Gå til innhold
  • Bli medlem

Datasett over norske fjelltopper


kvitebjørnen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på om det er noen her som vet om det finnes noen flere åpne datasett over norske fjelltopper med gps-koordinater. De beste jeg har funnet er disse:

 

Norske fjell over 1000 meter

http://www.erikbolstad.no/geo/noreg/norske-fjell-over-1000-meter/

 

Geonames.org

http://download.geonames.org/export/dump/

 

Den første er ganske bra, men har bare topper over tusen meter. Den andre dekker alt, men er mangelfull og fryktelig unøyaktig.

 

Noen som vet om andre steder man kan finne fjelltoppdata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du registrerer deg på peakbook, trykker hovedmeny -> avansert søk kan du f.eks. filtrere på alle topper over 1000 meter i Norge med en gitt primærfaktor. Blir nok ikke helt nøyaktig, men burde være tett opp mot 100% om du velger primærfaktor 100.

 

4881 treff per nå. Burde holde en stund :)

 

Edit: der kom jeg etter posten din - se bort fra denne om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ute etter dei meste data som ligg i vanlege 1:50000 kart, finn du det fritt nedlastbart på kartverket.no Så får du gjera eigne analyser for å trekke ut den informasjonen du er ute etter. Meir komplett datasett over norske fjelltoppar av alle høgder og med koordinatar, er det vanskeleg å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvad med http://nfo2000m.no ?

 

Det er vel bare for 2000-metere? Topper over tusen meter har jeg et brukbart datasett for allerede :)

 

Dersom du er ute etter dei meste data som ligg i vanlege 1:50000 kart, finn du det fritt nedlastbart på kartverket.no Så får du gjera eigne analyser for å trekke ut den informasjonen du er ute etter. Meir komplett datasett over norske fjelltoppar av alle høgder og med koordinatar, er det vanskeleg å finne.

 

Det høyrest interessant ut. Viss ein kunne laste ned alle data som ligg i vanlege kart, hadde det vore fantastisk. Eg skal sjå på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kartdata fra offentlige sivile organer ble endelig fritt tilgjengelig siste år (flere år etter resten av Europa), finnes på kartverket.no som @afe skriver.

Jeg har ikke peiling, men en kompis er veldig flink på dette, og han har laget ulike kart ut fra de data. For eksempel detaljerte skredkart, ut fra data om høgde/bratthet og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alt kartdata fra offentlige sivile organer ble endelig fritt tilgjengelig siste år (flere år etter resten av Europa), finnes på kartverket.no som @afe skriver.

 

Dette er langt frå korrekt. Det er ikkje alle kartdata som er gjort fritt tilgjengeleg. Det er bare kartdata for målestokk 1:50000 og mindre som er gjort tilgjengeleg, i tillegg til terrengmodell (10m), veg og stadnavn.

At resten av Europa har frigitt alle kartdata fleire år tidlegare, er heller ikkje riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke sige så mye omkring dette, @afe. Det har jeg rett og slett ikke nok viten om.

Men jeg vet av erfaring, at der går an å lage ganske detaljerte kart, og trekke ut ganske mye informasjon ut fra de data som er tilgjengelige (og ble tilgjengelige lenge efter resten av Europa/EU).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

 

Alt kartdata fra offentlige sivile organer ble endelig fritt tilgjengelig siste år (flere år etter resten av Europa), finnes på kartverket.no som @afe skriver.

 

Sverige¹ kjem endeleg etter og frigjer kartdata opp til målestokk 1:50000 frå 1. januar 2016, omlag etter same modell som Noreg og Danmark har gjort tidlegare.

¹Sverige er del av resten av Europa, og skulle etter påstanden over, ha gjort dette for mange år sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.