Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdens farligste dyr er hverken ulv eller bjørn


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Vitenskapen har nok knust gaten allerede, Dag. Mange dodsfall i andre verdensdeler som skyldes smittebarende insekter og dyr skyldes mye at medisiner koster penger og at det ikke er fungerende helsevesen, ikke at smitten, dyra eller insektene er spesielt farlige i seg selv. Her i leiren hvor jeg jobber na tar meslinger flere sma liv enn bade insekter og dyr tilsammen.

Rart at meslinger som for oss, når jeg var liten, bare var en lett barnesykdom som alle måtte gjennom, skal være så farlig andre steder i verden.

Men hvis vi ser på hva som tar livet av flest barn i verden så er vel "vanlig diaré" en av de verste.

Litt rart siden medisinen mot dette ofte bare er rent vann og sukker. Men det ser ut til at dette er for dyrt til at vi kan gi det til de som trenger det.

Det viser seg faktisk også at befolkningsveksten i verden har stagnert (ref. et program om befolkningsvekst på Discovery for en tid siden) så da er ikke dette heller et gangbart argument for å akseptere høy barnedødelighet noen steder i verden.

Så hva gjør vi da?

Var det ikke Elie Wiesel som sa at det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vist noen steder i verden sneglen bære noen parasitter som kan skape alvorlig sykdom hos mennesker. Men det er vel ikke da sånn sett sneglen som dreper.

Vet det finnes veldig giftige snegler i saltvann. bl.a kjeglesnegler

Så sett dödar ju moskiter eller Tse-tse flugor heller inte någon människa.

Uppenbarligen räknas smittobärare som dråpare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs

De här listorna är ju selektiva och olika listor bollar dessutom med lite olika siffror, har t.ex sett siffror för flodhästar på från ca 500 till över 3000 och påståendet att de är ansvariga för fler dödsfall än samtliga andra stora afrikanska djur tillsammans.

Jag är inte säker på vilken siffra som är korrekt.

Husdjur verkar sällan vara med på dessa listor, men bara i Norden sker ju stort sett vart år riduhell med dödlig utgång eller att någon blir ihjälsparkad av kor eller hästar.

Exempel på andra dödsfall med dessa är i rodeokonkurrenser, tyrfekting med mera.

Katter som ligger på ansiktet till små barn kan vara en myt, men att kattbett kan orsaka allvarliga infektioner är känt och det kan säkert orsaka några dödsfall per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste dyr jeg har vært utsatt for, som faktisk har vært farlig for meg , er kyr. Jeg har mer enn en gang gått på kyr i mørket når de ligger, og det er utrivelig, for de oppfører seg aggressivt og helt annerledes da enn de gjør når det er lyst. En gang jeg var på vei tilbake til bilen etter å ha vært på andejakt oppdaget jeg dem ikke i mørket da jeg krysset noen jorder. Men jeg hørte dundringen av klovene da flokken kom løpende i mørket etter meg. Jeg sprang det jeg var god for da og fikk hoppet over ett steingjerde. Jeg aner ikke hvorfor kyr oppfører seg slik i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste dyr jeg har vært utsatt for, som faktisk har vært farlig for meg , er kyr. Jeg har mer enn en gang gått på kyr i mørket når de ligger, og det er utrivelig, for de oppfører seg aggressivt og helt annerledes da enn de gjør når det er lyst. En gang jeg var på vei tilbake til bilen etter å ha vært på andejakt oppdaget jeg dem ikke i mørket da jeg krysset noen jorder. Men jeg hørte dundringen av klovene da flokken kom løpende i mørket etter meg. Jeg sprang det jeg var god for da og fikk hoppet over ett steingjerde. Jeg aner ikke hvorfor kyr oppfører seg slik i mørket.

Jeg er vokst opp på bondelandet og min første erfaring med arbeidslivet var på en bondegård.

Jeg vet at kyr har en tendens til å ville angripe fremmede hunder. De omringer dyret og tramper det ihjel. 

Dette skjedde under krigen, like ved der jeg vokste opp. En stor sjeferhund  som tilhørte en tysk offiser ble trampet ihjel mens eieren stod og brølte og viftet med pistolen sin.

Dette er en reaksjon som kommer når de er i flokk. Alene er de sjelden så farlige.

Bonden jeg jobbet hos ble en gang sparket av en ku da han skulle sette på melkmaskinen. Han fløy baklengs over ristene og ble liggende oppetter fjøsveggen med flere brukne ribben.

