Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge kvidd meg for å gå inn i denne diskusjonen, men nå klarer jeg å holde meg ikke lenger...

Jeg er så heldig å bo på et sted hvor det ikke finnes noen skuterløyper, og det faktisk er relativt lite ulovlig kjøring. Men jeg trenger ikke dra langt... Jeg mener jeg har god dekning for å si at det gjøres svært mye ulovlig kjøring med scooter i Norge. Hvis man leser innleggene i denne tråden fra pro-scooter folket innrømmer jo mange at de kjører ulovlig "fordi det ikke er tilrettelagt nok". Og derfor må det bli flere løyper, crossbaner osv. osv. Det er ikke sånn at en ulovlig aktivitet skal bli lovlig bare fordi mange driver med den! Hvis man følger denne argumentasjonen er det mye som burde endres: Jeg nevner fartsgrenser, aldersgrenser på alkohol, tollreglement, narkotikalovgivning. Men får vi et samfunn som er godt å leve av hvis vi følger den veien? Nei mener nå jeg. Det er ikke en menneskerett å ha en scooterløype rett utfor døra! Husk: motorisert fderdsel i utmark er i utgangspunktet ikke lov! Med god grunn... Scooterkjøring for moro skyld er en unødvendig og miljøfiendtlig aktivitet, som desverre er svært populær. Jo mere man tilrettelegger, desto mere tar scooterfolket seg til rette. Dette er ikke en påstand fra min side, det er et tilnærmet udiskutabelt fakta. Terrenget rundt en scooterløype er som regel sikksakket med spor i ganske stor avstand. Og hvis et område først er åpnet for litt scooterkjøring blir det raskt mere... "Vi må da få komme til ørretvannet!" Det argumenteres med at samfunnet forandrer seg, og at lovgivningen må reflektere dette. Jeg tviler på at fjellrype og andre dyr som lever på eksistensminimum i et værhardt land er enig i dette... Vi må ikke tilrettelegge reglene etter hva noen ønsker, men etter hva som naturen kan tåle! Å sammenligne den skaden en skiløper som beveger seg stille gjennom terrenget gjør på miljøet med den støy- og slitasjeskaden en bensinslukende scooter gjør, er bare tåpelig. Mitt inntrykk er at snøscooterens inntreden i norsk villmark har ført til at en ny gruppe mennesker beveger seg ut i naturen. Desverre har jeg inntrykk av at mange i denne gruppen ikke har den samme respekt for naturen og lover og regler som de som bedriver tradisjonelt friluftsliv. Skal vi akseptere dette? Skal vi la personlig egoisme og manglende evne/vilje til å se at man bedriver en skadelig aktivitet legge nivået for hva som skal være tillatt å gjøre i den naturen vi skal overlate til våre etterkommere?

Det er farlig å kjøre scooter. Uten at jeg har følgt spesielt godt med har jeg i løpet av vinteren fått med meg 2-3 dødsfall, og mange alvorlige skader. I hvert fall ett av dødsfallene var utvilsomt et resultat av ulovlig kjøring i Lyngsalpene. Det hadde vært interessant å sammenlignet skadestatistikken ved tradisjonelt friluftsliv (ta gjerne med toppturer i utsatt terreng) med skadestatistikken til scooterkjøring.

Når det gjelder turisme, så stemmer det sikkert at man kunne fått noen flere turister hit for å kjøre scooter hvis man hadde åpnet mer for det. Men det bildet er ikke sort/hvitt. I avisa Nordlys kom det inn et lite innlegg fra noen franske turister som hadde vært i området for å gå på ski, og som ble svært negativt overrasket over all støyen fra snøscootere. Innlegget ble et par dager etter besvart av en anonym scootertilhenger, som i temmelig klare ordelag ba de holde kjeft og holde seg hjemme. Desverre har jeg inntrykk av at dette er nokså representativt for nivået hos mange, noe som også gjenspeiler seg her på forumet. Det kan godt hende det finnes en stor og lovlydig majoritet blant scooterkjørerne, men de hører vi lite fra.

I dag ble del 2 i FNs klimarapport presentert. Ikke lystig lesning... Man skal ha hodet godt ned i jorda for å ikke se at vi er nødt til å legge om mange vaner. CO2-utslippene MÅ ned. Mye. Raskt. Snøscootere bruker mye bensin, og slipper dermed ut mye CO2. Dette er et utslipp det er lett å gjøre noe med! Kjør mindre scooter for moro skyld, slipp ut mindre CO2! Dette gjelder selvfølgelig ikke bare scooterkjørere. Det er ikke bra å kjøre 500 km t/r fjellet alene for å gå på tur i helga. Bruk lokalmiljøet mer! Kutt ut storbyweekendene!

