Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Jeg blei litt irritert, og da våkner 'totalmotstanderen' i meg... :)

Når noen fremdeles tror forurensing kun dreier seg om co2 utslipp, så misforstår de - støy er også forurensning, til og med Frp anerkjenner dette.

Jeg har vel jenket meg litt og, jeg er ikke avhengig av totalforbud, men begrensninger må det være. Om vi forstår hverandre, så er det ikke noe problem, jeg unngår områder med skuterløyper på mine turer.

Det blir lett at man mistenker 'motstanderen' for ikke å forstå argumentene - og innlegg som det til '550pol' er et sånt som er med på å skape problemene: dersom '550pol' tror at noen som helst mener at det er co2 utslippet til skutere som er problemet, så har han ikke skjønt noen ting - og forhåpentligvis hører han til mindretallet. Ikke engang DirNat oppgir dette som et problem.

En studie jeg leste for litt siden viser at personlige tiltak som å slutte å bruke bil samt å gå over til sparepærer kan redusere mitt CO2-utslipp med 500 tonn.

Den samme studie viser at for hvert barn som settes til Verden i Vesten så vil hver av disse bidra til å øke utslippene med 10.000 tonn.

Jeg og kona hadde egentlig tenkt å få 2 barn til, men av hensyn til "klima" så har vi latt dette være. Det betyr at vi har bidratt ca 20 ganger mer enn personlige tiltak og at vi derfor med god samvittighet kan kjøre rundt i SUV og drite i de sparepærene.

Vi har også begynt å kikke på våre "fadderbarn" i u-land. Så det er godt mulig at vi kan bidra enda mere til å stoppe de politisk bestemte UNFCCC klimaendringene.

Men vi finner det noe underlig at kvinner får betydelig statsstøtte og ressurser til å føde barn. men så snart disse barna har blitt født så er de et problem som resten av livet skal demoniseres og moraliseres over og skattes ihjel, individets verdiskapning skal på død og liv beslaglegges i størst mulig grad av en liten gruppe med selvoppnevnte religiøse eller ideologiske forvaltere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Scooteren betyr utrolig mye for mange folk rundt om i bygdenorge. Med et fornuftig lovverk rundt dette, som løyper og avgrensde områder kan scooteren være en av tingene som er med å gjøre det atraktivt å bo der. Funasdalen i Sverige er et godt eksempel. Der er det spesielle områder og løyper for scooterkjøring. De som vil gå på ski i total stillhet har et enda større område de kan boltre seg i. Jeg er der nesten hver helg og kjører om vinteren, å har endatil gode å oppleve en konflikt mellom meg selv og en skigåer.

Ulovlig kjøring eksisterer nesten ikke, oppdages dette er reaksjonene i tilegg svært sterke fra politiet. Scooterturisme omsetter for flere titals milioner der og skaper mange arbeidsplasser. Totalforbud løser ingen ting!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooteren betyr utrolig mye for mange folk rundt om i bygdenorge. Med et fornuftig lovverk rundt dette, som løyper og avgrensde områder kan scooteren være en av tingene som er med å gjøre det atraktivt å bo der. Funasdalen i Sverige er et godt eksempel. Der er det spesielle områder og løyper for scooterkjøring. De som vil gå på ski i total stillhet har et enda større område de kan boltre seg i. Jeg er der nesten hver helg og kjører om vinteren, å har endatil gode å oppleve en konflikt mellom meg selv og en skigåer.

Ulovlig kjøring eksisterer nesten ikke, oppdages dette er reaksjonene i tilegg svært sterke fra politiet. Scooterturisme omsetter for flere titals milioner der og skaper mange arbeidsplasser. Totalforbud løser ingen ting!!!!

De som vil gå på ski i total stillhet er vel de samme som som ønsker seg vidda alene bare for en selv?

Makan til egoistisk tenkning og enormt arealbeslag bare for å tilfredstille et individs "jeger og samler instinkter/behov" bare?

Er det en bærekraftig tenkning at ethvert individ som ferdes i naturen skal ha nok areal til disposisjon til at det ikke blir forstyrret av andre som ferdes der på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Joda, mer av dette ønsker vi på fjellet.........

Kjør og kast.

