Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sele?


husky84

Anbefalte innlegg

Har en Labrador/Husky blanding på gode 70kg som trenger flere utfordringer i hverdagen.

Jeg kunne tenke meg generell skitrekk på lange og korte dagsturer i vinter, og om dette lykkes uten at han flakser ukontrollert avgårde, med mèg hengende etter som et slips, så kunne jeg også tenke meg å prøve ut litt større og mer utfordrene oppgaver til han etterhvert, slik som kickspark, det å dra pulk og generelt alt som havner under kategorien slede og hundekjøring, med og uten last.

 

Er det noen som kan anbefale en trekksele som kan benyttes til alle typer bruk som beskrevet ovenfor?

Det viktigste er at den er slitesterk og imest av alt komfortabel til hunden, i den grad at materialet ikke påfører han gnagsår av noe slag eller sitter upassende. Helst også noe som er overkommelig i pris, men dette er ikke et krav for den riktige selen.

 

Takker for linker og tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg har to huskyer med hver sin sele:

 

Non-stop nome sele, som jeg syns er noe trang i halsen, men går akkurat på tispa i den riktige størrelsen. jeg syns også, at den er litt for mye polstret - ikke nødvendigvis en fordel. Jeg har prøvd Non-stop på hannen, men da ble han bort i mot strangulert.

 

Så med 70 kg kraftplugg tror jeg ikke noe på Non-stop.

 

Hannen har som sagt en Troll (gul-rødstripet) nomesele som jeg bruker til det hele. Når jeg går med pulk er jeg selv i mellom av hensyn til styringen. Troll selen er litt mer åpen i halsen men sitter bra. litt mindre, men bra polstring.

 

Det blir en Trollsele mer, når Non-stop selen er slitt ut/stinker for masse eller gnagd i stykker.

 

Seleverkstedets seler er helt sikker bra!

 

Hunden må jo lære høyre-venstre, gå frem, stå, holde høyre/venstre og sådanne nyttige Husky ting.  Langsom kommandoen kniper det mest med. Etter et par sekunder blir det full fart igjen. Det går egentlg greit å lære dem det. Det er bare å gjenta hele tiden - og skryte litt, når de gjør det rett.

 

Jeg kjører både sykkel, snørekjøring på ski og en gammel sparkstøtting med kickspark ski under. Det siste går som bare juling, men er noenlunde styrbart.Husk endelig sikkerhets håndreim, hvis du detter av. det gjør vondt, men du har stadig hunde og slede innenfor rekkevidde.

 

 

Jeg bruker et støttebelte fra Jula til masteklatring som sele på meg selv. se:

 

 http://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/fallsikring/tilbehor/stottebelte-906220/  

 

En solid og rimelig løsning til 299 kr. Jeg har byttet firkant spennet, som er klønete med hansker til vanlig snap-spenne. Jeg hadde også en ryggsekk sidelomme liggende som jeg kunne binde på, så jeg faktisk har rumpetaske til ekstrautstyr.

Trekket skjer i hanefoten (snoren) foran spennet. Bundet i den ene side, karabin i den andre. da er det bare å huke kjøresnorens karabin på hanefoten

 

Du kan kjøpe kjørebelter, men jeg syns de er noe pinglete og dyre. De med fast krok foran trekker bare beltet skeiv når hunden går ut til siden.

 

se foto

 

 

post-1047-0-63062200-1419025023_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til snørekjøring å gåing er min anbefaling Mr, både magebelte og bånd.prøvd mange forskjellige men på alle har båndet løsnet fra kroken. Lettest å lære hunden komandoer når man går med dem i barmarksesongen, på stier osv. Husk at selen skal sitte rimelig stramt rundt halsen, uten å kvele selvsagt. Har selv en stor grønlandshund og en stor husky tispe, fått syd sele til dem på seleverkstedet, da er man sikker på å få en sele som sitter som støpt, som ikke gnager eller trykker på feil sted. Prismessig er det ikke stor forskjell på troll og seleverkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare le i fortvilelse, samtidig som jeg må beklage for en KRAFIG feilkalkulering.

Ikke spør meg hvor hodet mitt var under dette innlegget, men hunden er da IKKE 70kg! Jeg mente gode 40 (!)  :hyper:

Så da er i værtfall dètte avklart, hehe.

