Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt bør jeg velge, tips?


jsk

Anbefalte innlegg

Jeg er på ett telt jeg kan bruke året rundt, teltet koster helst ikke over 5000,- og det bør være plass til både meg og nesten 100kg med hund (den ene veier 33 og den andre 64kg). Jeg tenker at ett tunneltelt er det som er mest hensiktsmessig med tanke på hunda. Jeg er ikke erfaren vintertelter, jeg har planer om å debutere der nå i vinter. Derfor trenger jeg noen råd om hvilke telt som kan brukes året rundt som er greie å bære på tur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Namatj 2GT kanskje, bra stort fortelt, veier relativt lite og tåler det meste.

Sprenger dog budsjettet, du ender på 6500,- med fjellforum rabatt hos fjellsport. Evt samme med lite fortelt ender på 5500,- men da blir kanskje litt for liten plsass til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, jeg er forberedt på å bruke mer enn 5000,- for det jeg har funnet selv som ett mulig alternativ er helsport fjellheimen xtrem2. Men hilleberg hadde litt hyggeligere vekt enn det jeg har kikket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha hundene i innertelt eller bare "i teltet".

Som helårs her tenkte jeg Kaitum 2 GT ville være fint. God plass inne til deg,. et liten og et stort fortelt til bikkjer og bagasje. Men det koster litt mer enn 5000 til vanlig da.

Evt om du greier deg med uten GT versjon. Tar du sekk ved siden av deg inn bør det være fin plass til bikkjene i forteltene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fikk jeg kjøpt Fjellheimen Xtrem 3 camp for 4200 på XXL når de hadde vennesalg i fjor høst. Regner med det snart kommer tilsvarende salg fra dem.

 

Veldig godt fornøyd med teltet. Skulle jeg hatt teltet i sekken og ikke i pulk ville jeg kanskje heller vurdert et storsylen. Går du for fjellheimen vil jeg anbefale 3 manns, bedre takhøyde, bedre bredde og vekta skiller bare 250 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man litt is i magen, så vil man kunne få de aller fleste telt på et eller annet tilbud før vinteren slår inn for fullt.

 

Ting som er viktig å tenkte på er din egen kroppslengde. Hvis du nærmer deg 190cm, så bør du se på tunelltelt med rette endevegger som Hilleberg Keron eller Kaitum, eventuelt Helsport Svea.

Skal du trekke pulk, eller ha det i sekk? Du trenger ikke være like kritisk til vekta om det skal i pulk. Men om du skal bruke det året rundt, vil jeg påstå at vekt er veldig viktig. Da ville jeg hatt telt som Hilleberg Kaitum eller Nallo i bakhodet.

De er riktig nok ikke like tøffe som Keron eller Fjellheimen Xtrem.

 

Men for å være helt ærlig, så ville jeg vurdert ett 3 sesongstelt(om du ikke har det allerede), og ett vintertelt. 3 sesongstelt trenger ikke nødvendigvis være veldig dyre.

 

Ville også vurdert å sjekke bruktmarkedet. Kan være noen perler der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha ekstremteltene til helsport på vinteren, dersom du ikke skal telte under de verste fjellforholdene så kan du godt kjøpe normal eller light-utgavene til flere av teltene til helsport for vinterbruk.

Om x-trem camp 3 er aktuelt kan du sjekke helsport outlet. Da får du det ned til 4500 kroner.

 

Hvis du kjøper telt fra xxl så bør du se at det er 2014-modell. En del av teltene som selges (ihverfall de som er i butikken i trondheim) er 2013 modeller og mangler de oppgraderte bardunstrammerne (og dukfarge om du kjøper grønt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ha ekstremteltene til helsport på vinteren, dersom du ikke skal telte under de verste fjellforholdene så kan du godt kjøpe normal eller light-utgavene til flere av teltene til helsport for vinterbruk.

Om x-trem camp 3 er aktuelt kan du sjekke helsport outlet. Da får du det ned til 4500 kroner.

 

Men hvordan vet man at man ikke støter på de verste forholdene da?

 

Så lenge en er over tregrensa så bør en være forberedt på det meste. Forrige vinter var vindvarselet sjeldent nøyaktig for mer enn 24 timer fram i tid og svært ofte ble det mye mer vind enn det som var meldt noen dager i forveien. Selv i påsken opplevde jeg nedsnødd telt og stiv kuling på Hardangervidda. De som startet palmehelgen hadde hatt opp i storm styrke. I februar gikk jeg inn til Rauhelleren etter at yr hadde meldt at vinden skulle løye og maks komme opp i 12-13 m/s. Vindmåleren på Dyranut viste 22 m/s samme kvelden jeg startet. Da er mann glad for at teltet holder og snømattene stopper snøen fra å føyke inn under teltet. Dette er forhold mann bør være forberedt på å møte om en tar med seg teltet over tregrensa mellom oktober-mai.

 

Uværet vi hadde rett før jul i fjor var heller ikke varslet mer enn 1-2 dager i forveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvordan vet man at man ikke støter på de verste forholdene da?

 

Så lenge en er over tregrensa så bør en være forberedt på det meste.

 

Ein kombinasjon av lokalkjennskap til området ein skal på tur, vermelding (både yr før avreise, vermelding på radio undervegs og eigen kunnskap om lokale verteikn), og plassering av leiren i forhold til vindforholda. Det trengst ikkje store haugen til før ein kan få brukbar ly på riktig side, og dei verste forholda på motsatt side av same haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og tips. Hundene skal være i forteltet, det er i allefall tanken. Jeg har ett 3 sesong telt fra før, det er veldig praktisk telt. Problemet er at det er for lite fortelt med tanke på "valpen" på 64kg. Han tar rett og slett for mye plass. Jeg er 185cm, så det med rette vegger skal jeg absolutt ha i bakhodet. Tanken er at jeg skal ha teltet i sekken og bruke dette året rundt. Jeg er som sagt helt grønn på vinter telting, så her har jeg mye å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.