Gå til innhold
  • Bli medlem

FF God turmattreff (Nordmarka) 2014


7homas

Anbefalte innlegg

Annonse

Overraskende mange vet hvordan lundehunden ser ut. Veldig mange gamle har hatt eller noen i familien har hatt :) 

 

Hihi jeg er macho :D

 

Jeg kommer gjerne på treff igjen. Når det blir varmere :P Vi hadde jo en ganske dyp diskusjon da. Om hvilken side glidelåsen satt på når det var dame og herreklær :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær... hvilket vær :P . Regnet på vegen innover, men hadde holdt meg forholdsvis tørr og gikk med ull innerst :) . Er jo vant med litt kulde så hva gjør vel det. Takker igjen for ett hyggelig treff selv om jeg ikke var der så alt for lenge. Var sliten den dagen etter en fredag med bra trøkk.

 

@7homas : Jeg selv bruker JacksRBetter og sliter ikke med underquilten. Har heller problemer med at det blir for vamt av alle ting. Kan hende jeg han hjelpe litt med justering ved neste treff eller så kan du jo bare se på min setup og justere etter den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er rapporten min! Hvis det er forferdelig norsk bare si ifra hva som må korrigeres!

 

Typisk november: helgen var mørk, grå og det regnet nesten alltid med kaldt regn. Å overnatte ute i skogen på et slikt vær? Neida, selvfølgelig ikke, hadde jeg svaret for noen år siden! Takk til alle dere som kom, taklet været, laget bål og skapte godt humør på dette god-turmat treffet i Oslo!

Først kom @tronn , @Zombiecat med bikkja, og @7homas fra Hammeren. De valgte en veldig god overnattingsplass på vestkanten av Fagervann. Så kom @Adelheid fra Skar. Jeg gikk med @Mossy også fra Skar og vi ankom rundt kl  3.  Det var litt snø på stien (veldig lite), og av og til var sølen fryst (greit!), mens av og til fikk vi helt møkkete sko. Innsjøen var helt mystisk, i tåket. Vi gikk rundt innsjøen, fant kantareller (som vi glemte å stekke etterpå), og var veldig glade å finne overnattingsplassen med bålet og tarp!
Telt/tarp/hengekøye ble slått opp, klærskift gjort, ved ble kuttet (tusen takk!!!) og viktige spørsmål ble besvart på beste måte: hvilke klær passer egentlig når alt er våt? Hvordan må tarpen installeres i følge posisjonen til bålet, røyken og vind?

Snart var alt mørk (kl 16h45??). Så begynte vi å lage mat...god mat selvfølgelig! Jeg fant et svar på spørsmål "hva er god turmat?". Først og frem må kveldsmat være varmt når de er rimelig kaldt ute.

Plutselig så vi 2 lyser i retningen til innsjøen...Lysene forsvunnet i 30 min, og så kom @Rolf_E og @Björn! Hva skjedde? Vi kunne se sterke hodelykter som reflekterer seg på innsjøen og var synlig tross tykk tåke...men de kunne ikke se oss, siden bålet ikke reflekterte seg i innsjøen!! Så gikk de rundt innsjøen tilfeldig og de tok den lenge stien.

Det var litt vanskelig å følge hvem laget hva siden alle var veldig opptatte (som noterte av 7homas). Siden jeg var på den andre siden av tarpen, er rapporten min komplementær til den fra 7homas. Hva var vi opptatt av?

