Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Ikke når jeg kommer elegant susende nedover fjellsiden med fine telemarksvinger. Kommer du inn på et hardt scooterspor da er det fort gjort å gå på tryne. Det er heller ikke sporene som går i en rett linje fra A-B i dalbunnen jeg irriterer meg så veldig over. Det er de som går i åttetall og sirkler og overalt ellers som ødelegger inntrykket av scooterfolket.

Og i den ene fine telemarksvingen din utløste du et snøskred som kan dra med seg både kompiser og andre friluftsfolk som kan være i nærheten, og for den del dyr. Det lager mye større spor etter seg enn et scooterspor, og ikke minst faren med det. For de som har vært med og hørt på en snøskred så er ikke det akkurat en stille opplevelse. Der IGJEN ødela man stillheten i naturen.

Hvis en isfisker eller noen har suttet på isen eller i en fjellside kan det føre til at en scooter med kanskje hele familien på ruller rundt, og blir liggende?

Og når det er snakk om forurensing så må jeg si meg enig i at en scooter forurenser litt, men med ny teknologi så er det ikke så mye lengre. Men noe som virkelig forurenser og ødelegger naturen er friluftsfolk som legger igjen to-tre pølsepakker, pøler, brød, brusflakser, frukskall, Kvikklunsh papir og masse annet søppel. DET kan jeg si meg enig i at det er spor som man kjenner selv i kroppen svir.

Ang. helsinga så helser jeg uansett på friluftsfolk og skiløpere ute i naturen. Greit dem kanskje syns jeg gjør noe veldig ulovlig, og for den del er ulovlig, men hadde jeg kunnet kjørt lovlig så hadde jeg det, men jeg ser ikke at jeg har noe valg. Og av den grunn vil jeg ikke være uhøffelig. Så ser noen meg på fjellet, og jeg hilser, så er det bare for å være høffelig mot andre mennesker. Og det dummeste man gjør er å kjøre helt over skituppene til noen. Ser man en skiløper så går det ann å ta en fin lang sving rundt han, og respektere at han sikkert er der for stillheten.

Dette innlegget ble kanskje litt overfladisk, men sånn er hele tråden. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og i den ene fine telemarksvingen din utløste du et snøskred som kan dra med seg både kompiser og andre friluftsfolk som kan være i nærheten, og for den del dyr. Det lager mye større spor etter seg enn et scooterspor, og ikke minst faren med det. For de som har vært med og hørt på en snøskred så er ikke det akkurat en stille opplevelse. Der IGJEN ødela man stillheten i naturen.

Det er vel et fenomen som aldri er i nærheten av å skulle bli like dagligdags som scooterbrumming, og selv om det er langt mindre sannynlig - en snøscooter kan også utløse ras om man bare kjører på de "rette" stedene. Så med all respekt å melde synes jeg ikke sammenligning med det å utløse ras er alt for relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette går litt over styr, føler meg ikke spesielt kriminell når jeg kjører skuter på utmark, fullt klar over at jeg risikerer ca 10.000,- i bot.

Hadde jeg sprunget rundt i byen med 50 gram narkotika i baklomma, da hadde jeg følt meg kriminell. Og sikkert fått mindre i bot.

Et godt poeng. Ligger antagelig en betraktning om at de første er idioter og de siste er syke som trenger hjelp :)

Brenselcelle- og batteriteknologien går framover, dette gir mulighet for langt mer stillegående kjøretøyer - også snøscootere. Kanskje også ulike typer hybrider... Er det sånn å forstå at så lenge støy og eksos er vekke så aksepteres scootere i naturen? Interessant å fått noen synspunkter på :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Nei det aksepteres nok ikke lell. Og en helt stillegående scooter kan jo også medføre nye faremomenter :shock: Men i områder hvor det uansett er mye nyttekjøring som skjer og scooterne går i skytteltrafikk kunne kanskje noe mindre av disse faktorene vært positivt.

