Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur-GPS, mobiltelefon - Hva funker?


HansM

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er på utkikk etter en håndholdt GPS som kan supplere kart og kompass på ski- og fotturer.  

Ser at det er ganske få oppdaterte tester på nett. Nå har jo smarttelefonene blitt robuste og fine. 

Forsøkte å bruke Navida på mobilen i sommer, men det ble bare rot.  

 

 

Har noen av dere erfaringer med kart og GPS i form av app til telefonen? 

Hva blir forskjellen på den "tradisjonelle" håndholdte GPS-en og en mobil med en app? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare brukt mobilen som GPS sporadisk. Det tar fryktelig mye strøm å bruke den mye så om du skal på langtur og bruke den hyppig trenger du noen solide bærbare lademuligheter eller en fin stabel med ekstra batterier. Det jeg har brukt den mest til en fin-navigering i terreng med lite tydelige holdepunkter for hvor grensa for jaktkortet mitt går. Og da går strømmen fort! Lading X 2 daglig har jeg opplevd på tross at at alt av nettverk, mobildata og andre strømtyver var avslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke tro det skal fungere noe annerledes. har hatt andre telefoner ute i 20- uten og merke noe forskjell. Eneste er jo att batterier kan bli litt dårligere men er bare og ha det nært på kroppen.

 

Eller var det noe annet du tenkte på'*?

Jeg sliter veldig med min iPhone 5 i kulde, så den stoler jeg ikke på et sekund. Det trenger ikke bli spesielt kaldt heller.

Men har du da telefonen på kropp når du sover også, så den ikke skal bli kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Ståle Sæther: Forstår at mobilen har betydelig dårligere batteri-levetid enn håndholdte. Har du erfart flere nevneverdige forskjeller på GPS eller kart på mobilen vs den tradisjonelle håndholdte? 

 

Stig Erik: Ser du skriver at den "erstatter" den håndholdte GPS'en, men at du savner sporing.

 

Hva menes med sporing? Er det funksjonen som merker av hvor du er på kartet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Ståle Sæther: Forstår at mobilen har betydelig dårligere batteri-levetid enn håndholdte. Har du erfart flere nevneverdige forskjeller på GPS eller kart på mobilen vs den tradisjonelle håndholdte? 

 

Stig Erik: Ser du skriver at den "erstatter" den håndholdte GPS'en, men at du savner sporing.

 

Hva menes med sporing? Er det funksjonen som merker av hvor du er på kartet?

Får gikk jeg kun med gps, men etter jeg begynte og bruke kart og kompass så forsvant gps'en mer og mer, nå bruker jeg kun mobilen for og se hvis jeg er hvis jeg ikke vet.

Ja Sporing er at man kan se hvor man har gått. likte og se på pcen når jeg kom hjem. da fikk jeg all info om fart høydemeter hvor jeg gikk og hvorlenge + masse mer info. 

Kommer til og bruke gps igjen når jeg kjøper meg en ny som funker. etter min valgdte og dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir som å vurdere 2 eller 4-hjuls trekk.  Det er forskjeller, men for de aller fleste vil 2-hjuls trekk være bra nok. Mobil GPS blir tilsvarende, det dekker eller er tom bedre for mye slags bruk, men dersom du har litt spesielle behov kan en håndhold GPS være å foretrekke. Jeg har brukt Garmin 60csx i mange år, mistet den, men kjøpte maken igjen og den e.l. vil alltid være "makkeren" på noen type turer. Ihvertfall inntil mobile gps kommer opp på tilsvarende nivå.

 

Pro

+ Batteri levetid, spesielt ved varig på og i kulde (min påstand).

+ Mulighet for ekstra batterier (spesielt for lengre turer).

+ Mer stabil software enn kartapps.

+ software som er mer logisk og funksjonell ift kartbruk

+ bedre logging

+ barometrisk måling

+ lettere ruteinnlegging gjennom mapsource

+ bedre bruk av sporlogger

+ bedre antenner, mer følsom, tar lettere opp signal og bedre nøyaktighet.

+ bedre vanntetthet.

+ bedre skjermer ved sollys

+ bedre ved nattbruk (lys i skjerm)

+ egne taster når votter/handsker er på.

+ raskere ved orientering av enhet.

+ utviklet av prfesjonell aktør, mens mange apper synes å være klipp og lim..

+ på mer seriøse turer gir GPS'er spesielt designet for det mål en helt annen trygghet.

+ robusthet.

 

Cons

- dyrere kart

- krever en ekstra enhet

- litt vekt

- må lære flere spesialfunksjoner

- størrelse

- flere av de håndholdte GPS er ikke noe bedre enn mobil GPS, da produsentene "spiser" av hverandres marked og bør unngås. 

