Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur til Byrkjedalsstølen


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Normalt så er det jo Søndag som er turdagen, men det ble en på sparket tur i går. Jeg har tidligere gått til Vinjakulå, en tur med samme utganspunkt men i motsatt retning. Så denne gangen gikk det da innover Maudalsheiene.

 

Turen er ikke nødlet/vardet og heller ikke merket, så jeg hadde med kart/kompass og GPS for sporlogging (til senere innlegging som turforslag på UT.no). Det er ikke ofte jeg går utenom sti, av sikkerhetsmessige hensyn, men dette området synes jeg så såpass spennende ut fra kartet at jeg tok turen. Jeg planla også å være tilbake i god tid innen det ble mørkt.

 

På parkeringsplassen opp på toppen mellom Byrkjedal og Maudal var det ikke en eneste bil, men det var tydelige spor etter beitelaget som hadde hentet sauene ned fra fjellet. Det kan ikke ha vært så lenge siden heller. På turen traff jeg ingen andre, litt rart ettersom det var opphold og fint denne dagen. Underveis ga vinden fra seg noen kraftige råser mellom toppene, og frem til vannet ved ruinene av Byrkjedalsstølen blei lua tatt mer enn en gang.

 

Så da får bildene si resten, det ble en flott tur og heiene her kommer jeg definitivt tilbake til. Under en times kjøring fra Stavanger er det også. Kanskje det blir telttur med tilhørende fiske neste gang?

 

Fere bilder fra mine turer i Rogaland kan dere se på Tvergastein bloggen min.

 

Byrkjedal ligger der nede...

post-12855-0-63044900-1416130010_thumb.j

 

...og her Maudal

post-12855-0-50668800-1416130013_thumb.j

 

Svartatjørn ved Byrkjedalsstølen skimtes oppe til venstre

post-12855-0-31985600-1416130016_thumb.j

 

Flott utsikt over Austadlstjørna, sett fra Svartatjørn

post-12855-0-48150400-1416130019_thumb.j

 

Byrkjedalsstølen (ruinene) til venstre

post-12855-0-57176200-1416130022_thumb.j

 

På vei tilbake nedover Urdalen

post-12855-0-74750200-1416130025_thumb.j

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre tilbakemelderne sier var det kjekke trakter å se bilder fra. Her har jeg gått mye. Fisket har jeg også. Langavatnet - litt lenger inn langs elva fra Byrkjedalsstølen - huser fortsatt fin fisk. Selv om antallet har gått opp og størrelsen ned de siste årene. Håper du tar med kamera og fiskestang neste tur. Ser gjerne på bilder fra de traktene, selv om jeg trolig har gjort en runde eller to selv før vårbettet skal prøves ved isgang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre tilbakemelderne sier var det kjekke trakter å se bilder fra. Her har jeg gått mye. Fisket har jeg også. Langavatnet - litt lenger inn langs elva fra Byrkjedalsstølen - huser fortsatt fin fisk. Selv om antallet har gått opp og størrelsen ned de siste årene. Håper du tar med kamera og fiskestang neste tur. Ser gjerne på bilder fra de traktene, selv om jeg trolig har gjort en runde eller to selv før vårbettet skal prøves ved isgang. 

 

Tenkte jeg skulle ta både telt og stang med neste gang, kanskje slå opp teltet rundt Motlandsstølen. Vet du hvem som eier denne forresten? Kanskje er det beitelaget sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.