Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus fuelbottle og Primus pumpe


Kåbbåi-kåre

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Kåbbåi-Kåre,

Det går utmerket å bruke Optimus fuel bottle til Primuspumpe. Jeg har brukt en Optimus fuel bottle til min Omnifuel i årevis, gjengene er standarisert.

 

Jeg vet dog ikke om jeg ville brukt Imsdalsflasker til bensin, tenker du da på typen som er med hurtigtut/drikketut? I så fall ville jeg heller ha benyttet en flaske med vanlig skrukork for å slippe bekymring for lekkasje under transport.

Husk også at enkelte typer plast i i korker kan reagere med bensinen. Mitt råd er å benytte fuel-flasker laget for formålet.

 

Et raskt forumsøk på bensin i plastflaske gir mer info, som dette:

http://www.fjellforum.no/topic/9156-bensin-på-brusflaske/

og

http://www.fjellforum.no/topic/16268-oppbevaring-av-bensin/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode grunner til å ikke ha bensin på Imsdalflaske / brusflaske
Plasten kan bygge opp statisk elektrisitet. Bensinkanner i plast er laget av antistatisk materiale.
Korken og pakningen er av andre plasttyper, og tåler kanskje ikke bensin.
Flasken blir farlig for retursystemet og kan skape brannfarlige situasjoner.
Barn kan ta feil og forsyne seg med en slurk av flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er de lette og tette. Jeg har brukt en Bonaqua flaske med Imsdal kork i en to års tid nå, men har lurt litt på om det er så lurt. Har ventet på at den skulle gå i oppløsning eller eksplodere eller noe, men ingenting har skjedd. Så hvorfor skulle jeg benytte en tyngre fuelflaske? Hva er utfordringene med statisk elektrisitet egentlig? Er det gnist til å antenne gassen i flasken? Retursystem og barn går ut av regnestykket mitt i denne omgang.

 

Jeg skjønner at fuelflasker er laget for formålet, men er det egentlig nødvendig? Klarer man seg uten? Og er ikke sannsynligheten for lekasje større med fuelflaskene? Et godt tips i en av lenkene over her var jo 1l flaskene med miljøbensin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurest å bruke godkjent emballasje til bensin. En del gummi- og plastpakninger tåler dårlig bensin og går i oppløsning og da kan du lett få lekkasje. 

Faren for eksplosjon er størst når flaska er tom. 

Bensin brenner ikke, men bensingass eller damp brenner på grunn av at den da er blandet med luft.

Hvis du har en flaske full med bensin så kan du åpne flaska og sette fyr og du får bare en liten blå flamme.

Har du en flaske som er tom etter at den har vert brukt til bensin så er faren stor for at den eksploderer hvis det kommer en gnist foran åpningen.

En gang på 1970 tallet var det noen ungdomer som lekte seg med kinaputter på en bossfylling et sted i Gjesdal kommune. En av dem åpnet tanklokket på et bilvrak som stod der og la en kinaputt i åpningen. Det smalt før han fikk fyr på lunta på kinaputten og en alvorlig ulykke var et faktum.

Jeg husker bare avisoppslaget og der stod det at bensintanken hadde vert tom for bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle den eksplodere er det vel en fordel at det er plastflasken som går i luften, og ikke aluminiumsflasken?

 

Det er jo ikke noe pakninger å snakke om i brusflaskene lenger, så det er kanskje en styrke mot fuelflasker med større pakninger. Ser ut som det er lekasje som er den største frykten. Men hvor begrunnet er den egentlig? Lurer på om jeg skal stelle i stand en aldri så liten test. Fylle noen flasker med litt bensin, sette de på hodet, så får vi se hva som skjer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har også brukt brusflasker i årevis til primusdrivstoff. Mest til parafin, men også bensin. Men ikke de nye tynne og myke flaskene. Jeg stoler ikke helt på dem. Derfor har jeg bevisst de siste par årene ikke pantet flasker av gamle sorten. Så jeg har ett bra lager av disse nå.

Når det gjelder argumentene mot, så er jeg enig i risikoen for å ta feil av drivstoff flasken og drikkeflasken. Jeg har faktisk gjort det selv en gang. Etter det har jeg alltid rullet ett par omganger med fargerik tape rundt flasken for å skille den ut. At den skaper problemer i retursystemet er i allefall ikke noe problem for meg. Tomme flasker blir aldri med hjem likevel. De havner på bålet. Og dette med faren for statisk elektrisitet er sterk overdrevet. Vi må huske at selv om en eventuell drivstoff flaske skulle være laget av antistatisk materiale, så er ikke vi det. De aller aller fleste turfolk jeg kjenner , elsker fleeceplagg, i tillegg til ulla si. Det finnes ikke værre materiale når det gjelder statisk elektrisitet , enn fleece. Og likevel tror jeg ikke mange tenker på det når de tømmer drivstoff fra aluminiumsflasken ( som er ledende ) over i brenneren. Det er mye større sjanse for en gnist der ,enn pga av en eventuell plastbrusflaske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man genererer 100 ganger mer statisk elektrisitet ved å gå over ett gulvteppe, enn hva som er nødvendig for å antenne bensindamp! Og som du sier leder aluminium strøm, faktisk en av de beste lederne. Så hvis man skal tenke sikkerhet, kan det være en fordel å vente med å ta av den lodne fleecejakka, og ta på jord før man heller bensin i sommervarmen :)

 

Plast kan skape statisk elektrisitet, og det sikreste er vel å benytte noe annet. Men er nok mye større fare for å antenne noe med alu flaskene. Plasten i seg selv leder heller dårlig den statiske elektrisiteten du selv har bygd opp. Får å si det på en annen måte. Det er MYE større sjans for at du antenne bensinen når du fyller PÅ plastflaska hjemme, enn når du heller fra den. Hvor mange er det som står innendørs å fyller på disse plastflaskene tro?? :frantics:

 

Hvis det er vekta som er årsaken, gå heller til innkjøp av en Triangia plastflaske lagd for formålet. Er vel ikke de 100kr på den flaska som ødelegger turbudsjettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia mi med disse brusflasken er at jeg slipper å ta dem med videre når de er tomme. For meg er disse til engangsbruk. Skulle jeg ta med en drivstoff flaske fra sportsbutikken, ville jeg ikke klart å brenne dem når de er tomme. Jeg hadde endt med å ta dem med videre, fordi de koster noen kroner. Er man gnien så er man gnien. Det blir ikke så mange skikkelig langturer lenger som i yngre dager, men da kunne turene vare mer enn 2 uker , og jeg hadde med opptil 3-4 flasker med drivstoff. Da var det utrolig kjekt å kunne hive en tom på bålet og få litt bedre plass i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.