- tungvinn inntasting på enhet

 

Jeg har prøvd flere mobile varianter, og har akkurat nå en robust vanntett samsung, men det er alltid ett eller annet som de forskjellige appene ikke håndterer bra. Når den allikevel blir brukt mye til vanlig bruk, er det mest fordi den er enkel å ha med og i situasjoner hvor det ikke gjør så mye. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super oppsummering av @PTG . Jeg har sjøl hatt en Garmin 60csx i 5-6 år og den har enda ikke sviktet. Når mobiltelefonen tar kveld i vinterkulden holder 60'n en god stund til, og så har man selvfølgelig med seg alt for mange ekstrabatterier så man aldri går tom for strøm.

 

Nå har jeg ikke kjøpt noen spesiell friluftsprogramvare til mobiltelefon for å teste det ut, jeg har kun erfaring med Google Maps og Norgeskart. Min erfaring der er at de er greie til å se hvor man befinner seg, men skal jeg navigere på elektronisk kompasskurs etter punkter i terrenget så har jeg aldri vurdert mobiltelefonen, men 60csx'en gjør jobben.

 

Mobiltelefon med touchscreen i høljeregn er forresten helt ubrukelig.

 

Så på tur havner dette i sekken/lomma mi: Friluftsgpsmottaker, mer enn nok batterier, mobiltelefon, kart og kompass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker iPhone med Norgeskart innimellom (på korte turer på sommertid), men iPhone takler som nevnt over ikke kulde spesielt godt.

 

Hadde en Garmin Oregon 550 før. Var fornøyd med den. Da jeg mistet den hadde jeg ikke råd til å erstatte den, så jeg kjøpte en brukt Garmin Dakota 20 i stedet. Fornøyd med den også, den eneste viktige forskjellen er jo skjermstørrelsen.

 

Hadde det eksistert (det kan jo hende det gjør det?) en GPS med et kartutseende som ligner mer på norgeskart-appen hadde jeg gått for det. Synes kartene i appen er mye mer oversiktelig enn Garmin sine i alle fall-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mobil med norgeskart(lastet inn på forhånd) funger utmerket til de fleste turer. Skjermene er bedre og har høyere oppløsning, fordel når du skal se på kartet. Gode vanntette tlf blir det flere og flere av, mens det med kulde må man teste selv. For turbruk er det en fordel med glonass i tilegg gps. Viktig å huske på ekstra batteri/ solcelle/biolite så du har batteri hele turen. Ville nok valgt en vanlig gps på lengre strabasiøse turer på vinterstid. 

 

 

 

bruker Norgeskart appen på min Samsung Galaxy S5 og forehåndslaster kartet får jeg reiser, har erstattet min Garmin 62s eneste jeg savner er sporing da det trekker for mye strøm. og ved riktig innstillinger på telefonen bruker det minimalt med strøm. 

 

 

 

 

Hvor stor forskjell merker du med og uten sporing?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du på strøm bruk eller?

Hvis det er det så har jeg ikke testet det skikkelig ut. Men skal prøve til helga.

Ja. Har selv funnet ut at hvis du sporer med norgeskart og google spor samtidig øker strømforbruket. Hadde likt å visst hvor mye mer strøm man bruker med norgeskart appen med sporing. Liker selv best å gå med sporing siden orienteringen går raskere med den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen plastlommer man kan legge telefonen i, der man kan "touche" gjennom plasten. Det blir ikke like bra som å bruke fingrene, men er bedre enn å ikke kunne bruke telefonen i det hele tatt.

Jeg har ikke prøvd med plastlomme. Slipper man altså den effekten man får med regnvann på skjermen som 'trykker over alt'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd med plastlomme. Slipper man altså den effekten man får med regnvann på skjermen som 'trykker over alt'?

 

Jeg har en sånn på sykkelen:

http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltransport/sykkelvesker/spokes-styrebag-m-transparent-mobiltelefondeksel/p/1096538_1_style

Da får jeg ikke vann på telefonen, så det er ikke noe problem, nei. Jeg har ikke brukt den i skikkelig høljeregn da, men i moderat regn er den i alle fall bra. Det er imidlertid ganske tungvint å trykke på den plasten, så å skrive noe blir håpløst. Men bare for å sjekke kart-appen så funker det greit. Det finnes sikkert noe lignende som ikke er ment for sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruger kun Garmin eTrex 10 og kompas og kort (fx. Norges-kort)

 

Hjemmefra markerer jeg GPS-punkter på UT.no, og overfører dem til min GPS med Garmin Bacecamp Waypoint (er installeret på min PC).
Til Garmin Bacecamp på PC, kan der hentes et kort over Norge på http://frikart.no/ ... kortet er ikke så nøjagtigt som UT.no.
Garmin eTrex 10, har ikke kort.

 

På tur sætte GPS til at lokalisere næste Waypont, og skifter til næste Waypont når destinationen er nået.
 

Det indbyggede kompas viser retningen, og km, - og solopgang og solnedgang.

 

Batterier: 2 stk. SANYO eneloop 1,2V, 2.400 mAp (har altid 2 ekstra batterier med)

 

Skruer ned for lyset på displayet, og batteriet kan holde til 3-5 dage.

 

Bruger aldrig mobil, da der i fjellet ofte ikke er dækning. (se dit teleselskab for dækning i fjellet)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.