Gå til innhold
  • Bli medlem

InReach og Fastfind


Tessatroll

Anbefalte innlegg

Då eg er under gjennomsnittet god p å tekniske greier, lurer eg på om nokon kan greie ut om dei vesentlegaste forskjellane her? Var bestemt på å kjøpe meg Fastfind pga VHF og fin både på sjø og land, godkjent på Svalbard osv. Så les eg om Inreach, oppfattar at denne er betrakta som betydeleg meir stabil enn til dømes spot, men ikkje heilt kvifor.....er det nokon som tek på seg og forklare ein "dummie" kva som gjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg var også fast bestemt på fastfind, helt til jeg oppdaget InReach. Jeg endte opp med SE-modellen og er kun fornøyd, har aldri opplevd at den ikke klarer å sende melding. Slik jeg har forstått det er den mer stabil på grunn av at den bruker et annet satellittnettverk enn spot - det samme som satellitttelefoner bruker. Tester i Norge viser at det tar ca 10 minutt fra SOS til hovedredningssentralen er meldt, visstnok!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg er under gjennomsnittet god p å tekniske greier, lurer eg på om nokon kan greie ut om dei vesentlegaste forskjellane her? Var bestemt på å kjøpe meg Fastfind pga VHF og fin både på sjø og land, godkjent på Svalbard osv. Så les eg om Inreach, oppfattar at denne er betrakta som betydeleg meir stabil enn til dømes spot, men ikkje heilt kvifor.....er det nokon som tek på seg og forklare ein "dummie" kva som gjer det?

Jeg er muligens heller ikke den rette til forklare tekniske ting, men jeg har undersøkt litt rundt dette.

Den største forskjellen mellom infeach og spot er hvilket satelittnett som brukes.

Inreach bruker Iridiumnettet, og dette nettet er vel det beste med tanke på dekning.

Spot bruker Globalstar som har hatt store problemer med sine satellitter.

Jeg har selv skiftet satelittelefon fra Globalstar til Iridium pga dekning.

Men selv med Iridium har jeg hatt problemer med å få kontakt når jeg befinner meg i dype daler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med rejohn sin forklaring på de 2 satelittnettene. Globalstar og spot blir verre dess lengre nord du kommer. Men hvis det du vil ha er en stor rød "hjelp meg nå" knapp som du ikke trenger å tenke på så kjøper du fastfind eller et annet plb. Flere års batteritid for eksempel. Det er rett og slett et helt annet produkt enn spot og inreach.

Selv skulle jeg til å kjøpe fastfind men så fikk jeg en inreach og er greit fornøyd med den. Min far kan gjenleve fordums jaktturer når jeg trør i samme terreng nå og han sitter hjemme og følger med. Sambo og barn synes det er gøy å se hvor far er og å kunne sende og få godnattmelding. Selv synes jeg det er behagelig å vite at de hjemme er avslappet.

Samtidig er det noe forbanna herk at de ser hva jeg holder på med og at jeg føler et visst forklaringsbehov når jeg gjør "rare ting" som når jeg må snu etter en times gange fordi jeg har glemt ammunisjon. ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det jeg kan forstå så har fastfind bedre dekning. Bruker det "proffe" nettet som alle sar sentre bruker. For å få hjelp, velg en plb med gps. For å dele opplevelsen med venner og familie, bruk inreach eller lignende.

En kompis som seiler jorden rundt nå har med spot for at nysgjerrigheten vår skal bli tilfredsstilt, iridium telefon for å prate med oss ved høytider og nødpeilesender (=plb men registrert på båt istedenfor person) for å få hjelp. I tilleg til vhf'en da. Plb'er som gastfind bruker i utgangspunktet ikke vhf'en for å melde om problemet lengre men som et peilesignal når redningstjenesten er i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastfind bruksender på samme frekvens som fly, båter og redningsentralen lytter på. Løser du ut fastfind, sende den GPS possisjonen din slik at redningstjenesten vet hvilken stein du          ' sitter på' før de tar av. Man slipper å bruke tid på å peile.

Etter mye om og men har jeg kjøpt meg fastfind selv. For å anskaffe en slik må man ha lisens fra post og teletilsynet. Det er en formalitet som tar en dag å få. Når den er invilget må man betale en avgift på 600 NOK pr. år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastfind sender på samme frekvens som fly, båter og redningsentralen lytter på.

Fly og båter er ikke pålagt å lytte på den frekvensen lengre. Det signalet brukes nå nesten utelukkende til å peile inn personen om ikke enheten har gps. Fastfind har gps (bare for å ha nevnt detfor evt. nye lesere.)

Fastfind sender på 2 frekvenser. 406 mhz for å melde problem til cospas-sarsat satelittnettet og 121.5 mhz for peiling. 121.5 mhz ble fast lyttet til av "alle" før.

http://www.cospas-sarsat.int/en/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen slik jeg ser det med InReach over nødpeilesender er muligheten til toveis kommunikasjon. Kjekt å kunne si ifra om forsinkelser eller mindre alvorlige problemer. I tillegg slipper man utgifter med å bytte batteri. Slik jeg forstår det er dekningen med irdiumnettet like god som ved bruk plb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.