Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Flere av de som utgir seg for å være scootertilhengere er ikke helt troverdige. Dreier seg nok om ordinære "troll".

Hva er et troll?

Tenker du på nisser og dverger? Trollet i fjellet, og huldra??

Og hvorfor skulle så disse naturens skapninger være på scooterens side i debatten, når dere på dette forumet bare er anti scooter og scooter ødelegger og skremmer og dreper dyr osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spørsmål: Hvorfor er snøscooteren et så stort problem for dere som bor der det ikke kjøres snøscooter, men for oss som bor der den brukes er det ikke noe problem?

Hvem har sagt at det ikke er snøscooter der vi bor? Nå er det sant nok ikke så mange snøscootere i Ålesund, og de utgjør heller ikke noe problem i Sunnmørsalpene(ennå?). Men jeg er oppvokst på et sted der ulovlig snøscooterkjøring har vært et stort problem de siste årene, enda de har hatt store områder med innmark å boltre seg på. Morten bor i Valdres, og syntes scooterkjøringen der er et problem. Det er ikke alltid sånn at motstanden foregår i byene der det ikke finnes scootere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de mer bevisste scoterførere som uttrykker seg her på forumet er representative som sådan.

Mitt inntrykk er at det kan råde adskillig tøffere holdninger til scooterkjøring i utmark rundtomring,og ellers ser jeg jo at førere av annet terreng gående kjøretøy,sykkel,4 hjuling,4WD,beltedrevne etc, krever livsrom og naturrom nesten på lik linje med trad.friluftsliv.

Reiseliv og lokalt næringsliv henger seg på,så.......!

Vi ser malen i sentrale europeiske fjellområder,and over the sea,himalaya,andes....men,våre er så små.

Vi kan fremdeles velge hva vi vil ha,her til lands,ennå.

Men,det må gjøres snarest det valget hvis man mener noe med vern av natur med de begrunnelser man opererer med i dag.

Bibehold dem,forsvar dem,ellers kjører utviklingen dampveivals over dem,og da for vi bare skylde oss sjøl.

Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For en gjeng.

Typisk norsk å ikke unne noen noe som de synes er gøy. Straks noe nytt kommer på banen må man for all del slå det ned, og få det bort, slik at alt kan være ved det gamle. Fy søren, for en gjeng grinebitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahn Teigen: Den virkelige J.T. er i det minste en klovn med stil. Slik du ordlegger deg virker du både trangsynt, umoden og empatiløs.

Slik fremstår du "Alle som ikke unner meg å gjøre akkurat det jeg vil er noen trangsynte et eller annet...." i et samfunn hvor det er flere aktører som opptrer og hvor det er flere parter å hensynta, kan ingen få akkurat alt som de vil ha det.

Det er dessuten lettere å bevare ting som de er, enn å få til endringer.

Jeg har til og med skrevet at det vil være fornuftig med visse lettelser i forhold til deres hobby, men det er klart dersom mange av dere er som deg, vil dere snarere motarbeide dere selv.

For nte gang: Det har ikke så mye med å ikke unne noen et eller annet, som det har med å forsvare noe som mange føler som en svært utsatt verdi i vårt samfunn - nemlig stillheten og den umotoriserte naturen. Det har ingenting generelt med ikke å unne. Jeg unner deg både mange penger, kvinner og barn, men det er naturlig for de fleste av oss å skru igjen storsinnet så snart det er ting som vi føler kan komme til å true noe vi anser som en sårbar verdi.

Jeg vet ikke om du forstår forskjellen, men jeg kommer ikke til å gi opp å prøve å banke det inn lell ;-)

Til sist: Tross gjentatte utsagn her, effekten av hyppig scootertrafikk på uvante steder, bør også undersøker ytterligere i forhold til dyre og fugleliv. For umotoriserte friluftsfolk er det tross alt bare livskvalitet som kan skades, for andre kan det være snakk om eksistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at det ikke er snøscooter der vi bor? Nå er det sant nok ikke så mange snøscootere i Ålesund, og de utgjør heller ikke noe problem i Sunnmørsalpene(ennå?). Men jeg er oppvokst på et sted der ulovlig snøscooterkjøring har vært et stort problem de siste årene, enda de har hatt store områder med innmark å boltre seg på. Morten bor i Valdres, og syntes scooterkjøringen der er et problem. Det er ikke alltid sånn at motstanden foregår i byene der det ikke finnes scootere.

