Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en albino skutt


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Alt liv på jorden består av celler. Og inne i hver celle finnes dna. Dna er som en enorm "kokebok" skrevet på et språk man må kunne for å bli i stand til å "bake kaka". Det finnes spesielle proteiner som leser i kokeboka, tolker koden og forteller "proteinfabrikkene" hvordan nye proteiner skal lages. Og så lager proteinfabrikkene alle de nye proteinene som trengs hele tiden. "Lesere", "tolker" og proteinfabrikker, lik dem selv, inkludert.

Noen spør seg hva kom først? Selve datalagringsenheten, dvs genet? Det svært spesielle kodespråket? Proteinene som leser genet? Tolken som oversetter språket, eller selve fabrikken? Med tanke på hvor ekstremt komplisert selv den aller enkleste formen for liv må være, så er så er det vanskelig å tenke seg hvordan dette startet. Hele systemet bygger på sammenhengende rekker av ekstremt kompliserte hendelser. Ikke en rekke, men mange paralelle. En liten feil i en av dem påvirker alt, slik at f.eks en elg blir hvit.

Men noen spør seg om dna gir svar på alt. Elgen startet som en eneste celle. Så delte den seg i to. Så fire, åtte, seksten celler osv. På ett eller annet sted i denne prosessen vet cellene at den ene etter hvert skal bli til en hårsekk og den andre en hypofyse. Og etter hvert som elgen vokser dannes det milliarder av helt forskjellige celler. Vanskelig å forstå at dna'et i individuelle celler styrer dette selv når både cellene og dna'et tilsynelatende bare deler seg i to like deler hele tiden. Som i en kreftsvults.

Dagens fremste forskere sier at det aller mest mysteriøse er hjernen. Om hjernen er "hardwarebasert" eller "softwarebasert" er vanskelig å si, men hvis psykoligiske fenomener kommer fra dna-koden skal jeg påvise en mulig "genfeil". Ikke av samme slag som gjør elgen hvit. Men en "genfeil" som har fått utallige diskusjonsforum til å dø ut og kan ha sin årsak i mangel på "evolusjon".

Hva er "mørkeredsel"? Det er frykt for det man ikke ser. I isolerte stammekulturer finner man ofte igjen det samme i form av religioner som skal "lyse opp" det ukjente. Og disse religionene har ekstrem stor makt over folk. De beskyttes på samme måte som når en mørkeredd person passer på at ingen skrur av lysbryteren. Det samme fenomenet ser man i nordkorea. Opposisjonelle som setter ord på kommunistenes "vedtatte virkelighetsforestillinger" må straks elimineres. Man så det i nazityskland, sovjetunjonen og i veldig mange historiske kulturer. Noen ganger i kombinasjon med forbausende sofistikert kunnskap. Når folk klamrer seg til forestillinger som skal "lyse opp i mørket" kan de til slutt bli mer redde for de som skrur av lysbryteren enn mørket i seg selv.

Ville gjette på at en evolusjonist mener dette må være en arv fra den gang neanderthalerne satt rundt bålet med farlige sabeltigere gående rundt i mørket. Men også det er en hypotese :-)

Den som har lest denne teksten har faktiske ikke den samme hjernen som før. Den har forandret seg litt. Og hvis man har grubblet litt over problemstillingene så har man kanskje hindret noen få tusen hjerneceller i å dø. Faktisk!

Att vi inte bara blir en stor klump av identiska celler beror på epigenetiken på individnivå, där olika delar av generna "skruvas av" eller "skruvas på" med hjälp av olika signalsubstanser som uppstår i olika skeden av utveckling.

Detta är ju fascinerande och fantastiskt. Det är något vi också kan se hos fullvuxna människor, varje gång vi får ett sår eller bryter ett ben ska ju processer både startas och avslutas för att inte få ett tumor som växer på huden eller ett ben som bara blir längre och längre.

Jag är inte säker på vart du vill med mörkerrädslan?

