Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyde sovehems


Trask

Anbefalte innlegg

Planlegger å bygge ei lita hytte, 5x7m. Takvinkel skal ikke være mer enn 27 grader, (da jeg skal legge torv på taket. )Vil gjerne lage sovehems oppe, men hvor høyt bør det være under mønet for at dette skal fungere greit?? Trenger ikke ståhøyde, men bør gå an for unger å leke der... hva er normalen på sovehemser??

Trenger innspill her, håper noen kan gi meg det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hytta er 5m bred så vil du ligge med hodet ca. midt i rommet hvis du ligger med beina mot ytterveggen. 

All bevegelse til og fra vil sannsynligvis foregå langs midten hvor det er høyest.

Jeg ville sagt at minimumshøyden midt i rommet burde være ca. 10 - 20 cm. høyere enn en voksen person som står på knærne.

Da vil det være mulig for en person å kle av og på seg uten for store akrobatiske krumspring.

Dette vil være minimumshøyde, og selvfølgelig kan du lage den høyere hvis du ønsker det.

 

Et lite regneeksempel: (Dette har du sikkert allerede gjort, men likevel.)

Hvis du har 5 m bredde, beregner 27 grader på taket og lar taket gå helt ned til gulvet ved ytterveggen så får du et regnestykke som ser slik ut.

 

Tan. 27grader x 2,5m = 1.27m 

 

Høyden i midten blir altså 1,27m

Så kan du bare plusse på høyden, i begge ender av trekanten, det du synes du må ha.

Trenger du f.eks. 30cm ved ytterveggen så får du 1.57m i midten, osv. osv.

 

Det kan nok være lurt å ha litt "knevegg" ved ytterveggen, 30 - 50cm,  for da får du utnyttet arealet bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hytta er 5m bred så vil du ligge med hodet ca. midt i rommet hvis du ligger med beina mot ytterveggen. 

All bevegelse til og fra vil sannsynligvis foregå langs midten hvor det er høyest.

Jeg ville sagt at minimumshøyden midt i rommet burde være ca. 10 - 20 cm. høyere enn en voksen person som står på knærne.

Da vil det være mulig for en person å kle av og på seg uten for store akrobatiske krumspring.

Dette vil være minimumshøyde, og selvfølgelig kan du lage den høyere hvis du ønsker det.

 

Teorien på høyde stemmer bra, hvis vi ikke tar med detaljer som kledning under sperrer, tykkelse på gulvbord, tykkelse på madrass og mulig "garpehugg" i sperrer ned mot toppsvill. :) Så det "krabber" nok ned mot 1,2 m under mønet, eller noe lengere ned. Og det forutsetter at sperrene felles inn mot mønedrageren og ikke legges oppå. Forutsetter minst en søyle for å støtte opp drageren, litt avhengig av hvor i landet denne hytta skal oppsettes. Enkelte steder i tregrensen kreves det 6,5 kN bare i snølast og så kommer ca 30 cm med jord/torv, som også må regnes med. 

 

Ellers er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar bjelkene i gulvet under hemsen stikke noe ut på siden av hytta og setter kneveggen rett over ytterveggen så kan du nok klare å vinne noen cm på høyden, men skulle jeg få det helt riktig måtte jeg nok hentet frem mine gamle permer med byggdetaljer fra NBI.

Det er snart en halv mannsalder siden jeg satt på et arkitektkontor og tegnet hus, men folk som er i bransjen tar dette vel nesten på øyemål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Synes personlig en slik hems blir noe for lav og lite utnyttbar, selv om det går ann å krabbe rundt for unger. Men under leik, skal det ikke mye til før de skaller i himlingen. Samme hver gang, de skal reise seg opp fra madrassen, etter å ha ligget nede. Og en gang i blandt skal det også rengjøres og vedlikeholdes. Husk også på stige/trapp. Den vil ta plass i rommet nede. Og en vertikal stige tar ikke plass, men bør vel ikke brukes av småunger.

 

Har både bygd og prosjektert (bl.a. tegnet) en del skråtak. Av praktiske årsaker, som oppsetting og senere vedlikehold og bruk, er det fordel å bruke en knevegg. Der det skal soves, bør gennerelt høyden være så stor at en kan reise seg opp i sittende stilling, enten det er i en seng, eller på en madrass. Gennerelt anbefaler jeg ikke lavere knevegg enn 70 cm, men det er opp til deg.

