Gå til innhold
  • Bli medlem

Er Friluftslivets år 2015 noe for fjellforumerne?


Walkabout

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg kan se er det Friluftslivets år i 2015. Dette bør vel være en utfordring for Fjellforum?

 

Jeg ser for egen del at ukene har en tendens til å gå, og så blir det ikke så mange turer som jeg kanskje hadde planlagt men ikke klart å plotte inn i kalenderen. Mange kommenterer at de sliter med det samme i en travel hverdag. Hva med å gi Fjellforums-medlemmene noen utfordringer?

 

Skal vi prøve å bli enige om en månedlig utfordring? Den som har klart alle utfordringene ved årets ende får hederlig omtale eller noe sånt.

 

Kanskje vi også skulle komme med forslag på de litt spesielle turene i ukjente områder? Off the beaten track, dvs utenfor turistforeningens stikart og alle turbøkers anbefalinger. Tror det er mange som har områder de er glad i og som er ukjent for mange til tross for flott natur.

 

Hva mener dere? Hvordan bør Fjellforum feire Friluftslivets år 2015?

 

http://www.friluftslivetsar.no/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

13-14 januar blir et historisk døgn, der store og små fra kyst til fjell i Norge tar del i friluftslivet.

 

Holder meg unna villmarka den dagen hvertfall ;)

 

Fra spøk til revolver: Det er vel gode muligheter for å lokke med seg venner og bekjente som ikke er så vant til friluftslivet? Personlig skal jeg tilbringe godt og vel 2 måneder i sør-øst-Asia neste sommer så det blir lite tid til sommerfriluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal vi prøve å bli enige om en månedlig utfordring? Den som har klart alle utfordringene ved årets ende får hederlig omtale eller noe sånt.

 

Kanskje vi også skulle komme med forslag på de litt spesielle turene i ukjente områder? 

 

Det hørtes spennende ut. Kanskje noen kunne legge ut "gps-casher" eller noe slikt?

 

Hvis alle trimmet mer ville staten spare enormt mange milliarder i sykehusutgifter og utgifter til drift av gamlehjem. Man burde begynne i barnehagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi prøve å bli enige om en månedlig utfordring? Den som har klart alle utfordringene ved årets ende får hederlig omtale eller noe sånt.

 

Kanskje vi også skulle komme med forslag på de litt spesielle turene i ukjente områder? Off the beaten track, dvs utenfor turistforeningens stikart og alle turbøkers anbefalinger. Tror det er mange som har områder de er glad i og som er ukjent for mange til tross for flott natur.

 

http://www.friluftslivetsar.no/

 

Bra initiativ! :-)

 

Forslag til månedlig utfordring:

 

Skrive og publisere en turrapport fra et lite omtalt / neglisjert område. Minst 10 bilder / minst 20 linjer tekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å arrangere noe angående Friluftslivets år i hvert fall :) Har bare ikke bestemt helt hva enda, men en eller annen form for fellestur/prosjekt blir det nok. Ikke nødvendigvis med utgangspunkt i FF, men det var også en god ide :) Skal tenke på det. Hvis FF kommer med noen gode ideer kan vi publisere det på siden for Friluftslivets år som et prosjekt andre kan sjekke ut, f.eks. å lese ovennevnte turrapporter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innspill @Walkabout

 

Jeg er enig med @TL i at en eller annen slags utfordring i forbindelse med friluftslivets år hadde passet godt. Ser ikke for meg noe med premiering, men heller kanskje en eller annen slags utmerkelse. Månedens villmarking - eller noe :)

Så de hadde ett døgn med 24 timer i friluft. Kanskje det også kunne være en utfodring å ta med - skrive rapport om sin tur ute i 24 timer - for deretter å utfordre noen andre på forumet? vet ikke..

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på at året skal markerast i alle fall, utan at eg veit heilt sikkert korleis endå. Har vurdert å gjere opp att suksessen frå 2012/13 med månadleg telting gjennom eit heilt år. Fin utfordring - krev faktisk ein del å rydde tid, men er samstundes overkommeleg. Ein gong i månaden er oftare enn det høyres ut.    

 

Likar ideen til @TL om turrapportar, men kanskje minimum 3 bilde og 10 setningar er nok?

 

Lurar for eigen del på å legge inn eit kurs av noko slag (lære noko nytt), og "samle" nokre nye fyr og fjelltoppar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått og tenkt litt på denne her.

Hva med en liten utfordring til alle dere aktive her på bruket, som også er aktive ute i naturen.

Jeg tenker da på å oppfordre til å sette i gang enda flere, korte og enkle lavterskel turer i nærmarka/fjella der du bor. Som mini forumtreff. Og dersom man får med seg en annen, så kan de ansees som en braksuksess. Dersom man ender opp alene, har man uansett fått seg en tur ut :)

Hvordan dette skal gjennomføres på forumet kan jo diskuteres, men om man kan få blest om det på http://www.friluftslivetsar.no/ , så kan det vel fort bli litt fart i sakene.

