Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke lov å tenne bål om kvelden?


KristianB

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette må da være tull! Om man da ikke fyrer bål på verandaen. Dersom dette er forbudt må det også være forbudt å campe ute etter mørkets frambrudd, fordi bål hører med på slike turer utenfor det generelle forbudet mot bål i og i nærheten av skogsmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leste også denne saken med litt undring i Hamar Arbeiderblad (min lokale avis).

Nå er jo Stange et relativt bebodd område og store landbruksområder, så jeg lurer på om dette egentlig gjelder leirbål i en annen setting enn vi her på FF vanligvis tenker, som bålpanner i veinære områder f.eks.

 

@KristianB Likte kommentaren din om Dag som Troller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme er der forbudt å tenne bål hele året, og slik har det vært i mange år.

De fleste hadde en tønne, bålplass, der alt ble til aske, men det var før.

I skogen blir det bål på nesten hver tur, før og etter 15 april/15 september helt lovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme er der forbudt å tenne bål hele året, og slik har det vært i mange år.

De fleste hadde en tønne, bålplass, der alt ble til aske, men det var før.

I skogen blir det bål på nesten hver tur, før og etter 15 april/15 september helt lovlig

Hvor er hjemme?

Bål er bare forbudt i skogmark mellom 15. april og 15. september hvis ikke annet er bestemt lokalt.

Definisjonen av skogmark har vi ver gjennom noen ganger før her på forumet.

Jeg tenner bål når jeg er på tur hele året så fremt det ikke er annonsert lokale restriksjoner på grunn av ekstrem brannfare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://nrbr.no/no/fritid/bal/forskrift_om_apen_brenning_og_brenning_av_avfall_i_smaovner/

 

Ser ut til at Oslofolk får komme over grensen til Romerike om de vil brenne bål i mørket.

Fra 2003 har det heldigvis vært forbudt å brenne opp all verdens etterlatenskaper i egen hage.

Vil vel tro at de fleste tettsteder av en viss størrelse har lignende regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er hjemme?

Bål er bare forbudt i skogmark mellom 15. april og 15. september hvis ikke annet er bestemt lokalt.

Definisjonen av skogmark har vi ver gjennom noen ganger før her på forumet.

Jeg tenner bål når jeg er på tur hele året så fremt det ikke er annonsert lokale restriksjoner på grunn av ekstrem brannfare.

 

 

"Hjemme" er nok Lørenskog kommune, hvor det eksisterer en "forskrift om åpen brenning";

 

http://nrbr.no/no/fritid/bal/forskrift_om_apen_brenning_og_brenning_av_avfall_i_smaovner/

 

Ett unntak er "c) kaffebål i eller i nærheten av skogmark i perioden 16.september til14.april."

Dette er altså lov, og jeg finner ingenting om at det bare må skje i dagslys.

 

Sorry, @Kompis, her var jeg nok for treg på avtrekkern ;)

 

 

Gjorde meg forøvrig noen betraktninger om temaet under en hodelykt-tur til Haukåsen for et par dager siden. Det er en fin plass med utsikt nordover på veien opp, og det slo meg at her måtte det være hyggelig å fyre et lite kaffebål i kveldinga. Men, så ligger plassen rett ved en trafikkert blåsti, relativt synlig fra en enda mer trafikkert grusvei, og med fri sikt til tettbebyggelse noen km unna.

Mistenker at jeg kjapt hadde fått uønsket oppmerksomhet i form av utrykning. Og når regelverket er såpass uklart, kommer jeg nok heller til å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et villastrøk med liten hageflekk og en liten hundremeterskog utenfor døra. Har tenkt tanken om å fyre bøttebål på kalde høstdager noen ganger. Kanskje best å la det bli med tanken. 

Å fyre bål på Haukåsen ville jeg derimot ikke hatt noen betenkeligheter med. Ikke i det lokale skogholtet heller, men da med medbrakt ved. Ikke bare jeg som gjør det heller, ser for eksempel stadig at noen har lagt bål ved akebakken. Fint for ungene å komme innom bålet og varme seg mellom turene opp og ned. . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden jeg var på tur i Nordmarka med det obligatoriske bålet. Godt ut på kvelden etter mørkets frembrudd kom et helikopter som sirklet rundt vannet i relativt lav høyde. Aner ikke hva de var ute etter, men man kan jo gjette seg til det. Vi fikk ikke besøk av noen den kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er dette også et tema hvor man har gjort lokalt brannstyre har gjort vedtak:

http://forslagskassen.wordpress.com/2012/10/12/i-oslo-kommune-er-tradisjonelt-friluftsliv-ulovlig/

 

Politiet må rykke ut til meldinger om farlige paraplyer, fotostativ, fiskestenger og gud vet hva. Fordi folk lider av en terrorfrykt som ikke ligner grisen. Jegere blir omringet av væpnet politi og lagt i jern. Selv om "våpenet" viser seg å være et kamera med stativ.

Og her ser vi altså at folk i storbyer er så urbanisert at de skriker opp dersom de ser et bål i skogen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanskelig å være enig i det som Hamar brannvesen skriver.

