Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur med flyktninger -- trenger hjelp!


pahatlem

Anbefalte innlegg

Hei pahatlem.

Først, supert tiltak, i et integrerings- og folkehelseperspektiv har jeg sansen for dette :-)

 

Etterhvert som du får tilgang til steder og utstyr kan du ikke poste spesifikk info om hva du/dere har fått og hva som ønskes/trengs?

Jeg har en del forskjellig og kan tenke meg å dele dersom det er behov. Men det er jo ikke vits i for dere å ende opp med ørten-hundre og fjorten for mye av en type turutstyr og mangle noe annet essensielt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ideen om å gi av egen overflod er fin, og har kokeapparat (muligens 2stk), og 2 soveposer (billige men helt ok) som gjerne sendes til ønsket adresse. Tar jeg en ekstra kikk kan det være det finnes både fiskeutstyr, klær, m.v. Det er nok flere som har utstyr å avse om man bare kikker etter, og dette formålet er jo strålende. Kall det FF-dugnad og lag egen tråd. Jeg har stor tro på hva brukerne her inne kan klare å finne frem i beste pay-it-forwards stil.

Du er en fest, du!  :D 

Tusen takk -- jeg garanterer at vi kommer til å få bruk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på jakt etter plasser / hytter som kan passe for friluftsaktiviteter så har Stavanger Turistforening denne:

http://ut.no/hytte/3.2419/

Trykk på "Vis hele teksten" ca. midt på siden så får du opp leiepriser. 

Jeg tror en kollega hadde sjekket ut Nodhagen. Jeg skal snakke med ham -- uansett så ser det veldig bra ut, og prisen er rent fram overkommelig i forhold til mange av alternativene. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pahatlem.

Først, supert tiltak, i et integrerings- og folkehelseperspektiv har jeg sansen for dette :-)

 

Etterhvert som du får tilgang til steder og utstyr kan du ikke poste spesifikk info om hva du/dere har fått og hva som ønskes/trengs?

Jeg har en del forskjellig og kan tenke meg å dele dersom det er behov. Men det er jo ikke vits i for dere å ende opp med ørten-hundre og fjorten for mye av en type turutstyr og mangle noe annet essensielt. 

 

Nei, jeg er helt enig: I utgangspunktet var jeg jo litt ambivalent med tanke på at dere her på forumet vil bidra selv: Ideelt sett hadde jo Cecilie Skog    :afro:   kitta ut hele senteret med Bergansutstyr først :-) Men når velviljen her er så stor, så kjenner jeg at det blir feil å underkjenne behovet vi har. Dessuten er det klart at behovet fram mot vinteren enten er urimelig stort (vintertur m/telt på fjellet), eller faktisk ganske moderat (hyttetur). Så alt i alt forstår jeg godt hva du mener.

Når det er sagt, så tenker vi at mesteparten av utstyret vi har behov for, skal brukes i skolenes øvrige ferie, altså noen uker i juni, noen uker i august, og høstferien i oktober -- og at det er på den årstiden vi kommer til å komme oss mest (og lengst) ut.

Generelt tenker jeg at det vil være vanskelig å opparbeide et lager med passende klær og sko: Vi vil nok heller prøve å anskaffe nok telt, soveposer og liggeunderlag + kokeutstyr, (hode)lykter, evt fiskeutstyr og lignende. Hvis været blir elendig, og deltakernes bekledning skranter, så er det kvaliteten på telt og sovepose som er det viktigste. Regntøy og støvler anser vi dessuten som obligatorisk antrekk for å i de hele tatt overleve reisen til skolen en oktobermåned i Stavanger: Dette har de fleste -- og for de turene vi planlegger (korte fotturer fra BS), er det kanskje ikke et sikkerhetsmessig krav at alle må ha Arc'teryx Alpha-jakker...  :D 

Så, som en generell "ønskeliste" (skamløst, det vrir seg i magen på meg): Gamle, men brukbare, telt, soveposer, liggeunderlag, kokeapparat og evt. annet utstyr.