God påske, og parker scooteren for godt når den er over!

mvh

Halvor S. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når flertallet av de mest aktive brukerne av forumet er bosatt i by/tettsted og som ett eksempel kjører fra Trondheim til dovrefjell alene for en dagstur på ski, så blir det ca. 30 mil tur/retur! På to turer så er en oppe i samme antall mil som jeg kjører med min scooter pr. år. Mine turer på scooter inkluderer også min kone og to barn på 6 og 8 år, altså 4 personer som hovedsaklig blir fraktet til setra eller hytta på fjellet for så å være der en dag eller helg/ferie for å gå på ski, fiske, jakte eller bare skal nyte go`været! Dette tror jeg også bidrar til positive opplevelser for mine barn i stedet for en tur på kjøpesenteret på lørdager! Å si at en skal parkere scooteren for å minske utslipp av klimagasser mener jeg er å starte i feil ende, disse utslippene er microskopiske i den store sammenhengen. Kutt heller ut en del unødvendig flyreiser, det er vel heller ingen menneskerett å reise til syden flere ganger pr. år. Eller er det kanskje det?

Det at nye grupper bruker naturen er vel ingen bakdel, se heller positivt på det og rettlede/veilede nye grupper til å respektere naturen. Jo flere som blir glad i å bruke naturen, jo mindre folk blir igjen i butikker, kafeèr, bilkøer, osv.

Så kom dere ut, på ski eller scooter, og nyte vinteren før våren er over oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pga. klimagasser folk flest her på forumet er i mot snøskuterkjøring. Personlig så synes jeg den lovlige kjøringen er ok, men det er den ulovlige kjøringen jeg vil til livs. I Finnmark har det vært mange ulykker i påska med snøskuter, tipper at de fleste av de har skjedd utenfor oppmerket løype. Det jeg savner fra skutermiljøet er at de tar avstand fra idiotkjøringa som det dessverre blir mer og mer av. Slednecks-folka er ikke gode forbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste innleggene fra scooter-motstanderne bekrefter vel egentlig bare hva jeg antydet i mitt første..

Men for å kommentere et par utsagn..

"kan ikke se noe mer patetisk enn en tynnkledd scooterfører som kjører seg fast"

Vel, det kan jeg!

Hva med skiturister som drar på to-tredagers tur, der de blir overasket?!?! av dårlig vær (mye vind/snø/dårlig sikt) for deretter å utløse en omfattende redningsakjon, for til slutt å bli hentet av helikopter....

Og etter redningsaksjonen står de gjerne fram i media som FJELLVANTE!!!!!!!!

(vi har hatt tre - 3 - slike redningsaksjoner på et lite område på Sør-Helgeland de siste 15 månedene)

I min verden er ikke Fjellvant ordet jeg vil bruke om folk som ikke tar hensyn til været før de drar til fjells.

"vi må ikke tilrettelegge reglene etter hva noen ønsker, men etter hva naturen kan tåle"

I all verden, vil du virkelig påstå at scooterkjøringen i Norge er en stor belastning for naturen?

Utslippene (Co2) er minimale i forhold til bilkjøring, fraktbåter, tog (mye er diesellok) og ikke minst fly.

Jeg vil tro at svært mange av skituristene kjører maaaange mil for å dra på den planlagte turen.. gjerne i en SUV.

Og faunaen da, tja de fleste av oss (scooterkjørere) unngår å kjøre ned krattskog og trær.

Dyrelivet da?

Det er riktig morsomt.

Motorlyd skremmer ikke viltet.

Mennesket derimot...........

For ikke å snakke om om hundespann.

Når det gjelder egoisme derimot, er mitt inntrykk at den er absolutt tilstede blant scootermotstanderne.

Fjellet skal tydeligvis være forbeholdt de som nyter fjellet på den RETTE MÅTEN.

Og har de rette meningene...

FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maverick:

Når det gjelder utslipp av CO2 vil norges bidrag i den store sammenhengen UANSETT være mikroskopisk. Betyr det at vi ikke skal gjøre noen ting som helst for å redusere våre utslipp? Er det bare "de andre" som skal gjøre noe? Som vi sier på Senja: Du ser flisa i din egen stokk, men du ser fan ikkje bror din i øyet!!! :D Man må se på ting på en annen måte: Hvordan kan DU (og jeg, og alle andre) redusere vårt personlige utslipp? Ved å parkere scooteren, gå over fra olje- til vedfyring, la være å kjøre laaangt til fjellet for en helg, kjøre mer kollektivt og kutte ut noen flyreiser i året kan man kanskje kutte sitt personlige utslipp med 30-40%! Og hvis alle gjør det, da monner det virkelig!

Tore på sporet:

Bra innlegg. Nei, det er ikke negativt at nye grupper bruker bruker naturen, så lenge det skjer mest mulig på naturens premisser. Hvis den indre justisen i scootermiljøene hadde vært bedre, slik at vi ikke hadde det store omfanget av ulovlig kjøring, forsøpling, fyllekjøring og villmannskjøring som vi har, hadde det sannsynligvis vært mye enklere å fått gjennomslag for flere løyper. (Jeg er ikke for at det skal anlegges en meter til med scooterløyper, bare så det er sagt, men jeg tror heller ikke det er enkelt å forby all rekreasjonskjøring med scooter, så den mest sannsynlige løsningen er vel et kompromiss som begge leirer kan leve med) Som du har sett i hele denne tråden er det ikke enkelt for scootermotstandere å veilede scooterfolket i hvordan vi mener de skal ta hensyn. Denne veiledningen må komme fra den samme gruppen, for at argumentene skal ha en sjanse til å slippe gjennom. Herved gir jeg DEG ansvaret for å skape bedre holdninger i scootermiljøene sånn at vi slipper de tildels lovløse tilstandene vi har i dag. :shock:

SRX:

Jeg er like mye nordlending som noen annen, og vil bare ha meg frabedt at du gir deg ut for å representere "de fleste" her nordpå. Jeg er ikke en bevisst lovbryter, som du gjentatte ganger har innrømt at du er, og jeg tar sterk avstand fra de holdningene du representerer. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i din fremstilling av at alle her nordpå er positive til scooteren, og at det ikke finnes noe særlig konflikter eller problemer her oppe knyttet til scooterbruken i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å kommentere et par utsagn..

*snip*

Og etter redningsaksjonen står de gjerne fram i media som FJELLVANTE!!!!!!!!

(vi har hatt tre - 3 - slike redningsaksjoner på et lite område på Sør-Helgeland de siste 15 månedene)

Jeg kjenner 2 av disse 3 meget godt. Mulig den 3'dje involverte snøscooter, men de andre to gjorde det ikke. Gjorde den det? Hvor var det?

Den ene hendelsen involverte meg selv, og er behørig skrevet om både her på forumet og på hjemmesiden min. Den andre hendelsen kjenner jeg også svært godt til siden jeg kjenner folkene og omstendighetene meget godt (den siste ved Tettingvatnet). Det er ikke noe patetisk med de 2 hendelsene i hvertfall.

Jeg har aldri vært fremstilt i media som fjellvant, og heller ikke noe behov for å fremstå som det så jeg håper ikke det er meg du sikter til med dine store bokstaver?

Men jeg har tatt meg tid til å sette meg grundig inn i problematikken, og jeg er ikke verre enn at jeg har vært på Newtontoppen (Svalbards høyeste fjellknaus) på snøscooter, men det er ikke det første jeg skryter av (tvert i mot!). Da er Breivastinden på ski å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

trur nokk det er ett fåtall av finnmarkingene som er imot sneskuter. Du er nokk ennsom du superhansen fra Senja!

Sneskutern e kommen for å bli, og entusiasmen for ski e på tur ned. Sånn e det bare.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste innleggene fra scooter-motstanderne bekrefter vel egentlig bare hva jeg antydet i mitt første..

Men for å kommentere et par utsagn..

"kan ikke se noe mer patetisk enn en tynnkledd scooterfører som kjører seg fast"

Vel, det kan jeg!

Hva med skiturister som drar på to-tredagers tur, der de blir overasket?!?! av dårlig vær (mye vind/snø/dårlig sikt) for deretter å utløse en omfattende redningsakjon, for til slutt å bli hentet av helikopter....

Og etter redningsaksjonen står de gjerne fram i media som FJELLVANTE!!!!!!!!

(vi har hatt tre - 3 - slike redningsaksjoner på et lite område på Sør-Helgeland de siste 15 månedene)

I min verden er ikke Fjellvant ordet jeg vil bruke om folk som ikke tar hensyn til været før de drar til fjells.

