Gå til innhold
  • Bli medlem

Helg på Krokskogen


Ole F

Anbefalte innlegg

Annonse

Flotte bilder fra den fineste naturen i Oslos nærområde. Mårdyret i stien var nok en snømus, men trodde de hadde skiftet til hvit vinterpels på denne tiden av året. Røyskatten har svart haletipp. Vanskelig å se ut i fra bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Frister enda mer nå med en tur ut siste helgen før jul!

 

"Hjemmelagde bålstartere" - hva er det du har med deg her? Jeg har pleid å ta med tennbriketter fra matbutikken - det fungerer ganske bra. Noe annet som er mer effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Frister enda mer nå med en tur ut siste helgen før jul!

 

"Hjemmelagde bålstartere" - hva er det du har med deg her? Jeg har pleid å ta med tennbriketter fra matbutikken - det fungerer ganske bra. Noe annet som er mer effektivt?

 

Tennbrikketter fungerer sikkert bra, men jeg er glad i å lage sånt selv:)

 

post-13093-0-57646700-1418666319_thumb.j

 

For å lage telys med pappring er det bare å varme stearinen til den smelter og deretter sette i ei remse med papp. For at pappen skal fungere som en veke bør strukturen i pappen stå på høykant. Brenner med ca 20cm høy flamme i ca 5-10 min.

 

Ballong med stearin og dopapir, brenner intenst og er ferdig innpakket. Perfekt å ha i sekkelokket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennbrikketter fungerer sikkert bra, men jeg er glad i å lage sånt selv:)

attachicon.gifDSC_0137.JPG

For å lage telys med pappring er det bare å varme stearinen til den smelter og deretter sette i ei remse med papp. For at pappen skal fungere som en veke bør strukturen i pappen stå på høykant. Brenner med ca 20cm høy flamme i ca 5-10 min.

Ballong med stearin og dopapir, brenner intenst og er ferdig innpakket. Perfekt å ha i sekkelokket.

Artig!

Skal se om jeg ikke får prøvd ut papp og lys.

Hvordan er fremgangsmåten med ballong, stearin og dopapir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra den fineste naturen i Oslos nærområde. Mårdyret i stien var nok en snømus, men trodde de hadde skiftet til hvit vinterpels på denne tiden av året. Røyskatten har svart haletipp. Vanskelig å se ut i fra bildet.

Det er jo lett å ta feil av røyskatt og snømus. Foruten at røyskatten er litt større, så er den svarte haletippen og lengden på halen det sikreste, for å avgjøre om det er røyskatt. Vi ser ikke halen, men grunnet fargen i pelsen (på ryggen), er nok dette en av flere underarter av snømus. Flere av dem skifter ikke til hvit, over det hele. Men, både vanlig snømus og røskatt er hvite på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig!

Skal se om jeg ikke får prøvd ut papp og lys.

Hvordan er fremgangsmåten med ballong, stearin og dopapir?

Stapper papiret inn i ballongen, varmer stearin i vannbad før jeg heller den inn i ballongen. Et tips er å lage en liten trakt av et ark for å forhindre søl.

 

Kult. Men hva bruker du ballongen til?

Til å forhindre stearin gris i sekken, den er også lett, slitesterk og brenner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra den fineste naturen i Oslos nærområde. Mårdyret i stien var nok en snømus, men trodde de hadde skiftet til hvit vinterpels på denne tiden av året. Røyskatten har svart haletipp. Vanskelig å se ut i fra bildet.

Har sett igjennom alle bildene og ingen svart haletipp var å se, så da er det vel snømus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.