Utrolig sneversynt av deg å komme med en slik kommentar. Jeg er fra og bor i norges største scooterkommune - Alta. Her har vi et bredt løypenett og MANGE som kjører scooter gjennom hele vinteren. Slikt vås som det du linker til finnes i alle grener av motorisert ferdsel/lek i hele landet. Jeg er like glad i å gå på ski som å kjøre scooter. Vil jeg ha "scooterfri" så tar jeg ganske enkelt turen til et område hvor det ikke finnes løypenett. Det handler om å begrense seg og vise aktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken 2009 gikk jeg i Varangerhalvøya NP. Dette er et flott område hvor det ikke er lov til å kjøre scooter. Varangerhalvøya er for øvrig et område med en god del scooterløyper hvor man kan kjøre scooter lovlig. Du er faktisk så og si garantert å høre scooterne om du ønsker å gå en dagstur i fra veien. Før turen var jeg veldig spent på om vi kom til å møte på nor ulovlig scooterkjøring på turen. Etter å ha gått i noen dager møtte vi SNO, på scooter. Dette ødla ikke naturopplevelsen min i vesentlig grad. Kom fort og forsvant fort. Hadde det vært fri ferdsel inne i dette området, og jeg hadde hørt scooterstør hele tiden og de hadde kjørt rundt meg ville det vært noe anna. Da vil jeg påstå at naturopplevelsen min ville blitt betraktelig redusert. På vei ut av nasjonalparken gikk vi gjennom en dal. Dette er en stor flott dal, på et par km med dalsider på over hundre høydemeter i enden. Da vi gikk nedover der så vi spor etter scootere som har kjørt opp og ned dalsidene gjennom hele dalen. Dette er villmannskjøring som er strengt forbudt i en av norges nasjonalparker.

Er dette eksempelet unikt for dette området? Personlig så tviler jeg. Folk som tar seg til rette og kjører i områder det er strengt forbudt å kjøre i, tror jeg man kan finne andre steder også. Blir det løyper rundt andre verneområder i Norge, vil vi ikke da kunne oppleve lignende der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skuterfolket" er todelt. Mitt inntrykk er at de fleste skuterkjørere viser mye hensyn til andre og naturen, og de ønsker ikke å bryte loven. Samtidig vil de praktisere motorisert friluftsliv og føler derfor at de er svært begrenset av dagens lovverk, til den ytterlighet at de bryter loven der de mener den er alt for streng. Slike skuterkjørere tullkjører ikke (kanskje utenom rett etter de har fått en ny skuter og "bare må" teste den da), men de kan kjøre til hytta si, lage noen løyper, ta en tur rundt på eiendommen sin (kanskje med noen unger snørekjørende bakom) og kanskje en tur til naboen på kvelden, uten at de har løyve til noen av disse tingene. De kan og kjøre de siste 100 meterne ned fra turløypa til vatnet de skal telte på for å sette fra seg sleden der, eller ta med ungene på en liten hyggetur langs løypa uten at det er nyttekjøring.

Om vi hadde et litt mer "forståelsefullt" regelverk og flere turløyper (der det er tillat å kjøre fordi man har lyst å kjøre ikke bare til nyttekjøring) ville disse skuterkjørerne ikke bryte loven og hatt større respekt for den. Om man i tillegg setter av noen områder der villmanskjøring er tillatt vil førere som har lyst å respektere loven, andre og naturen få en plass de kan teste skuterne og seg selv slik at de får det ut av systemet.

En annen gruppe skuterkjørere du har er de som driter i loven og synnes villmanskjøring er jævlig kult. De driter i at de forulemper andre. De driter i at de ødelegger natur. De er kriminelle og burde behandles på denne måten.

Det er litt latterlig at en familiefar/mor som tar ungene på en snørekjøretur rundt hytta si vil få like stor bot som en tulling som herjer i ei fjellsie med en voldsom klatreskuter. Loven burde nyanseres og løypenettet utvides noe slik at det legges bedre til rette for forsvarlig skuterkjøring som er til lite sjenanse for folk og natur mens villmannskjøring straffes mye hardere. Da tenker jeg gjerne at villmennene får skuteren beslaglagt for en tid og prikker i sertifikatet. Det kunne kanskje og være aktuelt med godkjenning/svartelisting av enkelte skutere. 99% av alle som kjøper en klatre-, løssnøkrosser- eller racerskuter gjør det for å villmanskjøre. Ska du kjøre lovlig er andre skutere mye mer hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det kunne kanskje og være aktuelt med godkjenning/svartelisting av enkelte skutere. 99% av alle som kjøper en klatre-, løssnøkrosser- eller racerskuter gjør det for å villmanskjøre. Ska du kjøre lovlig er andre skutere mye mer hensiktsmessig.

