Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellstøvler


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva er best til lange turer på fjellvidder av Alfa Ronde og Chiruca skandinavia?

Jeg tenker da på vanntetthet,støtte,gnagsår og slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

I hvilke butikker får man kjøpt La sportiva? Har du mye erfaring med dem selv?

Hva med Alfa og Crispi Besseggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man liker høye eller lave støvler (jaktstøvler vs "vanlige" fjellstøvler) er en smakssak. Personlig synes jeg lave støvler gir litt for lite støtte til ankelen dersom jeg går med tung sekk, men er lettest å gå med dersom man ikke bruker sekk. Her er det imidlertid stor forskjell på hvor stive støvlene er i skaftet. Har ikke erfaring med noen av støvlene du nevner, men har hatt alfa walk king mange år,og den synes jeg blir for myk, vet ikke om det er tilfelle med alfa ronde. Jeg heller derfor mot en litt høyere støvel, med noe mer støtte til ankelen. Men igjen, dette er en smakssak.

Har også hørt mye bra om laSportiva! Tror ikke det er noe dumt valg.

i Oslo får man i alle fall laSportiva hos Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt passer kanskje ikke helt inn i alternativene som er nevnt, men jeg bruker Alfa Bever: en halvhøy jaktstøvel med Gore Tex foring. Lett, passe varm når det er varmt, lun og god når det er kaldt. Deilige å gå med er de...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Med ditt navn er jo valget opplagt :P

Spøk til side. Ønsker du en kraftig støvel som holder på støtten over flere år, vil jeg anbefal Varg Isogaise. Disse importeres av Vertikal AS, og disse kan sikkert tipse deg om forhandler nær deg.

Mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Isogaise har et vakkert fornavn, men jeg har hørt at de er tunge..

Hvordan er slitestyrken på sømmer og goretexforing i Alfa bever-støvlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du vurdert Scarpa Ladahk. Har brukt denne støvelen ei god stund nå, aldri hatt bedre. Tidligere har jeg hatt både Crispi og LaSportiva støvler. Ikke noe negativ å si om de, men Scarpaen passer meg supert. At skoen ikke passer lommeboka bør du la stå sin prøve, den må først og fremst passe foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Varg er den beste støvelen jeg har hatt til jakt, men du har helt rett det er ingen tur støvel.

Ett par av mine kamerater hadde bever, de var kjempe fine og tette i 3 år, da gikk det hull i membranen

( 2 par skjedde det samme) det syntes jeg er for dårlig da de bare bruker dem til jakta 3 uker i året.

Mange sier att membrannen bare holder i 3 år nesten uannsett hvor mye de blir brukt???????

Selv bruker jeg forsvarets marsjstøvel når jeg rusler.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Varg Rastegaisa. Har to par av disse som brukes hele året, og kun til tur. Man må kjøpe sko til det terrenget man ferdes mest i.

I våre kystfjell, med mye myr, snø, slaps og småbekker er disse helt fenomenale. Eneste ankepunktet er at de tørker sakte om de blir våte, men her har jeg forstått at det er like vanskelig å få Gore-Tex støvler tørre igjen.

Når det gjelder vekt, veier Varg Rastegaisa 1050 gram, Varg Isogaisa 990 gram (str 42) mens Alfa Bever Pro veier 946 gram (str 43)

Ser forøvrig at Lowa Seeker GTX jaktstøvel veier bare 600 gram...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips!

Men nå har jeg kjøpt Alfa Bever Pro fordi : De vant en test i bladet villmarksliv, er anbefalt av forsvaret , har 10 ganger sterkere goretexmembran enn før (i følge reklamen),er tåforsterket med TPU-gummi og var satt ned med 1000 kr i Villmarksbutikken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonymous

Disse er de beste jeg har brukt så langt:

http://www.oslosportslager.no/product/2653/2674/380198/Hanwag_Alaska_GTX.html

Bredere lest for nordiske føtter, passe høy - god stabilitet.

Fin gå-flex, men likevel tilstrekkelig stiv såle, selv med tung oppakning.

Jeg var litt skeptisk i begynnelsen siden de ikke satt spesielt godt i hælen, men etter litt prøving og feiling med snøringen sitter de perfekt. De har låsekrok "halvveis" slik at for forfot og skaft kan snøres ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.