Om mörkerrädslan uppstod som respons på en fara under nattens mörka timmar är det en naturlig selektiv process som gett oss mörkerrädsla. Att vi fortsatt har den kvar är en kombination av kort tid som de mörka timmarna varit relativt ofarliga i delar av världen, samt inget negativt selektionstryck, dvs de som är rädda för mörkret för sina gener vidare.

Om det kunde bevisas att mörkerrädsla ger upphov till en massa föreställningar om att "lysa upp mörkret" och därmed utvecklar religioner skulle ju onekligen många forum tystna.

Är du religiös? Skaffa en nattlampa!

Tror nog att de flesta religiösa skulle säga att det är aningen mer komplext än så. :-)

Att folk slåss för sina religiösa föreställningar?

Tja, se mellanöstern-konflikten för ett snabbt exempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ta toleranse overfor laktose for eksempel. I de områdene i verden hvor de har drukket kumelk lengst, er det færrest som er intolerante for laktose. 

 

Dette er ikke helt riktig, selv om tid er en viktig faktor. Det er i de områdene hvor laktosetoleranse har vært en faktor til suksess (= bedre evne til reproduksjon) det er færrest som er intolerante for laktose. Siden laktoseintoleranse ikke lenger er en suksessfaktor i Skandinavia (et av områdene med veldig lav andel av befokningen som hat laktoseintoleranse, rundt 5% i dag), vil andelen med intoleranse øke over tid siden laktoseintolerante individer i snitt sannsynligvis får like mange barn som andre individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener hypoteser her? Såvidt jeg har fått med meg har vel ingen så langt klart å snekre sammen noe som kvalifiserer til stempelet teori på dette området. Det er mulig noe har gått meg hus forbi så korriger meg gjerne.

Absolutt. Jeg mente teorier i folkelig forstand, ikke vitenskaplig. :) Når det er sagt så tror jeg vi har noen hypoteser som som fungerer nå, men hvorvidt vi noensinne kommer lenger enn dette kan være vanskelig å si. Jeg har inntrykk av at det er mange måter å løse bootstrap prosessen på. Det nærmeste vi kan komme en fasit er nok å finne organsike forbindelser på kometer eller andre planeter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sola slukner vil menneskene måtte flytte ned i huler under jorda og da vil albinoene endelig komme til sin rett.

Når sola slukner?

Mener du når den blir til en "hvit dverg"?

Sola vil nok oppføre seg på samme måte som andre soler ute i universet har gjort før den. Først blir den en supernova som sluker / brenner opp de nærmeste planetene og så vil den krympe inn til å bli en hvit dverg.

Denne prosessen starter sannsynligvis ikke før om ca. fem milliarder år, kanskje på en onsdag, og så langt frem gidder jeg ikke å planlegge.

Huler, mennesker og albino elger vil det vel kanskje ikke være så mange igjen av da, men man kan jo aldri vite.

Kanskje lurt å spare på noen reflekksbrikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är inte säker på vart du vill med mörkerrädslan?

 

 

 
Noen ganger når jeg padler ut mot åpent hav alene i kajakk kan jeg føle en viss instinktiv uro. Hvis jeg ikke har noe å feste blikket på, så kommer denne følelsen mye lettere. Men det er ganske enkelt å fortrenge denne følelsen med litt intelektuell tenkning. Antagelig er dette den største forskjellen mellom mennesker og dyr. Vi kan velge om vi vil la oss styre av primitive instinkter eller ikke.
 
En ting er hva man føler når man sitter i en kajakk eller rundt et bål omgitt av mørke og farlige dyr. Noe helt annet er det å kjenne igjen disse instinktene når i vår urbane tilværelse. I middelalderen nøyde ikke katolikkene seg med å henrette de som ikke godtok deres virkelighetsforestillinger. De pinte dem i hel. Et ekstra ille eksempel, men fenomenet i seg selv har gjennomsyret hele menneskeættens historie. Frykten for det ukjente er så stor at de fleste stikker hodet i sanden. I et moderne samfunn består denne sanden gjerne av hypoteser.
 
