Gå til innhold
Gjest Anonymous

Forsvarets primus.

Det er 4460 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei.

det er noen år siden jeg var i forsvaret derfor har jeg noen spørsmål om bruk av forsvarets primus. Grunnen til dette er at jeg fikk en primus av en kompis av meg, og så husker jeg ikke hvordan den brukes..

1. Hvilke brennstoff er mest lettvindt og bruke?

2. Hva bruker jeg og forvarme med?

3. Hvordan får jeg fyr på den?

Jeg tror jeg husker dette, men er redd for å gjøre feil slik at det tar fyr!

Veldig glad for raskt svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous
1.Parafin (helst renset)

2.Rødsprit( eller tennpasta hvis det ikke er for kaldt)

3.Fyrstikker virker jo :wink:

Det er jo greie svar:)! Det med fyrstikker er også greit, men det er noe med å pumpe trykk, hvor lenge forvarme osv.. kan du hjelpe meg med det også??

Takk for svar forresten!

Mvh Olav

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pump 5-10 ganger, såvidt eg husker,,,

hell litt rødsprit i "panna" under brenneren, fyr den opp...

vent til det nesten har brent ut, og åpne for parafinen.

gjør du det riktig trenger du ikkje flere fyrstikker,,, og prøv deg ute på terassen eller noe i den dur :?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

like før jul var det noen som skrev litt om den brenneren i dette forum, de la også ut tegninger om brenneren jeg husker ikke hvor , men de var veldig bra absolutt vært å lete etter. Har selv brukt brennern mange ganger uten tull, men du må være litt snill mot den, jeg brukte rødsprit og parafin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

I følge "doktrinen" skal du vel ikke pumpe trykk før du forvarmer. Men det er vel greit å gjøre så lenge du ikke skal ta infanterimerket eller noe, samt å ta ut justerings mekansimen under bruk, så du ikke knekker "den lille tappen". Husk å forvarme godt, hvis ikke får du lett bål. Har du forvarmet for dårlig må du nesten vente til den har blitt kald, og starte forfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke standard 111 i kasse dette her da? Du kan pumpe så mye trykk du bare gidder før du forvarmer. Og hvis forvarminga ikke var nok trenger du ikke vente til den er blitt kald. Bare sørg for å slukke ev. flammer, og hell på ny dose rødsprit. Med litt varsomhet.

En liten spruteflaske er smart å ha rødsprit i, f.eks. sånne flasker som kontaktlinsevæske kommer i, eller flytende såpe. Gjør det lettere å ikke søle rødsprit overalt. Det smaker nemlig PY.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Takk for alle svar! Det har blitt laget mat i dag...

Godt nyttår!

Mvh Olav

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør være litt forsiktig med å pumpe masse trykk før forvarming. Men dette mest av sikkerhetsorsaker. Om pakkboksen ikke er helt tett, så risikerer du et kjempebål når du tenner. Men om det er lekasje, uten masse trykk i beholderen, så er det ikke noe problem. Siden må du huske på at tanken varmes opp når du bruker primusen, da stiger også trykket.

Siden bør llærpakkningen til pumpa muligens bearbeides litt, la min i olje over natta.

Ellers er det bare å gratulere men en fin primus, husk hørselværn :?

/Clas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Du kan gjerne skru ut og dyppe pumpen i parafinen hvis den går treigteller pumper dårlig, og husk å tenn den utendørs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er også viktig å ta ut justeringsrattet når man pumper trykk. hvis ikke man gjør det er det lett å få en lekkasje i blypakningen som sitter inne i justeringsventilen med en stikkflamme ut der som resultat.

At man ikke skal pumpe før forvarming er en sikkerhetsgreie, også unngår man at det kommer parafin ut dersom det er noe som ikke er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt den tunge grønne primusen(forsvaret) med meg på turer. Begynner å trekke på årene, å ønsker en lettere sekk på tur. Og ikke minst det som nevnes i et tidligere innlegg, "husk hørselvern"

Er lei bråket av denne. Er gått over til gass, men var på en seinhøstes tur, måtte holde rundt gassflasken for å få kaffe vannet til å koke :)

Vurderer å kjøpe Optimus Nova multifuelapparat,(legger ved bilde) men har ikke fått noen svar på bråket av denne.

Er bråket noe man må leve med, eller???

Asbjørn

post-1089-133474409608_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt Nova noen år. Jeg er som de fleste (uansett hva de har valgt) veldig fornøyd med mitt valg, men erkjenner en del ulemper. :P Jeg vil av likevel ikke bytte med noe annet jeg har sett.

:( Støy: Ja reine jetflyet, men det blir betraktelig dempet med vindskjerm. (Omtent som 111 med "bråkebrenner", og mye mer enn 111 med "stille" brenner)

:? Vindfølsomhet: Som alle andre som ikke har vindskjerm så skal det ikke mye vind til før mye av varmen "blir borte" men jeg kjenner bare trangia som har en skikkelig vindskjerm. :wink: Tegninger til en enkel vindskjerm: Skjult lenke - logg inn for å se den

:roll: Hurtigkoblingen: Når du skal koble fra slangen må du gjøre akkurat som det står i bruksanvisningen ellers kan det fort bli mye søl. :evil:

:) Varmefordelingen: Den store effekten konsentrert på en liten brenner kan fort forårsake at det brenner seg fast i midten av kjelen/panna, men regulering fra fullt til bare lunk er rimelig presis. :wink:

J :?::wink: eg vet ikke helt hva annet jeg skal anbefale hvis lydnivået er avgjørende, etter at Optimus kuttet Explorer og Loke, mange andre merker kan gode, men reservedeler man ikke får tak i, pumper i plast osv. kan jo legge en demper på det hele. Skulle jeg kjøpe noe annet hadde jeg vurdert

MSR WhisperLite Internationale da jeg helst bruker parafin. Bensin er kjempelettvint, og det går som regel bra, men hvis det går galt .........jeg føler meg ikke helt trygg. :P Må innrømme at en pent brukt Explorer står på ønskelista.

