Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk sekk/ sele


Anbefalte innlegg

Gikk til anskaffelse av en pulk i høst og etter en tur med den der jeg brukte en vanlig sekk med feste på så skjønte jeg at jeg måtte ha meg en sele/ sekk laget for dette, kom da over Fjellpulken selesekk 20l den kommer på 800kr med rabatt hos Fjellsport. men er dette en god sekk istedenfor sele? trenger ikke sekk, men ser at det kan være greit og ha litt mat/ snaks i den når jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes egentlig hoftebelte er mest behagelig når jeg trekker pulk. Har og skulderseler som jeg kan koble på hoftebeltet hvis det er ulendt og bratt, det fordeler vekta på hele kroppen hvis det må slites litt.   Uten at jeg har forsøkt så mange, tror jeg endel ryggsekker egentlig ikke er konstruert for å trekke pulk selv om mange har D-ringer beltet, osv. Jeg har en Norrøna-sekk som funker ganske bra, men har og forsøkt sekker som ikke har vært egna i det hele tatt.

 

Det viktigste er at du får belastningen på hoftene (og ikke rundt magen) og at det føles riktig for deg og din kroppsbygning. Å gå med pulk er en treningssak, så lurt å bruke den mye !!   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige vinter brukte jeg en mammut 35 liters skisekk til å trekke pulken. Kjøpte en fjellpulken ekspedisjonssele nå i høst og brukte den på siste tur. Komforten er omtrent den samme. Men det er svært sjeldent jeg bruker noe av det som lå i sekken likevel. Går med en liten lomme på magen som jeg har festet enten på sekken eller nå på selen og der har jeg litt mat samt plass til litt googles, balaclava og slikt som en kanskje ikke bruker hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker osprey variant 37, har i ettertid prøvd å trekke med sele, men syns det er tungt og vanskelig fordi jeg har lært meg den uvanen å trekke med skulderremmene i stedet for hoftene...har ikke prøvd fjellpulken sin selesekk, men syns den virker veldig tung?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker osprey variant 37, har i ettertid prøvd å trekke med sele, men syns det er tungt og vanskelig fordi jeg har lært meg den uvanen å trekke med skulderremmene i stedet for hoftene...har ikke prøvd fjellpulken sin selesekk, men syns den virker veldig tung?

Korleis fester du pulkdraget til varainten Anti? Eg har planar om å gå ein langtur i vinter med pulk og har Variant 52 til å dra med, men eg er usikker på korleis det er best å feste sekk og pulk saman for å ikkje gnage i stykker sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har festa karabinene i de løkkene på hoftebeltet som e til å henge klatreutsyr på. med enkelt taudrag har eg knytta et tau i mellom skifestene, og klipsa dragtauet inn på dette. utstyrsløkkene på hoftebeltet tåler overraskende mye, har gått noen kilometer på den måten de siste årene. men karabinere e vel litt rundere i kantene enn klipsene på faste drag? kan ta et bilde hvis dette blei uklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Anti. Om eg skjøner deg rett har du festa i utstyrsløkkene på hoftebeltet når du gjeng med stivt drag og i skifestene når du gjeng med taudrag? Og det har holdt i lang tid over mange kilometer? I så fall skal eg og prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også med Variant37. Å feste i eksisterende utstyrsløkke eller skifeste gir ikke god overføring av pulkvekten til hoftene, sekken føles ustabil. Anbefaler D-ringer på hoftebeltet.

Jeg betalte 200,- for denne løsningen med 25mm D-ringer hos "Skomaker'n" i Russeløkkveien 50, Oslo. Har holdt hittil, men D-ringene vrir seg ved belastning. Ville valgt runde ringer om jeg skulle gjøre det igjen. Evt sy webbingen tettere mot ringen for å hindre bevegelse.

 

 

post-15928-0-21554500-1423049869_thumb.j

post-15928-0-28757500-1423049880_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.