Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

For øvrig ber jeg deg dokumentere din løse påstand. Det er sikkert et enkelt regnestykke, om du hadde hatt tilgang til alle snøscooterdataene for Norge, noe du selvsagt ikke har. Ingen vet nøyaktig hvor mange scootertimer som kjøres.

Lappis tok muligens litt hardt i, men han er nok ikke så veldig langt fra sannheten!

Høyskolen i Finnmark har gjort en forskningsrapport om turistutviklingen på Svalbard de siste 10 år. Svalbard er jo det stedet med størst scootertetthet i Norge. Man har blant annet sammenlignet de totale NOx utslippene fra snøscootere med utslipp fra flytrafikken over øya. Snøscooter står for 2,8 % av utslippene mens flytrafikken står for 97,2 %. Med andre ord er NOx utslippene fra fly over 30 ganger større enn fra snøscooter, selv på Svalbard.

http://www.snoscooter.no/miljoe/utslipp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ken: Husker du at jeg kritiserte kildene dine i et tidligere innlegg på denne tråden?

I følge disse tallene står fly og scooter for til sammen 100% av NOx-utslippene på Svalbard.

På Svalbard kjøres det også båter, og det er også litt biltrafikk. Helikopter flyr også der, men det er mulig det blir regnet inn under fly.

Det stemmer helt sikkert at flytrafikken står for det aller meste av NOx-utslippene på Svalbard, men ikke bruk en interesseorganisasjon som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å kjøre snø scooter... Men allt for mange som ødeleger for andre...

Heldigvis har bestefaren min løyve :) Så da blir det mye kjøring =P

Er bare en 600, men men, går fort nok :D

Kjørt klarte scooter, yamana mountain og noe, min far har den, 0-120 på noe sek!

Får så kick av å kjøre den :)

Men, greit med snø scooter når folk har lov og kjører normalt, allt for mange idioter der ute

Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

YES,jeg er enig med deg at ingen er tjent med konflikt som sådan,men den er jo der,dessverre.

Utifra det du har skrevet så synes jeg vel du har ett ganske reflektert syn på hva du driver med,og at

du/dere har organisert og fått til en løype er flott.

Hadde enda deres holdning og kreativitet vært gjengs,så ville det vært såre vel.

Jeg er for alle tiltak som kanaliserer trafikken inn i org. former,opparbeidede løyper,egne områder o.l

Det jeg ikke vil,er frislepp,særlig ikke i fjellet,men også utmarka generelt.

Men,nå begynner 2.omgangen i slalom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken: Husker du at jeg kritiserte kildene dine i et tidligere innlegg på denne tråden?

Det er ingenting i veien med kildene. Du må skille mellom de som har laget undersøkelsen, og de som legger det ut på nett. Selv om de er viderepublisert hos en interesseorganiasjon, betyr ikke det at de har bestillt undersøkelsen!

Når slike tall blir publisert, (uansett hva det måtte være) så vil selfølgelig organisasjoner som kan dra nytte av dette legge det ut på sine sider, dog i en publikumsvennlig form. Ser ingenting suspekt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike tall blir publisert, (uansett hva det måtte være) så vil selfølgelig organisasjoner som kan dra nytte av dette legge det ut på sine sider, dog i en publikumsvennlig form. Ser ingenting suspekt med det.

Ikke jeg heller, bortsett fra at i dette tilfellet er undersøkelsen åpenbart feil. Om det er Høyskolen i Finnmark eller snoscooter.no som har gjort feilen vet jeg ikke.

Selv om båt, bil, helikopter mm. sikkert ikke står for mest utslipp av NOx på Svalbard, er det sikkert noen prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke lest hele tråden her, og flere "naturmennesker" nevner at dette ikke hadde vært noe problem hvis vi som kjører snøscooter hadde holdt oss til løypene og ikke kjørt i fjellet. For det første er det nesten ikke løyper i norge. Jeg er ikke for frislipping av scooterkjøringen, men jeg mener at vi som har en brennende interesse for snøscooter også bør få et løypenett med reglemang og i kontrollerte former akkurat som dere som går på ski eller driver andre fritidsysler. Jeg har selv en løyve i hjemmekommunen min som innebærer at jeg kan kjøre leiekjøring inn til et stort hytteområde, her er det begrenset til et lite antall turer pr. hytteeier for kjøring av proviant o.l. Her er det en merket scooter trase som går ved siden av bilveien som er åpen for trafikk hele sommerhalvåret. Hvorfor må skituristene gå etter vår snøscootertrase? det er km. store vidder ved siden av? Jo de vil ha oppkjørte spor å gå på, men når vi kommer, roer ned og passerer i et veldig rolig tempo da slår de etter oss med skistavene eller viser oss "fingern". Hvorfor skal ikke vi få kjøre i kontrollerte former etter et løypenett når dere får gå på ski? Og hvis dere misliker at vi med scooter kommer ved siden av dere må dere la være og komme ved siden av oss på vårt løypenett de få stedene dette er og oppdrive! Se på Sverige der de har et etablert løypenett over store deler av landet, politiet har kontroll og skituristene har andre steder og gå. Norge har så stort ubebodd område at det bør være plass til oss begge, og jeg kan neste garantere at ved etablering av et løypenett vil mye av tullkjøringen komme bort.

