Gå til innhold
  • Bli medlem

Abisko til Sulis i mars - tips og råd?


Hifly

Anbefalte innlegg

Planlegger å ta en vintertur med pulk fra Abisko i Nord-Sverige til Sulitjelma i Nordland i mars. Noen som har gått denne turen og kan komme med noen gode tips og råd? Har et Helsport Fjellheimen Camp jeg vurderer å bruke, men er redd for at det ikke vil være solid nok til denne turen.

Det er mange hytter jevnt fordelt på den strekningen, men det frister mer med telt og primus, vinterpose og frinavigasjon :-) Noen her som har tatt denne turen og kan dele erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun gådd turen på høsten:)
knall tur med mye fin natur (Mest snaufjell)

høyeste punkt på ruta hvis du følger kungsleden og padjelantaleden er 1150m, men ikke noe spesielt bratt opp dit.

Ellers er det lettgådd terreng, du kan nok uansett gå på isen der man ellers ville vært høyere opp i fjellsida, da sparer du nok tid.

Padjelantaleden er ikke merket (fra Ritses til Sulitjelma)

 

lykke til på en fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hifly!

Jeg gjorde denne turen i April for noen år siden, med start i Dividalen.

Det er en sinnsykt fin tur, Kungsleden dominerer som en mye traffikert (en del scootre der) hovedferdselåre, jeg valgte derfor å krysse frem og tilbake en del.

Det fine med det er at man får vært for seg selv med fjellet og alle utfordringene det har å by på, samt etter noen dager krysser man Kungsleden igjen, får litt kjenning med de fordelene det har.

Fint å kunne gå innom hytter å hilse på folk, der finnes også noen små nødbuer der man kan ha et hyggelig avbrekk fra teltet.

Jeg vet ingenting om teltet ditt, men der oppe kan det være "hårat" til tider, jeg brukte selv et Hilleberg Staika på turen, og opplevde uvær bare en natt, selv om det ikke er langt til hytter deromkring er det ganske langt fra fra resten av verden om sakene dine skulle blåse bort en natt.

Da det blåste opp den natta innså jeg hvor alene jeg var... jeg pakket en sekk med det aller nødvendigste, festet tau rundt teltstengene der de krysser hverandre, brukte kroppen min som ballast, planen var, om alt skulle fyke bort, å ta dekning i kuldegropa og vente på bedre tider...

Heldigvis gikk det helt fint, våknet neste mårra til sol, klart og kaldt.

Tenker du å proviantere underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Helsport Fjellheimen Camp jeg vurderer å bruke, men er redd for at det ikke vil være solid nok til denne turen.

 

Helsport Fjellheimen Camp er et 3-sesongs telt som ikke er laget for vintertelting. Eksponert fjellterreng vinterstid er i verste fall ikke til å spøke med, og da gambler man ikke med sikkerheten. Hvis du skal gå alene er det også viktig at du har med deg et telt som du klarer å sette opp i sterk vind. Tunneltelt får du opp alene og kuppelteltene fra Hilleberg som har klipssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei og takk for svar :-) Jeg må nok kjøpe eller låne meg et annet telt ja. Har gått på sommerstid fra Abisko via en topptur på Kebnekaise og opp til Kiruna, men er fryktelig sugen på det området på vinteren også.

 

Tenker ikke å proviantere underveis, men skal sjekke når fjellstuene i Sverige åpner slik at jeg evt kan handle noe der. Planlegger å gå mye i leden til turisthyttene slik at man kan krype inn på en hytte om formen eller været skulle bli altfor dårlig :-)

 

Har lest en plass at på med 14 dager fra start til slutt skal man være høvelig bra holdent med dager å gå på. Noen som har erfaring med tidsperspektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan du har der, om du føler deg komfortabel med det vil jeg anbefale å gjøre avstikkere langs med leden, inn en dal, over et fjell og tilbake til leden ved neste dal, til tider mye scootere og folk på deler av leden...

2 uker høres fornuftig ut om du stort sett holder deg til sporet, jeg brukte vel 3 uker på min tur.

Jeg provianterte i Abisko, gikk til Ritsem og busset derifra til Gellivarre for proviantering, pulken lå i skogen, så det ble en fin liten bytur utav det.

Lykke til med planleggingen, ønsker deg en super tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har gått turen fra Sulis til Abisko i mars for noen år siden. Gikk med sekk og lå i hytter underveis. Brukte 10 dager inkl reise til Sulis og første etappe opp til NySulitjelma.

 

Langs Kungleden fra Abisko ti Sälka er det ikke lov å kjøre scooter, men det er relativt mye folk i løypa. Fra Tjäktadalen til Ritsem/Akkajaure er det lov å kjøre scooter, men der er det ikke stor trafikk på ski.

Sør for Akkajaure kommer du inn i Padljelanta nasjonalpark og der er det ingen scooter og nesten ikke folk å treffe. Jeg brukte 5 dager fra Sulis til Akkarjaure og traff folk kun én gang, og jeg var den første de traff på fem dager. Her er det villmark.

 

Det er relativt tett mellom Fjellhyttene fra Akkajaure til norskegrensen ved Sorjos. Hyttene er ubetjente og det er ikke mulig å proviantere der. 

Jeg hadde flott og kaldt vær, men det kan selvsagt være svært værutsatt og et telt må kunne tåle mye vind.

Det er en flott tur og jeg planlegger å gjenta turen i påsken 2015.

Her kan du sjekke fjellværet i området: http://www.smhi.se/vadret/fjall/fjallobservationer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått to ganger, men begge gangene i april. Sist vi gikk brukte vi 7dager (6 overnattinger) vi startet i Abisko og overnattet i Alesjaure, Hukejaure, Ritsem, Kutjaure, Arasluokta og norske Sorjushytta. Vi gikk altså forbi minst en overnattingshytte hver dag. Hvis det hadde vært dårlig vær hadde vi denne muligheten til å overnatte tidligere.Vi hadde også med telt for eventuell overnatting ute.

Hytteplassene i Padjelanta er stengte, men en sikringshytte er åpen. Se etter den hytta som har flest antenner på taket. Det er antenner for polisens nødsamband. Det er mulig å ringe dem fra alle hyttene. Men prisene er stive på disse ubetjente hyttene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for mange fine tips og innspill! Da er det 2 uker til avmarsj og det meste er klart. Det eneste jeg lurer litt på nå er om Akkajaure er så frosset at det bare er å krysse det vannet direkte fra side til side på i starten av april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet er kraftig regulert så det er veldig greit å være skeptisk ja. Det er normalt stor aktivitet på isen med snøscootere osv - spesielt i Ritsemområdet så normalt burde det være kurant å se om isen er farbar eller ikke. Kan aldri tenke meg at isen ikke bærer så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.