Når det er 10 kalde og du har tilpasset deg den friske fjellufta, er det utrolig hvordan scooterekosen river i hals og lunger. Og den henger leenge igen i lufta etter at scooteren er borte. Dette gjelder ikke nødvendigvis på viddene, jeg opplever det samme når jeg forviller meg bort i en slalombakke hvor scooterne hele tiden må opp eller ned for å ordne et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: Nei det aksepteres nok ikke lell. Og en helt stillegående scooter kan jo også medføre nye faremomenter :) Men i områder hvor det uansett er mye nyttekjøring som skjer og scooterne går i skytteltrafikk kunne kanskje noe mindre av disse faktorene vært positivt.

Hehe.. tenkte det nok :shock: Det blir litt sånn "gale var det værre og før e det no".

Hva med scootere eller trakkemaskiner som drar opp langrennsløyper, er det nyttekjøring eller burde langrennsfolket lage løypene sine selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan kjøre på utmark, på eget ansvar (trur æ).

Når det gjelder støy, avgass. Så jobbes det med saken, nye krav stilles til avgass. Det er en av grunnene til at det er flere og flere skuterprodusenter går over til å benytte 4 taktsmotorer på sine skutere, i stedet for de tradisjonelle 2 taktsmotorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når det er 10 kalde og du har tilpasset deg den friske fjellufta, er det utrolig hvordan scooterekosen river i hals og lunger. Og den henger leenge igen i lufta etter at scooteren er borte. Dette gjelder ikke nødvendigvis på viddene, jeg opplever det samme når jeg forviller meg bort i en slalombakke hvor scooterne hele tiden må opp eller ned for å ordne et eller annet.

Grunnen derfor er at du ikke liker det scooter i det store og hele. Det som er grunnen til alt det hær. Folk som ikke kan ha andre syn på ting. Klart trekker du inn eksosen maks, og går i en halvtime etterpå og lukter etter det så klart klarer du å lure kroppen mest mulig til å lukte den lukta? Eksosen henger igjen i klærene, men når det gjelder i fri luft så henger den ikke mye lengre enn en fjært. Man kan sekkert måle hvor mange molekyler som er dårlig i eksosen osv, og hvor mye mindre gransjekk det blir på trærene pga. at folk kjører scooter, men lufta er for alle, og ingen er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde en episode for 3 år siden.

Det var nydelig vær og jeg satt ute på terassen og koste meg i solveggen.

Da kom en kvinnelig skiløper ned fra lysløypa og dit hvor jeg satt, lettere panisk og lurte på om jeg kunne hjelpe henne.

Hennes turkamerat hadde falt i en sving og skadet foten.

( Bemerk: Dette var skikkelige skutermotstandere, ordentlig nikkersadel).

Hun lurte om jeg kunne dra og hente hennes kamerat med skutern, for han klarte ikke å gå eller stå.

Jeg var litt betenkt, vet det er ikke populært å kjøre skuter i lysløypa (gjør det aldri). Men hadde egentlig ikke noe valg denne gangen.

Jeg fikk intervjuet dama, og dro for å hente mannen.

Det var en mann på 55-60 år, og han hadde riktignok skadet seg stygt.

Jeg fikk ham opp på skuteren, og vi kom oss ned og kjørt ham til legen.

Det var første gang han satt på skuter, og han måtte innrømme at skuter kunne være bra og ha i krisesituasjoner.

Dette var en skikkelig skutermotstander, en slik som man ikke kan kjøre sakte forbi uten fare for å bli anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen derfor er at du ikke liker det scooter i det store og hele. Det som er grunnen til alt det hær. Folk som ikke kan ha andre syn på ting. Klart trekker du inn eksosen maks, og går i en halvtime etterpå og lukter etter det så klart klarer du å lure kroppen mest mulig til å lukte den lukta? Eksosen henger igjen i klærene, men når det gjelder i fri luft så henger den ikke mye lengre enn en fjært. Man kan sekkert måle hvor mange molekyler som er dårlig i eksosen osv, og hvor mye mindre gransjekk det blir på trærene pga. at folk kjører scooter, men lufta er for alle, og ingen er like.

