Gå til innhold
  • Bli medlem

Har noen vært på Jan Mayens 2000m topper?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Annonse

Dersom du har 3. utgave av Norges fjelltopper over 2000 meter, kan du lese om en gjeng med blant annet en luring ved navn @Kjell Iver som gikk disse toppene.

http://www.nomaden.no/main/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=13482&category_id=7&back_list=1&option=com_phpshop&Itemid=1&gclid=CO_D95qnu8ECFWIDcwodyFcAtQ

Hvordan har du tenkt å komme deg dit @FjellDude?

Jeg er selv ganske interessert i en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng der (fra forumet) i 2008 - omskrevet her http://kjiver.no/jan_mayen.htm

 

Du finner den del lenker der og Siggi som hadde seilbåten er still going strong, så det er jo et alternativ. Jeg vet ikke hvordan reglene er mhp telting etc der - det var rykter om at det skulle bli store forbudssoner, og det er jo nå vernet på en helt annen måte enn da vi var der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen om Jan Mayen på nrk.no i dag står det at de tillater bare to besøk i året, og da er det familie/venner til de ansatte....så ja, hvordan kommer folk seg dit? Kjenne noen som jobber der? ;)

 

Jeg var heldig å fikk et arbeidsoppdrag av forsvaret der borte under vedlikeholdsuken deres. Håper behovet melder seg igjen for der er mye av den øya jeg har lyst å se! Type tur som Kjell Iver og Co hadde er det vel slutt på siden øya nå er totalfredet. På godt og vondt.. Mesteparten som dro over var der for servicejobber og vaktskifte men også mye familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig å fikk et arbeidsoppdrag av forsvaret der borte under vedlikeholdsuken deres. Håper behovet melder seg igjen for der er mye av den øya jeg har lyst å se! Type tur som Kjell Iver og Co hadde er det vel slutt på siden øya nå er totalfredet. På godt og vondt.. Mesteparten som dro over var der for servicejobber og vaktskifte men også mye familie.

 

Bet meg i merke at du skrev totalfredet, så da ble jeg litt nysjerrig og søkte etter litt informasjon.

 

Fant bla

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2010-11-19-1456

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Mayen

 

http://www.riksantikvaren.no/Aktuelt/Fredninger/Eldre-fredninger/2010/Jan-Mayen-fredet

 

http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/md/Nyheter-og-pressemeldinger/pressemeldinger/2010/regjeringen-freder-norges-eneste-aktive-.html?id=625270

 

 

På wikipedias sider står det å lese;

 Dessuten må det søkes om tillatelse for opphold på øya.[13] Tillatelse (til andre enn autorisert personell) gis bare for kortvarige opphold (24 timer, én uke) 

 

Referansen som brukes er "Forskrift om fredning av Jan Mayen naturreservat", men etter å ha lest igjennom forskriften kan jeg ikke finne at man må søke for å oppholde seg på øya. 

Nå kan det hende at Fylkesmannen i det hellige land (Nordland), som er forvaltningsmyndigheten, har benyttet seg av nedenforstående paragraf for å forby/regulere ferdsel på øya.  

  • 4.8
  • Forvaltningsmyndigheten kan ved forskrift forby/regulere enhver ferdsel i hele eller deler av naturreservatet, dersom det anses nødvendig for å unngå forstyrrelse av dyrelivet eller slitasje på vegetasjon eller kulturminner.

 

 

Her står det at:

Direktoratet for naturforvaltning (DN) har bedt fylkesmannen i Nordland om å utarbeide en forvaltningsplan for Jan Mayen naturreservat 

 

Er det noen kjenner til om det er ilagt ytterlige restriksjoner igjennom forvaltningsplanen, enn de som er gitt igjennom forskriften om fredning ?

 

 

 

Men som @Imp er inne på man må vel ha bekjentskap om man vil på lengre tur på Jan Mayen

  • 4.2
  • Telting og leiropphold er kun tillatt for stasjonens ansatte og deres besøkende.

(sitert fra forskriften om fredning av Jan Mayen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Her står det at:

 

Er det noen kjenner til om det er ilagt ytterlige restriksjoner igjennom forvaltningsplanen, enn de som er gitt igjennom forskriften om fredning ?

 

 

 

Denne forvaltningsplanen er under utarbeidelse, og FM Nordland ba om innspill til planprogram og tema i vår. Regner med at planen kommer på høring om ikke lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heldig å fikk et arbeidsoppdrag av forsvaret der borte under vedlikeholdsuken deres. Håper behovet melder seg igjen for der er mye av den øya jeg har lyst å se! Type tur som Kjell Iver og Co hadde er det vel slutt på siden øya nå er totalfredet. På godt og vondt.. Mesteparten som dro over var der for servicejobber og vaktskifte men også mye familie.

