Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Du har selvsagt rett i det Bjarne, men "motorliberaleren" vil vel helst ha en scooter eller 10 stasjonert i hver fjellkrok. Noen ganger lurer jeg på om du rett og slett skriver for å provosere Svein ?:?:

Jeg skriver ikke for å provosere noen, men fordi jeg selv føler meg provosert av al den skittsnakk på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folk som deg som bruker å få 21 års fengsel!

Det er sjelden man blir tatt og dømt hvis man tilsynelatende ikke har noe med den drepte å gjøre. Ingen vil se et potensielt motiv.

Mentalt syk heter det vell!

Kanskje hvis det er du som stiller diagnosen. Jeg anerkjenner imidlertid ikke deg som psykiater.

Det er faktisk ikke en spøk. En viktig del av livsgrunnlaget mitt er naturglede, å oppleve stillhet og trekke meg bort fra sivilisasjonen. Hvis noen tar dette fra meg står jeg på mange måter fattig tilbake, og vil derfor kjempe for naturen. I tillegg synes jeg naturen i seg selv er så flott og viktig (og etterhvert sjelden) at de som saboterer dem er onde mennesker som ikke fortjener bedre. De fortjener dog å få en advarsel først, slik at de ser alvoret.

De andre på denne debatt babler om å verne naturen, men tør ikke gjøre annet enn i høyden sende en mail til en eller annen arrogant myndighetsperson. Jeg er villig til å kjempe slik menn kjemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er sjelden man blir tatt og dømt hvis man tilsynelatende ikke har noe med den drepte å gjøre. Ingen vil se et potensielt motiv.

Kanskje hvis det er du som stiller diagnosen. Jeg anerkjenner imidlertid ikke deg som psykiater.

Det er faktisk ikke en spøk. En viktig del av livsgrunnlaget mitt er naturglede, å oppleve stillhet og trekke meg bort fra sivilisasjonen. Hvis noen tar dette fra meg står jeg på mange måter fattig tilbake, og vil derfor kjempe for naturen. I tillegg synes jeg naturen i seg selv er så flott og viktig (og etterhvert sjelden) at de som saboterer dem er onde mennesker som ikke fortjener bedre. De fortjener dog å få en advarsel først, slik at de ser alvoret.

Hvis du ikke kan leve med at det er flere som vil ta del i den naturen som du setter så stor pris på, og føler at du har ett fattig liv uten den, så er det ikke vi som skal straffes! Ingen som jager deg ut av naturen, bare ønsker å dele den med deg og de som deler din interesse for ferdsel i skog og mark. Synes det er en nokså egoistisk tanke! Å la meg bare få spørre: Er den naturen der det har vært 20 skiløpere før deg, mere ''urørt'' enn om det har vært en scooter der? For i såfall sjønner jeg ikke helt! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, da er jeg kvitt én sabotør.

Er så imponert over at det går ant å ha en slik holdning ovenfor andre mennesker!

''Naturen er MIN! Hvis det er noen som prøver å komme i naturen min, skyter jeg de!''

Sakli? NEI!

Føler at denne topicen sklir litt ut, men du har vertfall fått sagt hva du mener. :?:

Er vell kanskje på tide med ett genrasjonsskifte av naturbrukere?

Litt bilder:

Rssvatnet.jpg

DSCF0600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomera,

Jeg aksepterer at andre trenger naturen til rekreasjon, og føler ikke at jeg har noen særrettigheter. Men jeg saboterer ikke og bråker ikke i naturen. Jeg ødelegger ikke for andre. Det er forskjellen. De som ikke engang kan la være å plage dem som drar ut i villmarken for å få fred fra hverdagens mas, fortjener all den straff de kan få inkludert drap.

Om det har vært en scooter der før plager meg ikke på langt nær så mye som at de suser rundt med masse bråk og mas, nesten som om jeg var midt i byen. Det tolererer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest alle sidene her nå, med stor interesse-for dette interesserer!