 

Men, som sagt -- det meste får et nytt liv her på huset: Deltakerne har (veldig) presset økonomi, og eventuelle klær og sko vil alltid finne en glad bruker.  :thumbsup: 

For øvrig -- jeg nevnte i OP at det er festlig å være på telttur med lønn: Å henge på fjellforum (med god samvittighet) med lønn tror jeg er nesten like flott    :rolleyes:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tidspunktet bedre nå?

 

Gjør det selv/kjøpe billig.   

 

Jeg lager mye turutstyr selv. 

 

Lett feltovn.   Det er med en smule rødmende kinn jeg henleder  oppmerksomhetene på lenken "Gjør det selv".   Der finner du oppskriften (Tommetrix nr 6) på en lett feltovn laget av hermetikkbokser eller gamle malingsspann (ikke plast).   Jeg tror dette må være inspirerende for ungdommeme å lage sin eget utstyr, enkelt er det også..

 

Ellers finner du både her på forumet og på Youtube oppskrifter på å lage alkoholbrenner av colabokser.

 

Om det er vanskelig med tørr småved kan man sette spritbrenneren inne i ovnen, og da blir det en slags stormkjøkken

 

Tarp, stormkjøkken og liggeunderlag.   Kjøp billige plastpresenninger på Biltema.   Biltema har også relativt rimelige stormkjøkken og liggeunderlag til ca 80 kroner..

 

Vindskydd lages enket av gamle aluminium serveringsbrett.  I utgangspunktet er de ikke lange nok, men ved hjelp av en poppetang blir den lang nok.  Sett på 4 vinger, også de poppes på, og vekt dem med steiner slik at de ikke blåser vekk.

 

Og som rosinen i pølsa:  Min stor helt innen "lag det selv":  "Andersj.se".  Gå inn på hjemmesiden hans og bli imponert og få gode tips.. :D

 

Ellers har jeg sånn umiddelbart ett par flotte Crisby Besseggenen som jeg må bli kvitt.  En omnifuel er også tilgjengelig, men den mangler pumpe. Skal i kveld foreta et dypdykk i utstyrsboden og gjøre min kone glad, og se om det er mer å kvitte seg med.

 

Skal legge ut omnifuelen som multifuel på "gjør det selv", (Tommetrix nr 9 (tror jeg) )  Omnifuel som multifuel. 

 

Et praktisk spørsmål:  Er det noen fra Stavanger som er i Oslo med bil og kjører E 18 nedover til uken?   Dersom vi får et tidsrom kan vi stå på strategiske steder og avlevere utstyr.  

 

Bare et spørsmål til slutt; dere vi sikkert få en del brukte kokekar.  Hvordan går det da med f eks muslimer som ikke kan spise mat laget i kar som er brukt til svinekjøtt?

Endret av torø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp.   Kjøp billige plastpresenninger på Biltema.   Biltema har også relativt rimelige stormkjøkken og på Jula i dag fant jeg en liten gassbrenner til under 50 lappen.

Biltema har også liggeunderlag til ca 80 kroner

 

 

Jeg ble litt nysgjerrig når du nevner gassbrenner til under femtilappen. Jeg har trålet gjennom katalogen, men finner ingen som er så billige.

Jeg har en liten lett gassbrenner, men på siste turen måtte jeg varme gassboksen på brenneren for å få fart på kokingen og da oppdaget jeg at den lakk gass rundt kranen. Det begynte å brenne på toppen av gassboksen. Hvis jeg får en ny for under femtilappen så er det kanskje ikke bryet verd å prøve å fikse den.

Det er denne typen brenner jeg har.

post-4220-0-99152400-1414801269.jpg

 

Angående billig transport av pakker etc. så er det kanskje lurt å sjekke Nimber.

https://www.nimber.com/?utm_source=google&utm_medium=textad&utm_content=desktop&utm_campaign=merkevare&gclid=CMmk9vqR2MECFQvjcgod0koAoA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STF har vært veldig kjekke å samarbeide med -- spesielt i prosjektet vårt med turgruppa, ja    :thumbsup: Vi har vel enn så lenge ikke lånt noe utstyr fra den kanten, men det må vi jo selvfølgelig undersøke videre. DNT er jo alle turfolks beste venn -- og de har vel programfestet en tyngre satsing inn mot vår brukergruppe for tiden.

