Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller for dummies


Ugla

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg Åsnes Breidablikk, og tenker vel å kjøpe feller også. Men jeg har null erfaring med dette. Så jeg trenger en liten "innføring" i dette....

Hva er forskjellen på kortfeller og langfeller? Syntetisk eller nylon? 35mm? 45mm? 60mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal forsøke meg på et svar, selv om jeg ikke er noen ekspert.

 

Kortfell eller langfell. Langfell gir bedre feste, kortfell bedre gli. Kortfell vil i de fleste tilfeller duge, og bakkene blir som regel så bratte som du selv vil ha dem - du behøver jo ikke gå dem rett opp!

 

Om du vil ha Åsnes sine feller (som er å anbefale) er det mohair eller syntetisk som er valgene. Jeg TROR de syntetiske varer lengre, men at det er bedre glid på mohair.

 

Angående bredde, så tar du så tett opp mot bredden på skia som du kan. I ditt tilfelle 60mm.

 

Hadde jeg vært deg hadde det blitt Åsnes kortfell, 60mm bred i mohair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfeller: Dekker smøresona.

Langfeller: Dekker heile skilengda.

 

35, 45 og 60 millimeter er bredda på skifella.

Nylon er syntetisk. Alternativt er selskinn, mohair og eventuelt andre naturstoff.

Om du kan svare på kor/korleis du skal gå på ski er det enklare å gje råd om kva feller du treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har åsnes breidablikk selv. Er såpass lite smørespenn på de så de sitter veldig godt med kortfeller. Jeg veier dog litt mer enn normalt for høyden. Testet først 45 syntfell klippet til anbefalt lendge, kunne da likegodt brukt truger, det var omtrent null glid. Skaffet så 35 kortfell som jeg klippet litt korte, da var det straks bedre. Ikke noe god glid men hvertfall så de ble litt fart i bratte nedoverbakker.

Skaffet så 45 mohair, de glir en del bedre men langt unna god glid.

Da skiene har fungert best er når j2g har smurt med festevoks. Da er glid ganske bra og festet bra så lenge det ikke er altfor bratt. Siden skiene har lite smørespenn så slites festevoks fortere vekk enn mqn er vant til fra langrennski.

alt i alt godt fornøyd med skiene. Supre til å labbe rundt i skogen. Men det glir for dårlig til at jeg ville brukt dempå langturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bliver min erfaring - men jeg er ingen ekspert på området.

 

Har været på en del topture, hvor jeg og andre har brugt 35 mm og 45 mm bredde syntetiske lange feller. Og det har typisk være skityper svarende til Fisher E99 og Åsnes Amundsen. Min erfaring er, at den bredere type nemmere går løs. Når skien kantes, så kommer belastning fra is og sne hårdere mod en bredere felle, og det tror jeg får den nemmere til at slippe fra kanten. Så min anbefaling er 35 mm. Måske 45 mm ved en noget bredere ski.

 

Jeg har også set forskellige løsninger til at feste bagest på ski. Her er det igen et problem med at fællen kan begynde at løsne sig bag fra. Min erfaring er, at det er bedst om fellen klippes til at stoppe ca. 5-10 cm fra bagenden. Hjørner fjernes ved at klippe dem rundt af, for et hjørne løsner sig lettere.

 

Jeg har ingen erfaring med brug af korte feller, men jeg ser at Åsnes har et nyt patent her.

 

God fornøjelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.