 

Men ved å legge møneretning den andre veien, så kan du få brukbar høyde på hemsen. men da blir hytta vesentlig høyere. Du kan også øke bredden litt, på opprinnelig plan. B lik 5,5m, eller 6m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar bjelkene i gulvet under hemsen stikke noe ut på siden av ytterveggen så kan du nok klare å vinne noen cm på høyden, men skulle jeg få det helt riktig måtte jeg nok hentet frem mine gamle permer med byggdetaljer fra NBI.

Det er snart en halv mannsalder siden jeg satt på et arkitektkontor og tegnet hus, men folk som er i bransjen tar det vel nesten på øyemål.

Tenker du på en utkraging og trapping av vegglivet? I så tilfelle, tror jeg det er bedre måter å øke høyden på hemsen.

 

TS trenger uansett en (el. flere) prof., for å prosjektere dette og de kan ta seg av detaljene. Trolig også bedre å diskutere detaljer med dem. Er tømer kjent/avgjordt, har han/de sikkert også innspill å komme med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bygde min egen hytte la hadde jeg en planløsning som gjorde at jeg kunne legge Hems over soverom.

Reduserte himlingshøyden til 210 i disse rommene. I stue/kjøkkenarealet la jeg opp saksestoler med Max vinkel innvendig.

Ba om å redusere undergurten i takstolen til et minimum da soveromsvegger støttet og det måtte ikke dimensjoneres for for fritt spenn.

På denne måten knep jeg 30 cm her og 5 cm der.

La inn hanebjelke med høyde 188 cm slik at arealet ikke er målbart. Reguleringsplanen tillot ikke mer en en etasje.

"Heisen er et rom med ståhøyde i midten på 12 m2 og sengeplasser til 4.

Men som sagt over; ta kontakt med prosjekterende fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på en utkraging og trapping av vegglivet? I så tilfelle, tror jeg det er bedre måter å øke høyden på hemsen.

 

TS trenger uansett en (el. flere) prof., for å prosjektere dette og de kan ta seg av detaljene. Trolig også bedre å diskutere detaljer med dem. Er tømer kjent/avgjordt, har han/de sikkert også innspill å komme med. 

 

post-4220-0-64881600-1414946080_thumb.gi

Hvis kneveggen, nr. 1, står rett over husets yttervegg så får du bare et litt ekstra stort takutstikk på sidene.

Men hvis du må bruke en hanebjelke, nr.2, så stjeler jo den en del høyde. Denne trenger ikke kles inn og kan da f.eks brukes til å henge opp diverse ting i for å unngå museskader når hytta ikke er i bruk.

Men som sagt, det er lenge siden jeg holdt på med disse tingene så det er sikkert mange som er bedre enn meg til å finne gode løsninger.

 

Jeg har et hus med valmet tak og kaldt loft bygget med takstoler.

post-4220-0-67558700-1414946793_thumb.jp

Fri høyde på midten er 1,9m, akurat nok til at jeg som ikke er mer enn 1,70m så vidt kan gå oppreist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill. Å lage knevegger er ikke dumt, men med tanke på hvor lita hytta er, så kan ikke de være for høye - da vil hytta bli altfor høy, og se helt rar ut. Det er om å gjøre å holde hytta lavest mulig, men samtidig kunne bruke hemsen til soving og gjerne lek... Det kan også være aktuelt å gjøre hytta noe bredere - må visst tegne videre, ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis kneveggen, nr. 1, står rett over husets yttervegg så får du bare et litt ekstra stort takutstikk på sidene.

Men hvis du må bruke en hanebjelke, nr.2, så stjeler jo den en del høyde.