Jeg tror ikke STF har så mye utstyr å låne ut. De har bare noen småting som er beregnet som et suplemang til turlederne. Kart, kompass, litt tauverk, gåstaver etc.

Men Madlaspeiderne har kanskje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig når du nevner gassbrenner til under femtilappen. Jeg har trålet gjennom katalogen, men finner ingen som er så billige.

Jeg har en liten lett gassbrenner, men på siste turen måtte jeg varme gassboksen på brenneren for å få fart på kokingen og da oppdaget jeg at den lakk gass rundt kranen. Det begynte å brenne på toppen av gassboksen. Hvis jeg får en ny for under femtilappen så er det kanskje ikke bryet verd å prøve å fikse den.

Det er denne typen brenner jeg har.

attachicon.gifGassbrenner2.jpg

 

Angående billig transport av pakker etc. så er det kanskje lurt å sjekke Nimber.

https://www.nimber.com/?utm_source=google&utm_medium=textad&utm_content=desktop&utm_campaign=merkevare&gclid=CMmk9vqR2MECFQvjcgod0koAoA

Nei, nå ble jeg usikker, så bare på den i forbifarten. Sjekket akkurat katalogen og fant den ikke jeg heller.  Skal ringe Jula når de åpner.

Har fjernet påstanden fra innlegget.

 

Legger meg flat!! kr 199.  Skivebom!

Endret av torø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ordner selvfølgelig gratis reservasjon av Blåfjellenden?    :frantics:   "Klart det, skulle bare mangle"   :angel:

Har lest tilsynsbloggen din med stor interesse lenge nå -- veldig misunnelig, og (litt) glad på din vegne. Får se til å komme meg oppover fidjadalen selv, snart -- og hilse på.

Jeg kan selvsagt sjekke hvordan STF stiller seg til en slik sponsing, det ville være svært hyggelig å få en slik gjeng på besøk. Med bakgrunn i at slike ting er et satsingsområde så kan det godt tenkes at de vil være positive.

Jeg har i hvertfall nok kaffe på hytta....

Jeg er litt redd for at det i så fall må bli til våren, jeg tråkket på årets første snø i går.

Og hadde dere tatt turen innover, så ville jeg ha laget et eget innlegg på bloggen - det hadde vært en skikkelig god historie å ta med.

Det er alltid kjekt med tilbakemelding på bloggen - takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter og understreker viktigheten av å følge Martins råd om konkrete lister over hva dere trenger, og at disse listene oppdateres hyppig.

Selv om vi til en viss grad gir ting vi har minst to av, skal vi tross alt betale porto.

Når det gjelder telt, synes jeg dere har lagt lista ganske høyt, når du nevner ordet storm på fjellet. Ikke ta motet fra en varmblodig mann eller kvinnne med å debutere i ekstremvær. Dette vet jeg en del om, hvor lista var for høy, og frilufts gleden ble drept for evig og alltid for svært mange.

Men når dere tar kontakt med bedrifter som lager disse tingene, går det an å håpe på et ekstremtelt.

Ikke minst av hensyn til de av deres klienter som virkelig tenner på friluftslivet, og som forhåpentligvis blir å se med fiskestang i fjellheimen

Personlig klarte jeg meg med et (også på høyfjellet), med et kassert telt fra Velferden på Andøya flystasjon som jeg sydde opp og reparerte. Først i 1996 kjøpte jeg et nytt telt (partivare) i 1996. Og først i 2005 tok jeg meg råd tii et Hilleberg Akto.

Men som sagt. Vær konkret og orienter oss hyppig. Ikke minst av hensyn til ditt gode tiltak, som jeg er sikker på at flere, og kanskje også jeg vil kopiere, og føre egne friluftsgleder over på et annet plan, enn som minner på en datamaskin eller veggen.