Akkurat som hunden har menneskets gener et stort innebygget slingringsmonn for hvor store vi er og hvordan vi ser ut osv. Slike variasjoner er noe helt annet en evolusjon. Darwinister kan i beste fall si at dette slingringsmonnet er en konsekvens av evolusjon. Dvs tilpassningsdyktighet.
 
Det finnes i dag advokater og leger som er sønnesønner av folk som har levd i total isolasjon på steinaldernivå i sydamerikas jungel. Jeg har lest om intevjuer av eskimoer som har levd i isolerte stammer helt frem til nyere tid. De var like intelligente og var ofte langt mer realistiske enn folk i siviliserte samfunn. De kunne f.eks ha en svært klar bevissthet om de faktisk valgte å stikke hodet i sanden. I farten kan jeg også huske (med forbehold) en bok jeg har lest som het "en gul sporhund". "Sporhunden" var sønn av en kvinne som mange kanskje ville tro var like mye ape som menneske. Men på mange områder var han rett og slett et geni. Likeledes vet jeg det finns mennesker som vokser opp i moderne byer som både menneskelig og kulturellt havner på "steinaldernivå".
 
Som nevnt indledningsvis. Jeg tror det meste av menneskets "evolusjon" ligger i hjernens "software". Og denne kan forandre seg svært raskt i begge rettninger.
 
Håper teksten henger sammen. Hadde litt hastverk, for jeg skal ut på tur. :-)
 
Noen ganger når jeg padler ut mot åpent hav alene i kajakk kan jeg føle en viss instinktiv uro. Hvis jeg ikke har noe å feste blikket på, så kommer denne følelsen mye lettere. Men det er ganske enkelt å fortrenge denne følelsen med litt intelektuell tenkning. Antagelig er dette den største forskjellen mellom mennesker og dyr. Vi kan velge om vi vil la oss styre av primitive instinkter eller ikke.
 
En ting er hva man føler når man sitter i en kajakk eller rundt et bål omgitt av mørke og mulige farlige dyr. Noe helt annet er det å kjenne igjen disse instinktene når i vår urbane tilværelse. I middelalderen nøyde ikke katolikkene seg med å henrette de som ikke godtok deres virkelighetsforestillinger. De pinte dem i hel. Et ekstra ille eksempel, men fenomenet i seg selv har gjennomsyret hele menneskeættens historie. Frykten for det ukjente er så stor at de fleste stikker hodet i sanden. I et moderne samfunn består denne sanden gjerne av hypoteser.
 
Akkurat som hunden har menneskets gener et stort innebygget slingringsmonn for hvor store vi er og hvordan vi ser ut osv. Slike variasjoner er noe helt annet en evolusjon. Darwinister kan i beste fall si at dette slingringsmonnet er en konsekvens av evolusjon. Dvs tilpassningsdyktighet.
 
Det finnes i dag advokater og leger som er sønnesønner av folk som har levd i total isolasjon på steinaldernivå i sydamerikas jungel. Jeg har lest om gamle intevjuer av eskimoer som hadde levd i isolerte stammer helt frem til nyere tid. De var like intelligente og var ofte langt mer realistiske enn folk i siviliserte samfunn. De kunne f.eks ha en svært klar bevissthet om de faktisk valgte å stikke hodet i sanden. I farten kan jeg også huske (med forbehold) en bok jeg har lest som het "en gul sporhund". "Sporhunden" var sønn av en kvinne som mange kanskje ville tro var like mye ape som menneske. Men på mange områder var han rett og slett et geni. Likeledes vet jeg det finns mennesker som vokser opp i moderne byer som både menneskelig og kulturellt havner på "steinaldernivå".
 
Som nevnt indledningsvis. Jeg tror det meste av menneskets "evolusjon" ligger i hjernens "software". Og denne kan forandre seg svært raskt i begge rettninger. Og dette kan vi i stor grad styre selv. Men på helt andre måter enn vi tror.
 
Håper teksten henger sammen. Hadde litt hastverk, for jeg skal ut på tur. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sola slukner?

Mener du når den blir til en "hvit dverg"?

Sola vil nok oppføre seg på samme måte som andre soler ute i universet har gjort før den. Først blir den en supernova som sluker / brenner opp de nærmeste planetene og så vil den krympe inn til å bli en hvit dverg.

