Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt som passer med oppladbare AA-batterier


haakonst

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om noen har tips om en hodelykt som egner seg til oppladbare AA-batterier (type Ni-MH). Det er kjekt med standard AA-batterier synes jeg, ettersom jeg da kan ha med nesten ubegrensa med reservebatterier på tur (og som også kan brukes til annet utstyr). Men ulempen med de hodelyktene jeg har hatt er at jeg synes de slukker veldig fort når jeg bruker oppladbare batterier. (Jeg har en LED LENSER H14 og har tidligere hatt SILVA L1, begge bruker 4 x AA-batterier.)

 

Oppladbare batterier har vel rett nok vanligvis mindre kapasitet enn vanlige AA-batterier, så jeg bør kanskje ikke forvente noe bedre.

Men inntrykket er at selv om oppgitt batteritid for lykta er ca. 10 timer, så kan jeg kanskje bruke hodelykta med varierende lysstyrke i 3-4 timer med oppladbare, men har ikke testet ut dette veldig nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt har jo med hvordan type batterier du velger og bruke. Har noen AA batterier fra ̈clas ohlson som er på 2400mAh de holder jo litt lengre enn standard batterier værtfall.

De meste du kan få på AA (over flere lade sykluser) er på 2700 mAh.

 

Det kommer jo litt an på lykta også, noen er mere batteri gjerrig enn andre. Selv bruker jeg en Led Lenser H14.2R og føler batteriene vare lenge nok. med tanke på lyset man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H14 er veldig tørst ja.. Flere som bruker de her på jobben og det er ikke til å unngå å legge merke til batteriforbruktet. Jeg bruker min trofaste Zebralight:) De best AA batteriene jeg bruker er Sanyo Eneloop Pro. De leverer jevnt og trutt alle plasser jeg trenger AA. De lader seg heller ikke ut merkverdig når de lagres så de er alltid "klar". Blir det veldig kaldt rundt deg så blir kanskje spenningen på oppladbare for lav men de her er iallefall spesifisert til å holde i -20C. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvilke lykter du bør kjøpe, er jo avhenig av bruksområde og antall timer pr. dag, de er i bruk. Personlig så bruker jeg forskjellige lykter, avhening av bruksområde og type tur.

 

Men som deg, så er jeg ikke fornøyd med oppladbare batterier. Så de er nesten ikke i bruk lenger. Men jeg bruker de noe hjemmlig og på korte dagsturer. For turbruk, så holder jeg med til vanlige batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Oddbjørn her. Oppladbare AA-batterier fungerer dårlig. Jeg har forsøkt det noen ganger og har gitt opp. Nå er det bare Energizer Ultimate Lithium som gjelder. De veier mindre, tåler kulde bra og varer lengre enn oppladbare Ni-Mh. Ulempen er at de ikke er oppladbare. Så det koster litt og det må du selvfølgelig veie opp mot andre kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimh takler kulde bedre en std hyllevarebatteri (alkaliske), kan godt hende at det er variasjoner her, men jeg har god erfaring med sanyo eneloop batterier, i normal vinterkulde.

så får man heller stikke en pakke med lithiumbatterier i lomma, til fimbulvinteren kommer på besøk...

 

det desidert beste, er jo å ha ekstern batteripakke, som man kan hive innafor jakka. Dette gjelder for både lithium, nimh og (sist men ikke minst) alkaliske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om batterier. Erfaringen min er også at valg av batterier kan ha mye å si. Har vært ganske fornøyd med oppladbare VARTA-batterier (2600-2700 mAh) kjøpt på Clas Ohlson, men kjøpte også ett sett av disse som ikke holdt veldig lenge. Dårlig erfaring med å kjøpe de billigste "nobrand"-alternativene til Biltema, Clas Ohlson (2300-2700 mAh) o.l. Et unntak er noen oppladbare AA-batterier som jeg kjøpte på IKEA (2000 mAh) for lenge siden, som jeg synes har holdt lenge, men har brukt dem mest i GPS-en, ikke hodelykta.

 

Oppladbare Li-ion-batterier høres jo fristende ut, men de krever vel en spesiell lader og at utstyret/lykta er tilpasset disse? Og da forsvinner kanskje noe av poenget med å velge AA-batterier synes jeg.

 

Ja, på litt lengre turer har jeg også med vanlige, ikke-oppladbare batterier, men på kortere bruker jeg stort sett oppladbare. Med fulladete batterier holdt ihvertfall lykta på kveldens tur, ca. 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.