Gå til innhold
  • Bli medlem

04.12.05: Godt med ski på beina igjen :)


Svein

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag unnagjort sesongens første Sunnmørsalpetur på ski. I år som i fjor ble det desembertur til Roaldshornet (1230) ved Stranda. Jeg startet på Ringstadsætra, bauta meg opp skogen til Meraftashornet (739), og fulgte sørøstsida av fjellet til toppen.

Føret varierte fra lett fin skorpe på snøen under ca 700m, til pudder, skare og pakksnø i de øvre delene. Det begynner å bli noen dager siden siste snøfall, så annet var ikke å vente. Lite vind i de nedre delene, men på toppen blåste en kald østavind. Varden var god å stå bak når fellene ble dratt av skiene :( Det var ikke altfor mye snø, en god halvmeter. Men sålen for neste snøfall ligger klar :)

Fra toppen kunne jeg nyte en fantastisk utsikt østover, topper på Ørskogfjellet og i Vaksvika, Stordal, Valldal, Eidsdal, Geiranger og Stranda. Et eldorado jeg har vært alt for lite i.... Vestover spilte den lave vintersola på Sunnmørsalpetoppene. Utsikten mot disse er ikke av den aller beste, fjellmassivet rundt Dalmannshornet sperrer for en del utsikt. MEN Smørskredtindane, Regndalstindene, Raudmolsegga til Blåbretinden, Hammarsettindane til Urfjellet m.fl fikk jeg se, alle med vinterdrakten på.

Har lagt ut et panoramabilde, ca 150 grader - fra ca nordøst til ca sør, tatt fra litt sør for høyeste toppen (761kb). Det blåste så jæv... på høyeste at jeg trakk ned igjen ganske raskt ;-)

Helt til venstre i bildet er vel Lauparen i sola, Storfjorden mot Tafjorden midt i bildet, Skorene høyest litt til høyre for midt i bildet, toppen til venstre for Skorene er Grøtet som jeg og Geir fikk en flott skitur til i mai i år, Strandadalen til høyre i bildet. En hel hau' me topper i dette panoramaet :)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.