Når du driver med stigmatisering av alle som eier de ovennevnte scootere så må du fortelle meg hvilke scootermodeller som er hensiktsmessige for lovlig kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du driver med stigmatisering av alle som eier de ovennevnte scootere så må du fortelle meg hvilke scootermodeller som er hensiktsmessige for lovlig kjøring?

Det er i ulovlig kjøring jeg som oftest observerer disse skuterne. Så ja jeg stigmatiserer dem, men dette er basert på hva jeg faktisk observerer av kjøring gjort på dem.

Skutere som er hensiktsmessige til lovlig kjøring er, for nesten alle private personer, skutere som er gode til lengre turer (touring) og/eller kan trekke last (arbeidsmaskiner/touring). I Norge (for uten om Finnmark) er lovlig kjøring for private omtrent det følgende: nyttekjøring til hytta, generell transport (vedhogst f.eks.), kjøring på turløyper og tråkking av løyper. Til dette egner ikke de snøskutertypene jeg stigmatiserte seg. Annet enn dette drives det og sport på avsatte baner der noen skuterne jeg stigmatiserte er egnet, ved begrensninger på kjøp av skuterne jeg stigmatiserte kunne dispensasjon vært håndtert gjennom medlemskap til disse klubbene.

Poenget er at det er svært få private som har behov for disse skuterne til lovlig kjøring. Dette kombinert med hva jeg observerer hvordan disse skuterne brukes gjør at jeg føler meg bergrettighet til å stigmatisere de som har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøre til hytta som ligger i et snerikt område så vil jeg påstå at klatre og løssnøscootre er veldig godt egnet til dette da de har lav vekt og god fremkommelighet. Og når jeg da har dispensasjon for å kjøre dit så er det lovlig kjøring jeg bedriver. Da vil det være direkte latterlig, eller komunistisk om du vil, at noen skal bestemme hvilken scooter som er egnet for min lovlige kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøre til hytta som ligger i et snerikt område så vil jeg påstå at klatre og løssnøscootre er veldig godt egnet til dette da de har lav vekt og god fremkommelighet. Og når jeg da har dispensasjon for å kjøre dit så er det lovlig kjøring jeg bedriver. Da vil det være direkte latterlig, eller komunistisk om du vil, at noen skal bestemme hvilken scooter som er egnet for min lovlige kjøring.

Og hvor mange andre er det som har samme behovet, hvor mange er det som har kjøredisp i områder der klatre- og løssnøskutere er egnet? Jeg sa ikke at det ikke var folk som hadde helt legitime behov for klatre/løssnøskutre (jeg kjenner folk som bor plasser der de absolutt er behov for de grunnet veldig bratt terreng) eller at de skulle forbys, men en godkjenningsordning kunne være noe å se på. Har man et legitimt behov, slik som du sier du har, skal man helt klart få ha en slik skuter. Jeg er lei av den store mengden slike skutere jeg seg i områder der de absolutt ikke hører hjemme og villmannskjøringen førerne av disse skuterne gjør i disse områdene som ødelegger for alle andre, og en måte å få bukt med det kunne være å sikre de som ikke har legetime behov for dem ikke får kjøpt dem. Det er ikke uvanlig å høre en mange av eierne av klatreskutere klage og syte over at staten skal ta avgift for skuterne deres, men at de ikke har noen lovlig plass å bruke dem, ergo innrømmer de selv at de ikke har noe legitimt behov for dem. Veldig mange av førerne av klatre og løssnøskutere har ingen eiendom der de har disp til å bruke den og da blir bruken deres turløypenettet. Jeg har enda til gode å se turløyper som er egnet for disse skuterne.