Jeg er ingen utpreget scootervenn men det har ingenting med det faktum at scootereksosen henger lenge igjen i svært kaldt vær. (Når jeg sier lenge, så snakker jeg om noe helt annet og mye kortere enn en halvtime, men likefullt det reduserer.

Lufta er for alle pratet er pisspreik - Det er faktisk generelt forbud mot motorisert ferdsel i utmark i dette landet - For øvrig er jeg i et slik mageleie at jeg legger råtne egg som andre turfolk ikke kan unngå å smake på, får jeg dårlig samvittighet - tviler på om mange scooterfolk har dårlig samvittighet for det ubehag de måtte påføre andre.

Det er for øvrig det relative sjokket som er det verste. Hadde jeg blitt forbikjørt av en scooter på Karl Johan hadde ikke lukten plaget meg spesielt, men i 10 kalde langt fra folk og sivilisasjon så er det et sjokk som river en ut av eventyret en kort stund. Altså en negativ opplevelse.

Så lenge det er langt flere mennesker som har en negativ opplevelse av scooterkjøringens konsekvenser enn det er folk som har direkte glede av scooterkjøringen vil det forhåpentligvis i et demokrati være restriksjoner på denne scooterkjøringen.

Vi som foretrekker stillhet og fravær av motoriserte doninger ute i naturen må jo bare fortsette å jobbe for dette. Det er dessuten utvilsomt en del kronidioter, cowboyer og lignende blant scooterfolket som ødelegger for de lovlydige blant dere, og så lenge disse holder på vil det nok bidra til å opprettholde motstanden mot snøscooter.

Selvsagt er snøscooter et flott hjelpemiddel til redningsaksjoner inne på fjellet, på samme måte som helikopter, men det betyr jo ikke at de som reddes nødvendigvis må være positive til rekreasjonskjøring med scooter og helikopter likevel, det er to forskjellige ting.

Men det jeg ville si var først og fremst at jeg ikke aksepterer påstanden om at grunnen til at jeg lar meg plage av scootereksos er fordi jeg ikke liker scootere generelt. Strøy og eksosplage er et isolert problemfenomen. Jeg lider ikke av noen misunnelse fordi andre kan komme lettere til en del steder enn det jeg kan på ski - synes vel egentlig mest synd på dem med tanke på det jeg mener de går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis dere som ikke liker scooter og bare ski skal sette dere i samme situasjon som oss?

Enn hvis det plutseli ble ulovlig med skigåing i Norge. Bare noen få plasser i Nord kunne man få gå i skiløyper. Hva hadde dere da gjort? Sikkert tatt dere en tur da og nå forde om at det ikke var lov.

Men at noen skal irritere seg over at noen driver med sin hobby, akkurat som han som går på ski, men at han som går på ski kanskje får kjenne eksoslokt i max 2minutter HVIS scooteren kjører helt ved siden av skigåeren. At man kan være så egoistisk? At du skal ha det best mulig? Er vell det det dreier seg om.

Hvis vi styrer unna akkurat denne diskusjonen. Skal man fungere sammen med mest mulig folk så burde man være åpen til at ikke alt skal være best for deg, og bare deg. Blir jo nesten som den tiden det var krig mellom svart og hvit. Klart de hvite ville ikke ha svarte som skulle komme og stjele jobbene deres og ødelegge hyggen deres, men det går ikke ann å tenke på den måten. Sånn det blir krig. :?:

Man burde enkelt og greit førstå andre og ikke bestandig må ha det best mulig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en vesensforskjell: Det har alltid vært lov til å gå på ski, mens snøscooter stort sett har vært under restriksjoner siden begynnelsen. Det er tross alt en liten forskjell der. Hvis det alltid hadde vært lov til å kjøre snøscooter hvor man ville, og så plutselig ble det forbud.... ja men det er ikke det som er tilfelle. På samme måte som ikke alle kan kjøre bil hvor de vil, beltebil, helikopter, småfly, etc. så er det også begrensninger på ferdsel med scooter. Undersøkelser viser også at et stort flertall av befolkningen støtter denne politikken. Så spørsmålet er om det ikke er scooterfolket som er egoistiske dersom de tross alt dette mener at de burde få kjøre hvor de vil, når de vil og så mye de vil.

