Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med tvillingguttene på 2,5 år i nov


Etsvends

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg merker at jeg har en egen sperre for å ta med ungene ut når gradestokken ligger rundt null og lavere (kan også skyldes delvis at jeg ikke har soveposer for under null).

Imponert over alle som tydeligvis ikke lar seg hindre av vær for å dra ut.

Og så bra for gutta dine å få oppleve teltlivet fra de er små. Stor tommel opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg har en egen sperre for å ta med ungene ut når gradestokken ligger rundt null og lavere (kan også skyldes delvis at jeg ikke har soveposer for under null).

Imponert over alle som tydeligvis ikke lar seg hindre av vær for å dra ut.

Og så bra for gutta dine å få oppleve teltlivet fra de er små. Stor tommel opp!

 

Hei angående det med kulde og barna ute. Veldig mange har barna sovende ute i vogna på dagen når det er under null grader. Når det er under minus 10 anbefalles det vel ikke, men hva er forskjellen?

I teltet er det lunt og stort sett varmere en på utsiden. 

Når vi varpå tur var det rundt 5 grader tipper jeg. Gutta hadde sommersoveposer (står comf 0 grader), ullbody, stilongs og en hjemmestrikket ulldress. De var gode og varme hele tiden. Jeg har også brukt Voksiposen som vi bruker i vogna tidligere i våres og sommer, men den ble nesten for varm. 

Har de vokst fra vognposene må man jo kjøpe noe evt bruke sommerposen inni en annen, kanskje en voksenpose til vinterbruk?? 

Det krever litt tilvenning med sovepose for noen hvis de rører mye på seg om natta. blir kaldt hvis de kryper ut... 

Rent sovemessig har jeg ikke noe problem (teori ikke utført i praksis) med å sove ute ned mot minus 10 med barna på 2-3 år. Utfordringen ligger nok i påkledning i våken tilstand, men det blir som å være ute ellers. Tenk ut litt aktiviteter som kan gjennomføres utenfor og inne i teltet tilpasset temperaturen. 

Vil anbefalle et program på NRK som heter villmarksbarna. Der kan man hente mye inspirasjon og se at begrensningene ofte ligger på oss og vår fantasi og hvor mye vi legger i det. 

http://tv.nrk.no/serie/villmarksbarna/MSUE10003113/sesong-1/episode-1 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei angående det med kulde og barna ute. Veldig mange har barna sovende ute i vogna på dagen når det er under null grader. Når det er under minus 10 anbefalles det vel ikke, men hva er forskjellen?

I teltet er det lunt og stort sett varmere en på utsiden. 

Når vi varpå tur var det rundt 5 grader tipper jeg. Gutta hadde sommersoveposer (står comf 0 grader), ullbody, stilongs og en hjemmestrikket ulldress. De var gode og varme hele tiden. Jeg har også brukt Voksiposen som vi bruker i vogna tidligere i våres og sommer, men den ble nesten for varm. 

Har de vokst fra vognposene må man jo kjøpe noe evt bruke sommerposen inni en annen, kanskje en voksenpose til vinterbruk?? 

Det krever litt tilvenning med sovepose for noen hvis de rører mye på seg om natta. blir kaldt hvis de kryper ut... 

Rent sovemessig har jeg ikke noe problem (teori ikke utført i praksis) med å sove ute ned mot minus 10 med barna på 2-3 år. Utfordringen ligger nok i påkledning i våken tilstand, men det blir som å være ute ellers. Tenk ut litt aktiviteter som kan gjennomføres utenfor og inne i teltet tilpasset temperaturen. 

Vil anbefalle et program på NRK som heter villmarksbarna. Der kan man hente mye inspirasjon og se at begrensningene ofte ligger på oss og vår fantasi og hvor mye vi legger i det. 

http://tv.nrk.no/serie/villmarksbarna/MSUE10003113/sesong-1/episode-1 

 

Du har helt rett i at det er mitt hode som lager de største begrensningene. Personlig er jeg av den typen som ønsker minst mulig klær på i posen når jeg skal sove ute, og det kan godt være at noe henger igjen i det. 