 

Da forstår jeg hva du tenkte på, jeg missforsto. :) 

 

TS har ennå ikke kommentert, om dette dreier seg om en hyttetomt i tregrensen, i et snørikt område. Men hvis det er det, så fører en slik løsning til en del dimensjonsøkninger på stolpene (bindingsverk) i yttervegger og en unødig økning av dim. på enten overgurt, eller undergurt. Og er det store snølaster vi tenker oss, er nok også hanebjelken nødvendig, for å spare unødig økte dimensjoner på bæresystem. Så da krever nok din løsning, en tradisjonell A-takstol. Og den stjeler takhøyde. Den krever også en godkjenning for bygningstekisk prosjektering/godkjenning, i Tiltaksklasse 2.  Men det går fremdeles ann å bruke mønedrager, selv om taket utkrages. Er tvilsom til løsningen, hvis det er et snørikt område og med torv på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill.

Vet ikke i hvilken kommune dette dreier seg om og om de er "snille" med godkjenning, som Selvbygger. Men de vil nok ikke godkjenne dette, uten at dette er dimensjonert av et kompetent firma, som har ansvarsrett bygningsteknisk prosjektering, i min. Tiltaksklasse 1., avhenigg av bærekonstruksjon. Trolig kreves det Tiltaksklasse 2. De oppererer med omtrent samme timepriser, så ta en prat med kommune først. Og kontakt et kompetent firma etterpå.

 

Skal du ha en praktisk hems, tror jeg det er en god ide å øke bredden på utvendig veggliv og lage skisse (i plan) deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er et krav fra lokale myndigheter med maks 27 grader, ville jeg gått opp til min 35 grader,  gjerne høyere. Som du er inne på, tegne videre. Du mister verdifullt areal hvis du ikke hever taket. På hemsen burde du planlegge med en sittegruppe og med tiden kanskje en TV, så slipper du å ha det bråket nede når du sitter foran peisen. Hytta di vill få en mye høyere verdi, både bruksmessig og i kroner, hvis du får til en hemsløsning som min. har en god sittehøyde. Sjekk litt på nettet, det er mange små hytter der med gode løsninger for en hems, Målsatte tegninger er det også. Jeg ville heller ikke hatt en løsning med knevegger, da mister du lagringsplass. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er et krav fra lokale myndigheter med maks 27 grader, ville jeg gått opp til min 35 grader,  gjerne høyere. Som du er inne på, tegne videre.

Han ønsker torv på taket. Og da det nok ikke noe fordel, med større vinkel på taket.. Burde helst være litt mindre vinkel. Men 27 er greit nok, spessielt hvis han bruker ferdigtorv i det øvre laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved over 30 grader må det legges avlastningsrammer, ref. Nittedal torvindustri. Flere på nettet er opp i 35 grader både på hus og garasje. Enklere å forholde seg til takvinkel på under 27 grader, men mulig med brattere tak. Løsning må utarbeides av ansvarlig leverandør. Nå skal jo ikke jeg bygge, men med litt ekstra innsats så blir jo bruksverdien på denne hytta større, hvis det er et konstruksjonskriterie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke fått tydelig nok frem konseptet med denne hytta. Dette skal være en "hytte-hytte" som skal brukes i forbindelse med sauetilsyn/sauesanking. Den er planlagt bygd på 850 moh, selvsagt uten vei, og skal ikke ha innlagt vann eller strøm. Torv til taket er tenkt tatt ut på stedet, og så vidt jeg har skjønt bør da ikke vinkel være over 27 grader. Tanken er å holde hytta så lav som mulig for at den ikke skal ruve, men samtidig vil jeg gjerne bruke hemsen til soveplass, og gjerne at ungene kan være der noe. Så spørsmålet var i utgangspunktet hva som er "vanlig" høyde på sovehems ( da snakker jeg gammeldags "hytte-hytte" og ikke type Hafjell-hytte i alpinbakken...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det er noen som holder igjen, og fremdeles bygger "hyttehytter". Regnestykket til REs lenger opp her er jo nyttig. For å se for seg hvor mye rom dette faktisk gir, kan det være en ide å bygge seg et slikt "tak" med noen planker og presenninger ute i hagen. Det er først når en kryper innunder der at man ser hvordan rommet vil fungere.

Jeg har en gang ligget på en hems som var under en meter. Det fungerte helt ok som seng, men det var veldig krøkkete å komme inn og ut av hemsen når høyden var så liten at man ikke kunne sitte på hemskanten for å komme ut i stigen. Unger klarer å leke der, uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.