Jeg tror at hvis scooter motstanderene lar oss få et løypenett så vil det bli mye mindre kjøring i fjellheimen. Da vil det bli en trase det blir spor på i 6mnd i året, i sommerhalvåret er sporene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Av helsemessige årsaker bør myndighetene forby det meste av scooterkjøringen. De 99.9% av den norske befolkning som ikke ønsker scootertrafikk i rekreasjonsområdene er viktigst i forhold til minoritetens ønske om å ræce rundt i fjellet med motoriserte kjøretøy.

Det bør ikke bli mindre attraktivt å drive fysisk aktivitet i utmarka - noe det vil bli med mer omfattende scooterløypenett - og at snøscooterkjørerne synes det er gøy er helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Frislepp ??? Er vel igen som vil det ???

Klart vi vil ha frislepp :idea: .

Men utviklingen med løyper og alt slikt er kommet så langt at det ikke er mulig å reversere. :?

Det eneste som da vil fungere for å få kontrollert skuterkjøringen er om jeg kan gjenta meg selv. Flere løyper, crossbaner og kansje friarealer.

Er enig med inlegget til den ene gjesten (er usikker på om det er samme bruker).

Sitat:

Jo de vil ha oppkjørte spor å gå på, men når vi kommer, roer ned og passerer i et veldig rolig tempo da slår de etter oss med skistavene eller viser oss "fingern". Hvorfor skal ikke vi få kjøre i kontrollerte former etter et løypenett når dere får gå på ski? Og hvis dere misliker at vi med scooter kommer ved siden av dere må dere la være og komme ved siden av oss på vårt løypenett de få stedene dette er og oppdrive

Har selv opplevd å få stygge blikk, og sure kommentarer fra skigåere, da vi kjørte opp skiløypa dæmmes. Med disp.

Hvis de vil ha oppkjørte skiløyper på fjellet, må de bremse opp og ikke bli arg på de som kjører den opp.

Har nesten en anelse at mange "friluftsfolk" og skigåere hadde rotet seg bort om de ikka hadde ett spor å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt for fullstendig frislepp, så vi endelig kan kjøre villmann overalt uten å tenke på løypebegrensninger og lensmann og anna tull :-) Her skal det kjøres !!!!!!!! Og da blir det best for skiløperne å finne andre jaktmarker... de kan jo dra til sverige. der er det iallefall god plass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av helsemessige årsaker bør myndighetene forby det meste av scooterkjøringen. De 99.9% av den norske befolkning som ikke ønsker scootertrafikk i rekreasjonsområdene er viktigst i forhold til minoritetens ønske om å ræce rundt i fjellet med motoriserte kjøretøy.

Det bør ikke bli mindre attraktivt å drive fysisk aktivitet i utmarka - noe det vil bli med mer omfattende scooterløypenett - og at snøscooterkjørerne synes det er gøy er helt irrelevant.

1. Det er over 50.000 snøskutere i Norge, dvs. på landsbasis har ca hver 20. familie eller ca 5% av landets befolkning en eller flere snøscootere i sitt eie. Og i de områdene der det typisk er snøscootere er jo prosentandelen mye høyere , sikkert 10-20 % eller mer (ser bort fra Finnmark og Svalbard der "alle" har skuter) mens det i kyststrøkene i sørnorge er en minimal andel.

2. Hvor kommer da dette tallet 99.9 % scootermotstandere fra ? Bare vås altså.

3. Hvem definerer rekreasjonsområder ? Er hele Norge et rekreasjonsområde for de beveger seg til fots eller bør vi dele litt på godene kanskje ?

4. Dersom du definerer rekreasjonsområder som områder som bør være frie for scootertrafikk, mens det blir opprettet egne skuterløyper/områder så er jo alle for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI NEI NEI!

Vi vil ikke ha snøscootere i fjellet!!

JO JO JO hvor skal vi ellers kjøre ?

Du kan ikke få hele fjellet for deg selv dessverre, du må nok avse 2 % av fjellheimen til oss 50.000 snøskuterkjørere :-) så får du 98% for deg selv, er ikke det BRA KANSKJE ??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det virke på mæ som om mye av det hær e ett problem dæm slit med sørpå, skuterkjøring i urørt natur osv.