Dog er han fortsatt en kraftplugg. Sunn og frisk, ikke overvektig, men veldig høy, kompakt og sterk - til den grad at jeg nærmest bekker når han stryker seg inntil meg, så å prøve han på skitrekk mener jeg fort kan bli et virkelig syn for øyet  :shock:

 

Uansett .. takker så mye for alle innspill i denne saken, dette hjelper.

Nå vet jeg ikke om dere vil komme til å anbefale noe annerledes nå som "kraftpluggen" pluttselig raste ned 30kg, hehe, men jeg velger å tro at konseptet bak de selene som dere anbefaler forblir den samme, uansett str på hund.. ?

Seleverkstedet virker på meg som å være det som blir mest aktuelt, siden det her kan spesialbestilles etter egen hund.. det tror jeg kanskje er noe av det viktigste for meg - at selen sitter behagelig og ordentlig og med dette også blir plassert riktig på hunden i felten, for hunden sin del.

 

Kom også nylig over et tilbud på Jægerens trekksele, kjørebelte og kjørestrikk. Noen erfaringer?

Jeg tenker om dette kanskje kan være et greit sett for meg å starte med? Da med tanke på enkel trekk bruk med ski, slik som denne pakken da retter seg mot.

Tilbudet kan sees på hundepoter.no og reklameres som "på ski med hunden pakke" - ta en titt og la meg få høre hva dere synes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jægerens produkter er også veldig bra :)    Nå vet jeg ikke hvor kraftig du selv er, tenker på om det kan bli en smule skummelt på ski, om man ikke klarer bremse ned bikkja (kjøre-kommandoer må selvfølgelig læres inn) , men hva med å ta en titt på kickspark også? Her kan du sette på brems så har man litt mer kontroll :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på de som anbefaler sele fra Seleverkstedet.  Har ei tispe på 40 kg og har prøvd flere typer seler, men det er trekkselen fra Seleverkstedet som er best.  Prismessig er det ikke noe å si på.  Kan fort bli dyrt om en skal prøve ut flere seler.  Selv om det ser ut til at de passer bra i butikken, er det noe helt annet når hunden er i arbeid.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil absolutt anbefale Jan Reinertsens seler... Han formsyr etter hundens fysiologi og da er du sikret riktig trekkpunkt og passform som er avgjørende for hundens trivsel og motivasjon. Har selv drevet hundekjøring i relativt stor skala i 15 år og er uten tvil mest fornøyd med seleverkstedets produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul alle sammen, og takk igjen for aktive svar :)

Jeg har nå bestilt meg den Jægerens "ut på ski med hunden" pakken nå .. rett og slett bare for å ha noe å starte med. Så blir det nok så jeg oppgraderer til seleverkstedets seler etterhvert.

Jeg vil bare vite at skitrekk er noe vi kan fortsette med, før jeg innvesterer i noe mer avansert :)

Bikkja veier som sagt 40kg, om ikke mer, og han er utrooolig sterk! og jeg selv er rundt omkring 1.63-64cm lav og fleskete og kan derfor fort bli en ydmyk sirkusklovn i løypa hvis han ikke hører etter, hehe.

Så ja, ett skritt om gangen, så får vi se hvordan det går :)

Vi skal på skiferie i januar, så jeg kan oppdatere dere litt på hvordan ting har gått, samt hvordan Jægerens trekksele har fungert for oss, for dem som skulle være interessert i dette :) 

 

Jeg er fortsatt interessert i abefalte trekk og kombiseler, så ikke slutt å legg inn tips og gode råd :) Linker til de seler som dere sèlv har, setter jeg også pris på :)

 

Ønsker alle en fortsatt fin jul og et godt nyttår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du nevnte kickspark selv. Forresten, om du bor i Oslo og ønsker å trene inn dette med noen, eller generelt bare trene sammen, si bare ifra :) Det er dobbelt så morro når bikkjene trekker sammen :)

Bor desverre et godt stykke unna Oslo, men du er hyggelig som tilbyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker troll sine seler på mine (kombi på ene hunden og enkel Nome på andre). Jeg er knallfornøyd med både passform, fordeling av trykk, polstring og slitestyrke. Men mine hunder har veldig annerledes kroppsform en din (lette langbeinte dyr på 25 og 29 kg), så det er greit å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.