Kommunistisk nei, formynding ja, men formynding kan i mange tilfeller være en god løsning. Vi har i Norge strenge godkjenningsordninger på våpen, der du må søke om tillatelse før du får eie og det er lagt ekstra begrensninger på enkelte typer, som fungerer veldig bra. En person fra amerikanske NRA, f.eks., ville nok kalt denne ordningen kommunistisk, men den fungerer i aller høyeste grad og fører til at vi har et bedre samfunn med mer ansvarlig våpenbruk enn uten. Den gjør at ansvarlige jegere og skytere kan eie våpen og bruke dem uten alt for mange hinder (jeg føler de i alle fall ikke som noe stort hinder at jeg ikke kan gå på supermarkedet å kjøpe en pistol), samtidig som de som ikke har legitimt behov for våpnene ikke får lett tilgang. Tilsvarende formynding fins på mange andre områder der vi ikke ønsker å begrense eierskapet av ting slik at personer som ikke har legitimt behov for dem ikke innehar dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et system hvor noen skal sitte som dommere og avgjøre hvem som har et legitimt behov eller ikke vil aldri bli rettferdig. Det vil f.eks. bli store forskjeller fra distrikt til distrikt, og forskjell om det er bekjente eller ikke som sitter å avgjør slike saker.

Angående avsporingen din om skytevåpen så kan det jo nevnes at de er beregnet til å drepe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et system hvor noen skal sitte som dommere og avgjøre hvem som har et legitimt behov eller ikke vil aldri bli rettferdig. Det vil f.eks. bli store forskjeller fra distrikt til distrikt, og forskjell om det er bekjente eller ikke som sitter å avgjør slike saker.

Angående avsporingen din om skytevåpen så kan det jo nevnes at de er beregnet til å drepe med.

Er systemet for skytevåpen utsatt for denne urettferdigheten du nevner? Her sitter jo nettopp noen som dommere og avgjør om du har legitimt behov. Nå går det an å gjøre vurderingsprosessen veldig enkel, f.eks. kunne du gjøre slik at disp til klatre-/løssnøskuter gis automatisk om en person allerede har disp til nyttekjøring en plass (f.eks. til hytta) dermed luker man ut alle de som kjøper klatre-/løssnskuter og kun kan kjøre den lovlig i turløyper (der de ikke er egnet). Dette blir likt med at du får disp til 6 jaktvåpen om du har jegerprøven.

Ikke alle våpen er beregnet til å drepe med, mange er beregnet for sportskyting f.eks, men ja de kan drepe. Det samme kan en bil og en snøskuter. Grunnen til at eierskapet av de begrenses er fordi det er sterkt uønskelig at hvem som helst kan eie dem. Jeg vil si at det er sterkt uønskelig at hvem som helst kan eie racer-, klatre- og løssnøskutere når vi ser hvordan de veldig ofte brukes av personer som ikke har noe legitimt behov for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig sneversynt av deg å komme med en slik kommentar. Jeg er fra og bor i norges største scooterkommune - Alta. Her har vi et bredt løypenett og MANGE som kjører scooter gjennom hele vinteren. Slikt vås som det du linker til finnes i alle grener av motorisert ferdsel/lek i hele landet. Jeg er like glad i å gå på ski som å kjøre scooter. Vil jeg ha "scooterfri" så tar jeg ganske enkelt turen til et område hvor det ikke finnes løypenett. Det handler om å begrense seg og vise aktsomhet.

Jeg har gått endel på topptuerer på ski i Alta-området, og da spesielt i området rundt Langfjorden og Alteidet. I dette området har jeg mange ganger opplevd scooteridioter som ikke bare driter i lovverket, men også sin og vennenes sikkerhet. 3-4 stykker samtidig opp i skredfarlig terreng langt unna scooterløypene. Sorry, men jeg har INGEN forståelse for hvofor snøscooter skal brukes som fremkomstmiddel når man bedriver friluftsliv (regner ikke med nyttekjøring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jaggu nok byråkrati og regeltull som det er i detta landet. Ja vi kan jo forby noe som allerede er forbudt men skal man følge opp dette byråkratiet så koster det penger. Er det ikke bedre å putte de pengene inn i arbeidet med å følge opp de reglene vi allerede har? Vi blir så jævlig overbeskyttet overfor oss selv i dette landet att det ligner ikke grisen. Det må søkes om ditt og datt og alt koster penger, hvorfor? er det bare for å holde en gjeng byråkrater med jobb så ser jeg gjerne at disse får ledighetstrygd i stedenfor. Om jeg vil pusse opp badet mitt så vil jeg kunne gjøre det uten å måtte spørre om lov først. Og i tillegg må jeg jaggu betale for å spørre om lov. Også må jeg jaggu søke om tillatelse til å kjøre en snøskuter rundt huset mitt også??? Og nå vil dere at jeg må søke om å kjøpe snøskuteren også. Herregud. Har man fått lov til å kjøre så må da man jaggu få kjøpe skuterhælvete også. Enten den har 50 eller 200hk. Bare beklage men jeg er noget irritert for tiden på alle regler som er til for å beskytte os selv fra oss selv. Strengt tatt så er det mye mere fornuftig å forby folk å klatre i fjell enn å forby dem å kjøre skuter. Jeg er ikke i tvil om hva som er farligst. Men jeg håper og ønsker at begge deler vil være lovlig i lang lang tid framover, for får vi mere forskrifter tredd over hodene våre så tror jeg at jeg tar med familien min og flytter til ett annet land (lite trolig men skulle ønske jeg turte)

