Gå til innhold
  • Bli medlem

Jebel Toubkal (Nord Afrika)


pb

Anbefalte innlegg

Jebel Toubkal er det høyeste fjellet i Nord Afrika, ligger i fjellkjeden Atlasfjellene.

Fjellet er 4167 meter høyt og en tur dit kan gjøres på 2 dager fra Marrakech.

Jeg var der i begynnelsen av desember. Ukjente fjell, annerledes kultur,

det er Berbere som lever i fjelldalene i dette strøket. Turbeskrivelse er lagt ut

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ble positivt overrasket over hvor mye fjell som

var der. Midt på sommeren er det helt sikkert varmt

nok, beste tiden er kanskje forsommer eller tidlig høst ??

Det kan nok også være noe løst fjell i enkelte sider, men

dette er helt sikkert et sted hvor det kan være endel å

gjøre for nysgjerrige fjellfanter/tindreranglere..

Lokale folk er meget hyggelige og dersom man trenger

hjelp er det ikke vanskelig å leie feks. et muldyr for

å frakte mat/utstyr opp i fjellet (langs stier), dette er

heller ikke kostbart.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona og jeg var på Toubkal en oktoberdag i 2000, og vi er defintivt mye slappere anlagt enn pb. Slik var vårt opplegg:

Dag 1: Vi tok buss og drosje fra Marrakesh til Imlil den første dagen, vandret litt rundt i landsbyen og overnattet her, ca 1700 moh.

Dag 2: Fottur til Neltner-hytta. En ganske lang tur syntes jeg. Med sekker på minst 15 kg brukte vi mellom 6 og 8 timer. Med overnatting på ca 3200 moh merket jeg litt til høyden med et snev av hodepine.

Dag 3: Akklimatiseringstur opp mot et pass over til sørsiden av Atlasfjellene. Ganske kort tur hvor vi nådde 3700/3800 moh.

Dag 4: Vi var de desidert første som stod opp i hytta og etter en frokost gikk vi kl 06 og snublet oppover ei steinur i mørket. Vi burde nok ha sovet en time til. 4 timer til toppen og mange pauser. Fint vær og god utsikt. Mot slutten ble vi ganske slitne også. 2 timer ned til hytta igjen og etter en time hvil i hytta hadde det skyet over, og på de 4-5 timene vi brukte ned til Imlil igjen var det øs pøs regnvær hele tiden. Overnatting i Imlil.

Dag 5: Pent vær om morgenen, men nå var det snø på toppene vi så fra Imlil. Drosje fra Imlil til Marrakesh.

Etter dette leide vi egen bil og hadde en flott rundtur i landet. Som dessverre består av altfor mange ufordragelige og påtrengende selgere. Jeg leste at Marrakesh skal være den byen i verden med lavest andel turister som ønsker å besøke byen på nytt. Men torget og basarene er defintivt verdt et besøk. Og snakket man norsk til selgerne så ga de seg etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var i Marokko i 1999 og allerede da bestemte jeg meg for at Jebel Toubak en gang skulle bestiges. Nå har årene gått og jeg har ennå ikke returnert til landet som er et eldorado for pruteglade mennesker :(

Da jeg var der nede fikk jeg inntrykk av at det var behov for å klatre for å komme helt til topps, men av de turbeskrivelsene jeg leser her har jeg inntrykk av at det er bare en bratt spasertur opp til toppen. Stemmer dette?

Til dere som allerede har vært der, har dere noen gode sider på nettet eller til andre ressurser som kan være nyttige i planleggingen? I 1999 var det svært vanskelig å finne kart over fjellene, og dette er noe av det første jeg begynner med når jeg planlegger. Skjønte også av trådstarter at det var så som så med kart fremdeles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling kjopte et bedre kart, mitt kostet over 100

kroner.

Beskrivelsen er OK, dette er en spasertur, men noen

brattere seksjoner. Ingen bruk for hender noen steder,

men stegjern (for feste) og isøks (for sikkerhet) bør brukes

om vinteren.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.