Her i Nord-Norge e folk mer vant til sneskuter, ikke bare til rekreasjon, men til nyttebruk også.

Det vi slit med i Nord - Norge e at det kommer søringa hit og forvente at fjellet ska være totalt jomfruelig uten noe annet enn dyretråkk.

Det eneste som trængs fra alle parta e litt mere toleranse.

Skigåera må bynne å forstå at ting e ikke som for 50 år siden lengre. Hvis dåkker trur at dåkker kan fære på skitur og skal se urørt natur med kun dyretråkk i sneen leve dåkker i en illusjon. Utviklinga går framover, enten man vil eller ikke.

Skuterkjørera, må vise hensyn, og ikke blafre forbi skigåera i hundre og hel.....

Samt prøve å holde sæ til lovlige løyper, enda så få det av dæm. I Tromsø f.eks e det ca 1.600 - 1.700 registrerte sneskutera (hvis æ huske rett) og ikke en meter med løype.

Hvis man droppe en del av de gamle holdningan og prøve å samarbeide og vise mer toleranse e man på rett vei.

Men æ må innrømme at ætter å fulgt den hær tråden med alle innlegg fra starten av så kan man bli provosert, og mæst løst til at det skulle bli opprettet løyper (ala skuterløyper) til de mest fanatiske, og usaklige skutermotstanderne så kan de boltre seg dær, så vi slipper å treffe de, og vi vet hvor de er.

Heldigvis er det ikke så galt. Flesteparten av skigåerea æ træff på fjellet når æ kjøre skuter har lite og ingenting imot skuter.

No e det og sånn, at så og si alle som e nordfra og går på ski, har skuter selv eller har i familen, eller kjenner noen som har skuter.

Men så har vi og levd med skuter i 50 år her oppe. Av alle skigåera dæm æ har truffe på fjellet med skuter og som har vært sur, så mene æ at 80-90% av dæm har vært folk som ikke e fra Nord-Norge.

Æ har og skuter, en rimelig verstingsak, skal klare å presse den opp mot 200km/t, har nesten gjort det og. Men æ går og på ski, både trening, med familien og på jakt.

Begge ting gir mæ mye: Nytelse, glede, mosjon, kos, spenning, fartsfølelse, nærhet til naturen, avreagering, adrenalinkick. Ja æ kan ikke ramse opp alt, men ett ord som æ syns passe bra e livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har ett par historia som æ har løst til å dele med dåkker.

Æ og bruttern va på fjellet for ca. 18-20 år siden, vi va på langtur på ski 8-9 times tur, over fjellet.

Æ hadde tøngst sekk, med isbor på tvers av sekken, paralellt med skuldran og meisen godt opp over hodet. God gammeldags pakkrammesekk.

Hadde gådd i 5-6 tima og va på nedtur.

Sætta utfor en skikkelig lang bakke, i skuterløypa, fordi det var så mye sne utafor.

Fikk god fart, og til slutt så god fart at bare å tenke på å bremse var uaktuellt. Her gjaldt det å stå på fotan.

Mens æ for nedover kom det en skuter på tur opp, æ kunne ikke legge utafor løypa, det var synonymt med fall. Skuterkjørern ville ikke legge utfor løypa, da kom han sikkert ikke opp. Til slutt måtte æ utfor løypa, han vika ikke. Falt gjorde æ, på trynet. Sekken glei så langt over hodet som mulig under oppbremsinga. Skulle ikke komme mæ vækk derfra. Isboret ut på sidene av skudran og meiseln på sekken godt over haue. Var så godt som kilt fast nede i myksneen. Kom mæ til slutt ut av sekken og opp derfra, forbante hensynsløse sneskuterkjørera både opp og i mente.

Hjemme hadde vi en skikkelig skutermotstander, stakk med staven, prøvde å sperre løypa, stoppe oss, finne ut hvem vi var og alt. Han anmeldte alle han såg, enten med å kjenne oss igjenn eller ved å skrive av skiltnummeret.

Slik som han oppførte seg ble det en ond sirkel. Ingen torte å kjøre sakte forbi ham eller stoppe og hilse eller noe. Dette resulterte i at hver gang vi traff på ham eller så ham på fjellet, ga man full gass og freste forbi i hundre og hel....... ihvertfall ikke noe pen og hensynsfull kjøring.

I ettertid vil æ tru at hannes tanker måtte vært at alle kjørte som noen idioter og er hensynsløse fartsbøller. Ikke rart han ble irritert

Men han tenkte nokk ikke at det var han selv som hadde provosert det fram, med sin oppførsel.

We didn't start the fire. Og med det mene æ at det ikke vi som blir provosert av skigåera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del her nå å må bare få si at derer ski gåere som ikke respektere scooter graver deres egen grav.