Jeg understreker at jeg ikke er for noe totaltforbud mot snøscooterkjøring, men at den påfører et følt ubehag for svært mange. Hvis flertallet var de som ferdes var i naturen var scooterkjørere og disse følte et oppriktig ubehag av skiløpere, ja så ville vi hatt samme debatten bare snudd på hodet, men det er ikke tilfelle.

Det er mange argumenter mot motorisert ferdsel i utmark, og avhengig av hvilket syn man har så vil disse argumentene ha ulike gyldighet. Jeg tror ikke nødvendigvis det er noen stor forskjell på den gjennomsnittlige grad av egoisme hos både skiløpere og snøscootere - de fleste i begge leire er nok brukbart egoistiske - så det er ikke det som er poenget.

Men som sagt, å gå på ski har vært gjort i hundreder av år, om enn kun i de siste drøyt hundre som rekreasjon. Snøscooter er et moderne nyttekjøretøy som nå i de siste årene har skutt fart som rekreasjonskjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Undersøkelsen det vises til som 'sier at flesteparten av det norske folk er imot snøscooterkjøring' , bør absolutt tas med en klype salt. Den ble utført at naturvernere med følgende spm. :

"Synes du det er greit om snøscooterkjøring blir tilgjengelig for alle og blir 'fritt' (med fritt menes at det blir lov å kjøre overallt" Svar JA eller NEI.

Hva ville de aller aller fleste svart på et slikt spm, svaret var allerede gitt FØR undersøkelsen var utført, nettopp slik en naturverner ønsker det.

Så undersøkelsen er overhodet ikke relevant for de fleste, de som svarte sa nok NEI (noe jeg selv ville gjort om jeg ble spurt , og jeg er snøscooter-kjører selv !! )

Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er snøscooter et flott hjelpemiddel til redningsaksjoner inne på fjellet, på samme måte som helikopter, men det betyr jo ikke at de som reddes nødvendigvis må være positive til rekreasjonskjøring med scooter og helikopter likevel, det er to forskjellige ting.

Jeg syns ikke det er så stor forskjell, støyen er den samme, like mye eksos, og ikke minst - det blir sikkert råkjørt for å komme fram. Til ergrelse for andre. De får jo opplevelsen sin ødelagt av at andre har vært uforsiktig eller kanskje endog dumdristig....

Enn hvis det plutseli ble ulovlig med skigåing i Norge. Bare noen få plasser i Nord kunne man få gå i skiløyper. Hva hadde dere da gjort?

Det er like realistisk som å snu ei åpen flaske opp-ned og tro at innholdet ikke renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel nettopp det politikken går ut på Kjell H, å hindre frislipp av snøscooterkjøring. Pussig nok er det stort sett bare snøscooterfolk som skrive på denne tråden, men det er i alle fall så godt som ingen som er for noe totalforbud mot privat snøscooterkjøring, så det er vel et ev. frislipp som det til syvende og sist debatteres, og ev. argumenter mot et slikt frislipp. Og det var vel nettopp frislippet det ble spurt om i den undersøkelsen du referer til.

Jeg ser at det kan være argumenter for en viss lemping, men ikke som i Finnmark hvor en får inntrykk av at det i praksis er et totalt frislipp til tross for de lover og regler som gjelder.

Altså mener jeg den undersøkelsen er svært relevant og ikke misvisende.

Og hvis du som snøscooterkjører også svarer Nei på spørsmålet, er det interessant å høre fra snøscooterkjørere som svarer nei på dette: Hvor ønskes grensene fra deres side?

