Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske i kollektiv rekkevidde fra Oslo


gjertsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg leter etter fine plasser man kan stikke opp ei kort helg når man har et par frihelger for å campe og fiske. 

Basically vil jeg bare kunne sette opp en tarp eller et telt mot sommeren og sitte hele dagene me snøret i vannet. Bare slappe av egentlig.

 

Har sett på noen vann oppover Nordmarka, men jeg har jo ikke peiling på hvordan fiskebestanden er der, og om det er fint og rolig? Vil jo ikke ende opp med å sette opp teltet midt på en høyt trafikkert sti oppi der. Tåler selvfølgelig (er jo Nordmarka, Oslo) folk som vandrer forbi. Bare dritt når forbipasserende er et konstant bråk morgen til kveld.

 

Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke kjent i Nordmarka overhodet, men skaffet meg denne her om året. Mye fiskeinfo og kartblader med info om fiskevann avmerket. Kanskje er det kommet ny utgave nå?

 

DSC01089.jpg

 

Boka til Monsen kan kanskje også være interessant i så måte. Han fartet mye rundt i Nordmarka i ungdommen:

 

DSC_3239.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartboka er nyttig. Nettsida og forumet likeså, men aktiviteten er ikke spesielt høy.

 

Oslomarka er lett tilgjengelig og det er lite folk dersom du gidder å gå forbi de første vanna ved de store innfartsårene. 

 

Selv bruker jeg stort sett bussen oppover i Maridalen når jeg skal på helgeturer.

Om vår og sommer (lenge lyst) bruker jeg fredagen til å komme meg dit jeg vil.

Om høsten tar jeg første natta ved første vann, for deretter å bevege meg lenger inn lørdagen. 

 

Ang fisket er det brukbart med fisk i de fleste vann. Her er kartboka veldig nyttig som en pekepinn.

Prøv å les mellom linjene....det kan føre deg himmelen... :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jo torsken og sjøørreten helt inne i strandkanten. Tarp på Bygdøy mot Frognerkilen eller Bestumkilen må være tingen. Har sett flere torsk i størrelse rundt halvmeteren som plasker rundt i strandkanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter her.

 

Fra Skar i Maridalen

Øyungen, kort vei fra Skar, bra fiskevann men, litt lite snittstørrelse på røye men ørret er ok. Men mye folk der som regel, hvertfall området i nærhet av demning

Gåslungen, videre inne fra Øyungen. Mindre folk der. Litt grunt vann med til tidere litt mye fisk, dertil litt mindre.

Rottungen. Her komer og en del trafikk av folk fra Skar. Bra størrelse på ørrret, bra størrelse på abbor, noen ganske grov størrelse.

 

Fra Hakadal.

Elvann, Langvann, Trehjørningen. Alle gode fiskevann med litt variasjon på bestander. et vann har mye og liten røye, nabovann færre og større. Mange fine plasser rundt vannene men og en del folk på finværshelger.

 

Fra Stryken

Store Skillingen. Ligger veldig kort inn i marka og det ferdes mye folk. Kan være ok utenom badesesong, Inneholder gjedde av få vann i Nordmarka.

Store Daltvujen. Stort vann med bra fiskebestander. Ofte folk på "familiecampen" på odden i nord ellers liten folk rundt vannet.

Lille Daltjuven. Fint vann med hverfall 2 gode camper, begge på veisiden. Greit snitt på ørret.

Mantjern. Lite tjern men småfallen abbor. Enkle bra eksemplarer av ørret men en del smått. Fin leirplass på halvøya men lite ellers hvis den er optatt.

Har ikke skrevet opp vann lengre inn enn Mantjern, dit er det vel ca 1.15 å gå.

 

Fra Lutvann

Lutvann. Vann med super vannkvallitet. Grov fisk er mulig for den heldige. Ble bl.a tatt en Canadarøye på over 5 kilo(vekt gikk ikke lengre) der tidlig på sesongen i år.

Ullempen er at det ofte er mye folk på "badeplassen" i nord. Ellers rundt er vannet ganske kronglete og mange steder utilgjengelig. Passer best for tur med kano/packraft.

 

I tillegg ligger et mange fine vann lengre inn i marka bl.a Sandungene, Bjørnsjøen, spørs bare hvor langt du vil gå. En ting kan være å gå fra Hammern i Maridalen til Bjørnholt(ca 8 km) å leie kano der for en tur på Bjørnsjøen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.