"vi må ikke tilrettelegge reglene etter hva noen ønsker, men etter hva naturen kan tåle"

I all verden, vil du virkelig påstå at scooterkjøringen i Norge er en stor belastning for naturen?

Utslippene (Co2) er minimale i forhold til bilkjøring, fraktbåter, tog (mye er diesellok) og ikke minst fly.

Jeg vil tro at svært mange av skituristene kjører maaaange mil for å dra på den planlagte turen.. gjerne i en SUV.

Og faunaen da, tja de fleste av oss (scooterkjørere) unngår å kjøre ned krattskog og trær.

Dyrelivet da?

Det er riktig morsomt.

Motorlyd skremmer ikke viltet.

Mennesket derimot...........

For ikke å snakke om om hundespann.

Når det gjelder egoisme derimot, er mitt inntrykk at den er absolutt tilstede blant scootermotstanderne.

Fjellet skal tydeligvis være forbeholdt de som nyter fjellet på den RETTE MÅTEN.

Og har de rette meningene...

FYSJ!

Synes det er helt greit å kjøre scooter i fjellet, vi setter bare spor i snøen og den forsvinner med varmen. Men det bør gå en grense.

Ja, det er helt riktig, motorlyd skremmer ikke vilt, det vet vi alle som ofte er i nærheten av vilt. For senest ca en time siden sto jeg ved siden av bilen min å så på to elger som sto 15 meter fra bilen. Sto der lenge å så på hverandre. Så fort jeg stoppet motoren ble de urolige å løp. Motor startet igjen og elgen stoppet å roet seg ned å begynte å spise. Sånn oppfører alt vilt seg uansett hvor det er.

Men... Mente du at hundespann skremmer vilt?

Jeg mener hundespann IKKE virker skremmende på vilt. Har selv kjørt mye hundespann blant vilt og sett andre hundespann kjørt blant vilt. Elg og rein osv...

Ved hundegårdene ser vi ofte vilt gå i nærheten å beite og de kommer tilbake dag etter dag. I løypene der det kjøres hver dag ligger det ofte vilt og er ikke skremt i det hele tatt.

Det er selveste oss mennesker viltet er redd og det er vel ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opprettholder min kritikk når det gjelder de tre redningsaksjonene som har vært på Sør-Helgeland de siste 15 månedene.

Det grunnleggende problemet er manglende respekt for været i fjellet.

Her er noen fakta:

Jeg kjenner ikke værhistorikken fra din tur Kjiver, da jeg var bortreist på den tiden. Men fra hva du selv har skrevet på fjellforum finner jeg det noe underlig..

ref.

"værmeldingen for Sør-Helgeland er veldig gode, og jeg tenkte å være 3-4 dager oppe ved Tosenfjellene"

"men i natt kom det store mengder snø, og det slo om til plussgrader og blåste opp til sterk kuling"

Dine egne ord.

Store mengder snø og sørøst sterk kuling kommer ikke overraskende på dag 2!!

Værmeldinger 2-3 dager fram i tid er bortimot 90% sikker, og så store avvik har jeg til gode å oppleve.

Og tro meg, her vet jeg hva jeg skriver om.

Hvorvidt du også sto fram i avisene som fjellvant vet jeg ikke..

I påsken i fjor (nærmere bestemt langfredag-påskeaften var det meldt drittvær,SW kuling og nedbør). Da er området rundt Elgviddevatnet/Jordbruvatnet et sted hvor man har absolutt null sikt.Når redningsaksjonen var i gang stod det flere snøscootere klare til å rykke ut.

Og etter påsken var det et to-siders oppslag i lokalavisen der de som ble hentet ned ble framstilt som fjellvante.

Når det gjelder den siste redningsaksjonen i vinterferien i år så var værmeldingen også krystallklar.

Sørøstlig stiv kuling, opptil sterk kuling i utsatte strøk..

Og opp fra Breidvatnet retning Tosbotn er definitivt utsatte strøk.

Etter denne redningsaksjonen sto også denne personen fram i en lokalavis som fjellvant.

Dette er fakta.

Hvorvidt du da kjenner de folkene som var involvert er rimelig irrelevant.

Poenget mitt er mangelen på respekt for været i fjellet som synes å være en gjenganger hos skituristene.

Noe som til de grader har blitt bekreftet den siste påsken.

