Gå til innhold
  • Bli medlem

Inn i skapet igjen


7homas

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ment som svar på tiltale til @Tor Magne sitt innlegg Ut av skapet, men det slo meg da jeg leste hans humoristiske skildring av hans tilnærming til friluftslivet hvor mye min egen tilnærming og instilling har forandret seg det siste året siden jeg var på mitt første FF treff.

 

Tidligere hadde jeg samme instilling som mange andre at mye er kjekt å ha med og det meste er faktisk ytterst nødvendig på enhver tur. I tillegg har jeg blitt veldig bortskjemt av å i all hovedsak ha dratt på tur med motorsykkel de siste 15 årene og der betyr ikke vekt noe så lenge det får plass. Dermed har jeg et 2 pers tunneltelt (bergnet bare på meg selv) med ekstra stor vestibyle og 2 innganger som klokker inn på  3,5 kilo. Tørt. Perfekt på tur. Med motorsykkel vel å merke. Å bære det greiene med meg i Jotunheimen var nær å livet av meg.

 

Jeg har ikke rukket å bli 40 enda, men jeg har arvet en del dårlige gener. Dét kombinert med kontakt-sport hele oppveksten og årlige krasj på motorsykkel i året mellom 1999-2013 har jeg hjerte og lungealder runt 30 år, mens kroppen ellers føles som den snart går over til AFP. Jeg liker fortsatt best å ligge på Svanemadrassene hjemme, men har funnet løsninger jeg kan leve med på tur. Det samme gjelder transport, det er mest behagelig å kjøre til hyttedøra og bære inn et par bagger med klær, mat og øl, men det tok faktisk ikke så mye innsats eller penger å bytte ut litt ustyr og således spare masse vekt. Det er klart comfortnivået i camp ikke blir like høyt, men for meg er det blitt viktigere å klare å komme meg til campen. Med andre ord økes comfortnivået i camp av at comfortnivået på transporen er høyere.

 

Så med vonde hofter og rygg, kunne jeg velge mellom å dra på tur med lettere sekk eller ikke dra på tur. Ikke så vanskelig valg egentlig og takket være at jeg før jul i fjor dro på det første FF treffet og traff de menneskene jeg gjorde, har jeg fått et annet syn på utstyr og tilnærming til sekk og pakking. Noe nytt utstyr er kjøpt inn, men ikke veldig mye eller veldig dyrt, (og dessuten ble flere ting solgt på Finn.no dagen etter at jeg la det ut). Det jeg ikke solgte og ikke tar med på tur lenger er dyttet inn i skapet igjen. Jeg vil ikke kvitte meg med det, for det er jo så kjekt å ha :D

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

årlige krasj på motorsykkel i året mellom 1999-2013 har jeg hjerte og lungealder runt 30 år, mens kroppen ellers føles som den snart går over til AFP. 

Hææh?? Kødder du?

Unnskyld meg, men du må gjøre noe stokk-stein galt når du er i trafikken.

 

Jeg har kjørt både bil og MC sammenhengende i akkurat 25 år i år. Har aldri(!) krasjet på hverken bil eller MC. Og jeg kjører mye. Mange tusen km hvert år på MC i Nord-Europa, og har kjørt USA på kryss og tvers på Harley.

 

Tror kanskje du bør gå litt i deg selv å tenke litt på hvordan du er i trafikkbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støkk også litt da jeg så det... Har kjørt motorsykkel i femten år, og har hittil til gode å kræsje. Har stort sett kjørt eldre sykler uten ABS og denslags. Eller gode bremser i det hele tatt, for den sakens skyld... Får sjokk hvis jeg setter meg på en nyere sykkel, for å si det sånn... Så jeg får håpe det var en overdrivelse, hvis ikke håper jeg du slutter med å kjøre sykkel, for i så fall er du en av dem som gir oss andre et dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@west @addey

Unnskyld meg, men jeg må le litt. Snakk om å se andre i sitt eget speilbilde. Hvem har sagt noe om å krasje i trafikken ? Jeg har kjørt uten uhell i trafikken siden jeg fikk lappen i 1993.