Ja, nå leste kanskje ikke du starten på det jeg skrev, jeg skrev at dette gjelder her jeg bor! Men i din kamp om å få frem dine synspumkter i en sak hvor du er en nybegynner er det vel lett å overse viktige opplysninger.

Du skjønner at hos dere er snøscooteren noe nytt og spennende, dette tiltrekker muligens en del brukere som ikke er moden nok til å eie en snøscooter, disse bruker den ikke på den rette måten og irriterer helt klart både motatandere og andre snøscooterbrukere. Her hos oss har scooteren vært i bruk i over 40 år og vi vet hva den står for, brukerene her er fra 16 - 75 år og de som er mest irritert på dere såkalte naturnytere er faktiskt de eldste. Mener du at fordi jeg kjørte for fort med bilen min i går så skal du miste retten til å bruke din bil? Få politiet til å ta de som driver ulovlig kjøring og slutt å plag meg når jeg kjører lovlig og det værste av alt er at dere som betegner dere som miljøvernere tar alle over en kam og mener vi ikke burde være i terrenget i det hele tatt.

Nå virker det muligens som om at jeg kjører snøscooter hele tiden, men jeg tilbringer mer tid på ski enn på snøscooter, derfor kjenner jeg til kommentarene fra skifolket når det kommer en snøscooter kjørende. Da bruker jeg å spørre hvorfor de hisser seg opp over at det kommer en scooter kjørende lovlig der han har fått beskjed fra kommunen at han må kjøre for å komme seg til hytta, han har ikke noe valg på hvor han skal kjøre, men jeg kan gå hvor jeg vil, så hvis jeg ikke liker at det komme en scooter så får jeg gå en annen plass en der scooterene kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sist: Tross gjentatte utsagn her, effekten av hyppig scootertrafikk på uvante steder, bør også undersøker ytterligere i forhold til dyre og fugleliv. For umotoriserte friluftsfolk er det tross alt bare livskvalitet som kan skades, for andre kan det være snakk om eksistens.

Denne må du utdype mer, eller lever du i den tro at en skiløype med hundrevis av skiløpere ikke plager dyrelivet? Jeg velger å ikke kommentere mer på dette utsagnet før du har utdypet det litt, mulig jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå leste kanskje ikke du starten på det jeg skrev, jeg skrev at dette gjelder her jeg bor! Men i din kamp om å få frem dine synspumkter i en sak hvor du er en nybegynner er det vel lett å overse viktige opplysninger.

Spørsmålet sa ingenting om at du kun mente din egen lille verden der oppe. Snøscooter er ikke noe nordnorsk fenomen lenger dessverre, og det kjøres snøscooter i andre landsdeler også.

Du skjønner at hos dere er snøscooteren noe nytt og spennende, dette tiltrekker muligens en del brukere som ikke er moden nok til å eie en snøscooter, disse bruker den ikke på den rette måten og irriterer helt klart både motatandere og andre snøscooterbrukere. Her hos oss har scooteren vært i bruk i over 40 år og vi vet hva den står for, brukerene her er fra 16 - 75 år og de som er mest irritert på dere såkalte naturnytere er faktiskt de eldste. Mener du at fordi jeg kjørte for fort med bilen min i går så skal du miste retten til å bruke din bil? Få politiet til å ta de som driver ulovlig kjøring og slutt å plag meg når jeg kjører lovlig og det værste av alt er at dere som betegner dere som miljøvernere tar alle over en kam og mener vi ikke burde være i terrenget i det hele tatt.