Likevel, Gratulerer med et svært godt tiltak, som må gi dere som holder på med det utrolig glede og inspirasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder telt, synes jeg dere har lagt lista ganske høyt, når du nevner ordet storm på fjellet.  Ikke ta motet fra en varmblodig mann eller kvinnne med å debutere i ekstremvær.  Dette vet jeg en del om, hvor lista var for høy, og frilufts gleden ble drept for evig og alltid for svært mange.

Men når dere tar kontakt med bedrifter som lager disse tingene, går det an å håpe på et ekstremtelt.

Ikke minst av hensyn til de av deres klienter som virkelig tenner på friluftslivet, og som forhåpentligvis blir å se med fiskestang i fjellheimen

 

Mitt første telt kjøpte jeg fra Ellos. Iglotelt med stormklaffer og et lite fortelt.

Dette teltet fungerte veldig bra under alle forhold selv om det hadde litt dårlig lufting.

post-4220-0-92237700-1414936473_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@torø: Vi får tilgang til ny sløydsal utpå våren 2015 -- så DIY-prosjekter er en god idé. Andersj er åpenbart en syk, syk mann  :whistle:  Ny favorittside! Tommetrix følges med entusiasme herifra og ut.

 

Jeg tror ingen aktuelle turkandidater vil bry seg et fnatt om grytene. Vi har vel knapt nok én eller to slike deltakere på hele programmet (over to hundre deltakere), og er de så "vanskelige" at de ikke kan spise fra gryter med ukjent opphav, er de nok vanskelige på andre ting og -- og følgelig ikke de første vi drar med på tur i skauen  :hmm: Vi tvinger ikke bacon ned svelget på noen, men jeg griller mine baconpølser på samme rist: har aldri vært et problem. Poenget med intro er jo nettopp å lære flyktninger hva de kan forvente i sitt nye land, og hvilke særkrav det vil koste dem mye å fremme i tide og utide...

 

Ad "storm på fjellet": Helt enig, poenget mitt var vel nettopp at dette jo er urimelig: Vi forsøker først og fremst å få tak i 3-sesongsutstyr (Hyttetur på vinter, telt sommer og høst).

 

Mitt første telt kjøpte jeg fra Ellos. Iglotelt med stormklaffer og et lite fortelt.

Dette teltet fungerte veldig bra under alle forhold selv om det hadde litt dårlig lufting.

 

 

Ikke kimse av Ellos-telt! Jeg hadde et i mange år, jeg og -- om enn ikke i så heftig bruk som det bildet der: Tøøøft.

Sånn eller, og mere generelt: Vi ligger vel nå an til å ta vinterturen vår til Turistforeningen hytte på Nodhagen: Drar vel med oss en 25-30 stykker, og så sover noen av oss i telt utafor. Legger sikkert inn en topptur til Vårlivarden, med værforbehold. Det tenker jeg blir bra. Jeg fikk booke hytte til en grei pris, men venter på tilbakemelding fra Stavanger Turistforening om ytteligere rabattering.

Ad detaljert utstyrsliste: vi sitter å grubler litt på hvordan vi best kan gjøre dette, se hva jeg skrev lenger oppe i tråden. Jeg skal forfatte noen frierbrev til diverse produsenter... Jeg kommer selvfølgelig til å oppdatere denne tråden jevnlig etter hvert som vi skrider fram i dette prosjektet.

Til slutt -- takk igjen til dere alle for entusiasmen!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvsagt sjekke hvordan STF stiller seg til en slik sponsing, det ville være svært hyggelig å få en slik gjeng på besøk. Med bakgrunn i at slike ting er et satsingsområde så kan det godt tenkes at de vil være positive.

Jeg har i hvertfall nok kaffe på hytta....

Jeg er litt redd for at det i så fall må bli til våren, jeg tråkket på årets første snø i går.

Og hadde dere tatt turen innover, så ville jeg ha laget et eget innlegg på bloggen - det hadde vært en skikkelig god historie å ta med.

Det er alltid kjekt med tilbakemelding på bloggen - takk.