Men jeg kjører sykkel av typen stor offroader, tenk Dakar-rally. På veldig skiftende underlag og dertil varierende feste på grusveier i norske skoger og fjell er ofte marginene små. En av de gangene jeg slo meg mest, tryna jeg i 20km/t. Alene. På en crossbane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var godt å høre at det var en "fornuftig" forklaring.
Men med tanke på at 999 av 1000 på MC sikkert kjører på vei så var det nok ikke mange som skjønte at du mente motorcross.

Tror kanskje jeg hadde sagt motorcross også i stedet for MC som de fleste forbinder med 2 hjulinger på asfalt for å unngå forvirring :D

 

Du skrev jo også at du dro på tur med Motorsykkel og da igjen tenker nok de fleste noe helt annet.

Men uansett, godt å lese at det var andre ting som lå bak alle dine krasj hvis ikke hadde du nok allerede brukt opp minst 8 av dine 9 liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg forklarte det dårlig, det er en 650cc med hvitt skilt som stort sett kun ser asfalt (11000km til og fra jobb på E6 i fjor), men jeg har et ekstra sett hjul med knastedekk som brukes på grusvei turer. Det er en "offroad" orientert klubb som har et årlig treff hvor de leier en crossbane, så det er ikke sånn at jeg kjører motocross :D

 

Video 1 (en tur til Australia)

Video 2

Video 3 (med film av meg stort sett)

 

Alle disse bildene er også fra Australia

 

Gravelseekers253.jpg

 

Gravelseekers344.jpg

 

Gravelseekers329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklart, og forstått :) Veldig forståelig at det kræsjes mye mer på en crossbane, men jeg leste faktisk originalinnlegget ditt som motorsykkel på vei, siden du selv sier at du drar på tur med motorsykkel, etterfulgt av at du kræsjer årlig... "Motorsykkeltur" for meg er ikke tur på crossbane ;) Kule bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tema så kommer vel lettpakkingen mye ann på om en vil ha det komfortabelt mens en går eller når en camper.

 

Selv har jeg nok ikke bært min siste sekk på 25-30 kg. Noen turer er ikke avstanden den viktigste og da kan mann heller bruke litt ekstra tid på å komme til campen hvor mann kanskje skal være noen dager for å fiske eller gå dagsturer. I slike tilfeller er det jo greit med tung sekk.

 

Men vandreturer så er jeg på fjellet for å nyte turgåingen og da er det helt klart at en lett sekk gjør det mye hyggeligere å være på tur. Når mann kan gå 12 timer på en dag og skuldrene og tildels beina fremdeles er friske når kvelden kommer er det mye lettere å nyte alle naturopplevelsene turen gir. Tror også det egentlig er bedre trening for kroppen også da langt fra de fleste av oss er bygd for å bære veldig kraftige bører på ryggen. Men lettere sekk får man en mye mer naturlig gange og det blir mindre slitasjeskader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklart, og forstått :) Veldig forståelig at det kræsjes mye mer på en crossbane, men jeg leste faktisk originalinnlegget ditt som motorsykkel på vei, siden du selv sier at du drar på tur med motorsykkel, etterfulgt av at du kræsjer årlig... "Motorsykkeltur" for meg er ikke tur på crossbane ;) Kule bilder :)

Nei, ikke for meg heller. Glem crossbane og crosssykler. Jeg har vært på crossbane 2 ganger i mitt liv. Poenget var at en bitteliten krasj i 20km/t på en crossbane ironisk nok voldte mer skade enn alle krasjene jeg har hatt på veien (stort sett grusveier, tryna på svart is en sen høstmorgen i et lyskryss på Økern før de begynte ombyggingen der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.