Bil/traktor/moped har vært i bruk hos oss minst likke lenge, og fremdeles har ikke folk lært seg hvordan den skal brukes. Under mine mange besøk i Nord-Norge har jeg lagt merke til at det ikke er så veldig mye bedre der.

Nå er det slik i dette samfunnet at hvis det er tilstrekkelig mange som ikke følger en regel, så får det konsekvenser for alle. Hvis noen kjører for fort i tettbygd strøk bygges det fartsdumper som alle må over. Når det rømmer 50000 laks fra et oppdrettsanlegg, så blir det skjerpa krav til andre for å unngå det neste gang.

Hvis mange nok ikke klarer å følge reglene for scooteren, så burde det vel få noen konsekvenser det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i din verden er det vel mange som kjører ulovlig snøscooter, men det er faktiskt ikke tillfelle. Få nå lagt tilrette med løyper for snøscooter og løyper for skiløpere, så skal du se at folk holder seg til scooterløypene, og det blir lite ulovlig scooterkjøring. Det er klart at du foretrekker å kjøre i en lovlig løype når du risikerer 10000,- i bot hvis du kjører utenfor. Dette med bøter og kontroll er jeg ikke imot. Gjerne ennå større bøter og mye mer kontroll, men da må det legges tilrette for å bruke scooteren på en fornuftig måte.

Når du sier at det ikke er så veldig mye bedre i Nord-Norge lurer jeg på hvor og hva du mener. Det er klart hvis du mener at all scooterkjøring er et problem, ja da er det ikke noe bedre her. Men hvis du tenker på snøscooterkjøring totalt er nok snøscooteren en større del av hverdagen her og den blir brukt på en helt annen måte. Her er scooteren en viktig brikke i dagliglivet og brukes deretter. Det er klart at det er steder i Nord-Norge som er nybegynnere i snøscooterverdenen også, og hvor den ikke er en naturlig del av hverdagen, det er vel disse du refererer til. Men når dere tar alle under en kam, er det ikke rart at vi som ikke opplever scooteren som en trussel, men en mulighet blir provosert.

Kom å bli med på en tur, opplev fellesskapen, det gode miljøet, de glade folkene, ungene som går på ski og aker i skavlene, smak på kaffen, de nygrillede pølsene osv. Så skal du se at det er noe helt annet en villmannskjøring og ulovigheter vi driver med, men derimot rolige familiefolk i alle aldre som ønsker å slappe av i felleskap med andre mennesker og kose seg ute i naturen. Jeg er sikker på at du hadde likt deg godt og til og med trivdes sammen med oss. Kanskje vi kunne tatt en skitur en annen dag, du vet vi snakker ikke om enten eller men både og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i din verden er det vel mange som kjører ulovlig snøscooter, men det er faktiskt ikke tillfelle. Få nå lagt tilrette med løyper for snøscooter og løyper for skiløpere, så skal du se at folk holder seg til scooterløypene, og det blir lite ulovlig scooterkjøring.

I tidligere innlegg har jeg skrevet at 95% sikkert kjører der de skal kjøre. Hvis de resterende fem prosentene kjører der de vil, syntes jeg det er fem for mange. Jeg har også skrevet tidligere at et scooterspor i en dalbunn eller over et vann ikke er så farlig, men jeg registrerer mye tullekjøring overalt, selv der hvor scooteren er en større del av hverdagen.

Når du sier at det ikke er så veldig mye bedre i Nord-Norge lurer jeg på hvor og hva du mener.
Her siktet jeg til tullekjøring med bil/traktor/moped, og dette er utbredt over hele landet, enda disse maskinene har eksistert i samfunnet lengre enn snøscooteren.

Både jeg og de fleste skeptikere her har jenket seg noe i løpet av debatten, og scooterkjøringen har kommet for å bli. Jeg kan også gå med på å opprette scooterløyper og/eller egne områder for scooterkjøring. Jeg er bare redd for hvordan fordelingen blir, og at disse områdene eller løypene stadig skal bli utvidet.