Målet må jo være at de som ikke er så mye ute, får en liten hjelpende hånd av andre med mer erfaring. Og de som allerede er mye ute, får komme seg ut enda mer, og samtidig møte nye mennesker på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra @tronn. Jeg tenkte på det samme i dag. Egentlig tenkte jeg litt på en slags ukentlig turrapport - der man skrev om en tur - og deretter utfordret en venn til å skrive en ny turrapport uken etterpå.

 

En del av poenget med denne satsingen er at man skal være fler på tur sammen (tror jeg), og da er dette med å dra med seg andre på tur et poeng.

 

Jeg var litt i tvil om hvordan vi kunne gripe dette an i forhold til Fjellforum, men har alt tatt kontakt med fungerende prosjektleder for Friluftslivets år 2015 - og har avtale om å ringe henne i morgen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for et par mnd siden å ha ei overnatting i mnd fra snøen forsvinner neste år. Har ikke vinterutstyr enda, men det må jeg jo da få skaffa meg innen neste år. Hadde jo vært gøy om flere av overnattingene var i sammenheng med noe FF-greier :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tas det utrolig mange initiativ i dag for å få folk ut på tur. Rundt om kring her hvor jeg bor annonseres det og organiseres turopplegg hele tiden. Jeg har vært med på en noen slike fellesturer og det som ofte forundrer meg er hvor få som deltar og hvor høy gjennomsnittsalderen er. Har lurt ganske mye på dette faktisk. Personlig mistenker jeg at det særlig kan være fire årsaker til dette. "Dørstokkmila" og den generellt dårlige fysiske formen hos folk flest betyr sikkert mye. Noe annet er selvsagt at mange har lite erfaring med turliv. Jo yngre jo mindre kan det se ut til. Men jeg lurer også på om det kan finnes en stor "sosialpsykologisk" utfordring som kan knyttes til særnorske sosiale fenomener. Hvis jeg skulle prøve å beskrive dette problemet med ferrest mulig ord så kunne man kanskje tenke seg at man plukket ut hundre helt tilfeldige nordmenn og plasserte dem på en øde øy. Til å begynne med ville alle være hyggelige og prøve å finne ut litt om de andre. Men etter en stund ville mange begynne å dele ut "likes" og "don't likes" gjennom kroppsspråk og måten man responderte på andres kommunikasjon. Noe ler man seg f.eks i hel av og andre ting blir bare overhørt. Og så ville det etter hvert oppstå grupper. Etter en stund ville kanskje disse gruppene dele seg opp i subkulturer. Og etter en stund blir det slik at hvis man vil bli en del av en etablert gruppe så må man lære seg kodeksen og opptre hundre prosent på gruppas betingelser for ikke å føle seg som en outsider. Men dette blir nesten "usynlig" når man først har etablert seg innenfor et sosialt system. Systemet i seg selv blir den eneste sosiale referansen. I noen sammenhenger har jeg sett dette like tydelig som beskrevet over. Men stort sett er nok dette noe folk bare føler, bevisst eller underbevisst, og som gjør dem mer reserverte i forhold til ukjente sosiale settinger. I den grad det finnes en slags felles sosial platform i norge så tror jeg denne i stor grad er skapt av politikere og medier i løpet av de siste tiårene. Og den er antagelig mye "smalere" enn folk flest aner. Selv om mange lever greit med den tror jeg ikke alle uten videre føler seg hjemme i den. Men pussig nok, jeg tror aldri jeg har opplevd så mange åpne sosiale miljøer som i de forholdvis små organiserte turgruppene jeg har vært med. Bare tilfeldig kanskje? Og faktisk, har jeg inntrykk av at jo mer krevende turene er, jo lettere er det å føle seg hjemme blandt deltagerne! Bare innbildning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med fungerende prosjektleder og Fjellforum er nå med som partner på denne listen (skal bare sende inn info/logo etc)

http://www.friluftslivetsar.no/medlemsorganisajoner/

 

Vil kjøre logoen deres på forsiden av forumet sammen med annen vi har der på høyresiden logo_large_green-300.png

 

Jeg nevnte spesielt dette med at vi bruker å ha hengekøyetreff og lettvektstreff osv. Dette er høyaktuelle treff som fler kan delta på sikkert.

 

For oss betyr dette at vi kan bruke aktivitetskalenderen på http://www.friluftslivetsar.no/arrangementer/ også - om dette er noe vi ønsker å bruke. De har kontakter i media som kan lage reportasjer fra treff/samlingen/spesielle aktiviteter osv. (packraft/kano/havkajakk/barn på tur/matlaging på bål??)

 

Når det gjelder effekter - f.eks. T-skjorter e.l. så håper de å få midler til dette neste år. Vi har jo ellers en stor mulighet for å skaffe premier/effekter/utstyr via våre sponsorer også.

Nevnte også aktiviteter angående @Rondaståk og dette er noe de muligens vil jobbe med senere - altså samarbeide med mulige festivaler.

I korte trekk så er organisasjonen Friluftslivets år kun ment å fungere dette året - og de er der for å få folk opp og ut - sånn sett er forumet midt i blinken for dette - tenker jeg.