Fuglehunden:

Jeg har selv sett sporene til elg etter/ved passering av hundespann. For å si det slik, det var ikke rolig gange (på elgen).

hshanssen:

Hvordan jeg evt vil redusere mine utslipp kan være å kjøre mindre bil (som forurenser mere enn scooter). Det er heldigvis en avgjørelse som jeg selv tar.

Polardego.

Tøvet ditt om flere kontroller fortjener egentlig ingen kommentar..

Men tenk litt over (1)hvor mye en helikopterkontroll slipper ut av Co2, og (2)hvor mye denslags forsurer det lokale miljøet (mellom scooterkjørere og scootermotstandere).............

Tenk om scooterfolket skulle ha samme motforestillinger mot skiløpere som enkelte av dere på dette forumet har?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opprettholder min kritikk når det gjelder de tre redningsaksjonene som har vært på Sør-Helgeland de siste 15 månedene.

Det grunnleggende problemet er manglende respekt for været i fjellet.

Her er noen fakta:

Jeg kjenner ikke værhistorikken fra din tur Kjiver, da jeg var bortreist på den tiden. Men fra hva du selv har skrevet på fjellforum finner jeg det noe underlig..

ref.

"værmeldingen for Sør-Helgeland er veldig gode, og jeg tenkte å være 3-4 dager oppe ved Tosenfjellene"

"men i natt kom det store mengder snø, og det slo om til plussgrader og blåste opp til sterk kuling"

Dine egne ord.

Store mengder snø og sørøst sterk kuling kommer ikke overraskende på dag 2!!

Værmeldinger 2-3 dager fram i tid er bortimot 90% sikker, og så store avvik har jeg til gode å oppleve.

Og tro meg, her vet jeg hva jeg skriver om.

Hvorvidt du også sto fram i avisene som fjellvant vet jeg ikke..

I påsken i fjor (nærmere bestemt langfredag-påskeaften var det meldt drittvær,SW kuling og nedbør). Da er området rundt Elgviddevatnet/Jordbruvatnet et sted hvor man har absolutt null sikt.Når redningsaksjonen var i gang stod det flere snøscootere klare til å rykke ut.

Og etter påsken var det et to-siders oppslag i lokalavisen der de som ble hentet ned ble framstilt som fjellvante.

Når det gjelder den siste redningsaksjonen i vinterferien i år så var værmeldingen også krystallklar.

Sørøstlig stiv kuling, opptil sterk kuling i utsatte strøk..

Og opp fra Breidvatnet retning Tosbotn er definitivt utsatte strøk.

Etter denne redningsaksjonen sto også denne personen fram i en lokalavis som fjellvant.

Dette er fakta.

Hvorvidt du da kjenner de folkene som var involvert er rimelig irrelevant.

Poenget mitt er mangelen på respekt for været i fjellet som synes å være en gjenganger hos skituristene.

Noe som til de grader har blitt bekreftet den siste påsken.

Fuglehunden:

Jeg har selv sett sporene til elg etter/ved passering av hundespann. For å si det slik, det var ikke rolig gange (på elgen).

hshanssen:

Hvordan jeg evt vil redusere mine utslipp kan være å kjøre mindre bil (som forurenser mere enn scooter). Det er heldigvis en avgjørelse som jeg selv tar.

Polardego.

Tøvet ditt om flere kontroller fortjener egentlig ingen kommentar..

Men tenk litt over (1)hvor mye en helikopterkontroll slipper ut av Co2, og (2)hvor mye denslags forsurer det lokale miljøet (mellom scooterkjørere og scootermotstandere).............

Tenk om scooterfolket skulle ha samme motforestillinger mot skiløpere som enkelte av dere på dette forumet har?!?

Hehe det er bra du har egne meninger. Uten forskjellige meninger så hadde det ikke vært noen debat her heller. Men en mening er noe helt annet enn fakta. Jeg kjører gjerne scooter på fjellet, men hadde alle som villet kjørt på fjellet hatt lov å gjort det så hadde det blitt like mye trafikk ute i naturen som på veiene og det hadde vært veldig uheldig "mener" jeg. :shock:

Neste vinter skal jeg ta bilder av hundespann sammen med elg så får du se selv. Du hadde vel løpt av veien du også hadde det kommet en bil kjørende rett mot deg, så stopper du kanskje ved siden av veien å ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest en del på dette forumet her i vinter, og skjønner at en del

av motstanderne ikke helt vet hva de snakker om..

For å bringe et par faktaopplysninger på bordet vil jeg si dette:

Angående argumentet med forurensning.. En snøscooter forurenser ikke mye, dette er små lette kjøretøy som er drivstofføkonomiske.