Like etter at mine foreldre og meg hadde flyttet inn i nytt hus sommeren 1960 så var det en liten nabojente som hadde kommet over til en kubøling som gikk på naboeiendommen. Da moren oppdaget henne lå hun og sov oppetter magen på ei ku som lå og tygget drøv. Mora som var en typisk byjente fikk panikk og i sin fortvilelse ringte hun sin man på jobben og skrek i telefonen. Han hadde litt bedre vett og enden på visa var at moren satt på en stol ved gjæret  i over en time og ventet på at ungen skulle våkne. Kua brydde seg lite eller ingen ting om det som skjedde. Lå bare der og tygget drøv som kuer skal gjøre.

Disse episodene endte selvfølgelig godt, men et dyr som de fleste ikke er redd for er sauer. På den samme bondegården som jeg jobbet hadde de noen sauer som gikk på et utmarksbeite. Sammen med dem gikk det også en vær. En dag var det noen unger i 10 -12 års alderen som lekte her og plutselig kom væren settende. De løp det de var gode for, men en av guttene snublet og ramlet. Da han skulle reise seg stod væren klar og behandlet ham som om det var en rivaliserende vær. Hver gang gutten forsøkte å reise seg så smalt det og gutten ble til slutt liggende helt stille på bakken.

Det tok flere dager før denne gutten kom til bevissthet igjen.

Dette kunne like gjerne endt på statistikken for mennesker drept av husdyr.

 

Ja når jeg tenker etter så har jeg nok hørt om en del skader og ulykker hvor husdyr er innblandet like vel, og selv har jeg en gang opplevd å være så nær en sparkende hest at hoven så vidt var borti øret mitt. Jeg stod inn til siden av hesten som sparket fremover og opp med den ene bakfoten.

Kanskje ikke husdyra er så uskyldige like vel.

 

Men jeg har også opplevd det motsatte.

Jeg var ca 4 - 5 år gammel og var på bondegården hvor jeg senere fikk sommerjobb. De hadde en dreng der som jeg, av en eller annen grunn, var veldig redd for.

Dette var tidlig på 1960 tallet, og arbeidshester var fremdeles i bruk.En gang stod jeg i døra inn til stallen og den omtalte drengen kom og så meg. Han gjorde et eller annet som skremte meg og jeg løp inn i stallen og inn i en av båsene hvor det var mulig å klatre over krybba, inn i fórgangen og ut på baksiden av stallen. Men da jeg skulle klatre over krybba skled jeg og falt ned imellom beina på en diger svart arbeidshest som stod der. Den var så stor at jeg nesten kunne stå oppreist under den. 

Da drengen kom inn i stallen så snudde hesten baken mot ham og hindret ham i å få tak i meg. Uansett hvilken side av hesten han prøvde seg på så flyttet hesten seg slik at han ikke fikk tak i meg.

I dag vet jeg at denne mannen ikke var farlig. Han hadde helt sikkert bare løftet meg over krybba og latt meg løpe ut på baksiden av stallen, men det visste sikkert ikke hesten.  :huh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å si hvem dyr som er farligst. Det spesielle med husdyr er at det er så mange av dem, og at folk omgås dem hele tiden. Man kunne jo tenke seg hva som hadde skjedd hvis alle kuer ble byttet ut med bjørner. Ett eller annet sted har jeg en bok skrevet av en jeger som var fast ansatt for å avlive farlige skadedyr i afrika for ca 100 år siden. Ganske interessant. I noen tilfeller utgjorde de virkelig farlige dyrene bare enkeltindivider. I andre tilfeller var typen dyr generellt farlig. De mest vesentlige faktorene er vel heller livsbetngelsene og i hvilken grad mennesker og dyr trår inn på hverandres enemerker enn dyrene i seg selv. Man kunne tenke seg en stor utsultet ulveflokk som strefer rundt i Nordmarka. De trenger store mengder kjøtt hele tiden. Og praktisk talt over alt hvor de finner byttedyr vil det også ferdes folk. Spesiellt om vinteren da matmangel og sult er mest vanlig. Og da kan det sikkert bli som i afrika for 100 år siden. Stadig nye dyr vil finne ut at mennesket er et ganske gildt "byttedyr" når de bare blir vandt til den skummle lukten. Menneskene er fete selv midtvinters, helt forsvarsløse og svært sene til å ta seg frem i terrenget. Men skulle de samme ulvene finne et område med mye elg og lite folk, så ville de sikkert bli ufarlig for folk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regnes vel hverken mikrober og viruser som forårsaker sykdom , som dyr.Ei heller insektene som er smittebærere. Hva som er farlige dyr for deg, avhenger av hvor du bor. For en brite kan man nok ikke regne isbjørn som noen risiko , men hvis briten pakker sekken og drar til Svalbard på ferie, vil han fort kunne oppdage at isbjørnen er livfarlig, slik noen britiske ungdommer fant ut for ikke så lenge siden. Husker ikke om det var en eller to som ble drept. Jeg behøver ikke å frykte flodhester og krokodiller, men er du en afrikansk kvinne som må hente vann til familien hver dag i  en elv som inneholder begge deler, er disse livsfarlige. Og flere blir drept hvert år. At noen av de store dyrene utgjør en stor risiko for mennesker er det ikke mulig å nekte for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regnes vel hverken mikrober og viruser som forårsaker sykdom , som dyr.Ei heller insektene som er smittebærere. Hva som er farlige dyr for deg, avhenger av hvor du bor. For en brite kan man nok ikke regne isbjørn som noen risiko , men hvis briten pakker sekken og drar til Svalbard på ferie, vil han fort kunne oppdage at isbjørnen er livfarlig, slik noen britiske ungdommer fant ut for ikke så lenge siden. Husker ikke om det var en eller to som ble drept. Jeg behøver ikke å frykte flodhester og krokodiller, men er du en afrikansk kvinne som må hente vann til familien hver dag i en elv som inneholder begge deler, er disse livsfarlige. Og flere blir drept hvert år. At noen av de store dyrene utgjør en stor risiko for mennesker er det ikke mulig å nekte for...

