Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av gass under -15 grader (splittet)


afe

Anbefalte innlegg

Hvis forsøker feiler, så legger du selvfølgelig ut en rapport som vinkler det som om at du ikke kunne gjennomføre testen i henhold til de faktiske forhold som man vil møte på høyfjellet. 

( Feks at du ikke kunne senke det trykket i stua di, til det samme trykket som du ville hatt oppe i høyden på fjellet og at dette forringet hele testen)

Du er en tilhenger av Alternative Combustion ser jeg, Big Combustion har en konspirasjon og hvis vi ikke finner beviset så beviser det at det er en konspirasjon!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testet dette, godt nok ikke i -40 små 20 blå - trur jeg brukte primus-gas det er vanligvis det dei har på bui.

Jeg har en Primus MultiFuel kjøpt på 90-tallet.

Det gikk helt greit, å få fyr på gassen, fikk og en liter med vann til å koke (på litt over 10 min). Men det jeg opplevede var at effekten, etter å ha kokt vann til kaffen, begynte å avta og etter nået tid var det ikke mulig å holde fyr i primusen. OG der var en del tilbake i boksen altså - den var helt ny.
Fik dog laget til meg ganske mye matt innen det slukte, som jeg husker det var det under oppvarming av desserten jeg fik problemer. Resten av måltidet måtte jeg ha boksen stående/liggende oven på grytelokket, men en annen gryte over. Tanken var det det ville holde på varmen, slikt at alt den gas jeg kunne merke var i flasken kunne utnyttes.
Kunne være interessant å prøve igjen, å ha med vekt for å måle hvor mye av innholdet som er borte når flammen slukker - blir dog ikke i minus 40...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet dette, godt nok ikke i -40 små 20 blå - trur jeg brukte primus-gas det er vanligvis det dei har på bui.

<snip>

Det gikk helt greit, å få fyr på gassen, fikk og en liter med vann til å koke (på litt over 10 min). Men det jeg opplevede var at effekten, etter å ha kokt vann til kaffen, begynte å avta og etter nået tid var det ikke mulig å holde fyr i primusen. OG der var en del tilbake i boksen altså - den var helt ny.

Var ventilen på boksen da opp eller ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ser jeg har skrevet at der var minus 23 grader, og det var i 1420-1440moh. Gassen var "4 seasons, 25 % propan, 25 % isobutan og 50 % butan" har ikke skrevet hvilket merke. Har skrevet at flammen var "ubrukelig" etter 44 minutter, og det var ikke desserten, for har skrevet "ble ikke dessert skuffet smilefjes)... En liter med vatn på helt ny gas boks kokte på 11 minutter.

Eg satt ute og brukte vindskjerm og "reflektor" unner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT har som regel gassapparater på sine hytter (ubetjente/selvbetjente) flaskene som brukes på disse er det propan på, ikke alle hyttene er det belegg på hver dag, så det burde bli rimelig kaldt der midt på vinteren. Jeg regner med at de fleste som kommer til en slik hytte får fyr på propanen til kokeapparatet. I teorien skulle det virke ned til -42.

Blir ikke kaldere enn ca -20 her jeg bor, men en gassgrill der flasken står ute burde kunne fungere som testanlegg på et sted det er enda kaldere.

Coleman har/hadde også camping apparater som bruker 1kg propanflasker, disse burde også fungere i ganske kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visstnok komme en Primus vintergass som holder ned til -22...

 

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sniktitt-paa-neste-aars-nyheter2

 

Dette til info! :)

 

Og her er en test ned til -19 for de som er interesserte...

 

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/gass.pdf

 

Edit: interessant artikkel forøvrig. Mer enn impliserer at utformingen av selv boksen kan ha en del å si for resultatet - innholdet er jo det samme blant 4 av 6 testbokser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, slikt jeg læser testen i friluftsliv, ville jeg fått like mye "ut av boksen" i den uformelle testen min, om boksen stod "opp" og ikke skjevt... Nu var effekten min ikke 0 etter 44 minutter, men "ubrukelig"... Uansett interessant, trur jeg må teste igjen til vinter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er boksens utforming og "fornuftige" vekt som er en av årsakene til at boksene ikke kan fylles med en større andel propan. En tyngre og mer solid boks kunne det vært ren propan på. Det ser ut som at på den nye boksen med Primus wintergas er detaljer på boksen endret, og dermed kan propanandelen være noe høyere.

Det er "mulig" å etterfylle/refylle en boks med ren propan fra en camping beholder. Om det sikkerhetsmessig er forsvarlig en annen sak, jeg anbefaler det selvsagt ikke.

Det behøves f.eks dette kit'et:

http://www.aliexpress.com/snapshot/6231450424.html

Det er spesielt morsomt å lese instruksjonen som utvilsomt er oversatt fra kinesisk ved hjelp av google..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnst betre, enklare og langt sikrare alternativ. Konsekvensen av å ikkje få smelta snø til drikke og matlaging, kan vera stor. Og det er når det er kaldast, og behovet er størst, at gassen vil svikte. Men kvar si lyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det flere gasser på boksene i utgangspunket ? Ville det ikke vært bedre å hatt kun den gassen med lavest kokepunkt på boksen? Et kjapt søk på nettet viser at man får 11kg flaske propan til 189,- på lpg stasjonen, så kost er vel ikke avgjørende for blandingen i en 100grams boks ?

 

Men, siden det er blaning, er det vel en årsak til det.

 

Ville man, i teorien, kunne seriekoblet drivgass på egen beholder før beholder med de to andre gassene ? Vet ikke om det ville hatt noen praktisk betydning, men da kunne man hatt med, si tre bokser, to med drivgass f.eks.

