Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskipakke (med innslag av telemark)


Aleksander Berget

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Studerer ved ei linje hvor vi skal få opplæring i telemark, samt at vi skal på en del toppturer til vinteren.

 

I den forbindelse vurderer jeg å kjøpe meg et par nye fjellski. De jeg har nå (Madshus), er så smale at de går i vanlig skispor, kombinert med Rottefella BC-manuell binding og Alfa Skarvet BC GTX sko. Disse skia har fungert kjempebra på "hvite vidder" og i oppoverbakke. De har derimot vært noe grusomt træl nedover. Antakeligvis ikke bare skia sin feil, da Alfa Skarvet gir absolutt null støtte til foten.

 

Uansett så ser jeg etter en kombinasjon som tillater meg å tilbakelegge noen hundre kilometer hver vinter med tung sekk eller pulk, i variert terreng, samtidig som jeg får litt mer ut av nedoverbakkene enn jeg tidligere har gjort. 

 

Kort oppsummert: en nybegynnerpakke mtp. topptur og nedkjøring, samtidig som jeg har god "aksjonsradius" på flatmark.

 

Det jeg har tenkt til nå er følgende:

 

Ski: Åsnes Storetind Carbon m/rocker.

 

Sko: Varg Polar, Andrew Expedition Laces eller Scarpa T4.

 

Staver: ingen anelse.

 

Binding: 75mm, utover det ingen anelse.

 

Pris: 7-10.000.

 

Alle forslag mottas med takk, mitt "erfaringsgrunnlag" med toppturutstyr og telemark er per dags dato null og niks. Tenker på å legge ut samme "posten" på FriFlyt, men tenkte jeg skulle poste her først siden jeg har inntrykk av at folk på fjellforum kanskje vil se tradeoff mellom kjøreegenskaper og gåegenskaper i et litt annet lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Nansen og Skarvet med BC magnum, og klarer ish å kjøre telemark på de, etter tre helger i fjor.(Null erfaring fra før). Har derimot vært på tur med andre som leker seg nedover på grusomt føre med Fischer E89, så ferdigheter er vel viktigere enn ski :P

Ellers blir vel ofte Voile 3-pin anbefalt. UTE-magasinet testet sko en gang: http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg . Skulle jeg kjøpt igjen ville jeg kanskje gått for noe 75mm med Ingstad/E109 xtralite. Men det er meg som sover mest på hytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte skia du ser etter finnes dessverre ikke. Gode gåegenskaper går ut over kjøreegenskapene og omvendt. Det må derfor bli et kompromiss. Ut fra hva du skriver høres det ut som om du vil ha ei fjellski som også er ok å kjøre med. Men valget ditt er vel mer toppturski uten noen særlige gåegenskaper. Tipper fischer 109 er et ok kompromiss hvis du skal ha ski som går både oppover, nedover og bortover. T4 er en bra sko hvis den passer foten din. Har de selv.

Når det gjelder staver er teleskop fine greier vis du skal ha de både bortover, oppover og nedover. Ulempen er at de knekker lettere en rene fjellskistaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring med Alfa Skarvet, de er for myke og gir 0 støtte, andre mener også at de er gnagsårmaskiner, akkurat det problemet har ikke jeg hatt med mine.

Forslag til bindinger:

Voile 3pin Cable, de har avtagbar vidje slik at du bruker de som en ren tåbinding slik som Rottefella Super Telemark helt til du skal ned, da setter du på vidjen som stiver opp bindingen betraktelig.

Den finnes også i en "hardwire" utgave med stive stag og fjærer, har samme type tåboks som Cable, slik at du også bruker den uten Hardwiren til du skal nedover. (Blir da tilsvarende som den utgåtte Rottefella Chili).

Pass på å montere bindingene på oppbygningsplater. Rotefellas 10mm passer til Voile. De har også originale 20mm, jeg prøvde det på et par smale Glittertind ski, det ble for høyt, 10mm var passe.

Støvler: Oslo Sportslager har Crispi Svartisen, dette er lærstøvler forsterket med ankelstøtte i plast og to spenner. Dette er nok den stiveste lærstøvelen som er å oppdrive før du kommer til Scarpa T4 i plast.

Staver: Gipron 797 Rondane, todelt stav som med lærtrinse. Stavene har en makslengde på 155 som er bra, ikke alle merker blir så lange. 2delt stav er stivere enn 3delt. Teleskop er bra for å kunne regulere lengden litt kortere når det er behov for det. (Gipron har også en Nordic variant som blir 165)

Ski er litt vanskeligere, velg lette ski, har du Åsnes med kortfell kan fellene brukes i mer variert terreng helt til det blir veldig bratt, da hiver du på langfeller. Har du bare ski med langfeller begrenser det til kun der det er veldig bratt, langfeller glir dårlig og er tungt å gå med i alt annet terreng enn rett opp.

Storetind er nevnt, Ingstad er litt smalere. Fisher E129 og E109 er også gode alternativer, mangler mulighet for kortfell, men er ellers gode ski med gode svingegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det utstyret du har. Det er kun antall timer du legger inn som avgjør hvor god du blir. Å kjøpe seg ferdighet med tyngre utstyr er som å pisse i buksa for å bli litt varmere. En fatbike eller feite ski og støvler til "knea" gjør deg ikke til en bedre syklist eller skiløper. Har du god kontroll bortover mangler du sannsynligvis ikke så mye trening nedoverbakke før du føler at kontrollen blir bedre.  

 

Lykke til med treninga!