Blir det slik at siden scooteren går ti ganger så fort som oss, så skal områdene være tilsvarende store?

Vil scooterkjørere også kreve tilgang til nasjonalparker for å oppleve det vakreste vi har av natur?

Takk for invitasjonen foressten, men det blir nok ikke noe denne vinteren. Jeg har faktisk vært med på scootertur jeg, og det var morsomt det. Fortsett å kjøre lovlig dere, og oppfordre andre til å gjøre det samme. Da slipper dere slike diskusjoner som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott å se at det er bevegelse i positiv rettning, vi scooterfolk har jo absolutt ikke til hensikt å presse dere ned fra fjellet, Det er plass til alle, vi ønsker at det skal være områder(store områder) som er uberørt av snøscooter vi også. Vi skal ikke komme å ødelegge for dere i disse områdene, dere er derimot velkommen til de områdene som er åpne for scooterkjøring, vi kjører ikke så fort at vi ikke kan stoppe eller svinge rundt dere, vi ønsker ikke egne områder, men områder der vi kan ferdes uten å få bot. Det som er viktig er at når vi kjører i disse områdene må skiløperene forstå et vi har lov å være der, det å kunne hilse på en skiløper som hilser tilbake med et smil, og ikke en skistav som suser i hjelmen med en smell, vil for meg være kjempeflott. Jeg har fått skistaveri hodet mens jeg kjørte skispor i turløypa med idrettslagets snøscooter, måtte stoppe å spørre hva som stod på? Fikk til svar at han ikke så at jeg kjørte med sporkalle og han beklaget!!!!! Men selvfølgelig skal den største delen av fjellet være scooterfri. Jeg er sikker på at hvis vi satt oss ned å diskuterte løsninger istedet for problem og motsettninger så ville vi nådd langt og husk det er plass til alle!

Og OZZI du virker som en fornuftig person, med slik innstilling som du har kan vi nå langt mot et felles mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en verdidebatt dere scooterførere er innvovert nu,pokker ikke noe med å unne elller ei

Det er jo fler og fler av dere som vil ha tilgang til utmarka,debattantene i forumet er noen avMANGE.

Forstår vel at enkelte kansje har en genuin natur interesse,men tviler sterkt på at det er the overall motiv.

I det hele tatt synes jeg antallet motorisert pøbel etterhvert er overveldene.natursynet dems tørker jeg meg bak med,latterlig pjatt,takk gud for det ikke finnes ett klatrende kjøretøy..

Få pedalmusklene igang,horisontal gange,ræva i gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en verdidebatt dere scooterførere er innvovert nu,pokker ikke noe med å unne elller ei

Det er jo fler og fler av dere som vil ha tilgang til utmarka,debattantene i forumet er noen avMANGE.

Forstår vel at enkelte kansje har en genuin natur interesse,men tviler sterkt på at det er the overall motiv.

I det hele tatt synes jeg antallet motorisert pøbel etterhvert er overveldene.natursynet dems tørker jeg meg bak med,latterlig pjatt,takk gud for det ikke finnes ett klatrende kjøretøy..

Få pedalmusklene igang,horisontal gange,ræva i gear.

Gud hjelpe meg for en total bomert, har noen påstått at det ikke finnes noen sorte får blandt scooteførerne, men det er jo de vi vil til livs alle både scooterfolket, skifolket og du Yngve. At du er useriøs har du jo skrevet under på selv så det gidder jeg ikke å utdype.

Hva er overveldende for deg? Det kan ikke være stort!

Sånne som deg ødelegger en konstruktiv diskusjon som har en ting for øyet, nemlig at ting skal bli bedre for alle parter, det du gjør er å provosere folk, har aldri hørt at provokasjon noen gang har vært løsningen.

Tørk deg i bak du, det er deg vel undt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Provokasjoner kan nok fremtvinge løsninger ja,men,nok om det.

