Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av skalljakke!


VictorG

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke erfaring med denne jakken, men etter min mening er det et noen småting du generelt bør sjekke, som nok kan være spesielt og individuelt for hver enkelt....

 

Avhengig av bruk - selvsagt. (Det beskrevne gjelder vår-høst over tregrensen)

 

Sjekk om glidelåsen er vanntett.

Sjekk at den er så pass romslig at du får plass til mer en det du normalt går med. (Ekstra ullundertøy og ekstra mellomlag - om dette blir nødvendig å ta på i forbindelse med en lengre stopp.)

Sjekk om hetta holder seg inntil hodet selv i sterk vind, og at den kan tilpasses deg, Og eventuelt tilpasses med forskjellig hodeplagg/uten noe på hodet.

Sjekk at armene er så lange at hånden stort sett er dekket. 

Og sjekk at jakken er så lang at den går godt ned på rompa.

 

I regn og vind med temperatur ned mot null, vil alle disse tingene være viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare si meg enig med "siste taler". Momentene som REJOHN nevner er ganske viktige under dårlige værforhold.

Sist helg, på min tur som ikke ble helt som planlagt, gikk jeg med en Arcteryx Theta SV jakke. Da den ble kjøpt ble det påstått at det var noe av det beste som fantes på markedet. Det har jeg motbevist flere ganger.

Jeg gikk i regnvær, sterk vind og tåke. Jeg hadde i tillegg på meg slike lårings.

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/fjellduk-og-poncho/helsport-larings-large/p/1001058_2_style?gclid=CKji4J_M9MECFSPjcgodrWcA8Q

Jakken har en hette som kan  strammes både rundt åpningen og bak. Dette gjør at den sitter bra på hodet.

Ermene kunne godt vert litt lenger, men de kan snøres sammen rundt håndleddene med en borrelås.

Det største problemet er lengden. Den kunne med fordel vert noe lenger. Vannet fra jakken rant rett ned på buksa over låringsene og så trakk det videre nedover.

Jeg var gjennomvåt fra ca. 5 cm over der jakken sluttet og ned til knærne. Videre nedover var jeg tørr.

Overkroppen ble etter hvert ogå våt. Om det var vann fra utsiden eller svette fra innsiden vet jeg ikke, men disse skalljakkene kondenserer ganske bra på innsiden når det er kaldt, og går du med sekk så er det ikke så lett å få full uttelling for luftemulighetene som ofte er en lang glidelås under hver arm.

Jeg går som regel bare med en ulltrøye under skalljakken og blir det for kaldt så supplerer jeg med en ullgenser.

Fleece funker dårlig når det blir vått. Kalt som en fryseboks, men fleece tørker mye fortere enn ull.

 

Jakken du linker til ser ut til å være utformet veldig likt min Arcteryx jakke. Den er beskrevet som en klatrejakke. Disse jakkene er ofte litt tettsittende og ofte litt korte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det største problemet er lengden. Den kunne med fordel vert noe lenger. Vannet fra jakken rant rett ned på buksa over låringsene og så trakk det videre nedover.

 

Eg har desverre til gode å finne ei jakke som er lang nok til å bruke i kombinasjon med lårings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Eg har desverre til gode å finne ei jakke som er lang nok til å bruke i kombinasjon med lårings.

" I am sorry to tell you, but you are right."

Det tror jeg skal godt gjøres å finne en slik jakke, men en jakke som går litt nedenfor rumpa og gjerne med en skrittstropp hadde vert fint når det er slikt vær.

Min gamle fjellanorakk var så lang og der hadde jeg sydd på en skrittstropp som var bred nok bak til å dekke over rumpa.

Jeg kjøpte ny vinterjakke for to år siden og da ble det Norrøna Svalbars Arktis anojakke av bomull.

http://www.oslosportslager.no/produkt/svalbard-arktis-cotton-ano-jacket-bomullsjakke-32675.aspx

Jeg har over 30 års erfaring med bomull i vinterfjellet og det blir nok ikke noe annet en denne typen jakke i vinterfjellet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme jakken (TNF Zero), bare i herreversjon, og er godt fornøyd.

Kjøpte den for par år siden fordi GMax hadde et absurd tilbud og jeg kunne ikke la være. Den kostet meg da ca 1200.

 

Synes hetten er bra, den følger hodet uten å være for klemmende, stor (den skal jo tross alt romme en hjelm) men kan strammes inn.

Alle glidelåsene skal være vanntette.

Lufting under armene.

To romslige lommer, en på hver side, og en mindre lomme ved midten. Så er det en eller to innvendige lommer uten glidelås. Alle lommene skal være "harness-compatible", så de (glidelåsene og innholdet) skal ikke komme i veien for hverken klatresele eller ryggsekk.

 

Eneste negative jeg har opplevd med jakken er at regn har tildels sluttet å perle seg opp og renne av, men har begynt å sive litt inn i den ytre delen av stoffet, uten at det går noe igjennom. Ikke noe merkelig etter en stunds bruk, det er bare å friske opp på DWR-behandlingen/impregnere, men jeg har vært for lat til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.