Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor elendig/god kvalitet er Kinavarer?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg besøkte noen folk i dag der herren i huset hadde bestilt enormt med varer fra Aliexpress. Over hundre pakker på kort tid. Han var gjennomgående fornøyd - fra Lego til noen dollar og til North Face og hodelykter med svær effekt. Alt er "feik", men han skrøt av kvaliteten. Han hadde aldri betalt moms eller toll - selv ved kostbare varer. De merker automatisk som gave og alt er fraktfritt.

Kjøpte selv en minnebrikke til tlf på 64 Gb som kostet nada i forhold til Norske butikker.

 

Hvilken erfaring har dere med å handle Kinavarer generellt? er det bare søppel - eller begynner kvaliteten å komme seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har så si bare gode erfaring med "kina" varer. Komme jo litt ann på hva man kjøper, men mye har samme kvalitet som ekte vare og ofte laget samme plass, bare uten Logoen til de ekte varene.
 

Minnebrikker er ett godteksempel, der de ofte blir laget på samme fabrikk som de "ekte" men så lager de 100000 flere enn bestilt og selger dem til andre som da hiver dem inn i en annen "case" og selger dem til latterlige priser. men samme kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme erfaringen med diverse småting. Mye av det som går som "merkevarer" og dermed liksom skal ha høyere kvalitet er også i virkeligeheten ren hyllevare fra kina, som en eller annen oppkjøper fra *sett inn kkjent merkevare her* har vært og handlet inn, og fått pakket med sin logo på, slik at de kan sette opp prisen en 8-10 ganger før de sleges her. 

 

Men man bruker jo selvsagt hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle säga att det varierar. Allt från bra kvalitet till mindre bra. Vissa saker köper jag inte kinesiskt som t.ex. klättergrejjor (flera stora fina märken har sin produktion i Kina. Jag köper bara saker som tillverkats i europa när det gäller klättring).

Jag köper aldrig kopior. Dom somhar utvecklat prylarna har kostander som skall betalas, kopiatörerna har inte det. Köp kinesiska varumärken som konstruerats från scratch i Kina. Det är ärligare. Finns en massa sådana inom i princip alla brancher.

 

Bästa köp: Fire Mape F5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv godt over et par hundre ordre på Aliexpress og jeg må si meg veldig fornøyd overall. Det har skjedd et par ganger at jeg ikke jeg har mottatt varen, men da tar jeg kontakt med selgeren og får returnert pengene. De er bokstavlig talt livredde for at du skal benytte "Open Dispute" for at du ikke mottar varene. Konsekvensen av bruken er at butikken deres blir utestengt fra Aliexpress en viss tid dersom dette skjer et viss antall ganger. For det meste bestiller jeg billig elektronikk som sensorer og annet hardware. Innenfor friluftsliv er det lykt, hansker og diverse smått. Pleier aldri kjøpe for for mye fra en selger med tanke på toll, men har aldri vært borte i det selv om jeg handlet for over 1000-lappen. Fraktmessig får du det innen 14-50 dager. Det varierer veldig, men selgerne får som regel sendt det unna ila. dagen eller noen dager senere. Deretter er det opp til Singpost, HongKong, DHL, EMS, eller hva enn du bruker, hvor lang tid det tar :wink:

Et tips til handel er å søke på en vare og sortere etter antall ordre ved å klikke på "Orders" under søkemenyen når du har søkt. Da får du opp de varene som det er bestilt mest av, og som regel har de også best feedback. Erfaringsmessig er dette veldig seriøse selgere som du kan stole på når du handler! 

Aliexpress er ypperlig for dingser, tøy og det meste annet! :) Lykke til! Det er bare å sende meg en melding om du lurer på noe! Hvis ikke er selgerne åpne for spørsmål om produkt, spesifikasjoner og pris :-)

Apropos minnekort, Kjell Iver, har jeg en dårlig erfaring fra forrige kjøp da PCen ikke ville formatere kortet for bruk, men problemet ble løst med en liten teipbit på enden av brikka :wink: En ting til: De merker ikke alltid som gave, men de pleier å oppgi prisen til alt mellom 1 og 25 dollar :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare handlet ei sykkelbukse, til 100 kr. Den funker like bra som den til 800 fra den lokale sportsbutikken, og ser mye kulere ut!

 

Mannen har handlet en del derfra og er fornøyd. Både datautstyr og leketøy som fjernstyrte helikoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn at når ting er så billig, så gir man litt blaffen i om kvaliteten kan være dårlig...det er ikke så mye man taper uansett. Men som sagt, kvaliteten på det vi har kjøpt har vært overraskende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har dere med å handle Kinavarer generellt? er det bare søppel - eller begynner kvaliteten å komme seg?

 

Det er nok vanskelig å gi et generelt svar. Med "Kinavarer" mener du antagelig no-name varer, eller falske piratkopier.

