Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Icebug - eller andre fjellstøvler med pigger


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert på å kjøpe meg støvler med pigger for bruk på de små turene når det begynner å bli glatt og isete i partier i fjellet.

 

Noen som har erfaringer med Icebug? Jeg ser at man f.eks. her er veldig positive http://www.outnorth.no/no-icebug/speed-bugrip.php#color=Black

 

Noen som har prøvd å pigge opp gamle fjellsko? Noen gammeldags busspigger f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

jeg er på mitt andre par Ice-bug støvler, fordi det er en del vekslende føre, hvor jeg bor og dermed ofte glatt. De er veldig fine som hundelufter støvler og du står godt fast med piggene.

Det første par mistet noen sentrale pigger, men det var fordi jeg misbrukte brukte dem på truger (forsvarets metall-) og annen misbruk.

 

Men det er myke støvler = joggesko med høyt skaft, hvis du tenket på egentlige fjellturer. XXL har i øvrigt salg av dem et par ganger i løpet av året til mye rimeligere pris.

Men jeg er fornøyd med de til sitt bruk.

 

Noen spesialbutikker pigger dine favoritt treningssko fx. Løpslabbet. De kan sikkert også pigge et par gamle fjellstøvler. Busspigger høres dog veldig store ut?

 

Jeg har engang selv pigget et par gamle støvler ved å borre hull i passe diameter og dypde og presse minste personbils pigg inn med tang og skrujern langs kante etter å ha gitt hullet litt silikonspary.

 

Muligens kan du overtale et dekkfirma til å gjøre det samme. De har trykkluftpistolen til å skyte piggene inn.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt de IceBugs-skoene der i 2 sesonger, fortrinnsvis til hundelufting i nærområdet. Jeg har en hund som drar som et uvær når hun tar ut, og da gjelder det å stå fjellstøtt i lia. Helt greie til småturer, men jeg synes at de er veldig kalde på beina, så det må ekstra ullsokker i for å holde varmen. Skoene har holdt seg bra, til tross for sørpete vestlandsvær og grus i bakken, så jeg er fornøyd med kvaliteten til mitt bruk.

Følg med på XXL, jeg betalte halve prisen for mine.

 

Tar vi en lengre tur på fjellet, så bruker jeg de vanlige støvlene mine, og har med brodder i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Icebugs 3 vintre, både langs landevei og i terrenget. De gir suverent feste,  jeg har brukt dem mye mer enn jeg regnet med. Piggene har holdt godt, men jeg var ofte våt på beina sist vinter. Det blir nok et nytt par fram mot jul.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt litt forskjellig piggsko og støvler.

Sarva, super piggsko men best til jogging og trening.

ascics med utskiftbare pigger. Piggene er vanlig stål og slites fort, veldig dårlig feeling på de.

icebug bugrip3. Litt mer tursko og mindre demping enn f.eks Sarva. Veldig god pigger men de er lave. Ok til tur på glatt uten noe særlig snø. Men egentlig ikke gode hverken som joggesko eller tursko.

icebug sorix bugrip. Dette er høye støvler med pigg. Klasifisert til minus 40. Ikke testet de så kaldt men aldri fryst på beina i de selv med bare tynne bomullsokker. Egentlig ganske lette støvler. Ikke like tighte og stive som en god fjellwtøvler men langt bedre enn slikt som kanadaboots. Mine favorittstøvler på snø selv om piggene ikke trengs på rent snøføre. Disse finnes også uten pigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Jeg kommer til å bruke skoene kun på småturer på de lokale toppene her, uten storsekk.

 

Jeg har dårlig erfaring med brodder på underlag bestående av stein/islagt stein og islagt jord etc. Ikke bare at festet er dårlig - men de er for lett å miste. Spesielt i mørke.

Er generellt skeptisk til å handle sko på nett og XXL har kun damemodeller inne nå ser jeg.

Hvordan er passformen på disse skoene om man har bred lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hvis du mener løse "gummi strikke brodder" så har jeg aldri opplevd at de ikke skrenset under foten for senere å sklie helt av bortsett fra disse:

 

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

 

Jeg har selv brede føtter og passer fint Ice Bug - faktisk veldig fint og er fornøyd med slitestyrken. At jeg mistet pigger tilskriver jeg mitt eget misbruk.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.