1) holde seg varm og holde seg under tarpen for å unngå regn, eller gå en liten tur for å unngå stive beiner/varme opp
2) snakke
3) være tålmodig med alkohol/gas turkjøkken som fungerer saktere når det er nesten 0°C med vind
4) snakke
5 ) lage mat :-)
6) snakke
7) tørke hanskene på bålet (3 av oss fikk hull i hansker - nye hanskene med taktil fingerfølelse på market, hurra!)
8) snakke
9) spise før det er kaldt

Noen gode triks som jeg noterte:
- det er lurt å ha en suppe (gjerne hjemmelaget) ferdig i termos
- lurt å ha småtteri å spise før/mens du lager mat, fordi det tar mer tid å lage mat når det er kaldt
- bålet er en "must" om vinteren, du kan varme opp maten din, og griller hva som helst (fra fisk til bananer med sjokolade)
- sjokolade kan ikke gå galt
- potetmos (gjerne ta 3 porsjoner = en full pose for deg selv) er fortsatt en lett og kjempe bra løsning som passer bra med andre retter
- god gryte (ikke fra hund, takk!) er mulig på tur

Jeg bekrefter at det ble fisk (ørret i filet, fra frysepose) grillet på bålet og den var kjempegod!

På frokost ble det blant annet, bacon og egg, pannekaker (lurt å lage deigen på forhånd i en flaske), og krem under tarpen. I følge Adelheid er det best å lage og spise frokost mens du fortsatt ligger i soveposen nå det er dårlig vær :).

Sekken min var tungere på veien tilbake enn opp...overraskende? Neida, siden en god del av som jeg pakket var våt... Jeg tror at det ble leiligheter/tørkerom/kjeller/loft fult av våte utstyr for alle etterpå! Ferdig å komme seg ut igjen neste gangen at det blir regn? Ja, selvfølgelig når det blir en annen fjellforumtreff!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld lagde jeg noe jeg liker å kalle thaidisk. Indisk med thai rød curry krydderpose.

Hadde med en kyllingfilet, gul løk, og paprika som var kuttet opp på forhånd, sammen med en pose rød currykrydderpose og en 300g boks med hakkede tomater.

Fikk plass til det meste i stekepanna. Var kun litt paprika som ikke fikk plass.

Skulle egentlig ha ris til, men det glemte jeg å kjøpe. Så da ble det nanbrød fra Pågen(også kjent som polarbrød) til gryta. Meget nice turmat :)

egg og bacon til frokost såklart! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld lagde jeg noe jeg liker å kalle thaidisk. Indisk med thai rød curry krydderpose.

Hadde med en kyllingfilet, gul løk, og paprika som var kuttet opp på forhånd, sammen med en pose rød currykrydderpose og en 300g boks med hakkede tomater.

Fikk plass til det meste i stekepanna. Var kun litt paprika som ikke fikk plass.

Skulle egentlig ha ris til, men det glemte jeg å kjøpe. Så da ble det nanbrød fra Pågen(også kjent som polarbrød) til gryta. Meget nice turmat :)

egg og bacon til frokost såklart! :D

Miam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi hadde jo en ganske dyp diskusjon da. Om hvilken side glidelåsen satt på når det var dame og herreklær :P

 

Jeg lå ikke bare og skrønet hele kvelden... vi ble lært på tollkurs (av representanter fra tollvesenet) at man bestemmer om jakker er for kvinner eller menn utifra hvilken siden man lukker den på. Det ble da sagt at

  • Glidelås-drager på høyre side = dameklær
  • Drager på venstre side = herrekær

 

I Tolltariffen finner jeg ikke noe om glidelås spesifikt, men i kommentarene til kapittel 61 som omhandler ferdige varer av trikotasje står det følgende:

 

Klær som hører under dette kapittel med frontlukking venstre over høyre skal klassifiseres som klær for herrer eller gutter, og klær med frontlukking høyre over venstre skal klassifiseres som klær for damer eller piker. Disse bestemmelser gjelder ikke hvor det tydelig framgår av plaggets snitt at det er bestemt for det ene eller det andre kjønn. Klær som verken kan ses å være bestemt for herrer og gutter eller damer og piker, skal klassifiseres under de posisjoner som omfatter klær for damer og piker.

