Gå til innhold
  • Bli medlem

packraft


tklami

Anbefalte innlegg

Annonse

Bruken tror jeg kan bli ganske stor. Bor veldig nærme nordmarka og liker godt og fiske. Da helst med fluestanga. Ser fristelsen i å kunne komme ut til der vakene er :) men om den er så robust som det sies så er det jo en investering som kan gi glede i mange år framover. Vet noen om den vil takle en flue som kommer borti båten med fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om den vil takle en flue som kommer borti båten med fart?

 

Tror du skal være utrolig uheldig for å klare å penetrere packraften med en ørretflue, ihvertfall med mindre det er store streamere du fisker med. Og skulle uhellet være ute vil det uansett være relativt lett å reparere.

 

Er det primært ørretfiske i små skogsvann du skal bruke den til vil imidlertid en bellyboat nok være et bedre valg. Både prismessig og bruksmessig da du da kan padle med føttene mens du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på bellyboat og,men packraften kan jeg dorge med og. Samtidig som jeg ser at den er grei å komme seg ut til øyer med sekk og sånt. Den vil og bli brukt på den årlige turen opp på fjellet. Så ser liksom at denne båten gir så veldig mange muligheter. Men da er det vel bare å håpe de får noen båter på salg snart og slå til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor du skal bruke den.

 

Jeg har lagt fisket på hylla og her på nordvestlandet er det så og si ikke et eneste villmarksområde hvor det er effektivt å bruke vannbasert farkomst. Det går fortere å gå, og fjellene er så bratte at det bare blir flattvannspadling omtrent. Evt. noe hardcore elverafting.

 

Endte til slutt opp med å selge mine på tampen av sesongen. Vurderer å kjøpe inn igjen, men det er mange mange timers reise til padlesteder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå den så lenge du har mange timers kjøring. Jeg har 15 min å kjøre. Så vandring i ca en time så har jeg endel forskjellige vann. Flate vann da. Er nå oppe og tester stanga hver helg det er ok vær,så er ikke så veldig redd for at den ikke skal få brukt seg. Håper jo selvfølgelig ikke komme til det punkt at jeg innser at den ikke blir brukt. Det som gjør at jeg har lyst på denne kontra kano er det at for å komme til suss vanna så blir det bæring i en times tid i forkant. Og en kano blir da for stor og tung til at en gidder ta den med ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å kline til :)?!

 

De har veldig høy annenhåndsverdi på bruktmarkedet, så det er veldig begrenset hva du kan tape. Sånn kommer det også til å være en god stund fremover 

 

Jeg har ett par kompiser som har, og de er overfornøyd og jobber hardt med rekruttering i kompisflokken. Jeg prioriterte kano i år...

 

Jeg er imponert over båtens styrke vs. vekt. Trur du skal jobbe hardt for å hulle båten med en flue...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det primære bruksområdet er Nordmarka og man har tilgang på bil+kanotralle vil jeg tro at en vanlig kano, evt. en ally, er en langt bedre løsning. I småvannene er det jo ikke lov å fiske fra packraft eller belly uansett, så da er du like langt. 

Men så skriver du jo at du skal bruke den på en årlig fjelltur, så da stiller det seg kanskje annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venn har padlet en del med kano. Etter en 4 dagers tur med lite vann i elva og masse slit ble det packraft på neste tur. Packraft passer flott i fjellområder med flere vann der du padler, går til neste vann, padler osv osv. Jeg sitter mer komfortabelt i packraft enn i kano. Kano er mer retningsstabil og glir bedre i vannet + at du får med mer bagasje. Det er fordeler og ulemper men for meg var det flere fordeler med packraft for mitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så mange steder i Nordmarka man kan kjøre til vannkanten med kanoen. Uansett er det litt bæring/trilling mellom vannene. Ser jo for meg at det er langt enklere med en packraft enn en kano hvis man er alene.

Mange vann kan man ikke kjøre i nærhet av. Da er nok en packraft lettere å ta med seg enn å trille inn en kano. Ofte er veien inn i nordmarka oppoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig @borgern har rett, ved nærmere ettertanke høres det logisk ut at det blir pes med vanlig kano om man er alene. Poenget mitt var bare at grusveiene i nordmarka er såpass godt utbygd at man kommer til med kano mange steder. I Østmarka for eksempel er det jo ikke sånn. 

Når det er sagt, hadde jeg kjøpt kano selv hadde jeg valgt packraft. Men da ville jeg også ha hatt steder som Hardangervidda, Femundsmarka og Børgefjell i bakhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i tankene på at den skal kunne være med på de større utfluktene og. det er der kanoen blir stor og tung og begrenser litt hvor en kan få den med. men ser absolutt poenget ditt med at en kano i i nordmarka kan være grei fordi den er raskere og mer retningsstabil samtidig som det er god plass til to stk i den. med tanke på hvor lett packraften er så tror jeg bare at det er lettere å bare hive den i sekken og ta en tur. begge har jo sine bruksområder. liker rett og slett bare alle de mulighetene som packraften gir. så får jeg heller takle at en kano padler forbi meg til tider hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har erfaringer med Denali Lama versus Explorer 42?

 

Den indre lengden er 25 cm lengre på Explorer enn Denali. Men den kommer uten sprut-trekk og koster 1600 mer enn Denali hos den norske importøren. 

 

Jeg tenker å bruke båten delvis med sønnen min på åtte og med oppakning, og da packraftene ikke virker særlig store så heller jeg mot Explorer. Men synes de 25 cm er litt dyre...  :hmm:

 

Så da er det store spørsmålet om de ekstra centimetrene er verdt prisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha sønnen i båten pluss endel oppakning så tror jeg du vil bli mer fornøyd med den store modellen. Llamaen kan du ikke bruke spruttrekket når dere er to. Når dere er to så blir det veldig liten plass til noe oppakning. Nå skal det sies at båten min (llama) har bare blitt testet i stua. Så er nok noen andre her som kan gi deg et bedre utfyllende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet packraft i fjor. Går mye raskere å hike innover stiene med lett sekk, så jeg solgte den i august igjen.

 

Sikkert moro hvis man skal fiske i et fjernt vann langt inni høyfjellet. Men det er som oftest raskere å bare gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.