Lykke til. :D

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Har både Nova og Explorer med tilsatser til bruk i Trangia-kjøkkenet. Nova'en er rene jetmotoren i forhold til Explorer'en.

Forøvrig snodig at Optimus kuttet ut Explorer'en. Kjempebrenner. Må riktignok bytte dyse om en vil fyre med bensin, og krever litt mer forvarming enn de fleste når den går på parafin, men både effekt- og støynivå er betraktelig bedre enn Nova'ens. Koker opp maten raskere og lyden er bare kos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stakk bare innom et offset-trykkeri i nærheten av jobben, og la frem erendet mitt, de gliste godt, og sa at jeg bare kunne forsyne meg i den haugen der med kasserte plater.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous
En liten spruteflaske er smart å ha rødsprit i, f.eks. sånne flasker som kontaktlinsevæske kommer i, eller flytende såpe. Gjør det lettere å ikke søle rødsprit overalt. Det smaker nemlig PY.

Et tips er å handle husholdningssprit i Danmark, den tilsvarerende bruksområde som vår rødsprit men gir ikke like vond smak om du søler på hendene ol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. jeg har vært i forsvaret i snart 2 år og begynner å føle meg kompetent på 111'en. for å fyre'n opp gjør du slik:

1: fyll parafintanken med parafin. min erfaring er at det har ikke noe å si hvor full. jo fullere den er jo mindre trykk trenger du å pumpe opp.

2: hell rødsprit (gjerne med spruteflaske) i skåla under brenneren. så lenge det dekker bunnen og ikke renner over funker det.

3. tenn på rødspriten. mens denne brenner pumper du. ikke tenk så mye på antall ganger. har du mye på tanken pumper du til du begynner å kjenne god motstand i pumpa (ca. 10-15 rep), har du lite pumper du mer (alt fra 15-40 rep).

4. Så må du gjøre klar. sett dreiepinnen på justeringsventilen og finn fram fyrstikken. i det rødspriten slukker (du kan også blåse ut flammen hvis den er veldig liten og bruker en evighet på å slukke) tenner du fyrstikken og vrir på dreiepinnen til du hører at det er tilførsel av parafin. hold fyrstikken over brenneren og se det bli lys.

5. skru dreiepinnen til ønsket nivå og litt tilbake igjen. deretter pump deg fram til ønsket nivå.

kos deg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som ikke kan 111, er det Forsvaret.

Det er bare å se hvor mange 111T og 111C som er feilfyrt, med ressultat av at dome og yttre brennerskall må skiftes.

Med pumping: Hvis du vet primussen er ok, pump først.

Ikke fyll tanken helt full, faren for overtrykk blir da stor, med ressultat av at sikkerhetsventilen ryker (sitter i tanklokket)

Du har garantert ikke med deg nytt tanklokk på tur.

Forvarming: 111T og 111C trenger mye forvarming (De nye typene med stillebrenner)

Spesielt den nyeste 111C

Et par pusselapper i spritskåla gjør susen, da får du bedre oppvarming, spesielt vinterstid.

111 med gammel bråkebrenner er sansynligvis noe av det beste som er laga.

Idiotsikkert, og med meget bra forbrenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

111c er ypperlig flott sak hvis den hadde slanka seg 1 kilo.

den er stødig, brenner stille og har veldig bra effektregulering.

Jeg bruker 4 takt miljøbensin, både til oppvarming og brennstoff. ikke fyll for mye bensin i forvarmingsskålen en liten skvett holder i massevis, selv om vinteren. Vil fraråde å helde/sprute rødspit eller andre væsker rett på varm brenner. har prøvd dette og fikk nærmest en eksplosjon når jeg tente på fordampet rødsprit.

Når man åpner for drivstoff gjør dette forsiktig, da kan en kontrollere flammen hvs brennern ikke er helt varm og på den måten forsiktig øke ekker vært som den blir varm og begynner å brenne reint. ikke skru for fort opp med en gang, den tåler ikke alltid stor dose brennstoff med en gang.

min brenner vil overhode ikke bruke parafin/lampeolje uansett dyse og forvarming, noen erfaringer rund dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd tennveske som parafin?

Fungerer normalt bra på stillebrennerne til Optimus.

Du kan ellers prøve å skifte "Outer burner cap" den delen av brennern som har masse hull.

Hvis du har tennt brennern mens det ennå er fyr i spritskåla, kan du ha hadd en brenning under brennern, og da slår denne delen seg.

Stillebrennere skal aldri åpnes mens det er fyr i skåla!!!

Å slanke den 1KG er gjort med Optimus 10 Hunter(Lages ikke mer)

Dette er samme brennern, men kan ikke bruke bensin fordi tanken er for nært brennern.

8R er også et alternativ.

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
111c er ypperlig flott sak hvis den hadde slanka seg 1 kilo.

min brenner vil overhode ikke bruke parafin/lampeolje uansett dyse og forvarming, noen erfaringer rund dette?

Hei,

Har hatt 111C i nokre år. Fyrer stort sett med parafin evt. lampeolje. Dette går heilt fint dersom eg forvarmar nok, full skål med rødsprit.

Helsing

Arne Kåre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 4460 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.