Melder meg som håndtlanger.... Enhver trenger en god assistent. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet meg i merke at du skrev totalfredet, så da ble jeg litt nysjerrig og søkte etter litt informasjon.

 

 

 

Nå var jo vi så heldig å ha historiker og Riksantikvar i samme person når jeg var der. Dette var hennes ord. Man får jo ikke plukke opp noe som er av historisk verdi uansett hvor nært det er å bli skylt på havet. Det skulle heller få lov til å forvitre i naturen da loven var satt slik. Kunne selvfølgelig rapportere funn og det ble tatt videre opp i systemet slik de kanskje fikk lov å redde det.

Telting var på ingen måte noen selvfølge for andre enn fastboende og regner med de må ha godkjenning av Stasjonssjef. Dette gjeler vel landinger ifra båt og fly også etter at fylkesmannen i Nordland har gitt en eventuell godkjennelse.

Mye synsing fra min side men vi fikk en del informasjon om hvor og når vi kunne bevege oss der oppe. Hovedproblemet når man ikke kan overnatte på øya er vel at man heller ikke kan lage en basecamp og må ta hele toppen på en tur. Det er også begrenset hvor man kan lande med båt på øya så det kan ble en lang gåtur om man ikke møter velvilje hos de "lokale". 

 

Artig å se dokumentaren om Jan Mayen på NRK i går:) Flott plass ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltforbudet er kun i det fredete området. Man kan telte i Båtvika og gå opp derifra som dagstur. Vi ble svært godt mottatt der - men det visste vi ikke på forhånd. Så uansett må man ha med vann og forsyninger for hele oppholdet. Jeg skjønner veldig godt at øya ble totalfredet.

 

For de som ønsker et eventyr dit i 6 mnd er kanskje et Met Ass kurs veien å gå.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på toppen av Beerenberg 15.mai i fjor, en opplevelse av de store!

Jobbet 6 mdr på stasjonen, var ikke ofte vær og vind tillot Beerenberg-bestiging den sommern, men vi fant et smutthull imellom jobbvakter, vind og tåke. Nådde kraterkanten til stigende midnattsol ca kl 04.30, hinsides vakkert!

Det er som noen nevner over her ikke mulighet for å bare dra dit og klatre i vei, men stasjonen hadde en liste med seilbåter inkl ankomst dato, når besetningen fra båten(e) så tok kontakt fra farvannet rundt JM ble de godt mottatt på stasjonen osv. Vet ikke helt hvordan de gikk frem for å søke om ilandstiging der, fylkesmannen i Nordland er muligens rett plass å begynne.

Det er også slik at telting ikke er lov, med unntak av enkelte plasser i driftsområdet til stasjonen. Båtvika er sikkert en mulighet, hadde ingen telt på øya sommeren i fjor men hørte rykter om at det var en gruppe der i år. Tror de var i Kvalrossbukta og ikke Båtvika, men uansett må det nok klareres i alle bauger og kanter med FM Nordland i samråd med stasjonssjefen.

Det er en LANG vei å gå til summit fra både Båtvika og Kvalross når man ikke kan ha camp underveis, og med tanke på at det skal klaffe max med været også de få dagene man har til rådighet hvis man seiler dit, men ikkenoe er umulig :)

Lykke til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til Tja :):

"man kan telte i Båtvika og gå opp derifra som dagstur" høres veldig enkelt ut i teorien.

Det er jo noen timers gange fra Båtvika til nord-Jan, 2-3 timer, deretter opp til Nunataken som fort vekk spiser 7-8 timer til, og fra Nuna til toppen 3-4 timer til...og så skal man jo helst virre langs kraterkanten og nyte opplevelsen en time eller så, deretter hele veien hjem til Båtvika. Vil tippe man fort vekk kommer opp i 20 timer?

Fullt mulig, men du skal ha relativt stabilt vær de timene (stabilt vær er mangelvare på JM ;), og ikke minst være forberedt på en fryktelg lang "dagstur".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktiskt ikke klar over at Jan Mayen var totalfredet... Det var en skudd for baugen. Mangler de tre toppene på øya, så har jeg en komplett liste av 2000metere. Ser ut til Beerenberg, Hakluyttoppen og Gjuvtinden blir en større nøtt enn jeg hadde forutsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte våren 2011, men har hørt om folk som har klart alle på ett år.

Ja - han var med oss dit da vi var der. Ikke bare det - året før gikk han 300 stk 2000 metringer men måtte gi seg grunnet væromslag i Jotunheimen! Så han startet på ny frisk 1 januar.

Siden du skriver 3 2000 m topper - hvilken pf samler du etter? Mener det var 10 topper med pf 10 på jm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.