Sommerhalvåret er nok langt mere realistisk, ja :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@torø: Vi får tilgang til ny sløydsal utpå våren 2015 -- så DIY-prosjekter er en god idé. Andersj er åpenbart en syk, syk mann  :whistle:  Ny favorittside! Tommetrix følges med entusiasme herifra og ut.

 

Jeg tror ingen aktuelle turkandidater vil bry seg et fnatt om grytene. Vi har vel knapt nok én eller to slike deltakere på hele programmet (over to hundre deltakere), og er de så "vanskelige" at de ikke kan spise fra gryter med ukjent opphav, er de nok vanskelige på andre ting og -- og følgelig ikke de første vi drar med på tur i skauen  :hmm: Vi tvinger ikke bacon ned svelget på noen, men jeg griller mine baconpølser på samme rist: har aldri vært et problem. Poenget med intro er jo nettopp å lære flyktninger hva de kan forvente i sitt nye land, og hvilke særkrav det vil koste dem mye å fremme i tide og utide...

 

Ad "storm på fjellet": Helt enig, poenget mitt var vel nettopp at dette jo er urimelig: Vi forsøker først og fremst å få tak i 3-sesongsutstyr (Hyttetur på vinter, telt sommer og høst).

 
 

 

Ikke kimse av Ellos-telt! Jeg hadde et i mange år, jeg og -- om enn ikke i så heftig bruk som det bildet der: Tøøøft.

Sånn eller, og mere generelt: Vi ligger vel nå an til å ta vinterturen vår til Turistforeningen hytte på Nodhagen: Drar vel med oss en 25-30 stykker, og så sover noen av oss i telt utafor. Legger sikkert inn en topptur til Vårlivarden, med værforbehold. Det tenker jeg blir bra. Jeg fikk booke hytte til en grei pris, men venter på tilbakemelding fra Stavanger Turistforening om ytteligere rabattering.

Ad detaljert utstyrsliste: vi sitter å grubler litt på hvordan vi best kan gjøre dette, se hva jeg skrev lenger oppe i tråden. Jeg skal forfatte noen frierbrev til diverse produsenter... Jeg kommer selvfølgelig til å oppdatere denne tråden jevnlig etter hvert som vi skrider fram i dette prosjektet.

Til slutt -- takk igjen til dere alle for entusiasmen!

 

Da sender jeg ett par Ceispy Besseggen str 42 i morgen + 1 stk lett feltovn til mal + litt småsnacks.  Har du vurdert om det er noen som kan ta med utstyr fra f eks Oslo, og som kjører E18 til Stavanger?

 

Vedr Andersj.se.  Sjekket akkurat opp nettsiden hans og fikk også til svar at serveren ikke lenger finnes.   Prøvde en gang til og da gikk det bra, :hyper: måtte rilktignok klikke på "en gammel side" som det sto på skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, alle sammen!

Jeg er aldeles rørt av engasjementet her på ff -- fine folk! Senterledelsen her er like takknemlig som meg over tilbakemeldingene.

 

Alt dere kan tenke dere å avse, sendes til:

 

Pål Hatlem

Johannes Læringssenter

Pb 1576 Kjelvene

4093  STAVANGER

 

Om forsendelsen merkes med avsender, kan vi i det minste sende en påskjønnelse i form av takke- eller julekort til de som ønsker det :-) Om noen har noen spørsmål kan jeg nås på telefon 954 87 903, evt. [email protected].

Tusen, tusen takk til alle!

 

Med vennlig hilsen,

 

Pål Hatlem, Introduksjonsrådgiver ved Johannes Læringssenter

Da er pakke avsendt.  Sporingsnummer:   KP 01 346 311 2 NO. 

 

Savner fremdeles en liste over hva dere trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen, alle sammen!

I disse dager går det ut forespørsler om utstyrsbidrag og "samarbeid" (fin omtale i eventuelle medier etc.) til produsenter og forhandlere over det ganske land. Håper inderlig på positiv tilbakemelding fra noen av disse.