Sammenlign gjerne med bil, båt, industri osv. Det blir mere forurensning av å "fyre med bjørk en vinter".

De siste årene har det skjedd en revulosjon i scooterverdenen, der støysvake 4-taktere er det som kommer.

De er utstyrt med direkteinnsprøytning, katalysatorer og det siste innen teknologi for å dempe støy og utslipp.

Og foresten støyforurensning..., skal jeg drive å anmelde båtførere som driver å kjører skjærgårdsjeep på havet utenfor huset mitt hele sommeren??

Det ville jo blitt akkurat det samme!

Sammenlign gjerne en scooter kontra en skjærgårdsjeep ( mange hundre kilo tyngre, og ditto større motorer seff ), som da er allment godtatt som rekreasjons-kjøretøy blant ola dunk.

Det er vel sjeldent man hører at " før i tiden rodde man, og det var mye sunnere både for armer og sjel"...?

Og til de som kjører SUV et par timer for å komme seg til fjellet, for deretter å kritisere en stakkars scooterkjører for forurensning..?

Eller de som svir av 60 liter bensin, for å fange 1 laks:)

Det er vel bare å tenke litt over det..

En ting til.. jeg leste at det var et problem at scootersporene ødela skisporene, min erfaring er stikk motsatt.

Skiløperne følger stort sett alltid scootersporene våre, både opp og ned.

For deretter å anmelde oss:)

Jeg kommer hvertfall til å fortsette nyte naturen, litt til fots og mest på snøscooter,

med svært god samvittighet.

Ha en fortryllende sesongavslutning på vinterfjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjenner mange med scooter, og de kjører alle fremdeles med 2 taktere. Jeg leste at en 2 takter gressklipper forurenser mer enn en moderne bil, så en totakter scooter kan ikke være stort bedre. Og det er vel en stund før alle 2 taktere er skiftet ut. En del foretrekker jo totaktere på både på crossere og scootere. Mange 2 taktere er jo fremdeles svært effektive da det tenner i sylinderen for hver omdreining og ikke annen hver omdreining som er tilfelle med en 4 takter. 4 takteren er selvsagt tingen med mindre støy , renere gange, mer økonomisk. Men alle 2 takterene som finnes i dag blir ikke plutselig borte. Er enig med at SUV er av de mer skitne bilene man kan kjøpe, hadde jeg hatt råd hadde det blitt en Toyota Prius hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være en ide med skjerpede støykrav for scootere som lovlig kan brukes i eventuelle fjelløyper. I USA vet jeg at det finnes noen krav for kjøring i nasjonalparker, men husker ikke om det først og fremst var pga utslipp eller støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Tja, jeg kjenner mange med scooter, og de kjører alle fremdeles med 2 taktere. Jeg leste at en 2 takter gressklipper forurenser mer enn en moderne bil, så en totakter scooter kan ikke være stort bedre. Og det er vel en stund før alle 2 taktere er skiftet ut. En del foretrekker jo totaktere på både på crossere og scootere. Mange 2 taktere er jo fremdeles svært effektive da det tenner i sylinderen for hver omdreining og ikke annen hver omdreining som er tilfelle med en 4 takter. 4 takteren er selvsagt tingen med mindre støy , renere gange, mer økonomisk. Men alle 2 takterene som finnes i dag blir ikke plutselig borte. Er enig med at SUV er av de mer skitne bilene man kan kjøpe, hadde jeg hatt råd hadde det blitt en Toyota Prius hybrid.

Med fare for å spore helt av, spør jeg likevel. Hvor leste du om en totakter gressklipper? Mulig jeg tar feil og ikke følger med, men jeg har aldri sett eller hørt om en totakts gressklipper. Lurer på hvem som har utredet og laget en rapport angående totakts gressklippere og biler? Men uansett om det er 2 eller 4 takter så tror jeg ikke vi snakker om høgteknologimotorer med innsprøytning på gressklippere, så du har nok rett i at utslippene fra gressklippere er store i forhold til størrelse. Men hva har dette med snøscootre å gjøre?