Enligt listan i första inlägget räknas i vart fall insekterna som djur, också rent biologiskt är det så.

Bakterier och virus är däremot mycket riktigt inte djur.

Klart att risken hänger samman med var du bor, men siffrorna här är vad jag förstår globala.

Jag går helt utan fruktan för varken flodhäst, tsetse-fluga eller isbjörn i Nordmarka. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt lettvint a hoppe over "mikrober og virus", da det i mange tilfeller er disse som gjor dyret farlig og forarsaker dodelighet for mennesker. Eksempel pa dette er rabies, som er en virusinfeksjon. Viruset angriper sentralnervesystemet pa vertsdyret og skulle vi fa en rabiessmittet dyrestamme av vilt og tamdyr, vil dette fa store konsekvenser for friluftlivet vart. Et annet eksempel er frykten vi har for marhund i faunaen var fordi mange individer er barer av dvergbendelormen Echinococcus. Den bruker hundedyr som rev, ulv, hund, osv som vertsdyr, men smitter ogsa mindre gnagere og er farlig for mennesker. Frykten er at for eksempel avforing fra infiserte dyr tas opp av barplanter og hvor scenariet er at viltvoksende bar og sopp igjen kan bli smittekilde mot mennesker. Videre at tamdyra vare skal bli smittet. Ekinokokkose er en alvorlig sykdom som gir svulster og angriper leveren hos mennesker. Det er altsa ikke alltid det er storrelsen det kommer an pa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tveklöst orsakar mikrober många dödsfall, i många fall överförs de av olika djur, men som sagt, bakterier och virus är inte djur och kan därför inte vara med på listan i egen kraft.

Jämför om man ska räkna ut hur många som dör i trafikolyckor varje år och räknar med de som skjuts för att skjutvapen kan förvaras i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husdyr kan også være livsfarlige.

Å sende kjerringa fram først i rødt, kan kanskje være en løsning...

 

Det var en okse, var det ikke? En Aberdeen Angus?

Den så ganske voksen ut. Jeg trodde ikke det var lov å ha okser eldre enn 12 måneder gående løse på beite.

Jeg hadde i flere år en nabo som hvert år hadde en okse gående ute sammen med noen ungdyr på en mark som grenset til eiendommen min.

En okse som går sammen med en flokk hunndyr har ofte en tendens til å ville passe på flokken sin og det gjorde denne.

Den tok først en nabo av meg som ville jage den bort fra gjæret en kveld. Den stod der og brølte og var missfornøyd med at han vasket bilen. Brølingen vekket ungene hans som hadde lagt seg, og dette ville han få en slutt på. Resultatet ble flere brukne ribben. 

Bonden ble informert og gikk ut for å sjekke dyret. Han ble sendt baklengs gjennom strømgjæret og havnet på ryggen et stykke inne i naboåkeren. Men kom fra det med helsa i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.