Ellers forstår jeg at noen av dere kjekke mennesker begynner å bli utålmodige med meg -- jeg beklager at jeg har vært "sløv" med oppdateringene. Det er to grunner til at ting tar tid: 1. Arbeidsbeskrivelsen min er dessverre ikke 100% friluftskonsulent (akk og sukk): Jeg har altså måtte nedprioritere turplanleggingsarbeidet til fordel for mere ordinære oppgaver den siste tiden. 2. Jeg har måttet avklare videre gang i prosjektet med ledelse og samarbeidspartnere internt og eksternt.

Nå er jeg endelig på gang med turplanlegging igjen, og dere kan vente dere noe kjappere svar og oppdateringer i tiden framover.

Forøvrig har vi nå booket hytte på Bergsagel til vinterferien, vi hyggelige menneskeri DNT/STF. Dette blir gøy!

Flere av dere har allerede sendt inn utstyr til oss: Det er fantastisk kjekt! Av "de 3 store" har vi fått inn én kjempesekk, ett telt og én sovepose + liggeunderlag (takk @Lompa ).

Så til etterspurt liste over hva vi faktisk har å rutte med på huset, altså inkludert hva vi allerede har tusket til oss før jeg lagde denne tråden.

Foreløpig utstyrsliste:

[table]

Telt:

1 (tremanns)

Helsport Børgefjell Tremanns

Soveposer:

5

4 Tresesongs, 1 sommer

Liggeunderlag:

5

1 oppblåsbart, 4 tynne skum

Ryggsekker:

5

1 Storsekk, 4 (veldig) små

Stormkjøkken/brenner:

2

1 Trangia rødsprit, 1 primus gassbrenner

[/table]

Ellers har vi også fått inn to kompass, en kaffekjele og en svartkjele, og et par gode fjellstøvler. @ sendte dessuten en forundringspakke med masse kjekt i, og har ansporet oss til kreative sløydprosjekter i beste tommetrix-stil når lokaler til slikt blir tilgjengelig.

Vi har selvfølgelig en vei å gå før vi er turklare for egen maskin, men til vinterferien trenger vi i det minste ikke ekstra telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting til:

Utstyret som kommer inn er primært tiltenkt bruk under oppsyn, veiledning og følge med oss ansatte på organiserte turer. Allikevel tenker vi at dersom spesielt entusiastiske deltakere ønsker å låne utstyr til type helgetur for egen maskin med venner eller familie, vil vi låne ut utstyr etter behov mot et fornuftig (veldig lavt) depositum til skolen. Litt skeptisk til eventuelt utlån av eventuell multifuel, men vi får vel se deltakerne an :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg kan våre verdt et forsøk på sponsing, mener å ha lest at de har sponset noen sett med turklær til lignende formål.

Når det gjelder hytter, prøv også speiderhyttene, de er ofte ledige i skoleferien. Selv er jeg veldig glad I totembu på vier, 35kr pr pers, 23 senger. (Ja, det er "vår" speiderhytte ;) )

vesterlenkrets.no/totembu

Skal også rydde litt på boden hjemme hos gamlingene neste gang jeg er i Stavanger, kanskje jeg finner noe lurt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Pål her har du en knall god ide tror jeg. Jeg ville valgt følgende framgangsmåte for å lykkes med dette, jeg ville organisert det som et prosjekt med lokal forankring for å få på plass finansiering og sponsorer.

Jeg ville gjort følgende. Lag en prosjektbeskrivelse for å sikre deg støtte i den organisasjonen du tilhører. Etablere en prosjektgruppe sammen med noen av de du hadde med på tur. Ta kontakt med Moskeene, der kan du få støtte av helt åpenbare grunner. Får du prosjektet forankret i din egen organisasjon og i Moskeene har du den forankringen du trenger for å gå videre.

Lage en prosjektbeskrivelse med en egen organisasjon – sett opp et budsjett og en aktivitets / framdriftsplan – beskriv hva som er nytt / unikt med ditt prosjekt – bilder og beskrivelse fra den turen dere har hatt osv.

Nå kan du begynne å skaffe finansiering og sponsorer. Lykke til, det finnes alltid penger til gode prosjekter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.