Men..hvorfor er alle mennesker i dette landet så "enten-eller"? Selv er jeg medlem i Norsk Ornitologisk forening, men også jeger! Selv er jeg guide i fjellsport/telemarksfirma i Norge, men også scooterbruker!

Det handler for meg om å ikke har fanatiske holdninger til noen ting i samfunnet. Jeg møter ofte holdninger fra folk som tror jeg er "sånn dærre nei-til-alt-mann" fordi jeg er medlem i en forening som er opptatt av fugler. Dette er utrolig frustrerende. Tenk å bli stemplet som ett eller annet på bakgrunn av så tynt grunnlag. På samme måten blir det når folk i samme foreningen hører at jeg har kjørt bestemor på hytta vår med snøscooter. Da stempler fuglefolket meg som "evig scooterkjører"!!

Dette er så feil som det kan få blitt!

Jeg kjører scooter ofte hjemme på gården. Aldri tullkjøring rundt omkring, men likevel mye scooter blir det i forskjellige øyemed (ved, utstyr, matrialer, elgveier, osv) Alt er ikke like tilatt, men i mitt hode har begrensningene for scooterbruk nådd et så tullete nivå at man må selv lage seg en mening for hva man kan godkjenne av egen scooterbruk. Hos meg innebærer dette at jeg aldri kjører tull, selv om jeg kanskje kjører opp bestemor uten at hun har tillatelse til det. Hos meg er dette legitimt. Jeg er glad i henne.

Til slutt: Alle må forstå at det går ann å være fornuftig i dette landet, enten man kjører scooter eller går på ski. Meget mange av oss, er begge deler.

I vinter gikk jeg på ski fra Lindesnes til Nordkapp på ski!!! (men totalforbyr ikke scooteren av den grunn)

Mvh Lerkefalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"" De som ikke engang kan la være å plage dem som drar ut i villmarken for å få fred fra hverdagens mas, fortjener all den straff de kan få inkludert drap. ""

Er det mulig å skrive sånnt på dette forumet? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da har kjøtthuene fra bynære områder begynt å skrive om sin 'eierett' til fjellet og at når DE kommer til SINE fjellområder, ja da skal andre føye seg etter DEM. Nå er det i dette landet opprettet x-antall nasjonalparker med områder som svært sjelden berøres av motorstøy. Er ikke dette friareal nok for skifantatikerne ??

Nå må dere snart skjønne at utviklingen er kommet så langt at den tiden da det kun fantes ski er forbi, nå er det motoriserte løsninger som er kommet og som vil være endel av friluftslivet fremover. Som noen tidligere har nevnt her : lag områder og løyper for snøscootere , så kan de som vil gå på ski i 'stille' områder søke dit som det er forbudt å kjøre snøscooter. I dag når det er forbudt overallt så kjører folk uansett og det vil meget sannsynlig være vanskelig å finne disse 'stille' områdene.

For noen år siden ble en gruppe forskere satt ned for å få frem en rapport nettopp om skigåere og samspillet med snøscooterkjørere. Forskerne dro ut av Norge til USA,Canada og Sverige (disse landene har langt høyere tettehet av scootere enn i Norge og har løst snøscooterkjøring med løyper) , resultatet av undersøkelsen var : med adskilte traseer for snøscooter og skigåere så var tilfredsheten særdeles stor. Men vet dere hvordan rapporten ble tatt til følge her i Norge (er vel ca 5 - 6 år siden nå) , den ble lagt bort og ligger vel langt nede i en skuff i MD (miljøverndepartementet) , dette fordi resultatet ikke 'passet' med Norsk politikk eller slik regjeringen ville ha det. Hææ??? DET ER ARROGANSE DET!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må nok en gang presisere at scooterutviklingen på miljøsiden går i riktig retning. Scooteren er i dag like miljøvennlig som en bil med hensyn til utslipp og sågar støy, tro det eller ei! Det er bare et tidsspørsmål før vi ser en "hybrid-scooter" som går på gud vet hva. Scooterene blir i hovedsak solgt i USA og Canada. Disse to landene har faktisk noen av verdens strengeste utslippskrav. (viser til de såkalte EPA kravene) Alle nye scootere som blir solgt oppfyller disse kravene, og de blir stadig strengere. Scooterfolket har også en ganske hissig utskiftningsrate på sine scootere. Svært mange kjøper ny scooter hvert år, eller annenhvert år, og dette medfører selvfølgelig også at utskiftingen av gamle og mindre miljøvennlige scootere går så det suser. Om 2-3 år vil argumenter som "fæl" eksoslukt falle på sin egen urimelighet.