Tom du tar kaka :) som elsker stillhet ikke går rundt og dreper folk fordi de har en annen måte å ha det gøy på. Jeg er sikker på at om du elsker stillheten så vanvittig mye at du er villig til å drepe de som ikke gjør det, så ville det være lettere å finne stillhet en annen plass, og ikke der ''natursabotørene'' er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det forum for scooterfolket på nettet?,el. for mekanisert friluftsliv.

Skulle tro dere fikk mer feedback der,på dette forumet tror jeg nok dere vil møte endel motforestillinger,hvilket synes som å spytte i kjerka.

Men,brorparten på forumet bedriver såkalt trad.friluftsliv,da trenger man ikke å være geniforklart

for å skjønne at motargumentene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

We didn't start the fire. Og med det mene æ at det ikke vi som blir provosert av skigåera.

Det er greit nok, og flott om vi ikke provoserer dere. Men det er nå en gang slik at motorstøy og motorisert ferdsel forringer naturopplevelsen for andre. Det er et faktum og de scooterkjørere som ikke forstår eller i det minste innser det, de mangler empati. For øvrig må det lages løsninger som til en viss grad kan tilfredsstille begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns det forum for scooterfolket på nettet?,el. for mekanisert friluftsliv.

Skulle tro dere fikk mer feedback der.

Har flere scooter forum ja. Personlig så er jeg bare innpå denne diskusjonen her fordi en del av dere er så LATTERLIG at jeg trur mor deres skjemmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For dere som lurer hvordan det er på Svalbard:

Jeg er en gutt på 20 år, har bodd på Svalbard i nesten 6 år (studerer nå på fastlandet). Jeg bruker å gå på ski og jeg bruker å kjøre snøskuter. Alle som går på ski der har en skuter eller har kjørt en skuter. Snøskuter er en viktig del av samfunnet der, og folk som vil stå på snowboard eller telemarkski i en dal bruker ofte snøskuter for å komme seg dit. Det finnes steder hvor snøskutere har lov til å kjøre og det finnes steder hvor snøskutere ikke har lov til å kjøre. De som vil gå på ski og oppleve stillhet og ro velger å gå de steder hvor skutera ikke har lov til å kjøre. I byen har vi en skiløype hvor skutera ikke har lov til å kjøre (de som gjør det blir straffet). Begge deler er fornøyde. Det er mange mange tusener turister fra hele værden som kommer til Svalbard for å oppleve naturen og dyrelivet der. Hvordan gjør de det? Ja, de leier en snøskuter og en guide som tar dem steder hvor de kan få se isbjørn, hvor de kan få se historiske objekter som f.eks hus av de første folka som bodde på svalbard. Slike steder er langt borte og det er ikke mulig å komme seg dit på ski.

Når det gjelder utslippene så er de mindre takket være snøskutere. Gruvearbeidere som jobber i Svea (en gruveby langt borte fra Longyearbyen) må vannligvis ta fly for å komme seg dit. Men de får heller par hundre kroner ekstra så kjører de snøskuter til jobben, det er billigere og mer miljøvennlig enn en flytur.

De som kjører snøskuter gjør det for å oppleve naturen, akkurat som de som går på ski og de er mennesker de også. Hvis ikke skuterfolka hatt noe form for respekt for de som går på ski ville ski gåere hatt det mye mye værre nå. Og sånne fok som vil faktisk skyte folk som kjører skuter som jeg har lest her skjønner jeg ikke. La dem kjøre, bare dere kjører forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg budde i Kautokeino såg eg korleis uvettug scooterkjøyring riv ihæl alt som veks i ei ellers hardt øydelagt jordsmonn. (i slutten av scootersesongen kor det ikkje alltid er så hjølma mykkje snø att) Eg kjøyrer sjølv atv, men det går ann å bruka vett og halda seg unna høgtliggjande område og stadar kor jorda tek lang til for å helbredast att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg budde i Kautokeino såg eg korleis uvettug scooterkjøyring riv ihæl alt som veks i ei ellers hardt øydelagt jordsmonn. (i slutten av scootersesongen kor det ikkje alltid er så hjølma mykkje snø att) Eg kjøyrer sjølv atv, men det går ann å bruka vett og halda seg unna høgtliggjande område og stadar kor jorda tek lang til for å helbredast att.

Her er det ingen som kjører ATV og ikke vil vi ødelegge skutrene våre på barmark heller.... så den kom du ikke langt med :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Enig med Teerex, og ænkelte fjellfinna gir sæ no jamt f......... i naturen og kjøre med absolutt alt som trekke dæm fremover sommerstid.

Har selv troffet på to sneskutere sommerstid, levna av finnan, de har blitt kjørt så langt dæm gikk og så bare levna og henta seinar om vintern. Den ene va og så på, der va sporan tydelig etter den. Skutern var sundkjørt, og var surra sammen med streng, tau og tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.