 

Det blir forresten -30C hver vinter rett nordøst for Gardermoen flyplass, så det er ikke så langt å reise for å teste @Tor Magnus og @Walle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har med påkrevet trykk å gjøre for at den skal holde seg flytende. Ren propan vil kreve en tyngre og sterkere embalasje.

Mener å huske at en Colman 465gr propanboks  veier nærmere 1000gr.

En vanlige 450gr boks med blandingsgass veier ca 650gr.

 

En annen ting med gass er jo at trykket i boks minske med lavere temperator. En typisk propanbeholder har et trykk på 8 bar ved +20 grader

Ved - 10 grader er vel trykket ned på 3 bar. MEd fuelprimus kan man pumpe det ønskede trykk i tank uansett temp.

 

Men så kan man begynne å regne på hva som lønner seg i total vekt. 1 kilo propan gir effekt tilsvarende 1,3 liter parafin eller 1,5 liter bensin.

Foreløpig er det primuser jeg har sett som går på ren propan ganske tunge, I tillegg vil jo embalasje av tomme gassbokser veie en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnst betre, enklare og langt sikrare alternativ. Konsekvensen av å ikkje få smelta snø til drikke og matlaging, kan vera stor.

 

Uten at vi har definert "vinterturer" og temperaturområde ( sett bort ifra min kommentar om teoretisk bruk ned til "noen og førti minus")

 

# På hvilket grunnlag er andre alternativer bedre enn gass?

 

# Hvilke alternativer er enklere enn gass?

 

# Hvorfor er andre alternativ sikrere enn gass?  ( Jeg har feks lest om mange flere tilfeller der bruk av bensin har ført til branntilløp, enn ved bruk av gass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikrare på den måten at ein kan stole på å få brennaren til å fungere i kulda. Når det gjeld sikkerheit, er det akkurat like viktig å kunne få seg mat og drikke for å fullføre turen, som å hindre teltbrann. Det siste kan ein greie uansett brennar, bare ein er forsiktig. Med gassbrennar i kulda, kan ein risikere å stå der med snø i gryta og ein brennar som ikkje vil fungere pga av gassens eigenskapar.

Bensin/parafin-brennarar med pumpe som kan sikre ein å ha bra trykk, og følgeleg full effekt, uavhengig av temperatur, det er kva eg meiner er betre enn gass. Med ein gong ein må til å snu gassboksen og andre triks for å få gassen til å fungere, meiner eg at bensin/parafin er enklare enn gass. Sjølv brukar eg bensin om sumaren også, fordi ein superenkel bensinbrennar er like enkel å bruke som ein gassbrennar som må monterast på gassboks før kvar bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at trykket vert mykje høgare, noko som gjer at ein må ein meir solid gassboks. Ein meir solid gassboks veg meir, mykje meir.

Ja, selvfølgelig :oops: 

Det har jeg jo lest om tidligere :)

 

........Når det gjeld sikkerheit, er det akkurat like viktig å kunne få seg mat og drikke for å fullføre turen, som å hindre teltbrann.....

Umm.....jeg, ja sånn rent personlig altså, vil nok foretrekke å gå sulten enn forbrent :poke:  :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm.....jeg, ja sånn rent personlig altså, vil nok foretrekke å gå sulten enn forbrent :poke:  :thumbsup:

Å gå lenge sulten reduserer sikkerheten i seg selv. Man sløves ned og evnen til å ta de trygge beslutningene underveis reduseres kraftig. I tillegg er det et faktum at man må ha mat for å kunne gjennomføre en lengre tur. I all hovedsak vil det ikke handle om å gå sulten eller bli forbrent, men om du kan fullføre en tur eller ikke, og om turen kan fullføres på en trygg og trivelig måte eller ikke.

 

Om du liker å gå sulten på tur og om du føler en slags spenning med å bringe med deg kokeutstyr som i verste fall er såpass lite egnet vinterstid at du risikerer å måtte avbryte turen din, så er det ditt sære valg som få vil støtte.

 

Det er også mange uerfarne, nybegynnere innenfor friluftsliv her på forumet som vi bør føle et visst ansvar for, slik at de kommer seg ut på tur på en trygg måte med egnet utstyr. Vi er ikke vårt ansvar bevisst, hvis vi sender ferskingene ut på vintertur med gassboksen i sekken. Gass blir generelt omtalt som uegnet på vinterturer, og det er ikke uten grunn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke det er farlig når teltet er forsvunnet i flammene, og du ligg med 3. grads forbrenninger i snøen?

Jeg leste nu 7homas sin kommentar med en vis ironi... trur ikke han vil ende opp i noen av scenariene...

Vi må så nok heller opplyse nybegynneren som læser med på denne tråd (der mest handler om eksperimenter og teori), om om at han/hun må teste sin brenner og der til hørende brennstoff innen han/hun reiser ut på langtur på vinteren - det gjør seg gjellene uansett om det er gass eller annet.

Jeg for min del må prøve med gass igjen, må ha gjort nået feil i min test, etter de i "Friluftsliv testen" får like lang brenningstid med boksen opp (da må det jo være porpan alene som brenner), som jeg gjorde med min "opp-ned", og i prinsippet skulle kunne utnytte mye mer av gassene da...

Bra snøen er kommet i fjellet, og kulden kjem krypende ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Du mener ikke det er farlig når teltet er forsvunnet i flammene, og du ligg med 3. grads forbrenninger i snøen?

&nbsp;

Spør du meg? Eg meiner ein skal unngå både teltbrann og mat/drikke-mangel. Vintertid er begge deler like viktig, ettersom det kan eine kan vera like fatalt som det andre. Og korleis ein skal greie det, står i det forrige innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.