Noen sorte får!!,våkn opp mann,da hadde vi neppe hatt denne meningsutvekslingen.

Konstruktiv!, bedre for alle parter!!,er naturmiljø en part!?.

Useriøs,ja for noen er jeg vel det,men jeg er trygt forankret i det tradisjonelle friluftsfilosofien,hvor jeg neppe er alene.

Hva er overveldene på meg!,jo mengden av all slags terrengående kjøretøy,det stadig økende salget av ditto,det overvelder meg.

Hadde det enda vært rel. få,men vi er way beyond that,de er mange,og et eller annet steds vil de brukt.

Og jeg tørker meg bak,lærte det når jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bra du lærte noe når du var liten, forståelse for andres menig læret du ikke, at du alltid har rett har du visst også lært, men det kan være lurt å høre på andre. Hvilken bakrunn du har og hvor dypt forankret du er, vet jeg ikke, men at du selv føler du er godt rustet for å uttale deg er jo bra. Men så over til problemet ditt, det kom tydelig frem i siste innlegg at det egentilg ikke er de som kjører ulovlig du er ute etter, men all snøscooterkjøring. At det er alt for mange får stå for din regning, jeg synes det er koselig å kjøre på snøscootertur sammen med mange andre, stoppe en passelig plass for kaffe, pølse og en hyggelig stund. Når jeg går på ski går jeg en annen vei, en plass det ikke er scooter hvis jeg ønsker det, for de plassene er det mange av. Kommer det en scooter når jeg går på ski, gjør ikke det noe i det hele tatt. Jeg hilser og går videre. At miljøet tar sånn grusom skade av snøscooteren trodde jeg var en diskusjon som var over. Stikk fingern i jorden, hva ødelegger en snøscooter annet enn din opplevelse, som er en selvpålagt irritasjon. Hadde du vært litt mer rund i kantene hadde kanskje du også innsett at turen ikke var spolert på grunn av en og annen scooter.

Nå nei du luringen , det er nok deg selv og ikke naturen du tenker på, hadde det vært naturen og dyrelivet du tenkte på, hadde du også vært skeptisk til masseturisme på ski, skiløyper som svinger seg innover terrenget med hundrevis muligens tusenvis av folk som går på ski. Tror du dyrelivet står rolig å avbalansert langs de løypene og ikke er stresset i det hele tatt?

Dette temaet har jeg ikke sett at dere er så opptatt av, pussig?

Jeg kan forsikre deg at naturmiljø er en part hos meg, jeg lever i naturen, den er en naturlig del av min hverdag, jeg trenger ikke å sette meg i bilen for å kjøre til det du kaller naturen, jeg er her hele tiden. Jeg er på fjellet nesten hver dag, hvis jeg er frisk da, til fots om sommern, på ski og snøscooter om vinteren. Jeg bruker ikke terrenggående kjøretøy om sommeren, fordi de faktisk skader naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er en super måte å ferdes på i fjellet. Tiden strekker mye bedre enn på ski, man ser og opplever enn masse. Anbefaler alle som ikke har prøvd til å prøve!!

God tur!

Jeg prøver så ofte jeg kan! Kan jo også kombineres med skigåing. Bort med skylappene og svartsjuka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel du far,bor som deg på bygda,og arb.plassen ligger innpå fjellet,en reisedestinasjon,sommer som vinter.

Vi disponerer,og bruker scootere i arb.sammenheng gjennom vintersesongen,og merker jo restriksjonene

m.h.t motorisert ferdsel i utmark på livet i denne sammenheng.

Noe som vi selvfølgelig samvittighetsfullt etterlever,men det er oss.dessverre er det ikke bare få,men flere som som bedriver selvtekt i scootersammenheng,mulig det er store lokale forskjeller,gir rom for det ved ettertanke.

Jeg har helt klart værstingene i tankene når jeg bruker uttrykket motorisert pøbel,uttrykket er for sterkt til å omfatte dere alle,sorry,men det forandrer ikke det jeg prøver å uttrykke.

