Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt: Hvilket ambefaler du? hvorfor?


Krok

Anbefalte innlegg

Det er mange temaer på forumet som tar for seg telt, både sommer og vinter. Jeg har lest meg gjennom mange, og ser at sommertelt/tarp er overrepresentert. 

 

Derfor lurer jeg på hva du bruker på vinteren. Ekstremtelt? Lettvekts? Tarp? Tunnel? Kuppel? Lavvu?

 

Selv bruker jeg mye tarp på vinterturer. Mest sannsynlig bruker jeg tarpen litt for mye, da den verken er stabil eller varm (mye trekk/vind). Hvis det blir for ille graver jeg meg ned, og lar det stå til. Jeg har imidlertid innsett at det er smådumt, og vurderer å legge et par kilo ekstra i sekken.

 

Ønsker at folk forteller hva de bruker, og legger til noen detaljer, slik som størrelse, vekt, pris, komfort og stabilitiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Svea3. Hvorfor jeg valgte det: 2 innganger, stort fortelt, stormmatter, masse barduner, god takhøyde og rette vegger i innerteltet. 

Bruker det bare med pulk og da er ikke vekt like viktig. Veier vel rundt ca 5 tru je. Pris 5500 på prisjakt.no per nå. Har ligget værfast på Dovre, men lå da i så godt le som mulig og kan ikke si noe negativt om stabiliteten. Komfort er det flust av mener jeg = God plass i forteltene og innertelt. 

 

Skal prøve Hilleberg Allak som vintertelt solo i vinter, tror det blir bra, men kan ikke si noe om det per nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SouthGeir Har selv vurdert å kjøpe en Allak. Litt usikker på størrelsen, siden jeg vil det skal romme en kompis i tillegg (kommer neppe til å kjøpe to vintertelt med det samme). Svea3 virker som et solid telt, dog noe tungt. Fungerer nok fint med en pulk :)

 

Noen andre som går for tarp om vinteren? Tips om å få det komfortabelt når det blåser opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir trangt med 2stk på vinterstid om du vil ha bagasjen inne etc. Men dette er bare antagelser basert på erfaring sommerstid, hvor det er trangt nok selv da. Allaken er hovedtelt sommerstid 1-2 pers for mindel. Men skal teste det som solo til vinters for å slippe å måtte dra med meg Svea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på turen jeg skal på. En liten markatur holder det ofte med tarp så lenge det ikke er meldt noe særlig vind.

Har ofte brukt Helsport Lavvulight på vintern. God plass kontra vekt, digg med høyde så jeg kan stå inne å skifte klær, får en grei lunk i det med brenner. Høyt nok til matlaging inkl. forvarmning hvis det er litt sur vind ute.

Big Agnes String Ridge 2. Lite og lett(2,5 kg) kuppetelt så står bra. Har dog ikke fått testet det i noe særlig vær enda.

Helsport Svalbard 3. Tåler vel det meste. Men sjelden jeg er på tur så krever så kraftig telt, så siste 2 år har det ligget i dvale i boden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt to telt vinterstid. Soloturer. Nanok Arxis duo og Black Diamond Lighthouse. Første er etter mitt skjønn et svært bra telt for prisen, men tungt, 3,5 kg. Utover det ingen ulemper som jeg har erfart så langt, men teltet har ikke fått veldig hard bruk. 

Lighthouse har jeg testet i mer dårlig vær. Det tåler omtrent alt av vind, men man slipper ikke unna kondens i endukstelt. Fordelen er at det er svært lett, 1,5 kg. 

I praksis blir det slik: Pulk=Nanok Arxcis duo Ryggsekk=Black diamond lighthouse. 

Nanok-teltet er vel en blåkopi av Allak. Allak er vel 500 gram lettere. Hvis jeg hadde vært mer på vintertur hadde jeg sikkert kjøpt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintertelt kan være så mangt. Skal du bruke det på fjellet må du ha et solid og robust telt. I tilfelle uvær blir teltet din eneste sikkerhet, og du må være sikker på at det tåler sterk vind. Det må ha en sterk duk, og solide stenger. Typiske lettvektstelt med ultratynn duk ville jeg ikke satset på til høyfjellsbruk.

Det ligger et Exped Orion Extreme II til salgs for halv pris her nå, det er et meget godt egnet telt til vinterbruk. Kraftig duk og svært vindstabilt. Det har to innganger og fortelt, og sjeldent stor høyde innvendig. Konstruksjonen gjør også at ytterduken ikke siger ned på innerteltet under snøvær.

Hvis du blir liggende værfast er det veldig greit med god plass.

Men hvis det primært er til turer i skog og lavland, kan du stille lavere krav til vindstabilitet og robusthet. Da kan du velge et litt lettere og rimeligere telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun ett telt og bruker det 70% på vinteren grunnet seiling på sommeren.

Jeg gikk for Kaitum 2. Størrelsen på forteltene er liten men man graver kuldegrop der uansett og får god plass i samme slengen. Stormmatter har jeg ikke funnet behov for enda, og jeg har ligget på hallandsfjellet i 21m/s og -19 grader uten problem.

Grei vekt og god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange nyttige svar her, ja. Er ikke på utkikk etter noe nytt telt selv (akkurat nå), men bestandig interessant å se hva andre bruker, og erfaringene deres. Som sagt, bruker jeg veldig mye tarp selv. Har også en Helsport Fjellheimen x-trem 3 camp som jeg tar i nytte når jeg skal langt over tregrensa med pulk. Er sjelden på slike turer alene, så de ekstra kiloene er ikke så tunge når man er to mann som deler om å dra pulken.

 

Er fornøyd med Fjellheimen. Fikk sist oppleve det for et par dager siden, da vi var to stk som stakk opp på Finnmarksvidda. Umulig å få pluggene ned i en nedfrosset bakke, men berget oss med å grave godt med snø langs kantene. Ble selvsagt litt mer kondens enn vanlig, men alt i alt en fin tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe å si om Helsport Storsylen X-trem 2+? :)

Det har ikke klipssystemet som Hilleberg har på flere av sine kuppeltelt, slik at teltet vil kunne være umulig for en person å slå opp i sterk vind. Sikkerheten reduseres. For mange, meg selv inkludert, vil nok teltet oppleves å være for lite for to personer med vinterutrustning. Hvis en har det med seg til Himalaya, vil det sikkert kunne være stort nok. Der bor de jo trangt i teltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Namjat 3GT i 10år(1200 teltduk) Brukt i sterk vind og med mye snø uten problemer. Det eneste jeg kunne tenkelig var rette vegger i fotenden. Vi har brukt det 2 og 3 personer. Før det hadde jeg et TNF Westwind 2, som var suverent. Stengene festet i innerteltet og y-duken festet med borrelås. Ikke stormmatter på det heller men aldri problemer. Har skrudd det fast med isskruer på avblåst i uten problemer. Vurderer å kjøpe nytt mindre telt H Jannu evt. Singel Wall Rab Latok m/fortelt. Noen med erfaring med singel w. telt til vinterbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et Fjellreven Akka 3 i flere år nå, og synes det er helt topp. Er veldig fornøyd med tradisjonelt tunneltelt, da det gir romslig fortelt. Teltet har bra med bardunfester og er godt laget. 3,5 kg er helt akseptabelt for et tremanns som takler vinteren. Dette er kanskje ikke et telt for antarktis, men har holdt kjempefint for meg når jeg har ligget værfast på Hardangervidda midtvinters.. 

 

Har heller ikke stormmatter, men det har ikke vært savnet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.