Gå til innhold
  • Bli medlem

Plastkart fra Kartverket eller Nordeca?


Gisle Uren

Anbefalte innlegg

Jeg har fått med meg at det finnes to ulike serier med plastkart i 1:50000, den ene fra Kartverket, den andre fra Nordeca.

 

Hva er forskjellene på disse to kartseriene?

Hvilken informasjon er å finne på dem?

Hvilke erfaringer har dere andre gjort med kart fra disse to seriene?

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
 

Den største forskjellen er at kartverket sine kart har tatt med det aller meste av sjøkartinfo. En annen vesentlig forskjell er inndelingen.
 

Som padler har jeg ikke tatt i et Nordeca-kart siden jeg oppdaget kartverket sin serie. Men det kan hende, dersom jeg skal i et område som krever tre-fire av kartverket sine pga. inndelingen, at jeg heller tar med et Nordeca-kart dersom inndelingen der gjør det tilstrekkelig med ett enkelt kart. ;) Det var muligens en forskjell på denne merkingen langs kanten av kartet, men husker i tilfelle ikke hva det var.

Slitestyrke og denslags har jeg personlig ikke merket noe forskjell på ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, selv en bruker av begge men foretrekker kartverket sien.

Ko-ordinater vises lett på kartverket sine, både på selve kartet og på sidene. Nordeca kun på sidene. Jeg bruker GPS klokke med ko-ordinater og kun kartverket viser dette

Også litt bedre informasjon om stier og gamle tråkk på kartverket.

Selve har jeg noen nordeca kart, i tur området hvor en går "mellom" to kartverket kart f.eks øvre sirdalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

 

Er det sånn at kartverkets kart viser koordinater inne på kartbladet (som i gamle M-711), mens Nordeca ikke gjør det?

Har noen av kartene merking av stier og annen informasjon som finnes på enkelte "turkart", eller er det fortsatt kun stiplede stier som i gamle dager?

Er det noen vesentlig prisforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det sånn at kartverkets kart viser koordinater inne på kartbladet (som i gamle M-711), mens Nordeca ikke gjør det?

 

Eg sjekka eit Nordeca-kart akkurat no, og der var det trykt koordinatar også inne i kartet (10km mellom kvar rekke med koordinatar).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket ut det samme før jeg begynte å kjøpe, og landet på Kartverket. Er en annen tråd her inne om temaet.

 

Edit: 

 

Link til tråd: http://www.fjellforum.no/topic/26036-2-serier-med-nye-150000-plastkart/?hl=kartverket#entry245011

 

Link til kjekt sted å kjøpe rimelige statkart: https://ehandel.statkart.no/friluft/?fh=FRILUFT

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
41 minutter siden, keino skrev:

Hei. Noen som vet hvor man får kjøpt kartverkets kart 1:50000 i tyvek? Finner bare de forbanna nordeca kartene i sportsforretningene jeg har vært innom.

Vet ikke hva du mener med "tyvek"! Men er det tropografiske papirkart (og lokale turkart), så er det bokhandlere som bruker å har best utvalg. Og har de ikke inne det du søker, er de raske til å bestille.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tiur3 skrev:

Vet ikke hva du mener med "tyvek"! Men er det tropografiske papirkart (og lokale turkart), er bokhandlere de som bruker å har best utvalg. Og har de ikke inne det du søker, er de raske til å bestille.

Tyvek er plastmaterialet kartene er trykket på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Sjekket bokhandlerne hær i nordnorge men de fleste måtte bestille/få trykt opp og prisen bar nærmere 400,- per kart. Kanskje man kan skrive ut selv om man får tak i tyvek ark? Har tilgang på en A0 inkjet skriver på jobben. Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, keino said:

Takker for svar. Sjekket bokhandlerne hær i nordnorge men de fleste måtte bestille/få trykt opp og prisen bar nærmere 400,- per kart. Kanskje man kan skrive ut selv om man får tak i tyvek ark? Har tilgang på en A0 inkjet skriver på jobben. Noen som har prøvd?

Har et kart som er scannet på A1 over til HP's vannavvisende papir. Har hatt det i lomma, sammenbretta nå i et halvt år uten at det viser tegn til slitasje. Kan krølles sammen til en ball og du kan brette det fint ut. Mener også at dette papiret ble med ut i en drøy uke som hovedkart (laminerte kart var med) for å teste farger og slitestyrke. Tror ikke det kom noen klager på de to punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å lage kart fra norgeskart som skulle være bra men kommer bare i ferdig pdf i A4. Var funksjonen "mitt turkart" jeg prøvde. Får man lastet ned norge serien 1:50000 i slik format som kartene er i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror print-ut-hjemme løsningen kun tilbyr A4, men jeg ser at det finnes flere autoriserte Print On Demand leverandører som er listet opp på Kartverkets sider som tilbyr tyvek og antagelig også 1:50000 formatet.

Noen som har testet feks http://www.copycat.no/kart.html ?

edit: ser nå at det er kartbladene som kommer i stort format, velger man eget utsnitt er det kun a4 som gjelder. Men her har de hvertfall tyvek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.