 

Lagde denne logoen - på forsiden referral-0325788001417699138.gif

Endret av Kjell Iver
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Egentlig tas det utrolig mange initiativ i dag for å få folk ut på tur. Rundt om kring her hvor jeg bor annonseres det og organiseres turopplegg hele tiden. Jeg har vært med på en noen slike fellesturer og det som ofte forundrer meg er hvor få som deltar og hvor høy gjennomsnittsalderen er. Har lurt ganske mye på dette faktisk.

 

Dersom andre er som meg, så er nok ein viktig årsak at dei yngre ikkje er så interessert i å gå tur i lag med ein gjeng eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig tas det utrolig mange initiativ i dag for å få folk ut på tur. Rundt om kring her hvor jeg bor annonseres det og organiseres turopplegg hele tiden. Jeg har vært med på en noen slike fellesturer og det som ofte forundrer meg er hvor få som deltar og hvor høy gjennomsnittsalderen er. Har lurt ganske mye på dette faktisk. Personlig mistenker jeg at det særlig kan være fire årsaker til dette. "Dørstokkmila" og den generellt dårlige fysiske formen hos folk flest betyr sikkert mye. Noe annet er selvsagt at mange har lite erfaring med turliv. Jo yngre jo mindre kan det se ut til. Men jeg lurer også på om det kan finnes en stor "sosialpsykologisk" utfordring som kan knyttes til særnorske sosiale fenomener. Hvis jeg skulle prøve å beskrive dette problemet med ferrest mulig ord så kunne man kanskje tenke seg at man plukket ut hundre helt tilfeldige nordmenn og plasserte dem på en øde øy. Til å begynne med ville alle være hyggelige og prøve å finne ut litt om de andre. Men etter en stund ville mange begynne å dele ut "likes" og "don't likes" gjennom kroppsspråk og måten man responderte på andres kommunikasjon. Noe ler man seg f.eks i hel av og andre ting blir bare overhørt. Og så ville det etter hvert oppstå grupper. Etter en stund ville kanskje disse gruppene dele seg opp i subkulturer. Og etter en stund blir det slik at hvis man vil bli en del av en etablert gruppe så må man lære seg kodeksen og opptre hundre prosent på gruppas betingelser for ikke å føle seg som en outsider. Men dette blir nesten "usynlig" når man først har etablert seg innenfor et sosialt system. Systemet i seg selv blir den eneste sosiale referansen. I noen sammenhenger har jeg sett dette like tydelig som beskrevet over. Men stort sett er nok dette noe folk bare føler, bevisst eller underbevisst, og som gjør dem mer reserverte i forhold til ukjente sosiale settinger. I den grad det finnes en slags felles sosial platform i norge så tror jeg denne i stor grad er skapt av politikere og medier i løpet av de siste tiårene. Og den er antagelig mye "smalere" enn folk flest aner. Selv om mange lever greit med den tror jeg ikke alle uten videre føler seg hjemme i den. Men pussig nok, jeg tror aldri jeg har opplevd så mange åpne sosiale miljøer som i de forholdvis små organiserte turgruppene jeg har vært med. Bare tilfeldig kanskje? Og faktisk, har jeg inntrykk av at jo mer krevende turene er, jo lettere er det å føle seg hjemme blandt deltagerne! Bare innbildning?

 

For min del så er de to viktigste grunner til at jeg aldri melder meg på slike oplegg:

1. Jeg er i elendig form, og gidder rett og slett ikke å fly opp på små og store fjelltopper. Nordmenn skal på død og liv opp i høyden når de skal på tur. Og det gidder jeg rett og slett ikke. Aller helst skal det ikke være noe gåing i det hele tatt. Rett i leir og bli der er min form for tur. Så får man heller finne på noe der og da. Fisking f.eks.

 

2. Jeg gidder ikke å forholde meg til store grupper av mennesker jeg har null til felles med. Foretrekker tur alene, eller i høyden en eller to kompiser, som helst skal være i like dårlig form som meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver, har du noen tanker om hvordan vi skal forholde oss til dette? Skal vi bare kjøre forumtreff som vanlig, eller skal vi gjøre noe ekstraordinært?

   

Dersom andre er som meg, så er nok ein viktig årsak at dei yngre ikkje er så interessert i å gå tur i lag med ein gjeng eldre.

Hva regnes som en gjeng eldre da? På FF sine turer har det i hovedsak vært folk mellom 25-40. Er det for gammelt?

Jeg er litt usikker på hvordan man eventuelt kan løse et slikt problem. Da tror jeg man eventuelt må lokke med fjellsport eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er forumet med i listen over samarbeidsorganisasjoner - sjekk

http://www.friluftslivetsar.no/fjellforum/

 

@tronn Det er enkelt å lage seg en bruker hos de - og der skrive hvilket arrangement man skal ha. Kanskje med lenke til aktuell tråd i forumet. Dette er egentlig helt opp til oss/dere. Er det et kriterie at man er medlem av forumet? Er det noe "ekstra" vi kan gi til de som er medlemmer av forumet på f.eks. hengekøyetreff - f.eks. låne hengekøye fra den butikken som vi brukte før- slike ting. Det er egentlig opp til oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.