Kvaliteten varierer veldig. Noe er helt OK, andre ting er bare søppel. Viktige ting som jeg er avhengig av holder god kvalitet, kjøper jeg kun anerkjente merkevarer. Hvis jeg f.eks. skulle finne på å gå Nordkalotten på kryss og tvers i vinter, ville jeg ikke kjøpt hodelykt til 10 dollar fra Aliexpress. Minnekort til kamera kjøper jeg utelukkende av anerkjente merker som Lexar og Sandisk. Ting som skal puttes i stikkontakten er jeg også skeptisk til å kjøpe fra aliexpress eller dx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å unngå å kjøpe varer fra Kina. Er da ikke totalt bevistløs. De får lære seg normal folkeskikk først. Handler du derifra støtter du et kommunist/kapitalistisk systemet. Spiller ingen rolle om kvaliteten er god eller dårlig.

 

Sitat:

Det er titalls millioner av kinesere på jakt etter arbeid i Kina. I de industrielle frisonene finner de jobber. Men betingelsene er harde. Det er minstelønn på ti til femten kroner dagen, lang arbeidsdag og seks dagers uke. Formelt finnes det fagforeninger, men frie fagforeninger som taler arbeidernes sak er forbudt. Alle tilløp til fri fagforeningsaktivitet blir slått ned på med hard hånd. Krenkelsene av grunnleggende politiske menneskeretter på dette området i Kina i dag er like selvsagte og systematiske som på alle andre områder av samfunnslivet.

Skal man ha så kritisk tenking på alt så kan man ikke gjøre annet enn og dyrke mat selv. Desverre så stor ALT for mange at ting er bedre hvis det står kjente merke vant på varen, men det stemmer sjeldent.  Både data  deler og klær kjenner jeg godt til og hvis man sjekker opp selger så er det samme kvalitet som merkevarer og oftest laget på samme fabrikk. Så om du kjøper ett minne kort fra Kingston som koster 1000 kr i Norge eller om du kjøper ett som ser likt ut men uten Kingston merker så er det di samme folka som har laget det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva du mener med "kinavare" , men  for eksempel Manaslu kopiene av Optimus primusene er av minst like god kvalitet som originalene, selv om de er produsert i Japan.   Men så er de jo ikke så spesielt billige heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er ikke sikker på hva du mener med "kinavare" , men  for eksempel Manaslu kopiene av Optimus primusene er av minst like god kvalitet som originalene, selv om de er produsert i Japan.

 

Altså ikkje kinavare. Japan har vore kjent for god kvalitet i fleire tiår no.

Ettersom nesten alt vert produsert i Kina no, er det mykje bra også. Men merkelause kinavarer er stort sett heller dårlege greier. Sjølv om det er billig, er det ikkje alltid verdt prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin HJ litt merkelig at de får så dårlig score der. Aliexpress er 10 ganger større enn Ebay, og hadde de vært så dårlige hadde de nok ikke hatt alle disse kundene. Leste et sted at de hadde 80% av det indre kinesiske nettmarkedet og 350 millioner kunder...

Slik kinahandel kommer nå for fullt og med den åpningen av tollgrensene som vi får nå blir det jo sikkert enda mer populært å handle der. Merker selv at terskelen for å handle gadgets blir lav når prisen er så lav. Før passet man på hvor hodelykten var - nå kan man i stedet ha masse hodelykter - i bilen - i båten - på hytta - glemt i en sekk eller i en skuff eller i en jakkelomme... Usikker på hvor bærekraftig det er...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Martin HJ litt merkelig at de får så dårlig score der. Aliexpress er 10 ganger større enn Ebay, og hadde de vært så dårlige hadde de nok ikke hatt alle disse kundene. Leste et sted at de hadde 80% av det indre kinesiske nettmarkedet og 350 millioner kunder...

Slik kinahandel kommer nå for fullt og med den åpningen av tollgrensene som vi får nå blir det jo sikkert enda mer populært å handle der. Merker selv at terskelen for å handle gadgets blir lav når prisen er så lav. Før passet man på hvor hodelykten var - nå kan man i stedet ha masse hodelykter - i bilen - i båten - på hytta - glemt i en sekk eller i en skuff eller i en jakkelomme... Usikker på hvor bærekraftig det er...

 

Sykt billig på den siden hvertfall, kjente det rykket i "legg i handlekurv" fingeren.. Hva slags betalingsmetode er det der? Paypal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Kinaprodukter regner jeg med man skal forstå, lavkostland. Det står nå 'made in Estonia' på mitt Hillebergtelt uten at produksjonsland gått ut over ryktet til Hilleberg.

Estland är dyrt i arbetskostnad jämfört med kina. Men ibland vill ju stora märken ha samma, eller nästan samma pris för sina kinesiska prylar...

Beroende på kvalitetskrav, orderstorlek och fraktkostnad kan europa (östra) vara med lönsamt än kina. Hilleberg är ett exempel och Skywalk/Flysurfer ett annat som börjat lägga mer produktion i Estland.

Turkiet har kommit starkt på senare år ocksom inom textilbranchen. En del räknar ju dock inte Turkiet till europa, och det är si och så med mänskliga rättigheter där också och dessutom på väg åt fel håll.

 

Jag försöker dock köpa lokalt, om det går. Går det inte så går det inte och man får ta vad som finns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er feik og kinavare dette her også, men kanskje noe for lettpakkeren, den enslige vandreren eller den som ikke hææærer å ha kona eller dama med på tur? Er visstnok å få tak i via nevnte Aliekspress: Kvinnfolk på tur? Ingen problem! (ps. dette er stort sett for menn!)

 

;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.