Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldehøl i nærheten av Oslo?


RSH

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Noe spesiell overskrift dette, men jeg prøver:

 

Jeg tenkte å komme meg ut sammen med samboeren i helgen. Planen var i utgangspunktet Øst- eller Nordmarka, men med en værmelding på 1-3 varmegrader og litt regn tenkte jeg at det var verdt å sjekke alternativene først.

 

Er det noen som har et tips til steder i umiddelbar nærhet til Oslo hvor vi heller kan møte på tørrere forhold - type 1-3 minusgrader og snø, i stedet for 1-3 varmegrader og regn?

 

Jeg ser at flere av toppene i Nordmarka vil ligge på -1 grader og snø natt til søndag, med 1-5 varmegrader og regn på søndag.

 

Det åpenbare alternativet er å kjøre til Høgfjellet på Ringerike eller Gaustatoppen, men da forsvinner en del av helgen i reising også... Kanskje like greit å kline til med marka, få mest mulig ut av helgen og se bort i fra litt rått og småvått vær?

 

Takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lørdagen ser grei ut på Blefjell ut fra "spesifikasjonen" din:

http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Flesberg/Blefjell/

(Denne værmeldingen er nok ment for den biten av blefjell som ligger på 900moh+)

 

Litt under 2 timer kjøring til parkeringen jeg pleier å bruke hvis jeg skal gå opp på Bletoppen.

http://kart.finn.no/?lng=9.22968&lat=59.77732&zoom=14&mapType=normap&markers=9.21809,59.77650,r,Brukerdefinert

 

Ser forsåvidt for meg at de er ganske glatt å gå med vanlige støvler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være kaldt i Drammensmarka i helgen, snøen/rimet fra natten har ikke blitt borte i løpet av dagen.

Kjør til "Landfalltjern" og parker der (husk P-billett nede i bakken). Der bør du kunne gå Tverråsutsikten-Skimten-Storsteinsfjell og tilbake på en dag.

Dessverre ser det ut som Goliaten (DNT hytte) er fullbooket i helgen, det er et webkamera på Tverken som du kan søke opp.

 

Drammensmarka er ikke befengt med tett skog, det er en del svaberg så skogslandskapet er temmelig åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noe kuldehøl men f.eks Mellomkollen innenfor Maridalen. Da er dere på ca 530moh. Må ta med vann riktignok da.

Noen vann på høydene lenger nord i nordmarka som ligger på nærmere 600 moh, men det tar litt tid å gå dit da(fra Stryken)

Evt kjøre andre veien og opp til Ringkollen, der er det 700moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.