Legge til tilslutt at jeg klarer meg helt fint uten snøskutere i fjellet og meiner ikke at det er fritt fram. Bare meiner at de reglene vi alt har er strenge nok og at det heller burde legges ressurser inn i å oppretholde disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker i forbindelse med jobb scooter av og til, og nytteverdien av disse maskinene er ikke til å ta feil av. Det at folk syns det er artig med slike maskiner i heia, har jeg også full forståelse for. Dette gjør meg heller ikke noe særlig så lenge de driver med sitt og jeg med mitt.

Det som imidlertid provoserer meg, er slike "tøffe scootergjenger", som i tillegg til å kjøre, også nærmest mobber oss turgåere. Dette har jeg opplevd ved at en rekke maskiner, i stor fart kjører frem og tilbake, i ring og forbi meg, (på truger) over lengre tid. Dette når heia alikevel er så diger at de har akkurat samme forhold for sin morrokjøring noen hundre meter lenger borte.

Slikt er så unødvendig som det kan få blitt, og resultatet blir at jeg trekker inn i skogsområder i lavere terreng, for å unngå disse pøblene.

Hadde de oppført seg som flertallet, og holdt litt avstand, hadde alle vært glade. Spor i snøen skjenerer meg ikke, disse forsvinner jo av seg selv.

Heldigvis er det særedeles få slike rabbagaster, men de fins, og ødelegger rytet til hele scooteraktiviteten for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det an å gjøre vurderingsprosessen veldig enkel, f.eks. kunne du gjøre slik at disp til klatre-/løssnøskuter gis automatisk om en person allerede har disp til nyttekjøring en plass (f.eks. til hytta) dermed luker man ut alle de som kjøper klatre-/løssnskuter og kun kan kjøre den lovlig i turløyper (der de ikke er egnet).

.

Hvem skal avgjøre hvilke modeller som er egnet til løypekjøring og hvilke som ikke er det?

Kjøring med slede krever gjerne mere av scooteren, så vil det være de samme modellene for de som kjører med slede?

Eller en annen ting, er alle scooterløypene så like at du kan si helt sikkert at ingen trenger klatre - løssnøscooter for å komme seg frem?

Eller blir det ikke så mye løssnø eller sørpe i en lovlig løype at du trenger en klatre - løssnøscooter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at løssnøscooterfolket ødelegger i stor grad for de som bruker scooteren til noe nyttig - selv om løssnøscooteren sikkert kan ha nytteverdi for noen få. Jeg startet i sin tid som vedkjører med en Ockelbo 600 fra 1976, med en 20 hk ensylindret sachs motor, og oppgraderte senere til en Ockelbo 5000 fra 1984 med 38 hk, jeg har aldri hatt uoverkommelige problemer med å trekke 500 kg ved på disse i tildeles kronglete terreng. Det handler om å være strategisk nok til å vite når snøen er egnet og hvordan man kan kjøre.

Men jeg registrerer at slektninger med atskillige nyere scootere knapt kommer frem uten last enkelte ganger, fordi de aldri har lært å lese terrenget, planlegge kjøringen og generelt bruke scooteren.