Vil dere ha lov til å reise på hytte til hytte tur med scooteren deres i Jotunheimen i påska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest innleggene her og må si at såkalte friluftsmennesker (les : skigåere) pånytt og pånytt viser sin egoistiske tankegang, De er 'imot' fordi det er 'in' eller 'populært' i de kretser å være imot visse ting. Akkurat som i visse andre naturvernkretser så virker det som om det gjelder å være 'imot' mest mulig, akkurat som trasse tenåringer - bare at de ikke kommer lenger i livet enn akkurat dit. Jeg er sannelig glad slike folk ikke klarer å stanse utviklingen på mange områder, la nikkersfolket - og som regel bor i de byene og 'krever' at når de kommer til 'hytta' (som oftest heller kan kalles hus) så skal lokalbefolkningen værsegod 'oppføre' seg , for NÅ skal 'stillheten' nytes.

Jeg ler av slike selvopptatte egoister og er ikke nådig hvis jeg ser slike nikkers-kledde skigåere gå over jordene mine , da får min kjære 'rex' (stor schæfer-hund) en ekstra fin luftetur. Det gleder meg stort, fy flate for et pakke slike folk er.

Skigåere som kommer hit til 'bygda' og lager bråk skal sannelig få bråk igjen, det står jeg for og det etterlever jeg.

Bruslett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hadde det blitt fri færdsel i visse fjellområder så hadde problemet vært løst. De skigåerene som absolutt var ute etter total stillhet(som for den del er vanskelig når det bort flere tusen rundt der man går på ski) kunne gå en plass der det absolutt ikke kunne komme scootere sånn at de fikk være litt småegoistisk for seg selv, mens scooterelskere fikk kjøre i løypen, og litt utenfor der det var lov. Blir litt feil å ønske seg et helt fjell helt alene. Det er rett og slett et stort luxusproblem. Er jo utrolig at det går så fint i Sverige med scooterkjøring? De må jo være av en annen menneskeart.

Det er like realistisk som å snu ei åpen flaske opp-ned og tro at innholdet ikke renner ut.

Klart, men bare for å få noen til og tenke over hva "skigåere" hadde gjort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skigåerene som absolutt var ute etter total stillhet(som for den del er vanskelig når det bort flere tusen rundt der man går på ski)

Det er ikke flere tusen der jeg går på ski :?: Mulig du sikter til nordmarka en fin søndag i februar?

Det er klart det er egoistisk å ønske seg et helt fjell for seg selv. Men det er likevel en god opplevelse noen ganger :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I Sigdal kommune tilbyr man frakt av bagasje, pilskasser osv med snøscooter. Er bare å betale så frakter de akkurat det du vil. I tillegg kan man leie en bonde med hund som durer rundt hytta di og passer på. Kalles vakthold. Alt går frem av kommuneplanen som gir løyve til "nyttekjøring" til omtrent 40 lokale bønder. For to år siden traff jeg en slik vaktmann oppe på Ranten på over 1400 meters høyde. Nærmeste hytte er en halv mil unna, minst, men han hadde vel tatt seg en ekstra svingom i det fine været.

På Blefjell drev røde-kors kosekjøring av barn og unge rundt på vidda og gjerne i skiløypene også. I vinter var løypa opp gjennom Bleporten delvis ødelagt av scootersporene til Røde Kors da vi var der. En annen scooter fraktet også bruskasser inn til en kiosk på fjellet slik at folk slipper å gå tre kilometer på tilnærmet flatmark med den fryktelig tunge brusflasken i sekken. Er faktisk jævlig irriterende med nærmest kontinuerlig scooterduring midt i skiområdet.

Hva er nyttekjøring og hva er tøysekjøring ?

Har aldri tanken slått deg din tomskalle! At vist røde kors

skal kunne utføre nyttetransport på en fornuftig og forsvarlig

måte, så nytter det ikke at det er folk som ikke kan kjøre scooter, vi har faktisk behov for denne "treningen". Hva om du hadde blitt liggende langt fra folk med en knekt fot og ikke klarte å komme deg hjem, hadde du ikke da satt pris på at det kom ett hjelpekorps som faktisk kunne kjøre syketransport???