Som en liten kuriositet finnes det faktisk endel scootere som i dag lukter jordbær :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut av nysgjerrighet : Er det sånn kampanje på et eller annet snøscooternettsted eller noe sånt hver gang det dukker opp en snøscootertråd på fjellforum? For det som slår meg er at hver gang så er det ganske massiv deltakelse fra scooterkjørere og scootervenner. Noen litt balanserte, andre ganske kategoriske, nesten overvelmende.

De har som regel minst 2 ting til felles:

1) De er ikke registrerte brukere (kan tyde på at andre friluftslivstemaer ikke er av interesse)

2) De har ikke gjort seg bemerket med innlegg tidligere under sine initialer.

Bare lurer :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt rett i det Bjarne, men "motorliberaleren" vil vel helst ha en scooter eller 10 stasjonert i hver fjellkrok. Noen ganger lurer jeg på om du rett og slett skriver for å provosere Svein ?:?:

Ehm :twisted: Jeg var nok kanskje litt uklar - Det var Svein jeg siktet til....

Nei, jeg skriver ikke for å provosere. Jeg har forståelse for at skifolk vil ha fred når de går på fjellet, men det spesielle er at de som ønsker mest fred er det som har det mest støyfullt til hverdags...

Det er langt fra hver skitur jeg treffer snøscooter eller annet motorisert, men de gangene jeg gjør det blunker jeg ikke. Sågar ymtet jeg/vi frampå om å få "henge på" en snøscooter et par km i Stordalen for en tre-fire år siden pga mye snø, men ifølge sjåføren hadde han nok med å komme seg fram selv pga snømengdene. Vi fikk det likevel lettere når vi gikk i sporene, og godt var det :lol: Han skulle forresten bare ei "lita runde" inn til vatnet (som han sa). Det var supert vær, kaldt, sol, han fikk sikkert en flott tur - som vi også fikk.

Var et innlegg her med en fot i begge leire, jeg har ikke akkurat det. Mine er godt plantet på skiene, på hodet har jeg ingen skylapper utenpå - og inni er der et snev av forståelse for andres ønske å bedrive fritidsaktiviteter. Jeg har ingen rett til å si at min form for fritidsaktivitet er noe mer verdt enn andres.

Prinsipielt mener jeg at det ikke er noen forskjell på scooterkjøring på fjellet og 220hk/18fot i skjærgården. Men i Norge er det ene akseptert og det andre ikke. Og det er nok, som for mange andre "skjeve" lover/regler, rett og slett pga at de som roper høyest blir hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøscootere bør forbys i Norge. Det bør bare gis dispensasjon i forbindelse med livredning. Ingen hoteller, bønder, fjelloppsynsmenn eller andre fjols bør få lov til å ha scooter. I et land som hadde forbud mot skateboard er det helt vilt at denne natursabotasjen tillates. Disse syke menneskene babler om friluftsliv, mens det de egentlig vil ha er motorstøy og eksoslukt. Gi dem heller Playstation og litt trygd, så slipper vi i hvert fall å se de ødeleggende trynene deres sabotere naturen og skikkelige menneskers rekreasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, du Tom du Tom, du er jammen ikke snau. Forby scooter, men tillate det til livredding... Jeg skal ikke si høyt hva jeg tenker om akkurat det :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.