Tror ikke forbud av snøscooteren vil bidra med store reduksjoner i utslippene, så debatten rundt snøscooteren går nok på et helt annet plan. Tror vi snakker om menneskers verdier og holdninger. Når det gjelder disse verdiene og holdningene vil vi nok aldri bli helt enige, vi er tross alt forskjellige alle sammen. Jeg mener det bare finnes ett nøkkelord som kan føre til en viss form for løsning og det er tilrettelegging. Med å gjøre et grundig arbeid med tanke på tilrettelegging kan man oppnå en viss forståelse i begge leire og man kan oppnå en positiv utvikling. Hvis begge sider fortsetter å være like steile som de kan oppfattes her, vil nok debatten være den samme om ti år og situasjonen vil forværre seg. Snøscootern er kommet for å bli, vi kan kun begrense dens bruk og utstrekning med å tilrettelegge for fornuftig bruk. Med forbud sprer vi bare aktiviteten over flere og større områder. Hvis det er målet så kan dere som er de mest ihuga motstandere takke dere selv med den bastante holdningen deres.

Håper alle har hatt en fin vintersesong både på ski og snøscooter, måtte vi være ett steg nærmere løsningen neste sesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scooterdebatten har ingenting med CO2-utslipp og gjøre, nei. Selv om scooter lukter dritt lenge etter at den har passert. :shock:

Men det som er en gåte for meg er at scooteren slipper til med tilrettelegging osv. Det er jo et soleklart forbud mot motorisert ferdsel i utmark. Dette er rett og slett ikke til å forstå.

Scooter i næringsvirksomhet kan en forstå nytten av, men tilrettelegging for rekreasjonsformål er jo stikk i strid med loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er to takter eller fire takter på gressklipperen spiller ikke så stor rolle, poenget var at de forurenser mye i forhold til størrelsen. Men siden gressklipperen er en fire takter så skulle jo man tro at en to takter scooter er desto værre. Jeg prøvde å lage sen sammenligning, et poeng for de som ikke forstod det :shock:

Kryk sier at scooter debatten ikke har noe med CO2-utslipp og gjøre, bør ikke CO2 utslipp diskuteres på så vel scootere som biler? Jeg vet det er uendelig mange flere biler, men i disse tider er det jo "in" å prøve å få hver enkelt til og redusere de utslipp man kan. Scooterfolket har sikkert bil i tillegg, så slik sett vil man jo øke sitt private utslipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek, jeg mener det blir flisespikkeri å blande inn CO2 her. For da kan en jo f.eks. rettferdiggjøre scooterbruk utifra et nytteperspektiv. CO2 produseres likevel om du kjører scooter eller gjør noe annet. :) :)

Nei, scooter til rekreasjonsbruk er et direkte brudd på loven om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Her er link til loven.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770610-082-0.html#1

Og det jeg synes er veldig merkelig er den veldig slepphendte praksisen enkelte steder i landet. Det er kun særlige grunner det kan bli gitt tillatelser utover denne loven.

  • § 6. (tillatelser etter søknad).

    Når særlige grunner foreligger, kan kommunen gi tillatelse til bruk av motorfartøy eller luftfartøy som ellers ikke kan finne sted etter denne lov eller med hjemmel i loven.

    Tillatelse etter første ledd kan gis for bestemte høve eller for bestemte tidsrom. Kommunen kan sette vilkår for tillatelsen.

    Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.

    Endret ved lover 15 jan 1988 nr. 4, 10 jan 1997 nr. 7 (i kraft 1 mars 1997).

Hvordan kan f.eks. enkelte kommuner opprette scootertraseer for rekreasjonsformål? Formålet med loven er jo nettopp å hindre dette, hvordan kan dette da komme under særlige grunner?? Dette er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek, jeg mener det blir flisespikkeri å blande inn CO2 her. For da kan en jo f.eks. rettferdiggjøre scooterbruk utifra et nytteperspektiv. CO2 produseres likevel om du kjører scooter eller gjør noe annet. :shock::idea:

Nei, scooter til rekreasjonsbruk er et direkte brudd på loven om motorferdsel i utmark og vassdrag.

Her er link til loven.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770610-082-0.html#1

Og det jeg synes er veldig merkelig er den veldig slepphendte praksisen enkelte steder i landet. Det er kun særlige grunner det kan bli gitt tillatelser utover denne loven.

  • § 6. (tillatelser etter søknad).

    Når særlige grunner foreligger, kan kommunen gi tillatelse til bruk av motorfartøy eller luftfartøy som ellers ikke kan finne sted etter denne lov eller med hjemmel i loven.

    Tillatelse etter første ledd kan gis for bestemte høve eller for bestemte tidsrom. Kommunen kan sette vilkår for tillatelsen.

    Kommunens vedtak kan påklages til fylkesmannen.

    Endret ved lover 15 jan 1988 nr. 4, 10 jan 1997 nr. 7 (i kraft 1 mars 1997).