Det er sånne som deg som burde bli liggende ekstra lenge i kulda uten å bli tatt hånd om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oskar: Det er ikke pent å kalle folk for tomskalle, og så trenger du ikke å flippe ut. Etter en skumlesing skjønner jeg ikke hva som er galt med innlegget til Panda. Selvsagt skal de som er i beredskap med scooter for Røde Kors få anledning til å trene, men det betyr ikke at man ikke skal kunne stille kristiske spørsmåle til utglidninger og epsioder hvor man tar seg til rette.

Det er liksom heller ikke aksepter at ambulansjesjåfører eller politisjåfører tar med seg familien, setter på blålysene og kjører et "familieshow" i helgene f.eks.

Jeg skjønner at mange anser slik "utglidning" som det Panda beskriver som mindre problematisk, men å kalle ham for tomskalle fordi han stiller kritiske spørsmål, det er vel å gå langt over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nå er det en vesensforskjell: Det har alltid vært lov til å gå på ski, mens snøscooter stort sett har vært under restriksjoner siden begynnelsen. Det er tross alt en liten forskjell der. Hvis det alltid hadde vært lov til å kjøre snøscooter hvor man ville, og så plutselig ble det forbud.... ja men det er ikke det som er tilfelle. .

Du tar feil der Morten.

Det var lov å kjøre skuter til og med etter vei til begynnelsen / midt på åttitallet. Først da ble det regulert / satt opp skuterløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi som foretrekker stillhet og fravær av motoriserte doninger ute i naturen må jo bare fortsette å jobbe for dette. Det er dessuten utvilsomt en del kronidioter, cowboyer og lignende blant scooterfolket som ødelegger for de lovlydige blant dere, og så lenge disse holder på vil det nok bidra til å opprettholde motstanden mot snøscooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

(BEKLAGER GUTTER, BLE FEIL PÅ SITATGREIERNE MEN:)

Morten skrev:

Vi som foretrekker stillhet og fravær av motoriserte doninger ute i naturen må jo bare fortsette å jobbe for dette. Det er dessuten utvilsomt en del kronidioter, cowboyer og lignende blant scooterfolket som ødelegger for de lovlydige blant dere, og så lenge disse holder på vil det nok bidra til å opprettholde motstanden mot snøscooter.

Eneste som kan gjøres med dette er å tilrettelegge for kjøring, cross, rasing og testing av sneskutere, med crossbaner og områder med fri kjøring.

Det går ikke bare på lovlydighet, kjøre på lovlig løype og ikke over 70 km/t. "Alle" har en skuter som går over 70 km/t. Hva er skaden om du drar til på ett vann bare for følelsen sin skyld??? Kom ikke fortell at dere fanatisk skutermotstandere og skigåere aldri tyner / tester bilen, motorsykkelen eller båten opp i over tillatt fartsgrense.

Eneste løsning, som jeg ser det er tilrettelegging for dette:

Det tilrettelegges fler og fler crossbaner for sneskuter og sykkel, dette er postivit for å få aktivisert ungdommen bort fra fyll og festing.

På sjøisen f.eks er det fri kjøring med sneskuter. Og der hvor det er brukbar sjøis, er det ofte testing av skutere m.h.p toppfart, aks og lignende.

Så ett spørsmål til dere som er imot motorferdsel i utmark:

Hvorfor skal det være lov å kjøre med elvebåt / påhengsmotor på alle elver om sommeren. -- Altså elven er en ferdselvsåre........ om sommeren.

Men om vinteren er det ikke lov å kjøre på elvene med skuter..... Jeg tror en skuter forurenser mindre og skader liv og fauna mindre enn en båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å spenne på seg ski, truger å bevege seg ut i naturen for egen maskin, høre pusten og hjerterytmen - lytte til vinterens harmoniske stillhet. Det er helt utenkelig ikke sant? I tillegg til å spare masse penger til scooter og drivstoff som du kunne lagt i en fet bil når du fyller 18?

