vær.

Jeg tipper du får trøbbel med orientering uten gps. Det krever en god del erfaring og vinter orientere. Terreng kan endre karakter i ganske stor grad. Ta med noen ekstra batteri/lade mulighet for gps'en vil jeg anbefale ;)

Du bør også ha med langfell vil jeg si. Jeg reiser iallefall ikke uten på slike turer.

 

Dagene er korte nå er verdt å merke seg. Det vil få litt og si på hvor langt du kommer deg per dag.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er et fantastisk turområde. Jeg har hatt mange fantastisk fine turer i området og har krysset vidda 3 ganger vinterstid tidligere.
 

 Vær forberedt på uvær. Særlig tidlig på vinteren, men også hele vinteren kan været bli særdeles ruskete. Det kan bli kaldt, særlig tidlig i sesongen. Ikke tørk klær i soveposen om du kan unngå det, fuktigheten blir sittende i soveposen i stedet og det er noe herk. Særlig når det er kaldt. Beregne heller brennstoff nok til å kunne tørke fuktige klær over primusen.

 

Føret er det ikke så lett å si noe om. Ofte vil vinden ha pakket snøen fast og fin så høyt til fjels, men om det ikke har vært skikkelig vind siden forrige snøfall kan det være løst og tungt. Som nevnt over, å beregne 20 km som utgangspunkt for dagsetappene er nok lurt. Det er neppe kvistet løyper så tidlig, men traseene til de kvistete løypene kan ofte være hensiktsmessige å følge likevel.

 

Ikke alle hyttene er tilknyttet DNT. Bestem ruten din først og sjekk så med den enkelte hytte hva som finnes av åpne sikringsbuer osv. Selvbetjente hytter er åpne, muligens låst med DNT standardnøkkel som er tilgjengelig for alle medlemmer.

 

Sannsynligheten for å treffe mange andre er relativt liten. Om du treffer noen er de nok ute i samme ærend som deg og da kan det være særdeles hyggelige møter.

 

Ta med godt med batterier til gps naturligvis, men bruk også tid på orientering med kart og kompass. Det gir glimrende trening.

Ta også med godt med batteri og minnekort til fotoapparatet. Del bildene her på forumet etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda er storarta vinterstid, men utstyr deg med tanke på uvær. Legg inn tid til liggedøgn om uværet slår til. DNT sitt hyttenett er tilgjengeleg med standardnøkkel, men private hytter er eg meir usikker på. Desse er truleg stengte. Skjekk på nett.

 

Gløym mobildekning. Den er dårleg og er dessutan eit forstyrrande element, etter mi meining. Bruk straumen til gps og kamera. 

 

Det kan vere greit å legge ruta slik at du kan svinge aust eller vest alt etter værtilhøva. Eg gjekk frå Haugastøl/Fagerheim for nokre år sidan i april/mai. Då la vi ruta i starten slik at vi kunne justere vegvalget under vegs.  Hadde teknkt oss til Haukeli, men såg ann vind, og meldingar på Raudhelleren (det må ha vore ein radio der), og valgte ei austleg rute til Rjukan. Fantastisk terreng der og, men om du går den vegen ver obs på regulerte vatn når du kjem eit stykke austpå.

 

I unge år farta eg ein del innover vidda frå Haukeli. Der låg ein del gjetarbuer/jaktbuer som var opne, men om desse er opne i dag kjenner eg ikkje til.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen små tips fra min første tur, noe jeg lærte den harde måten:

 

- Gå inn skisko før du drar

- Ha med glider til fellene, klabber de så blir det tungt

- Ikke gjør deg avhengig av ting som trenger strøm, trenger de det så sørg for å ha med nok litihumbatterier og ikke alkaliske 

- Dampsperre (poser fra vinmonopolet)

- Start rolig, ikke stress med distansen du skal gå

- Sett av noen flere dager enn du tror du trenger

- Ta med en god bok

- Ingen skam å ombestemme seg på veien, og snu, ta det som en treningstur på vinterforhold

- Tisseflaske!

- Test primus før du drar, skru den helt fra hverandre og sammen igjen flere ganger, sørg for å ha nok reservedeler, og ja, test den igjen og igjen og igjen, til du er trygg på den. 

- nyt stillheten, slå av mobil og legg den vekk på turen. 

- Ta godt med pauser, drikk mye, spis mer

 

god tur, selv skal jeg tilbake på vidda senere i år, og jeg klarer nesten ikke å vente. 

 

Og turrapport når du er ferdig, vil høre hvordan det gikk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk på ski over Vidda no i romjula. Valde ei austleg rute(Ustaoset- Rjukan). Trur du må velja ei austleg rute for kryssinga, dette er ein vinter med mykje vestaver, og det vil nok fortsetja. Sjå elles turrapport eg har lagd inn. Ver merksam på att Heinelvi er delvis open, og att eg observerte opne partier på vatn der det er vassgjennomstrøyming. Lite snø frå eit stykke vest for Mår, frå Mår var det håplaust å gå i terreng, måtte difor gå på isen inn med land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dukker opp noen spørsmål under veis, så fyrer løs, selvom sikkert noe kunne vært funnet med google som hjelp :)

 

Hvilke vann er regulerte som jeg må være forsiktig å krysse? Ser på DNT sine sider at isen er tynn for årstiden, og litt usikker på hva det vil si for ruta.