Jeg er en smule forundret over de av dere som snakker om koseturer i naturen,greit med kosen,men får dere virkelig lov til det da!

Er det bare å sette seg på scooteren for så å dra avgårde?,eller.....!

Jeg uttrykker meninger her på forumet i likhet med dere,ingen sannheter,kun subjektive oppfattninger

som står eller faller av seg selv,og om min person er dere velkomne til å mene hva dere vill,men det blir neppe inner tier.

God kveld i stugu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner vi å bli enige, klart det er for mange som driver pøbelkjøring, sikkert litt forskjell på hvor i landet du er. Her hvor jeg bor har vi en sterk selvjustis innad i scootermiljøet. Vi har en lovlig rekreasjonsløype som vi kjører i, det er denne vi bruker når vi drar på tur for å grille og kose oss i et godt miljø. Det er denne muligheten vi ikke vil miste, derfor blir de som kjører som pøbler satt på plass av sine egne.

Jeg mener dette er veien å gå, gi scooterkjørerene egne løyper og områder de kan kjøre i, men blir reglene brutt er det slutt på hele gleden. Dette vil gjøre at selvjustisen innad blir sterk. Hvem vil vel ha på seg at de har ødelagt for kompisene og hele samfunnet de bor i. Jeg mener fortsatt at det er plass for alle i vår vakre natur uten at noen skal presses bort.

God kveld til deg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til mange av scooterdiskusjonane som har vore på fjellforum før, synest eg det er positivt å få høyre saka frå scooterfolkets side. Berre for å koma med eit reelt forslag: Fjellvegar og skogsbilvegar som om sommaren er opne for almen biltrafikk burde kunne vera open som almen scootertrase om vinteren. Er dette nok for scooterfolket? I alle tilfelle vil dette skape ei mengde konflikter med skiløyper som i dag blir lagt mykje langs desse vegane, fordi dei store prepareringsmaskinene treng så stor plass.

Etter som eg har skjønt regelverket kan snøscooterar køyre på brøyta skogsvegar, så for å arrangere lovleg scootersafari må dei altså brøyte vegen for å tekkast reglane..

Med helgas halve meter puddersnø vil eg no seie meg veldig glad for å finne eit scooterspor å gå etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

er det noen av dere som bruker å ta fly?

bare lurer siden et fly som tar av fra en flyplass forurenser like mye som alle snøscootere i norge gjør på et år! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lappis: I den grad forurensning har vært et tema har det vært snakk om svart lokal, sanset forurensning hos de som oppholder seg (ufrivillig) i nærheten av snøscootere i svært kalde temperaturer.

For øvrig ber jeg deg dokumentere din løse påstand. Det er sikkert et enkelt regnestykke, om du hadde hatt tilgang til alle snøscooterdataene for Norge, noe du selvsagt ikke har. Ingen vet nøyaktig hvor mange scootertimer som kjøres.

Jeg tror imidlertid ingen her vil argumentere mot at flytrafikk er et miljøproblem av en helt annen dimensjon globalt - men i svært lokal sammenheng kan det være et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også denne diskusjonen har tatt en positiv vinkling, når det gjelder kjøring på ubrøyta vei er jeg enig med deg. Det er der det er lettest å kjøre med prepareringsmaskin og derfor er disse veien ofte tett befolket av skiløpere, derfor mener jeg det må være fornuftig i den enkelte kommune å sette seg ned å se hvor det passer inn med det allerede eksisterende friluftsliv å bruke snøscooter, i noen kommuner er det lett å finne adskilte plasser for scooterkjøring og i andre er det værre. Vi scooterflok ønsker ikke å presse bort skiløpere fra allerede etablerte skiløyper, men ønsker å finne løyper/områder det passer å kjøre. Noen plasser kan dette være etter ubrøytret vei andre plasser ikke. Det som er viktig for oss alle er at vi unngår konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.