Vi må søke om tillatelse for å kjøre ned veden, det er stort sett en formalitet, men om man kunne slippe disse formalitetene ved å sette en grense på hvilke kjøretøyer som tillates solgt er jeg med umiddelbart. Det er ikke alle skråninger man skal kjøre med scooter, det er ikke sånn at man skal komme fram til enhver tid, man får heller lære seg når, hvor og hvordan man kan kjøre for å utnytte forholdene optimalt. Jeg har sjelden sett brede spor i bratte sider, det er nok en overvekt av smalsporede scootere med høye kammer på beltene. Ikke gjør dette så vanskelig, den klassifiseringsprosessen kan man omtrent gjøre ved å lese brosjyrematrialet til forhandlerne. Markedsføringen viser stort sett hva de retter seg mot. Kan enkelt gjøres ved ccm/kg eller bredde og lengde på beltet. Dette er en enkel prosess som luker ut leketøyet og beholder nyttescooterene, og om scooterfolket skjønner dette kan de være med i klassifiseringsprosessen, hvis ikke ordner nok DN opp, og da blir ikke resultatet bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal avgjøre hvilke modeller som er egnet til løypekjøring og hvilke som ikke er det?

Samferdseldepartementet og underhørende direktorat vil vel være de mest logiske til dette.

Kjøring med slede krever gjerne mere av scooteren, så vil det være de samme modellene for de som kjører med slede?

Jeg ser ikke helt problemet ditt. Touring- og arbeidskutere er godt egnet til å dra sleder. Skuterne som ikke er egnet (de må gjerne gires om for å gjøre det uten stor slitasje) til det er akkurat de jeg snakket om å legge inn begrensninger på. Om du har behov for å dra slede taler dette bare til at du har et behov mer rettet inn mot nyttekjøring, jeg snakket om begrensninger på de skuterne som for de aller fleste ikke er egnet til nyttekjøring.

Eller en annen ting, er alle scooterløypene så like at du kan si helt sikkert at ingen trenger klatre - løssnøscooter for å komme seg frem?

Eller blir det ikke så mye løssnø eller sørpe i en lovlig løype at du trenger en klatre - løssnøscooter?

Skuterløypene er, så vidt jeg har erfart, lagt i terreng som ikke krever ekstremskuter for å komme seg fram (eller i de hele tatt egner seg for det). De kjøres og jevnlig slik at det blir gode løyper. Ved sørpe eller mye løssnø vil det bare ødelegge løypa at en klatreskuter kjører der og lager dype, smale spor. Jeg har på de turløypene jeg har vært på aldri registrert behov for klatre- eller løssnøskutere. Selv ikke i vårløysinga da det er mye overflatevann, sørpe og råker. Det kan selvsagt finnes en mytisk turløype der ute som går opp 45 graders helninger i bunnløst pudder, så det var derfor jeg vil at myndighetene skal evaluere et slikt system som jeg snakker om, ikke at det skal implementeres uten å ha utredet det praktiske i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finnmark er det et fåtall av de som drar slede som driver med nyttekjøring. De fleste som drar slede har familien med seg i sleden og drar på fisketur feks.

Og dine kommentarer om skuterløypene og overvann og sørpe avslører dine manglende kunnskaper om scooterkjøring.

Så jeg håper at ikke slike meninger som du har blir gjeldende for fremtidig scooterbruk og kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finnmark er det et fåtall av de som drar slede som driver med nyttekjøring. De fleste som drar slede har familien med seg i sleden og drar på fisketur feks.

Fisketur med familien er nyttekjøring i den forstand at det er transport. Jeg har nok brukt begrepet nyttekjøring litt uklart. Jeg burde heller brukt et annet begrep. Jeg mente lovlig kjøring langs turløyper, til hytta og lignende.

Og dine kommentarer om skuterløypene og overvann og sørpe avslører dine manglende kunnskaper om scooterkjøring.

Javel, hva er det med mine kommentarer her som er så kunnskapsløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg - ytterst, ytterst personlig - har på en måte samme forhold til værstingscootere jeg møter langt av lei på fjellet som jeg har til harley-davidson-sykler. Du veit ikke hvem som sitter oppå, men sjangsen er relativt "stor" for at han er en jævel av ett eller annet slag.

Det er så mye dritt som kommer fram når en ser på ulovlig villmannskjøring med scooter. Her i Tromsø (Håkøya) har scootermotstandere fått ramponert hytter og postkassestativt, og det gir ikke noe godt inntrykk av scooter-tilhengerne.

Scooterkjøring blir for meg - fortsatt ytterst, ytterst personlig - litt som røyking, mest forbundet med "white trash".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.