 

Men jeg kjøper lett Eiriks forklaring om at mellomplagg har motsatt glidelås for at man i kulda med kalde fingre ikke skal knote med ytterjakka på en side koblet i en fleece- ull eller dunvest på den andre. Det forutsetter at mellomplagg for kvinner har tilsvarende motsatt design, men det må nesten noen av forumets kvinner svare på.

 

 

Vær... hvilket vær :P . Regnet på vegen innover, men hadde holdt meg forholdsvis tørr og gikk med ull innerst :) . Er jo vant med litt kulde så hva gjør vel det. Takker igjen for ett hyggelig treff selv om jeg ikke var der så alt for lenge. Var sliten den dagen etter en fredag med bra trøkk.

 

@7homas : Jeg selv bruker JacksRBetter og sliter ikke med underquilten. Har heller problemer med at det blir for vamt av alle ting. Kan hende jeg han hjelpe litt med justering ved neste treff eller så kan du jo bare se på min setup og justere etter den ;)

Jeg hadde også ull innerst, men det hjelper så lite når undertegnede tydeligvis ikke har lært å lukke igjen jakka .... :mad:

 

Det er ikke noe feil med UQ'n. De gangene jeg har fått den til å henge riktig har jeg sovet veldig bra. Det hører med til historien at de gangene har jeg også fått hjelp av @Tor Magnus ... hehe. Kanskje på tide å klare legge seg selv snart også :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God turmat. God turmat. Smak på de ordene. God turmat. Har du noen gang smakt vond turmat? Tenkte vel det.

 

Men jeg trodde Jacobs utvalgte angus pølser til over 300 kroner metern skulle smake bedre. Ikke misforstå - de var ikke vonde, men jeg hadde trodd det skulle være litt mer spektakulært. Den franske steinsopp- og portvinsausen ble varmet sammen med pølsene rett før servering. Og hvordan klarer en voksen mann med fast jobb å rote til potetmos? Ikke klare å ta inn over seg en to-punkters instruksjon bak på posen med Maggi potetmos. Den med melk. Bare å tilsette vann. Makan. Neida, her finner vi på egne trinn i oppskriften og ender opp med klumpete potetsuppe. Bra jobba. Bedre jobba egentlig at mens jeg dreiv å rota ble alt annet også avkjølt....til ambient temperatur, ca 4oC..... Anbefaler i grunn å bruke bolle og ikke tallerken selv om det ikke er så dannet. Desserten skulle bestått av sjokoladepudding med vaniljesaus, men den glemte jeg at jeg hadde med i farten.

 

Litt utpå hadde jeg et lite ost og kjeksparty med en Forest, hickory smoked ost (røkt Brie, sånn ca) på små tørkede Melba toast.

Å drikke til både middag og osteparty hadde jeg Fiin gammel portvin. Den var tynn i utseende sammenlignet med Grahams, men jeg synes den var bedre. Iallefall siste glasset.

 

Frokost ble først en sjokoladepudding med vaniljesaus. Så tok det litt tid å få Coleman Feather 442'en til å tenne skikkelig etter 12-14 timer i regnet (men det tente rundt hele så fort den tørket) før det ble egg og bacon. Desverre traff sjokoladepuddingen midt i dagen derpå så hverken egg eller bacon fristet så veldig.

 

Det viste seg at lundehund spiser begge deler og tar oppvasken etterpå, så det er jo greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ikke bare og skrønet hele kvelden... vi ble lært på tollkurs (av representanter fra tollvesenet) at man bestemmer om jakker er for kvinner eller menn utifra hvilken siden man lukker den på. Det ble da sagt at

  • Glidelås-drager på høyre side = dameklær
  • Drager på venstre side = herrekær

Dette henger etter hva jeg har hørt sammen med hvordan knapper var plassert. De var tilsvarende plassert siden kvinner ble kledd på av andre (som sto foran dem) mens herrer kledde seg selv :-)

Sannhetsgehalten i det får andre vurdere, om noen gidder :-D

Høres ellers ut som om dere hadde et trivelig treff med vær egnet for å teste utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.