Hvordan kan f.eks. enkelte kommuner opprette scootertraseer for rekreasjonsformål? Formålet med loven er jo nettopp å hindre dette, hvordan kan dette da komme under særlige grunner?? Dette er for meg en gåte.

§6 er paragrafen som gir kommunen muligheten til å gi tillatelse for kjøring når særlige grunner foreligger, altså når det ikke er hjemlet i andre paragrafer og kommunen mener det er særlig grunn for å tillate kjøringen. Denne paragrafen er ikke ofte i bruk, og ikke til å tillate rekreasjonskjøring i alle fall.

Når du har lest denne så godt kan du jo gløtte på §4 og §5. Her gis det noen få åpninger. Men ingen åpner for rekreasjonskjøring. Det tror jeg ikke der er noen kommuner som har gjort heller.

Noen kommuner er med i et prosjekt som går ut på kommunal selvråderett. Det er kanskje disse kommunene du henviser til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er to takter eller fire takter på gressklipperen spiller ikke så stor rolle, poenget var at de forurenser mye i forhold til størrelsen. Men siden gressklipperen er en fire takter så skulle jo man tro at en to takter scooter er desto værre. Jeg prøvde å lage sen sammenligning, et poeng for de som ikke forstod det :?

Kryk sier at scooter debatten ikke har noe med CO2-utslipp og gjøre, bør ikke CO2 utslipp diskuteres på så vel scootere som biler? Jeg vet det er uendelig mange flere biler, men i disse tider er det jo "in" å prøve å få hver enkelt til og redusere de utslipp man kan. Scooterfolket har sikkert bil i tillegg, så slik sett vil man jo øke sitt private utslipp.

Ja, du prøvde å lage et poeng, det forsto jeg. :shock: Det er bare det at du og mange med deg produserer liksompoeng ut avløse luften, at de er totalt feilaktige og basert på ren uvitenhet betyr vist ingen ting for deg /dere. Bare dere får frem det dere mener er et poeng. Når du nå er i gang med å spre feilinformasjon og missvisende påstander, så synes jeg det er greit å svare deg litt :wink:

En gressklippermotor er vel ikke høyteknologi, men det er faktisk moderne scootermotorer. Kravene er mange og produsentene konkurerer om å lage den mest bensinsnåle motoren. Det er faktisk sånn at det er et massivt krav fra scooterbrukerne at det er fokus på bensinforbruk og utslipp.

Det jeg mener er at dere må gjerne kryddre debatten med liksom rapporter og usannheter, det fine er at noen av dere ikke kan nok om temaet, så dere blir avslørt i deres påstander. Når du refererer til en rapport ang. gressklippere og andre motoriserte kjøretøy, bør du i allefall ha lest den. Hvis den finnes da!

Nei, nå ble jeg ufin. Vi må vel alle få ha våre meninger. Jeg gir meg bare ikke med mitt gnål om at kun kan løse denne konflikten med å gå i oss selv og finne kompromi og løsninger. Og det gjelder begge leire!

Når det gjelder utslipp har jeg en idee :D:idea: Hva med å forby bilkjøring hvis formålet med bilkjøringen er en skitur i uberørt natur, da lar vi den uberørte naturen forbli uberørt og bilen står hjemme uten å forurense. Jeg kan strekke meg til maks 15 min kjøring med bil for å gå på ski. Da blir skigåingen forbeholdt oss som bor i distriktene og de som bor i byer får gå på ski langs veiene, eller i bymarka. Pefekt :D

:roll::wink::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gressklipperen var ikke en løs påstand eller noe jeg diktet opp. Tok feil i at den var en to takter ok :) , men gressklippere er urene motorer og jeg har lest at de forurenser mer enn en bil med katalysator. Nok om det. Men er det usant at en to takter scooter forurenser mer enn en firetakter? Jeg så de testet scootere på Autofil og der var de enige med meg. I såfall så synes jeg ikke at jeg kommer med en løse påstander. Jeg synes og det er en forskjell på å kjøre på en hovedferdselsåre til fjellet med bil for å gå til fots enn det å ta den feite pic up`en med henger og scooter til fjells for å kjøre scooter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg synes og det er en forskjell på å kjøre på en hovedferdselsåre til fjellet med bil for å gå til fots enn det å ta den feite pic up`en med henger og scooter til fjells for å kjøre scooter.

Hvorfor det? Er jo samme sak dette, du kjører og forurenser like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.