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med eirikw i at det er timene som avgjør hva slags nivå man når, men jeg er uenig i at det utstyret du har er så veldig egnet til topptur der moroa på vei ned igjen er viktig. BC-bindinger suger til telemarkkjøring. Det er fullt mulig, men gir mye dårligere kontroll. 

 

Jeg ville også gått for T4, Voile 3-pin og 10mm plater. Husk å få montert hælløftere. Helt nødvendig til topptur. Jeg har Ingstadskien, og det er ikke en god kjøreski. Siden du ser på Storetind, så er kanskje Fisher 129 (evt 109) et alternativ. Litt mykere tupp på disse.. 

 

Mange låser seg til Åsnes pga deres kortfeller. Madshus' Intelligrip skins gjør samme jobben, kanskje litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

 

Begynner å skjønne at det er noen ting jeg ikke har tatt i betraktning :P

 

Ski: valget står altså mellom Storetind og Fischer 129 eller 109. Til de som har konkrete erfaringer med noen av disse (eller alle sammen): hvem av de gjør seg (etter deres personlige mening), best i nedoverbakke, bortover, kupert terreng osv.? Generelle fordeler og ulemper?

 

Sko: Ser det er flere som nevner T4. Hvordan er de å gå lengre avstander i (forutsatt at den passer foten)? Holder de på varmen?

 

Binding: Voile 3 pin blir nevnt flere ganger, så da går jeg mest sannsynlig for den. Kunne noen forklart meg prinsippet bak dette med oppbygningsplater og hælløftere?

 

Staver: Anbefalingen er altså en teleskopstav. Flere som har erfaringer med Gipron 797 Rondane? Så jo ut som en veldig grei stav, både med tanke på pris og konstruksjon :)

 

Når det gjelder å pisse i buksa for å holde seg varm, så skal jeg fortsette å prøve med Skarvet+Madshus-komboen også i vinter. Tror ikke jeg på magisk vis blir bedre av å kjøpe frakkere utstyr. Når det er sagt så har jeg brukt de skia/skoa nærmest konstant gjennom vintern de siste 2 åra, og jeg er rett og slett ikke fornøyd. Skarvet gir virkelig null støtte, og for meg er de også gnagsårmaskiner. En kritikk mot Madshus-skia er også at bæreevnen ikke rekker til mitt bruk (25kg sekk + løs snø)

 

Det er forsåvidt ikke et moment som er nevnt tidligere. Noen som vet hvordan bæreevnen til Storetind er, sammenliknet med for eksempel Nansen?

 

A.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Staver: Anbefalingen er altså en teleskopstav. Flere som har erfaringer med Gipron 797 Rondane? Så jo ut som en veldig grei stav, både med tanke på pris og konstruksjon :)

 

Eg er ingen tilhenger av teleskopstavar. Det vert unødvendig tungt.

Men skal du fyrst ha teleskopstavar, er Gipron ein av få produsentar som har ein låsemekanisme som faktis fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikkje uttale meg om T4 men Scarpa T2 er iallefall svært gode og varme.  
Lærstøvlar er sjølvsagt betre å gå med over lange avstandar men her, som på dei fleste andre punkt må du finne kompromissa

mellom oppover, bortover og nedover.

Eg har brukt Gipron teleskopstavar i snart ti år og er svært godt fornøgd med dei. Til topptur ville det ikkje falt meg inn å

vald ujusterbare stavar i staden. Dog, i dei seinare år har det kome nokre stavar med fleire grep på marknaden.

 

Oppbyggingsplate er for å løfte bindinga litt.Om du skal gå i skispor hindrar det at bindinga bremsar i sporkanten men

enda viktigare er det at det hindrar bindinga i å skrense snøen når du kantar skia for å svinge.

Hælløftar er ei oppbygging under hælen når du går oppover for at foten skal halde mest mogleg

vassrett gåstilling. Har Åsnes Ingstad med Voil 3 pin, lærstøvlar og hælløfter og erfaringsmessig brukar eg den sjeldan

da eg ikkje går så bratt med fjellskia. Med tungt køyreutstyr derimot er dei stadig i bruk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått flere lengre turer med t4 og det fungerer fint. Selv om det selvsagt er tyngre enn å gå med bc bindinger. Holder varmen godt. Og du kan ta ut innerskoa for tørking. Anbefaler virkelig at du prøver skoa før du bestemmer deg for disse. Flotte hvis de passer, men blir de for smale funker det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå mest bortover i kupert terreng eller mest oppover og på toppturer?

Mest bortover så vel du fischer 109 eller 99 eller Ingstad skia f eks i kombinasjon med høge lærsko. Skal du gå mest oppover så går du for ei breiare ski og f eks t4.

Å gå mange dagar på flatt underlag med plastsko og ski totalt utan spenn er som å køyre oslo-bergen med traktor på lavgir. 

Eg brukar høge asolo lærsko og ingstadski, som eg synes fungerar fint til å køyre med MEN har valgt dette fordi eg går mest bortover.

Finn ut kva du skal mest og velg ski ut frå det, du endar på eit kompromiss uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært å prøvd T4. Virker som en knallsko og den sitter som støpt på foten. Tror nok jeg kommer til å gå for den.

 

Som tidligere nevnt har jeg allerede en kombo som jeg har gått ganske mange kilometer med bortover og i kupert terreng. Det store savnet har vært ei dedikert toppturski som fortrinnsvis funker oppover og nedover.

 

MEN: det må være mulig å gå inn til toppen man skal opp på. Slik jeg forstår det går det fint å gå i T4, men jeg tror jeg kjøper et par lærsko på billigsalg som passer i samme binding (for ferden fram til der det begynner å gå oppover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.