Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbekledning, hvilket stoff?


Bochkon

Anbefalte innlegg

Da står vinteren for dør, å siden jeg har handlet meg pulk, så må jeg vell ut på ski på litt lengre turer enn hva jeg er vandt med i vinter. Så da er mitt spørsmål, hva stoff er best å velge til skog/fjellturer med pulk vinterstid. Er det noe som fryser lettere, eller ikke puster godt nokk i -20, eller er Goretex/Dermizax like gode, eller kansje bomull/syntetiske stoffer er bedre å velge?

Har brukt en Bergansbukse i dermizax sommer som vinter fram til nå, å er egentlig fornøyd med den (bortsett fra at den nå er hullete å fæl) Har bergans microlight jakke, og en Bergans dunjakke som jeg tenkte å bruke ilag med ullundertøy og fleecejakke, så er i hovedsak bukse jeg er på jakt etter. Bør jeg kansje handle en parkas itilegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bomull er bedre å bruke når det er kaldt - bruker det selv og angrer ikke etter flere år med gore-tex og ising.

Har ikke noen bukse å anbefale da jeg ikke har kommet så langt som å bytte til bomullsbukse også. Kona bruker Norrøna Svalbard Arktis og har vært fornøyd med den. Ellers har jo Fjellreven flere fine bukser til vinterbruk men har ikke fått sett så nøye på disse da de ikke har vært å finne i butikk hvor jeg bor..

 

Ville ikke satset på å gå med hverken parka eller dunjakke - det blir alt for varmt selv om det er svinkaldt. Bedre å gå med en lettere jakke og så hive på seg dunjakka når man har pauser eller er kommet frem til leirplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunklær er ikke til å gå i. De er ypperlige til pauser og leir. 

Man skal ikke forvente at skallklær puster i skikkelig kulde, men man er jo ute i våt snø og sånt også. Hvis man velger goretex eller lignende så er det viktig å velge plagg med god lufting. Lange glidelåser i beina så man kan lufte ovenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg det at det ble litt knotete formulert, men dunjakka skal så klart ikke brukes under forflytning. Tror dere ullundertøy, fleecejakke og microlight jakka er godt nokk under bevegelse?

Er akkurat det med våt snø jeg tenker litt på. Nå er jo ikke vintrene så kalde, å man bør jo være forberedt på mildvær, og kansje regnvær i værstefall. Har lest endel om fjellreven med G1000 stoff. Er det noe å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter ekstremt mye og bruker derfor kun ullnetting med vindtøy av mikrofiber utenpå. For meg fungerer dette bra helt ned til -20 så fremt jeg er i aktivitet.

 

Selv i fjellet går jeg gjerne med en vanlig langrennsjakke som er vindtett foran og med pustende ryggpanel. Kraftigere mikrofiber jakke ligger i sekken

 

Bergans Microlight jakka bruker jeg mye hele året men til tur med pulk i fjellet ville jeg hatt en jakke som er lenger og med stropp i skrittet. Kjøpte selv den Jakka og buksa fra Bergans som er laget for vinterbruk i fjellet nå i vår, men har brukt det for lite til å ha noen meninger om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror dere ullundertøy, fleecejakke og microlight jakka er godt nokk under bevegelse?

 

Eg greier meg godt med bare ullundertøy og vindjakke, så du greier deg nok godt med det same pluss fleecejakka. Men ta av deg fleecejakka _før_ du vert sveitt.

Den enklaste og sikraste måten å finne ut kor mykje klede ein treng i ulike situasjonar og værforhold, er å prøve. Det er så enkelt som å ta av eller på seg eit ekstra plagg dersom ein bomma litt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker bomull så lenge det er tørt vintervær.

Hvis jeg jeg er på camp og det snør er dog skallklær fint ved bålet. Snøe vil da smelte på klærne, har en da bomull blir den rimelig våt og dertil stiv når det etterhvert fryser. En kompis måtte "knekke" igang jakka etter en vintercamp med snøvær.

Jeg svetter ganske lett så jeg går ofte i vanlig treningsklær når jeg går på ski. Så tar jeg på meg ekstra tøy ved pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G1000-stoffet er veldig slitesterkt og praktisk, men også litt tungt. Det fine med stoffet er at du kan legge på ekstra impregnering der man får mest fukt, som på skuldre og lår. Men, dess mer man impregnerer, dess mer forsvinner pusteevnen. Jeg har både anorakk og bukse i dette stoffet. Buksa er ikke så mye i bruk vinterstid, men anorakken er med hvis det det er rolig lang tur på høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

G1000-stoffet er veldig slitesterkt og praktisk, men også litt tungt. Det fine med stoffet er at du kan legge på ekstra impregnering der man får mest fukt, som på skuldre og lår.

 

Den same impregneringa fungerer like godt på rein bomull også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg gått til innkjøp av en fjellreven drev jaktbukse. Fungerer fint til rolige dagsmarsjer, men usikker på hvordan den vil oppføre seg vinterstid mtp at den er litt lav i livet og ikke har luftemuligheter. Forøvrig veldig godt fornøyd med hvordan G1000 stoffet oppfører seg og kjennes mot huden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg det at det ble litt knotete formulert, men dunjakka skal så klart ikke brukes under forflytning. Tror dere ullundertøy, fleecejakke og microlight jakka er godt nokk under bevegelse?

 

Ja, det fungerar bra, i alla fall för mig. Med undantag för ull, jag kör syntet istället. Ull/syntet fungerar olika bra på olika personer och man man måste prova ut själv vad som är bäst för ens egen lilla kropp. Men koncetet i sig är bra. Enkelt också att variera med t.ex. en tjockare ytterjacka om man skulle behöva det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ull innerst, ull i mellomlag og etaproof/ventile bomulsstoffl i ytterjakke ( ekstraekstra finvevd bomull ) og nedentil er det nesten det samme men det kan variere avhengig akivitet.

ellers jakke i Primaloft/evt dun ved kortere stopp, og gjerne tykkere dunjakke og xtra isolert bukse i camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kaldt; bomullsjakke (gjerne ETA-proof/Ventile).

Hvis fare for mildvær/rundt 0-punktet; Gore-Tex jakke.

Bruker ellers alltid gore-tex bukse, uansett temp, da det erfaringsmessig er lett å bli våt og kald på knær og rompe hvis man setter seg ned i snøen med bomullsbukse, uavhengig av temperatur. En GTX bukse med god lufting holder deg alltid tørr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkas er unødvendig hvis du ikke skal sprade rundt i byen eller driver med hundekjøring/andre aktiviteter som sliter på stoffet. Du har jo allerede dunjakke til pause/BC! Parkas er supert i leir, men gjerne alt for tungt og volumiøst til å dra med seg på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser du allerede har gått til innkjøp av bukse frå Fjällräven.

Om du framleis er på utkikk etter jakke til vinterbruk (tørt og kaldt) kan eg trygt anbefale Fjällräven tur: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Klaer/Jakker/Skall/Fjaellraeven-Tur-Jacket-Pumpkin-Tarmac

Den er nokså lang, har veldig god hette med pelskrage (avtakbar), rikeleg med lommar og snor/stropp til å feste mellom beina (unngår at jakka sklir opp). Ikkje egna i regn eller våt snø, men ellers heilt super. Relativt romsleg i størrelsen, eg har M og det er stort nok til å ha tjukke kle under på tross av at eg normalt brukar L i det meste.

Eg har valgt å ikkje impregnere jakka etter vask, då det ville gitt dårlegare pusteegenskapar og til mildver har eg andre kle som er betre egna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.