En annen begrensning er madammen, jeg får skjerpe overtalelsesevnene mine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at det er mitt hode som lager de største begrensningene. Personlig er jeg av den typen som ønsker minst mulig klær på i posen når jeg skal sove ute, og det kan godt være at noe henger igjen i det. 

En annen begrensning er madammen, jeg får skjerpe overtalelsesevnene mine. 

Skal man sove helt uten klær trenger man en vesentlig varmere pose på vinterstid etter min mening. Det er ekstra vekt og plass. Ullgenseren og det tjukke stilongsen er med uansett. For barnas det har de uansett med seg varme klær så hvorfor ikke bruke de i posen. Alt med måte selvsagt. Sier seg selv at det ikke er spesielt behagelig med bobledress nede i posen, men tjukk ullgenser og ullebukse funker utmerket. 

Uten ønske om å starte en lang diskusjon hva man skal ha på seg i posen så er det varmere med klær en uten i posen. De som mener man ikke skal ha på seg klær for å varme opp posen tar feil. hvis det slipper så lite varme ut at posen er kald da fryser du heller ikke, tvert om. Eneste teorien i dette må være at veldig mye klær gir komprimerer posen fordi det blir varmt og dermed inneholder mindre isolerende luft. 

 

Sett dere ned hele familien og se den serien på NRK. Passer for barn og voksene. Skikkelig motiverende syntes jeg! I en episode sover ungene (minste ca 3-4 år) ute i 27 minus!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sove helt uten klær trenger man en vesentlig varmere pose på vinterstid etter min mening. Det er ekstra vekt og plass. Ullgenseren og det tjukke stilongsen er med uansett. For barnas det har de uansett med seg varme klær så hvorfor ikke bruke de i posen. Alt med måte selvsagt. Sier seg selv at det ikke er spesielt behagelig med bobledress nede i posen, men tjukk ullgenser og ullebukse funker utmerket. 

Uten ønske om å starte en lang diskusjon hva man skal ha på seg i posen så er det varmere med klær en uten i posen. De som mener man ikke skal ha på seg klær for å varme opp posen tar feil. hvis det slipper så lite varme ut at posen er kald da fryser du heller ikke, tvert om. Eneste teorien i dette må være at veldig mye klær gir komprimerer posen fordi det blir varmt og dermed inneholder mindre isolerende luft. 

 

Sett dere ned hele familien og se den serien på NRK. Passer for barn og voksene. Skikkelig motiverende syntes jeg! I en episode sover ungene (minste ca 3-4 år) ute i 27 minus!!

 

Barna mine (3-5-7) følger allerede ivrig med på serien... Spesielt han eldste sitter klistrer til skjermen når den kommer. 

 

Jeg motsetter meg ikke teorien om hva som er varmest i posen, jeg beskriver bare hva jeg opplever som best, og som sikkert farger mine vurderinger. Faglig sett (selv om dette blir skikkelig OT) så er jo spørsmålet hva som må til for at luften inne i posen skal bli varmest mulig fortest mulig, og holde seg slik, alt sammen med minst mulig energibruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Jerven duken eller Helsport duken med foring til å ha rundt soveposene. Med gode liggeunderlag så kan jervenduken brettes ut og brukes oppå soveposene som en dyne. Det har fungert over all forventning til halve vår familie, da vi ikke har anskaffet vinterposer til alle. De med tre-sesongs har da hatt ekspedisjonsduken over seg og sovet like godt som resten av oss, selv om tempen har vært på vippepunktet på t-comfort ratingen.

 

Evt. en vanlig dyne og to fra huset om man ikke drar langt vekk. Når jeg var liten, så sov vi i telt i hagen med dynene. Det trikset fungerer enda selv om vi er voksne og utstyrsgærne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.