Sier ikke at det er null mosjon å kjøre snøscooter, men kom ikke å si at det kan sammenlignes med å gå på ski. Jeg forstår at du har interessen, men synes det blir litt rart at en ungdom, formodentlig funksjonsfrisk, anser det som eneste alternative måte å oppleve "den vakkre fjellheimen" er å oppleve den fra scootersetet. Det gjør meg litt skremt? Men hvis virkelig det eneste alternativet er å rave rundt i byen å gjøre ugagn, så har du vel rett i at det er bedre.

Men fristes du aldri til å virkelig nyte friheten og vrenge ut av sporet og suse innover i fjellet?

Jeg har ikke noe greie på scooterregler, men 70 km/t? Det burde da være langt lavere hastigheter i områder hvor det ferdes mye myke "trafikkanter"

For øvrig er jeg enig at i en dedikert scooterløype burde skiløpere vise hensyn og vike, på samme måte som scooterfolk burde holde seg unna å trampe ned preparerte skiløyper, som vi til stadighet opplever at de gjør her i Valdres.

Realiteten er at man får ikke ungdommer ut i fjellheimen uten scooter! Slik er utviklingen blitt! Untak finnes jo selvfølgelig! Har mange ganger blitt fristet til å ta turen ut av løypa, og det har kanskje sjedd ett par ganger også. Å kjøre aktivt snøscooter i løypene kan være en slitsom afære. Dette er god mosjon! Hvis du går en rplig å avslappet skitur (Må jo gå rolig og avslappet for å få med seg stillheten og nye synet av fjellheimen) så får du nok ikke så utrolig mye mere mosjon med deg. Er kanskje litt brutalt å si at eneste alternativet er å drive dank i byen og gjøre ugang, men for mange er dette realiteten. Min interesse for snøscooter er såpass stor, at det går ut over bilkjøpet. Jeg har heller en bra scooter, enn en bra bil. Men det er jo opp til hver enkelt. eg vet med meg selv at hvis jeg hadde solgt scootern, og kjøpt meg bil, hadde jeg antageligvis ikke brukt mindre penger på bensin, og jeg hadde heller ikke dradd opp på fjellet. Der hvor jeg pleier å kjøre, lever skigåere og scooterfolk side om side, og det fungere gått! De som går på ski, har nokk av plasser å gjøre dette på, mens vi som kjører scooter holder oss til løypene. Løypeordningen i Hatfjelldal kommune er gjennomført med stort hell! Den ulovlige kjøringen med scooter har gått drastisk ned, og på den måten er ale fornøyde! Da hyttenaboen kjøpte hytta, fulgte det med scooter. Han var aktivt scootermotstander og forsøkte å selge denne doningen. Mens han forsøkte og selge, fant han ut at han kunne liksågått bruke den til å frakte bagasjen og familien ned på hytta. Dette er 4 år siden, og ''scootermotstanderen'' har scootern sin enda. Han har blitt observert på scootertur etter løypene flere ganger. Jeg invitere herved 'morten' til å komme på hytta å kjøre scooter asmmen med meg! Jeg kan love deg at du vil ha ett annet syun på scooterkjøring etter dette besøket! Er også enig i at 70 km/t er alt for mye på enkelte steder, men slik er det nå!

Til slutt vil jeg bare si at jeg tror alt har med å gjøre hvilken innstilling man har til nye ting! Hvis du 'morten' kan se for det at vi scooterfolk nyter den samme naturen som deg, og har like mye glede av den, bare at vi sitter på en scooter, mens du stikker stavene ned i snøen for å skyve deg fremover på skiene, så tror jeg du vil se at vi er i bunn og grunn ganske så like! Men som sagt; innstilling og holdning er viktig! Er man negativ i utgangspunktet er det ikke noe å gjøre med det dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste løsning, som jeg ser det er tilrettelegging for dette:

Det tilrettelegges fler og fler crossbaner for sneskuter og sykkel, dette er postivit for å få aktivisert ungdommen bort fra fyll og festing.

Det finnes en løsning til: At vi som elsker stillhet skaffer oss gevær og eliminerer natursabotørene. Jeg er helt for en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.