Jeg ville vært veldig bekymret, særlig om det var etter at jeg hadde parkert inne i garasjen 1 m fra huset  :D

 

"Jeg forstår også de som blir bekymret etter at de har sett flammer fra for eksempel bilen sin. "

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet må rykke ut til meldinger om farlige paraplyer, fotostativ, fiskestenger og gud vet hva. Fordi folk lider av en terrorfrykt som ikke ligner grisen. Jegere blir omringet av væpnet politi og lagt i jern. Selv om "våpenet" viser seg å være et kamera med stativ.

Og her ser vi altså at folk i storbyer er så urbanisert at de skriker opp dersom de ser et bål i skogen..

Vi hadde en  episode her for et par år siden.

En reinsdyrjeger var kommet hjem etter jakta og satt på terrassen sin i et fint høstvær og pusset rifla.

Plutselig fikk han besøk av bevæpnet politi.

Noen hadde sett en mann med gevær på en terrasse midt i et byggefelt.

Kjekt med litt action i en stille hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg står i stuevinduet mitt og ser østover så ser jeg bebyggelsen inne på Tau og Jørpeland.

Akkurat etter at sola har gått ned for meg ser jeg ofte hus som "brenner" inne på "Strandalandet". Sola reflekteres i vinduene og ser akkurat ut som at huset står i full fyr.

Heldigvis har jeg en god kikkert så det går ganske greit å få en bekreftelse på hva det er.

Min svigerfar bodde i dette huset før meg og en dag han stod i vinduet så han det samme bare mye nærmere, over på Hundvåg. Den dagen var det ikke sol så han tenkte at det kunne da ikke være sola som ble reflektert i vinduene.

En rask telefon til brannvesenet og et lite øyeblikk etter var røde brannbiler på vei over broen til Hundvåg.

Et bolighus i full fyr møtte brannvesenet når de kom frem.

Kanskje bedre med en gang for mye enn en gang for lite.

De som jobber i brannvesenet får lo litt ekstra penger for hver utrykning, uansett om den er til en brann eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor landlig til. Jeg er ute med hundene mine på bål/primusturer så og si daglig. Utenfor elgjakta er jeg som regel alene om å tenne kaffebål i nærområdet. Det finnes en del ungdommer i bygda, men de er mer opptatt av å leke med sine ATV..

Så var det en gang i forfjor senhøstes at jeg plutselig fikk øye på et lite bål oppe i lia bakom huset mitt. Jeg ringte ikke brannvesenet, men lurte litt på hvem som hadde bål den kvelden. Det var jo som regel bare meg selv som drev med slike sysler. Tok en tur bortom og kikket. Joda, det var et sånn passelig hyggebål. Problemet var at det ikke var noen folk å se. Det regnet litt, så bålbrenneren hadde gått hjem, viste det seg. En av ungdommene til en av naboene.

1. Det var kjempehyggelig å se at flere enn meg synes det er koselig med bål på tur.
2. Selv om det regnet var det IKKE hyggelig at bålet ble forlatt i god fyr. Dette var i skogsterreng..
3. Det skal mye til at jeg ringer brannvesenet når jeg ser bål i skogen, men dersom jeg synes det virker litt unormalt tar jeg gjerne en tur og sjekker.
4. Jeg traff denne ungdommen dagen etter. Da fortalte jeg ham at jeg synes det er koselig at han tar seg bålturer, men at det er lurt å slukke bålet før han forlater det, selv om det regner. Man vet aldri, og får man for vane å bare etterlate et brennende bål kan man en dag også gjøre det når skogen står støvende tørr. Og brenne ned hele bygda.. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine ungdomskammerater har flydd F16 i mange år men nå er han over på rutefly.

Han fortalte en gang at de ofte ser små bål når de kommer flyvende inn mot en flyplass i Norge etter at det har blitt mørkt. 

Spesielt i sommerhalvåret.

Ofte når det er tørt vær og muligheter for skogbrannfare så blir slike bål registrert med posisjon og rapportert til flytårnet, men han hadde aldri opplevd at det ble noe mer enn en observasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nordlys.no/Rykker_ut_til_brann_i_enebolig-5-34-26553.html

 

 

Brannvesenet i Vesterålen melder klokken 23.45 at de rykker ut til melding om brann i en bygning på Stave på Andøy i Vesterålen.

Midtre Hålogaland politidistrikt melder samtidig at det dreier seg om en enebolig.

Vel fremme kan brannvesenet konstatere at det ikke er fullt så dramatisk. I følge 110-sentralen er årsaken til brannmeldingen bålbrenning.

..og sånn går no dagan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste riktignok ikke all tekst om bålforbud i Oslo, men tyder det dithen at det gjelder i byen og dens småskoger og parker - ikke langt inne i marka. Sånn sett kan du brenne bål 100 meter unna Oslo kommune i Akershus (300 meter unna østre del av Oslo by), men ikke 40 km unna byen nær grensen til Oppland, nord i Nordmarka.

 

Ellers er de fleste indianerråd gode å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.