Denne prosessen starter sannsynligvis ikke før om ca. fem milliarder år, kanskje på en onsdag, og så langt frem gidder jeg ikke å planlegge.

Huler, mennesker og albino elger vil det vel kanskje ikke være så mange igjen av da, men man kan jo aldri vite.

Kanskje lurt å spare på noen reflekksbrikker.

Vår sol är för liten för att bli en supernova, den blir bara en röd jätte innan den blir en vit dvärg.

Som röd jätte blir solen så stor att den når ut till banan där Mars går nu, så vi behöver nog inte bekymra oss om att bo i underjordiska hålor.

Hoppas jorden inte blir uppslukad på en onsdag bara, då har jag vaskedag. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cornix

Jag vet fortfarande inte vart du vill med mörkerrädslan?

Att en art har stor genetisk spännvidd är det största grundlaget för evolutionen, vid förändringar där en genetisk variation har större chans att överleva eller att dö innan man hinner reproducera sig kommer dessa gener bli vanligare eller ovanligare i populationen.

Mutationer är relativt ovanliga, men det är de som är främsta orsaken till att nya arter uppstår.

Alltså genetiska variationer gör att en art utvecklas att bli goda på att överleva i en given miljö, med slingringsmån att kunna klara andra miljöer om pressen finns, nya arter kan gott uppstå utan mutationer.

Mutationer är den stora kraften bakom att utveckla nya släkten, familjer och så vidare.

Evolution sker också bara under tryck, det finns arter som inte utvecklats nämnvärt på miljontals och i vissa fall över hundra miljoner år eller mer, så om människan inte har utvecklats speciellt mycket de senaste 40-50 årtusendena är det inte så konstigt, det har inte varit mycket press på mänskligheten under den perioden.

Dessutom har det skett en god del, nya hudtyper och hårtyper, tillpassning till nya mat och sjukdomar för att nämna något.

Kulturellt kan hjärnan till en nyfödd frisk människa tillpassa sig allt från stenåldersliv till dagens samhälle, helt enkelt för att hjärnan inte utvecklats i nämnvärd grad de senaste tiotusentals åren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sol är för liten för att bli en supernova, den blir bara en röd jätte innan den blir en vit dvärg.

Som röd jätte blir solen så stor att den når ut till banan där Mars går nu, så vi behöver nog inte bekymra oss om att bo i underjordiska hålor.

Hoppas jorden inte blir uppslukad på en onsdag bara, då har jag vaskedag. :wink:

Nå så jeg nettopp på tv at det er en viss fare for at vår galakse, Melkeveien (Vintergatan), vil komme til å kollidere med vår nærmeste nabogalakse Andromeda. Den første effekten av dette vil vi kanskje se allerede om ca. fire milliarder år. Da er det ikke sikkert vi trenger å bry oss om hvordan solen vil oppfører seg en gang i fremtiden.

http://www.astroevents.no/andromedakoll.html

http://illvit.no/universet/rommet/vil-melkeveien-og-andromedagalaksen-kollidere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg nettopp på tv at det er en viss fare for at vår galakse, Melkeveien (Vintergatan), vil komme til å kollidere med vår nærmeste nabogalakse Andromeda. Den første effekten av dette vil vi kanskje se allerede om ca. fire milliarder år. Da er det ikke sikkert vi trenger å bry oss om hvordan solen vil oppfører seg en gang i fremtiden.

http://www.astroevents.no/andromedakoll.html

http://illvit.no/universet/rommet/vil-melkeveien-og-andromedagalaksen-kollidere

En kollision mellan galaxer är inte så mycket av verkligt kolliderande, då galaxer består mest av.. ja, ingenting faktiskt.

Stjärnorna kommer börja rotera runt ett gemensamt centrum, troligen blir supergalaxen mer klotformad, men chansen att planeterna börjar dras ur sina banor är mikroskopisk.

Själva kollisionen i sig kommer också att ta i storleksordningen miljarder år, men som sagt, bara det inte sker en onsdag är det helt ok.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.