Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin kart over Rogaland?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg endte til slutt opp med å laste ned kart over hele Norge fra frikart.no   . Noe mindre detaljrikdom enn de du kjøper fra Garmin, men mer enn bra nok! Jeg har alltid med kart ved siden av og da funker det helt fint. Fordelen er at jeg ikke må rote med å installerer/avinstallere kart eller bytte SD-kort hver gang jeg skal på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte til slutt opp med å laste ned kart over hele Norge fra frikart.no   . Noe mindre detaljrikdom enn de du kjøper fra Garmin, men mer enn bra nok! Jeg har alltid med kart ved siden av og da funker det helt fint. Fordelen er at jeg ikke må rote med å installerer/avinstallere kart eller bytte SD-kort hver gang jeg skal på tur.

 

Supert - er det 1:20 000 el. 1:50 000? Må jeg laste inn separate POIs for DNT hytter og stier eller er det i Frikart allerede? Hvilken Frikart versjon har du på din GPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Til min gps har jeg både garmin-kart og frikartversjoner.

Jeg har brukt Topo I og II (sommer og vinter) fra frikart.no

Jeg ville anbefalt Topo II da den antagelig vil likne mest kart du er vant til. Det meste av hytter o.l. er inntegnet på disse.

Skal du bruke kartene nå i vinter så last ned vinterutgaven, dersom du stort sett drar på tur i den varme årstiden så trenger du bare sommerutgaven. 

Selv bruker jeg kun gps som et supplement til kart og kompass (er alltid med)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt ut på tur med frikart på gps' en. For mye som mangler av vann og stier for eksempel. I Ryfylkeheiene med så mye opp og ned og vann med stupbratte kanter vil det fort koste en time og gjerne mer i gåtid. Skal en basere seg på kartet ved siden av til navigerig underveis så er det faktisk bedre å bruke gps uten kart og bare få koordinatene fra den til å dobbelsjekke hvor en er på kartet.

Selv kjøpte jeg 1:25 for navigering i lyse og suldalsheiene og angret bare akkurat da beløpet sto i displayet på kassen til XXL. Etter det har jeg vært storfornøys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg, etter Oddbjørns anbefaling, testet Basecamp med Frikart (versjon Topo summer II). Dette virker som et meget bra alternativ til UT.no appen jeg i dag bruker, med det meste av stier og hytter inntegnet. Om ikke det er på et slikt detaljnivå som Topo Premium kan gi, så tror jeg dette vil kunne fungere meget bra til mitt bruk (som er tur hver helg i Rogaland).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med Frikart selv. Har alltid med kart og kompass, men for et par uker siden ble jeg overrasket av tjukk tåke i Hunnedalen alene på jakt. Da var GPS med trackback-funksjon kjekk å ha.

Planlegger alltid på kart, og legger waypoints inn på gps med lokasjonen til bilen og diverse hytter i området jeg skal ferdes i. Sånn i tilfelle...

Dersom terrenget ikke stemmer med GPS`en, (har enda ikke opplevd det) så vil jeg bruke koordinatene fra GPS og sjekke papirkartet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg aldri kom tilbake til deg, Erik. Jeg aner ikke hva slags versjon jeg lastet ned, fulgte bare veiviser på nettsida :).

 

Det er riktig som enkelte sier at enkelte vann etc mangler sin "blåfarge" - men jeg har alltid med kart og bruker GPSen kun som en posisjonsanviser. Hos meg er hyttene plassert på kartet.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg aldri kom tilbake til deg, Erik. Jeg aner ikke hva slags versjon jeg lastet ned, fulgte bare veiviser på nettsida :).

 

Det er riktig som enkelte sier at enkelte vann etc mangler sin "blåfarge" - men jeg har alltid med kart og bruker GPSen kun som en posisjonsanviser. Hos meg er hyttene plassert på kartet.

 

God tur!

 

Ikke noe problem :-) Kan ellers melde at Garmin med Frikart Topo sommer II fungerer ypperlig - så flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Min erfaring er at frikart ikke funker for min del. stort sett utenfor de vanlige utfartsområdene./...

@Livar

Du skriver at frikart ikke fungere for din del.

Jeg for min del synes de virker aldeles utmerket til bruk i min Garmin, både deres topo vinter og topo sommer.

 

Kan du forklare nærmere hva du mener med at det ikke funker for din del?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikart er jo basert på oppdatering fra brukerene. Da jeg ferdes mye i ganske folketomme områder er det ingen detaljer i kartet, hverken stier, veier, hytter el.l.
Men i mye brukte turområder er det nok mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.