Er det noen som har en alternativ rute mellom Sandhaug og Hellevassbu? Ser at man kan spare endel på ruta her, og også terrenget ser fin å gå litt mer øst for Litlos. Men er det noe skredfare eller vann her jeg må passe meg for? Hadde vært genialt hvis noen hadde noen alternative ruter på denne strekningen. Om man ikke tar hele omveien, så kanskje skjære av øst for Storahorgi og inn på kvistet løype øst for Kvennsjøen?

 

Jeg liker å sette opp ruta selv, men siden jeg ikke har gjort dette før, så syns jeg det er greit å høre med gutta som har gjort det før. Har utrolig respekt for skred og dårlig is, og vil ikke ta noen sjanser hvis jeg er alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandhaug-Lakadalen-Hansbu-Bjørnavatnet-Hellevassbu er en lettgått rute. Generelt kan du ligge unna innos, utos og regulerte vann. Men dette vurderer du best på stedet, og utpå vinteren er risikoen liten. Regulerte vann er mest uforutsigbare og kan ha åpne partier gjennom hele vinteren, så på slike kan det være greit å ha god sikt. Skredfare er det ikke om du holder deg unna bratte områder, og det er jo vanlig med pulk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandhaug-Lakadalen-Hansbu-Bjørnavatnet-Hellevassbu er en lettgått rute. Generelt kan du ligge unna innos, utos og regulerte vann. Men dette vurderer du best på stedet, og utpå vinteren er risikoen liten. Regulerte vann er mest uforutsigbare og kan ha åpne partier gjennom hele vinteren, så på slike kan det være greit å ha god sikt. Skredfare er det ikke om du holder deg unna bratte områder, og det er jo vanlig med pulk.

 

Er det lurest å gå østre Lakadalen med tanke på rasfare? Ser det er litt bratte fjell i vestre dalen rundt Lakadalskongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikt over regulerte vatn, og kvar i desse det er ekstra grunn til at det er usikker is, finn du på http://www.nve.no/iskart

Ver også klar over at det kan vera åpent vatn i dei større vassdraga også, særleg Lågen går mykje åpen. Det er særleg i dårleg sikt dette kan vera skummelt, for det er gjerne store skavlar på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austre Lakadalen og gjennom Jakobsbudalen til nedre Bjørnabotnen er flott rute. På kjøpet får du Hansbu, ei oppleving i seg sjølv. Her dreiv gardbrukarar frå Ullensvang stølsdrift i gamle dagar. Rimeleg lang stølsveg!   Les meir om dette her: 

 

http://www.asbjorn.info/ally/Turer/Padleturer/Hardangervidda/Sider/Hansbuinfo.htm  

 

Går du forbi Knutsbu, sør for Hellevassbu, må du helse! Jakt/gjetarbu som vi hadde stor glede av i unge år. Låg mellom anna der og las til eksamen ein solrik mai på 80-talet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Som dere sikkert skjønte gikk også neste friuke fiseføyka pga dårlig værmelding på fjellet. Er jammen ikke så lett å være skilt og en helg/uke hver 5 uke når vær og alt annet skal klaffe. Er ikke redd litt dårlig vær, men storm i 6 dager gidder jeg ikke :)

Sitter nå å kikker på mulighetene for å få dette til denne vinteren, har veldig lyst på denne turen! Utstyret er stort sett på plass, så det er tid det er manko på, som så mange andre :)

Men må si jeg er litt redd regulerte vann og skredfare altså. Var en tur inn til Litlos og omegn i sommer. Og man så at det var gått flere ras på veien inn.

Jeg hadde med meg radio i sommer, og hadde så og si aldri dekning. Hvordan får dere værmeldingene uten mobil og radiodekning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, fiskekongen skrev:

Som dere sikkert skjønte gikk også neste friuke fiseføyka pga dårlig værmelding på fjellet. Er jammen ikke så lett å være skilt og en helg/uke hver 5 uke når vær og alt annet skal klaffe. Er ikke redd litt dårlig vær, men storm i 6 dager gidder jeg ikke :)

Sitter nå å kikker på mulighetene for å få dette til denne vinteren, har veldig lyst på denne turen! Utstyret er stort sett på plass, så det er tid det er manko på, som så mange andre :)

Men må si jeg er litt redd regulerte vann og skredfare altså. Var en tur inn til Litlos og omegn i sommer. Og man så at det var gått flere ras på veien inn.

Jeg hadde med meg radio i sommer, og hadde så og si aldri dekning. Hvordan får dere værmeldingene uten mobil og radiodekning?

For å være litt "sikrere" på bedre vær kan det være lurt å legge turen litt sent på vinteren. F.eks slutten av Mars. Da er dagene lengre også. Jeg tenker å ta meg en 3-4 dagers tur på Hardangervidda i vinter, men da jeg ikke er særlig erfaren i vinterfjellet enda kommer jeg til å legge turen på senvinteren.

Når det gjelder værvarsel er Inreach genial. Da kan du melde "alt OK" i tillegg til å få oppdatert værvarsel hjemmefra.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.